학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_03

중국 녹읍현(鹿邑县) 노자(老子)고향 관광지 지역 이미지를 활용한 문화관광상품 디자인 작품연구 利用中国鹿邑县老子故乡旅游区地区形象的文化旅游商品设计作品研究 A Study on the Boundary and Transition of Korean Traditional Housing

  • Name : 니 시 루 이ㅣNI XIRUI
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 안병진ㅣ安炳珍ㅣAhn Byoung-Jin
192.168.95.161

초록

현대관광산업은 19세기에 발생하여, 20세기에 전례에 없던 발전이 있었다. 특히 제2차 세계대전 이후, 관광산업은 상대적으로 평화롭고 안정적인 발전 환경을 얻어, 빠르게 신흥산업이 되었다. 1960년대 이래로, 전 세계 관광경제의 증가속도는 전체적으로 전 세계 경제의 증가속도보다 높고, 관광업은 점점 전 세계 최대의 신흥산업으로 발전했는데, 심지어 석유와 자동차 공업을 넘어, 세계 제1의 산업이 되었다.
중국은 개혁개방 이래로, 관광산업의 시작, 성장, 확대, 종합적 발전의 네 단계를 경험하며, 관광 부족형 국가에서 관광대국에 이르는 역사적 도약을 실현하며, 국민 대중 관광소비를 주체로 국내와 국제관광이 조화롭게 발전하는 시장구조를 다졌다.
문화관광상품은 한 도시, 한 지역, 나아가 한 국가의 상징으로 강한 특색이 있는 중요한 결과이다. 그 중, 지역 이미지를 이용한 문화관광상품은 지역성 상징물을 압축한 결과로, 지역의 정체성 형성에 대해 중요한 역할을 하고, 그 파급 효과가 매우 크다. 그럼에도 불구하고, 현재 대부분 중국의 문화관광상품은 소비자들의 감성을 충족시키지 못하고 있으며, 시대의 흐름에 만족하지 못할 뿐만 아니라, 지역 이미지를 반영한 문화관광상품의 개발도 불완전하기 때문에, 문화관광상품 개발의 진전은 완전하지 못하다.
본 논문의 연구범위는 중국 하남지역의 4A 관광 지구 노자 고향 관광지를 조사대상으로, 노자 고향 관광지의 이미지와 문화관광상품에 대해 연구분석을 진행한다. 국외 문화 유명인 관광지의 문화관광상품에 대한 비교분석, 이론연구를 통해, 문화관광상품에 필요한 요소를 파악하고, 이것을 바탕으로, 노자 고향 관광지의 문화관광상품을 개발하는 새로운 디자인 방향을 제시하였다.
첫째, 지역 이미지와 문화관광상품의 현황을 분석하고, 대표 학자들의 이론으로, 지역 이미지와 문화관광상품 간의 관계를 묘사한다.
둘째, 노자 고향 관광지의 일반적인 현황과 문화관광상품에 대해 기술하고, 노자 고향 관광지의 발전 잠재력과 미래의 가치, 디자인과 시장 판매에서의 상황을 분석한다. 이러한 분석을 통해서 노자 고향관광지 문화관광상품에 존재하는 문제점을 밝힌다.
셋째, 국외 문화 유명인 관광지의 문화관광상품 사례에 대한 분석을 진행하여, 그 차이점과 실용성을 연구한다. 분석 결과를 통해 노자 고향 관광지 문화관광상품의 디자인 원칙과 발전방향을 제시한다.
넷째, 앞의 과정을 통해, 조사연구한 자료를 바탕으로, 노자 고향 관광지의 문화관광상품을 개발하는 설계방안을 제시한다.

