학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_04

중국 민남(闽南)지역 향훈기구 문화상품 디자인 对韩国传统居住的边界和迁徙的研究 A Study on the Boundary and Transition of Korean Traditional Housing

  • Name : 리바우웨ㅣLI BAOYUE
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 고정욱ㅣ高正旭ㅣJung-Wook Go
192.168.95.161

초록

현대의 글로벌 경제는 통합되고 문화가 국제화되는 추세여서 각국, 각 지방의 문화적 특징을 계승 발전하는 것이 더 중요하다. 중국은 4대 문명 고국으로, 수천 년의 문화 전통이 있고, 내용이 풍부한 지역 문화는 그 중요한 구성의 일부이다. 다양한 지역 문화는 선조들의 생활에 영향을 미쳤다. 그래서 지역 문화 연구는 당대 디자이너의 관심을 받을 만하다. 민남 문화는 중국 전통문화의 중요한 구성부분으로 중국 역사 문화의 집합지이다. 아랍문화, 동남아 문화, 서양문화 등 외래문화 원소를 융합한, 민남 지역에 존재하는, 민남인들의 생활속 다문화에서 기원한다. 게다가, 민남 문화는 타이완 및 해외 다른 나라로 퍼져, 전승성, 분산성 및 세계성의 특징을 지닌 하위문화이다. 민남은 해상 실크로드의 기점 지역으로, 관광자원이 매우 풍부하고, 문화 건설 소프트․하드웨어 시설이 완벽하여, 문화산업을 발전시키는 데 큰 우세와 조건을 갖추고 있다. 최근 몇 년 동안, 중국 민남 지역은 국내외 대도시와 타이완 지역 문화상품 발전 모델의 영향을 받았다. 민남 지역에서 문화상품 디자인을 집중적으로 발전시키기 시작하였다. 향문화(香文化) 상품 디자인은 중국 문화 상품 디자인의 중요한 발전 부분 중 하나이다. 중국의 향 문화는 천 년의 역사를 가지고 있다. 향훈기구는 사람들의 삶의 일상용품일 뿐 아니라 중국 천년의 문화를 담아내는 중국 전통문화의 대표적 상징물이다. 또한 민남 지역은 향훈기구를 해외 각국에 가져가는 중요한 현재에도 지역이며 향료의 중요한 생산지이다. 또한 향훈기구는 민난 사람들의 생활필수품이 되었고, 민난 사람들의 신앙과 생활 태도 및 감정 토로를 담고 있은 기구이다. 그러나 민남 지역 문화상품 현황 중 민남 향훈기구 문화상품은 디자인이 적다. 따라서 본고장은 향훈기구에 대한 연구를 통해 민남 문화의 특징을 향훈기구의 조형 등으로 나타내어 민남 지역의 전승, 발전, 중국 문화의 역사적 사명을 적극적으로 전파하고자 한다.
이런 배경 속에서 본 연구의 목적은 중국 전통의 향훈기구를 매개체로, 민남 문화에 내포된 향훈 문화 상품 디자인을 제안하는 것이다. 향훈기구는 일상생활에서 장식, 공기 정화, 스트레스 완화 등의 역할을 한다. 정신적인 면에서 신앙을 담고 삶의 태도를 전달하는 역할을 한다. 따라서 본 논문 연구의 의미는 향훈기구의 현대적인 디자인을 통해 민남 지역 전통 문화의 내포된 의미를 전달하여, 현대적 심미에 부합하고 현대의 작업 모습에 유기적 융합이 있게 하는 것이다. 또한, 민남 지역 문화상품의 콘텐츠를 확대하는 것은 민남 문화 원소의 브랜드 확립에 도움을 주며, 민남 문화의 현대적 전승을 계속한다. 지역 문화를 강화하는 상품 디자인은 문화를 전파하고 민남 문화의 특징이 상실되지 않도록 하며, 민남의 문화역사를 기억하는 데 도 도움을 준다.
본 연구 방법은 선행연구, 문헌조사, 인터넷조사, 관련 문헌 조사, 박물관 사진 자료 수집, 전문서적, 인터넷 자료 조사, 역사 고찰, 시장 조사 연구를 이루어져 있다. 본 논문은 위의 연구 방법을 통해 민남 문화, 문화상품 디자인 및 향훈기구 디자인에 대한 연구를 위하여, 첫째, 민남 지역의 문화적 특징을 추출하고 문화적 특징을 감성 이미지 요소를 추출하였다. 둘째, 문화상품 디자인의 정의 분류 및 문화상품 디자인의 요소를 연구하여 민남 문화상품의 디자인에 적합한 문화상품의 이론적 근거를 요약하였다. 셋째, 전통적인 향훈기구의 역사적 발전과 송나라 향훈기구의 문화적 기능성 연구 및 조형적 특징에 관한 연구를 통해 민남 향훈기구의 디자인을 위한 향훈기구의 배경 연구를 제공한다.
이상의 연구를 통해서 콘셉트 감성 이미지 요소를 추출하고 디자인 콘셉트에 의한 현대 조명디자인 스케치 18개를 하였다. 디자인 콘셉트와 현대사회의 심미성과 송나라 향훈기구의 조형 특징 참조하여 구체적으로 수정하고 3D 렌더링을 진행하였다. 민남 지역 문화적 특성과 현대사회의 심미성이 가장 반영할 수 있는 제안을 선택하여 모형으로 제작하였다. 그리고 마지막 향훈기구 디자인 제안에 대해 디자인 검증을 하였다.
이러한 향훈기구 문화 상품 디자인 제안을 통해, 민남 지역의 문화적 특징을 구현한다. 지역의 문화적 특징을 지닌 현대적 향훈기구 디자인은 맥락적이고 계승적인 의미를 제공한다.

