학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_15

제품 웹 상세페이지의 시각적 요소가 제품 신뢰성에 미치는 영향 -뷰티 디바이스 LED마스크를 중심으로- 产品网页详细页面的视觉因素对产品信赖性的影响 - 以美容设备LED口罩为中心 - The effect of product description pages' visual factors on product reliability - Focusing on LED mask beauty devices -

  • Name : 조송이ㅣCho, Song Yee
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 김기수ㅣ金基秀ㅣKim, Gi-Soo
192.168.95.161

초록

이 연구는 제품 웹 상세페이지의 시각적 요소가 제품의 신뢰성에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 실제 운영 중인 34개 홈케어 뷰티 디바이스 LED마스크 제품 웹 상세페이지를 칼라 이미지 스케일을 통해 5가지의 그룹으로 나누어 분석하였다. 분석 요소는 색, 레이아웃, 그래픽, 타이포그래피 4가지이다. 시각적 분석의 결과는 다음과 같다.
제품의 유형에 따라 제품이 가진 색과 유사하게 상세페이지 색의 컨셉을 잡고 있었다. 레이아웃 분석은 본 논문에서 제품 신뢰에 대한 구성요소를 도출하는 것이다. 시각적인 측면에서는 내용 전달 방식에 대한 부분으로 분석하였으며, 그래픽과 타이포그래피는 내용전달에 가독성과 유희성으로 볼거리와 이해도를 높인다. 서체는 전체적으로 산세리프체를 사용하여 객관적으로 메시지를 전달하고 있었다.
시각적 요소 분석 결과를 바탕으로 웹 상세페이지의 레이아웃 구성요소는 모델, 제품 이미지, 특징, 임상실험, 사용·착용방법, 브랜드 소개 등 15가지로 요약할 수 있다. 관련 키워드가 제품 신뢰성에 영향을 미치는지 30대 이상의 성인 여성 대상 설문조사를 통해 분석하였다. 그리고 분석 결과에 있어 응답자 개인특성에 따라 차이가 있는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 응답 결과의 분포를 확인하고, 문항별 기술적 경향을 파악하기 위해 빈도, 평균, 표준편차 등 기술통계 분석을 실시하였다. 그리고 응답자의 개인특성에 따라 웹 상세페이지에 대한 이용 패턴과 인식, 만족도와 선호도, 제품 신뢰성에 미치는 요인 등에 있어 차이가 있는지를 확인하기 위해 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다.
실증분석에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 제품 웹 상세페이지가 잠재적 소비자에게 제품의 정보를 제공하는 역할을 하며 둘째, 연령대가 낮을수록 디바이스에 대한 인식이 낮은 것으로 확인되었다. 셋째, 상세페이지의 색, 레이아웃, 그래픽, 타이포그래피 4가지 요소는 제품 신뢰성에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 시각적 요소 중 제품 신뢰성을 높이는데 가장 크게 기여하는 것은 색이었다. 다섯째, 상세페이지 항목들 중 제품 신뢰에 가장 중요한 영향을 미치는 것은 제품특성, 리뷰 및 후기, 제품 구성, 안전성 인증, 임상실험 등의 순으로 높게 나타났다.
이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 소비자들은 구매에 있어 다수가 제품 웹 상세페이지를 확인한다. 제품 웹 상세페이지는 잠재적 소비자에게 제품의 정보를 제공하는 역할을 하므로 부족한 부분이 생길 경우 신뢰도가 떨어지며 필요한 요소가 있는 경우 제품의 신뢰가 생성되어 구매 가능성이 높아질 수 있다. 따라서 제품 웹 상세페이지는 이런 신뢰 요소를 파악하고, 이를 시각적 요소와 결합하여 고객들의 니즈에 맞게 제작함으로써 제품을 알려야 한다. 또한 제품 웹 상세페이지는 다양한 표현으로 흥미를 유발시켜 소통하여야 한다.
둘째, 제품 웹 상세페이지 제작에 있어서 색은 중요한 요소임을 알 수 있다. 시각적 분석 결과에서 각 그룹마다 색을 이용한 특징이 많음을 알 수 있으며, 제품 신뢰성에 미치는 영향 분석에서 또한 색이 신뢰성에 가장 중요한 영향요인인 것으로 확인되었다. 제품과 상세페이지의 색상이 비슷할 경우 상세페이지의 구성이 조화롭고 이해도를 높이는 것을 알 수 있었다. 반면 색의 특징이 부족하거나 여러 가지 색을 사용한 경우 제품 신뢰 형성에 있어 부족함이 보였으며, 시각적 요소별 색의 사용에 따라 다양한 변화를 주고 있음을 유의하여야 한다. 따라서 제품 웹 상세페이지 색 선정 시 색이 모든 요소의 중심이 되는 요소임을 고려하여 선정해야 할 것이다.
셋째, 주된 정보입수 경로는 첫 번째가 고객 후기이고, 그 다음이 제품 웹 상세페이지인 것으로 조사되었다. 이러한 결과는 제품 웹 상세페이지 디자인 시 고객 후기와 웹 상세페이지의 특징을 파악하여 접근해야 할 필요가 있음을 보여주는 결과이다. 추천을 받아 방문한 고객의 궁금증을 해소하여 구매에 이르기까지 신뢰를 제작하여 구매 및 고객 확보로 이어지도록 하여야 할 것이다. 고객 후기에만 의존하여 상세페이지 구성에 소홀할 경우 업체에서 제공하는 정보의 부족함으로 인해 신뢰가 낮아지는 경우가 있을 수 있다.
이처럼 상세페이지의 디자인에서 시각적인 요소도 중요하지만, 제공하는 정보에 신뢰를 토대로 디자인할 경우 잠재 고객들의 신뢰를 확보할 수 있도록 제작하여야 하며, 고객들 정보의 갈등을 해소해줌으로써 제품에 대한 신뢰성을 높이는 데 기여할 수 있다.
본 연구의 결과는 접근성이 높은 뷰티 제품의 상세페이지 및 프로모션 디자인 개발 발전과 경쟁력 강화를 위한 기초자료를 제공하였는데 의의가 있다.