摘要

现代旅游业兴起于十九世纪,二十世纪有了空前的发展。特别是第二次世界大战以后,旅游业获得了相对和平稳定的发展环境,迅速成为新兴产业。 20世纪60年代以来,全球旅游经济的增速总体高于全球经济的增速,旅游业逐渐发展成为全球最大的新兴产业,甚至超越石油和汽车工业,成为世界第一产业。
中国改革开放以来经历了旅游产业的起步、增长、扩大、综合发展的四个阶段,实现了从旅游不足型国家到旅游大国的历史性飞跃,加强了以国民大众旅游消费为主体,国内和国际旅游协调发展的市场结构。
文化观光商品是一个城市、一个地区乃至一个国家的象征,是具有强烈特色的重要结果。其中,利用地区形象的文化旅游商品是压缩地区性象征物的结果,对地区认同感的形成起着重要作用,其波及效果非常大。尽管如此,目前大部分中国文化旅游商品无法满足消费者的感性需求,不仅不能满足时代潮流,而且反映地区形象的文化旅游商品开发也不完善,因此文化旅游商品开发的进展并不全面。
本论文的研究范围是中国河南地区的4A观光地区老子故乡观光地为调查对象,对老子故乡观光地的形象和文化观光商品进行研究分析。通过对国外文化名人旅游景点文化旅游产品的比较分析、理论研究,掌握文化旅游商品所需的要素,并以此为基础,为开发老子故乡旅游景点文化旅游商品提出了新的设计方向。
第一,分析地区形象和文化旅游商品现状,用代表学者的理论描述地区形象和文化旅游商品之间的关系。
第二,记述老子故乡旅游地的普遍现状和文化旅游商品,分析老子故乡旅游地的发展潜力和未来价值、设计和市场销售情况。通过这样的分析,可以揭示老子故乡观光地文化观光商品中存在的问题。
第三,对国外文化名人旅游地的文化旅游商品事例进行分析,研究其差异和实用性。通过分析结果,将提示老子故乡观光地文化观光商品的设计原则和发展方向。
第四,通过前一过程,以调查研究的资料为基础,提出开发老子故乡旅游景点文化旅游商品的设计方案。

Abstract

Modern tourism industry emerged in the 19thcentury and realized unprecedented development in the 20th century. Especially after the Second World War, tourism industry obtained relatively peaceful and stable development environment and became an emerging industry rapidly. Since the 1960s, the global tourism economy growth has been larger than the global economy growth on the whole, meanwhile, the tourism industry has gradually developed to be the largest emerging industry in the world, whichhas even surpassed the petroleum and automobile industries and become the largest industry in the world.     
Since the reform and opening-up, China has experienced four stages from starting, growth, expansion to comprehensive development in its tourism industry, and realized historical leap from tourism shortage country to great tourism country, which lays a foundation for the market pattern which takes tourism consumption of national people as subject and realizes coordinated development of domestic tourism and international tourism.   
Cultural tourism commodity is the important achievement to present the power and characteristics of one city, one district and one country. Wherein, cultural tourism commodity based on regional image is the result of regional symbol compressing, which plays an important role to form regional identity and has large influence. However, most of cultural tourism commodities in China can not satisfy the consumers, which can not meet with the era trend but present the imperfectness of regional cultural tourism commodity, therefore, the cultural tourism commodity development process is not perfect.    
This paper takes the 4A Tourist Attraction Laozi’s Hometown as research object to conduct research and analysis on the image of Laozi’s Hometown and corresponding cultural tourism commodity. Besides, this paper conducts comparative analysis on the cultural tourism commodities in overseas tourist attractions, conducts theoretical research to master the needed elements for cultural tourism commodity, based on this, proposes new development and design orientation of cultural tourism commodity in Laozi’s Hometown.  
Firstly, this research analyzes the regional image and the general situation of cultural tourism products as well as the theories of various representative subject scholars, describes the relationship between regional image and cultural tourism commodity.
Secondly, this paper summarizes the general situation of Laozi’s Hometown and corresponding cultural tourism commodity, analyzes its development potential and future value as well as existing problems in cultural tourism commodity design and market sales, and points out existing problems of cultural tourism commodity in Laozi’s Hometown.
Thirdly, this research conducts comparative analysis on the cultural tourism commodity in overseas tourist attractions, researches the differences and practicality, and proposes the design principle and development orientation of cultural tourism commodity in Laozi’s Hometown based on the analysis result.
Fourthly, this paper bases on the above-mentioned researches and corresponding investigation materials to propose the design scheme for cultural tourism commodity in Laozi’s Hometown.

키워드

  • # 지역이미지 # 문화관광상품 디자인 # 시각적 표현 # 노자 고향 관광지

  • # 地区形象 # 文化旅游商品设计 # 视觉表达 # 老子故乡旅游地

  • # Local image # Cultural tourism productsr # Visual representation # Laozi’s Hometown

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