摘要

现代的全球经济呈现出统合、文化国际化趋势,因此继承和发展各国、各地方的文化特征更为重要。中国是四大文明古国,有数千年的文化传统,内涵丰富的地域文化是其重要组成部分。多种地域文化影响了祖先的生活。因此,地区文化研究值得当代设计师关注。闽南文化是中国传统文化的重要组成部分,是中国历史文化的聚集地,融合阿拉伯文化、东南亚文化、西方文化等外来文化元素,源自闽南地区存在的、闽南人生活中的多文化。此外,闽南文化散播到台湾及海外其他国家和地区,是具有传承性、分散性及世界性特征的下级文化。闽南是海上丝绸之路的起点地区,旅游资源十分丰富,文化建设软硬件设施完善,具有发展文化产业的巨大优势和条件。近年来,中国闽南地区受海内外大城市和台湾地区文化产品发展模式的影响,闽南地区开始集中发展文化产品设计。香文化商品设计是中国文化商品设计的重要发展部分之一。中国香文化有千年历史。 香薰器具不仅是人们生活的日常用品,也是反映中国千年文化的中国传统文化的代表性象征物。此外,闽南地区是目前将香薰机构带到海外各国的重要地区,也是香料的重要产地。另外,香薰器具成为闽南人的生活必需品,是包含闽南人的信仰、生活态度及感情的器具。但是,在闽南地区文化商品现状中,闽南香薰器具文化商品的设计较少。因此,通过对香薰器具的研究,将闽南文化的特征通过香薰器具的造型等体现出来,积极传播闽南地区的传承、发展和中国文化的历史使命。
在这样的背景下,本研究的目的是提议以中国传统的香薰器具为媒介,设计包含闽南文化的香薰文化商品。香熏器具在日常生活中具有装饰、净化空气、缓解压力等作用。在精神方面起着包含信仰、传达生活态度的作用。因此,本论文研究的意义在于通过香薰器具的现代设计,传达闽南地区传统文化的内涵,符合现代审美,并有机地融合到现代的工作面貌中。另外,扩大闽南地区文化商品的内容有助于确立闽南文化元素的品牌,继续保持闽南文化的现代传承, 强化地区文化的商品设计可以传播文化,不丧失闽南文化的特征,也有助于记忆闽南的文化历史。
本研究方法由先行研究、文献调查、网络调查、相关文献调查、博物馆照片资料收集、专业书籍、网络资料调查、历史考察、市场调查研究组成。本论文通过以上研究方法,为研究闽南文化、文化商品设计及香薰器具设计,第一,提取闽南地区的文化特征,将文化特征作为感性形象要素。第二,研究文化商品设计的定义分类及文化商品设计的要素,概括了适合闽南文化商品设计的文化商品的理论依据。第三,通过对传统香薰器具的历史发展和宋朝香薰器具的文化功能研究及造型特征的研究,为闽南香薰器具的设计提供香薰器具的背景研究。
通过以上研究,提取了概念感性形象要素,并根据设计概念绘制了18个现代照明设计素描。参照设计概念和现代社会的审美性和宋朝香熏器具的造型特征,进行了具体修改和3D呈现。 选择最能反映闽南地区文化特点和现代社会审美性的提案制作成模型。最后对香薰器具设计提案进行了设计验证。
通过这种香薰器具文化商品设计提案,体现闽南地区的文化特征具有地域文化特征的现代香熏器具设计,提供了脉络性和继承性的意义。