摘要

这项研究试图分析产品网页详细页面的视觉因素对产品可靠性的影响。为此,将实际运营的34个家庭护理美容设备LED面罩产品网页详细页面,通过颜色、图片、规模分为5个组进行了分析。分析要素有颜色、布局、图形、字体4种。视觉分析的结果如下。
根据产品类型的不同和产品的颜色,决定详细页面的颜色与主题。 布局分析是从本论文中导出产品信赖的构成要素。从视觉层面分析内容传达方式,图形和字体在内容传达上具有可读性和游戏性,提高看点和理解度。字体整体上使用非衬线字体客观地传达着信息。
以视觉要素分析结果为基础,网页详细页面的构成要素可以概括为模型、产品形象、特征、临床实验、使用·佩戴方法、品牌介绍等15个方面。通过以30岁以上的成年女性为对象的问卷调查,分析了相关关键词是否会对产品的信赖性产生影响。并且想确认在分析结果上根据回答者的个人特点是否有所差异。为此,为了确认应答结果的分布,掌握各题型的技术倾向,实施了频度、平均、标准偏差等技术统计分析。另外,根据回答者的个人特点,为了确认对网页详细页面的使用模式和认识、满意度和喜好度、对产品信赖性的因素等方面是否存在差异,实施了"一元布局分散分析(one-way ANOVA)"。
概括实证分析的结果如下。第一,产品网页的详细页面起到向潜在消费者提供产品信息的作用;第二,年龄越小,对设备的认识越低。第三,详细页面的颜色、分布、图形、字体等4个要素对产品的信赖性产生了重要影响。第四,在视觉要素中,对提高产品信赖度做出最大贡献的是颜色。第五,详细页面中对产品信赖产生最重要影响的是产品特性、评论及后期、产品构成、安全性认证、临床实验等。
以这样的研究结果为基础,提出本研究的结论如下。第一,消费者在购买时,多数都会确认产品的详细页面。产品网页详细页面具有向潜在消费者提供产品信息的作用,如果出现不足之处,信赖度会下降,必要因素时,产品信任会生成,购买可能性会提高。因此,产品网页详细页面应掌握这些信赖因素,并结合视觉因素,根据顾客的需求制作,从而告知顾客产品。 另外,产品网页详细页面应以多种表达方式引发兴趣,进行沟通。
第二,可以看出在制作产品网页详细页面时,颜色是重要的因素。视觉分析结果表明,各组使用颜色的特征较多,在对产品可靠性影响分析中,颜色是影响可靠性最重要的因素。如果产品和详细页面的颜色相似,则可以知道详细页面的构成协调,提高理解度。相反,颜色特征不足或使用多种颜色时,在产品信赖的形成上存在不足,要留意随着视觉要素不同颜色的使用会带来多种变化。因此,在选定产品网页详细页面颜色时,应考虑到颜色是所有要素的中心要素。
第三,主要信息输入途径第一是顾客后期,其次是产品网页详细页面。这样的结果表明,在设计产品网页详细页面时,有必要掌握顾客后期和网页详细页面的特征。通过推荐访问的顾客要消除好奇心,制作信赖到购买为止,确保顾客的购买及购买。如果只依赖于顾客后期而忽略了详细页面的构成,可能会因企业提供的信息不足而降低信赖度。
在详细页面的设计中,视觉要素固然重要,但如果以提供的信息为基础进行设计,则必须确保潜在顾客的信任,通过消除顾客信息的矛盾,提高产品的信赖度。
本研究结果为易于接触的美容产品的详细页面及促销设计开发发展和加强竞争力提供了基础资料,具有重要意义。