Abstract

Modern global economy is a trend of integration and cultural internationalization. It is more important to inherit and develop the cultural characteristics of various countries and regions. China is one of the four ancient civilizations with thousands of years of cultural tradition. The rich content of regional culture is an important part of it. Diverse regional cultures influenced the lives of ancestors. Therefore, the study of regional culture deserves the attention of contemporary designers. The culture of southern Fujian is an important part of Chinese traditional culture and a gathering place of Chinese history and culture.It combines foreign cultural elements such as Arab culture, Southeast Asian culture and Western culture. It originates from and exists in southern Fujian, and it is a diversified culture in the life of southern Fujian people. In addition, the culture of southern Fujian spreads all over Taiwan and other overseas countries, and it is a downstream culture with the characteristics of inheritance, dispersion and worldwide. Southern Fujian is the starting point of the Maritime Silk Road. It has abundant tourism resources, perfect cultural construction software and hardware facilities, and great advantages and conditions for the development of cultural industry. In recent years, the southern Fujian region of China has been influenced by the development mode of cultural products in big cities at home and abroad and in Taiwan. Southern Fujian began to concentrate on the development of cultural product design. Chinese aromatherapy culture has a history of thousands of years. Aromatherapy utensils are not only the daily articles of people's life, but also the symbol of carrying Chinese culture for thousands of years and the representative of Chinese traditional culture. In addition, southern Fujian is an important area for bringing aromatherapy utensils to overseas countries, and also an important source of aromatherapy. Therefore, this paper hopes to carry the cultural characteristics of southern Fujian with the shape of aromatherapy utensils through the study of aromatherapy utensils.It is hoped that the aromatherapy utensils will actively spread the inheritance and development of the culture in southern Fujian and fulfill the historical mission of promoting Chinese culture.
Under this research background, the purpose of this paper is to design the cultural products of the aromatherapy utensils with the cultural connotation of southern Fujian, taking the traditional Chinese aromatherapy utensils as the carrier. Its significance lies in that it conveys the connotation of the culture of southern Fujian through the modern design of aromatherapy utensils, so as to make it conform to the modern aesthetic and organically integrate into the modern aesthetic. At the same time, expanding the content of cultural commodities in southern Fujian will help establish the brand of cultural elements in southern Fujian and continue the modern inheritance of southern Fujian culture. Strengthening the commodity design of community culture can not only spread culture, but also prevent the loss of cultural characteristics of southern Fujian, which is helpful for people to remember the cultural history of southern Fujian. The research methods of this paper mainly include advance research, literature survey, network survey, relevant literature survey, museum picture data collection, professional books, network data survey, historical investigation, and market research. Through the above research methods, this paper studies the culture of southern Fujian, cultural product design and aromatherapy utensil design. Firstly, the cultural characteristics of southern Fujian were extracted, and the concept of perceptual words was extracted from the cultural characteristics. Secondly, the definition and classification of cultural commodity design and the elements of cultural commodity design were studied, and the theoretical basis of cultural commodity design suitable for southern Fujian was summarized. Thirdly, through the historical development of traditional aromatherapy utensils and the research on the cultural function and modeling characteristics of the aromatherapy utensils in the Song dynasty, the background research on the design of the aromatherapy utensils in southern Fujian was made. Through the above research, the conceptual perceptual image elements were extracted. There were 18 sketches of modern lighting design under the design concept. With reference to the design concept and modern social aesthetics, the modeling characteristics of the aromatherapy utensils in the Song dynasty were specifically modified and 3D sublet was carried out. The model was made from the proposal that reflects the cultural characteristics of southern Fujian and the aesthetics of modern society. Then the final design proposal of aromatherapy utensil was designed and validated.

키워드

  • # 민남 지역 # 문화상품 디자인 # 향훈기구 디자인

  • # 传统居住 # 边界 # 迁徙 # 类型 # 结构

  • # Southern Fujian of China # Aromatherapy Utensils Design # Cultural Commodity Design

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