Abstract

This study is a study to analyze the effect of the visual elements of product web detail page on product reliability. To do this, 34 detailed Home Care Beauty Device LED mask product web pages in detail were divided into 5 groups by color image scale. The analysis elements are color, layout, graphic, and typography. The results of the visual analysis are as follows.
Depending on the type of product, the detail page had a similar concept to the color of the product. Layout analysis is intended to derive components related to the trust of the product in this paper. In terms of visual aspects, we analyze the way of contents transmission. Graphics and typography use the readability and playability of content transmission to enhance the spectacle and understanding. The fonts used objectively to convey messages using sans serifs as a whole
Based on the results of visual element analysis, it summarized the layout components of web detail page: model, product image, characteristics, clinical experiment, use and wear method, and brand introduction. The effect of related keywords on product reliability was analyzed through questionnaires to adult women over 30. The results of the questionnaire survey on the effect of product web detail page on product reliability were analyzed. For this purpose, the frequency and percentage of each item were calculated, and the distribution of response results was checked. In order to understand the technical tendency of the results of each item, descriptive statistics such as frequency, average, and standard deviation were analyzed. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine whether there was a difference in usage pattern, perception, satisfaction, preference, and product reliability of web page detail according to individual characteristics such as age, occupation.
The results of the empirical analysis are summarized as follows. First, product web detail page plays a role of providing product information to potential consumers. Second, it is shown that the lower the age, the lower the perception of devices. Third, four factors of color, layout, graphic, and typography of detailed pages have a significant effect on product reliability. Fourth, color was the most important factor in enhancing product reliability among visual elements. Fifth, among the detailed page items, product reliability, product reviews, safety certifications, and clinical trials were the most important factors affecting product reliability.
Based on these findings, the conclusions of this study are as follows. First, the majority of consumers check the product web details page for purchases. The product web detail page is the role of providing product information to potential consumers. If there is a deficiency, reliability is lowered, and if there is a necessary factor, product reliability is created and purchased. The product should be built and known to the needs of the customers by understanding these reliability factors and combining them with visual elements. In addition, it should be interesting to communicate via various expressions.
Second, color is an important factor in product web page creation. The results of the visual analysis showed that each group had many features using color, and the reliability of color was also the highest in reliability analysis. If the color of the product and detail page are similar, the composition of the detail page is harmonious and understandable. On the other hand, the lack of color characteristics or the use of various colors had a negative effect on product trust formation. Therefore, it is necessary to know that the above factors are the main factors when selecting the detailed web page for future products.
Third, the main information path was surveyed that the first was the customer review and the second was the product web detail page. These results show that when designing a product web detail page, it is necessary to identify the characteristics of the customer review and web detail page. It is necessary to solve the questions of customers who have been recommended to visit, so as to establish trust to purchase the products and lead to customer acquisition. If you neglect to make detailed pages because you rely only on customer reviews, the reliability may be lowered due to the lack of information provided by the company.
Although visual elements are important in detail page design, when designing based on credibility of information provided, it should be made to secure confidence of potential customers. By eliminating conflicts from information, reliability of products Can be increased.
The results of this study are meaningful to provide basic data for development of detail page and promotional design development and competitiveness of accessible beauty products.

키워드

  • # 제품 웹 상세페이지 # 시각적 요소 # 신뢰도 # LED마스크 # 뷰티 디바이스

  • # 产品网页详细页面 # 视觉要素 # 信赖度 # LED面膜 # 美容设备

  • # Product web detail page # visual element # reliability # LED mask # beauty device

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