학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2019.02_02

중국 현대 건축에서 나타나는 지역적 특성 연구 - 2000년 이후 문화건축을 중심으로 - 关于中国现代建筑地域特性研究 -以2000年以后的文化建筑为中心- A Study on the Regional Characteristics of Chinese Modern Architecture - Focused on Cultural Architecture after 2000 -

  • Name : 마동칭ㅣMA DONGQING
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2019.02
  • Adviser : 윤지영ㅣ尹智映ㅣYoon, Ji-Young
192.168.95.161

초록

본 연구는 모더니즘에서 야기된 보편적인 단일한 스타일에 대한 루이스 멈포드(Lewis Mumford)의 반론과 그에 따른 지역주의 개념에 대한 고찰에서 출발하였다. 특히 루이스 멈포드와 우량용 등의 지역주의 사상은 국제화, 모더니즘, 신기술 등과 대립하는 것이 아니라 지역의 문화와 특성에 바탕을 두고 지속가능한 개발과 국제화를 추진할 필요가 있음을 주창하고 있다. 수많은 문화 건축이 양산되고 있는 현재 중국의 상황에서 지역성에 토대한 문화 건축에 대한 연구와 분석이 이루어질 필요가 있다.
본 연구의 목적은 현대 지역주의 건축사상과 이론에 관한 문헌 자료를 고찰하여 건축의 지역성을 분석하기 위한 틀을 설정하고, 이 분석 틀을 토대로 중국 현대 문화건축에서 나타나는 지역적 특성을 파악하는 것이다. 구체적으로, 2000년 이후의 완공된 대표적인 중국 현대 문화건축 12개 사례를 선정한 후, 지역성 관점에서 지리 환경적 특성, 인문 사회적 특성, 경제 기술적 특성을 파악한다. 또한, 이러한 지역적 특성이 장소 맥락, 공간 배치, 건축 형태, 구조, 재료 등의 건축 요소와 연계하여 어떻게 나타나는가를 분석하여 중국 현대 문화건축의 지역적 특성을 다각도에서 고찰하고자 하였다. 궁극적으로 본 연구는 중국 현대 문화건축에서 나타나는 지역성과 발전 트렌드를 파악하고, 지역 문화의 보존 및 개발과 관련하여 21세기 중국 현대 문화건축이 나아가야 할 방향을 제시하고자 하였다.
제1장에서는 연구의 배경과 목적, 내용과 방법을 정리하였다.
제2장에서는 문헌고찰을 통해 현대 지역주의, 장소 이론와 지역성의 개념을 고찰하고 현대 건축에서 나타나는 지역성의 함의와 관련 내용을 고찰하였다. 1920년대 루이스 멈포드가 재구성한 지역주의 건축사상에서 출발하여 알렉산더 테조니스(Alexander Tzonis), 케네스 프람턴(Kenneth Frampton) 등 건축학자가 1980년대 제시한 ‘비판적 지역주의’와 중국학자 우량용(吴良镛)의 ‘광의의 건축 - 지역론’ 및 정지엔(曾坚)의 ‘지속 가능한 지역 건축 모델’을 결합해 현대 지역주의 건축이론의 발전 맥락과 개념을 정리하였다. 또한 노베르크 슐츠(Norberg Schulz)의 건축 현상학 이론을 빌려 ‘장소’와 ‘지역’ 그리고 건축 디자인과의 상관성을 파악하였다. 마지막으로 현대 건축에서 지역성의 함의와 건축의 본질적 속성으로서의 ‘지역성’의 의미를 종합하였다. 즉, 특정한 시공간적 범주 내에서 건축과 지역의 현실 조건 간의 복합적인 연관성, 아울러 구체적인 조건이 다르기 때문에 이러한 연관성 간에는 표현 방식과 표현 정도 등에서 차이가 존재하였다.
제3장과 제4장에서는 현재 중국의 문화건축의 발전 현황을 고찰하고, 지역성의 측면에서 중국 현대 문화건축의 특성 파악을 위한 분석 틀을 설정하였다. 루이스 멈포드, 케네스 프람턴과 우량용(吴良镛)의 이론적 관점에 근거하여 현대 건축물 지역성의 표현 특성을 ‘지리 환경적 특성, 인문 사회적 특성, 경제 기술적 특성’ 세 가지 부분으로 귀납하였다. 관련 문헌과 사례 연구를 통해 이 세 가지 특성의 개념과 범위를 정의하고, 이 특성을 7개의 구성 요소로 분류하였다. 즉 지리 환경적 특성은 적응성과 연속성으로, 인문 사회적 특성은 정체성과 다원성으로, 경제 기술적 특성은 융합성, 적절성과 타당성으로 분류, 확정하였다.
제5장에서는 4장에서 제시한 3가지 지역성 특성 7개 요소를 중심으로 2000년 이후 완공된 중국 문화건축 사례 12개에 대한 분석을 진행하였다. 사례 선정은 ‘문화건축’, ‘지역주의’, ‘지역성’을 키워드로 현재 중국에서 영향력과 권위를 인정받는 7개의 건축 전문 잡지를 대상으로 검색하였으며, 그중 5개 이상 잡지에서 중복 게재된 사례를 정리하여, 최종적으로 12개의 건축물을 선정하였다. 1999년 국제건축가협회(UIA)의 강령에 따라 문화의 다원성과 지역 건축학의 중요성이 새롭게 주창된 것에 따라, 본문에서는 2000년 이후의 건축으로 분류하였다.
제6장에서는 중국 현대 문화건축에서 나타나는 지역적 특성과 건축 요소와의 연관성을 분석하였다. 즉, ‘장소 맥락, 공간 배치, 건축 형태, 구조, 재료’를 포함한 건축 요소룰 ‘지리 환경적 특성, 인문 사회적 특성, 경제 기술적 특성’과 연계한 매트릭스 테이블로 분석하였다. 이러한 분석 결과를 토대로 현대 중국 문화건축에 존재하는 지역성의 공통점과 특성을 도출하였다.
결론적으로, 중국 현대 문화건축의 지역적 특성은 ‘건축과 특정 지역의 현실 조건 사이의 다층적 부합 관계’로 표현되며, 또한 구체적인 조건에 따라 이러한 부합 관계는 표현 방식 및 지리적, 인문적 여건에 따라 어느정도 차이를 보인다.
지역의 현실 조건에서 비롯된 차이가 중국 현대 문화건축의 설계를 결정한다고 할 수 있다. 이것은 단순한 환경 결정론 또는 문화 결정론이 아니라 본질적으로 지역성을 반영하는데 있어서의 건축의 ‘합리성’을 추구하는 것이다. 대표적인 12개 사례는 중국 현대 문화건축이 지역적 특수성을 포용하고 중요시하였으며, 이에 따라 건축의 개념과 논리가 전개되었다. 다른 한편으로 이들 사례는 폐쇄적이고 정지되는 방식으로 지역적 속성을 표현하는 것이 아니라 개방적인 자세로 지역성의 다원적인 요소와 연결시켜 지속 가능성을 지니게 되면서 지역성의 개념을 확장하고 있다.

摘要

本研究始于路易斯•芒福德(Lewis Mumford)对现代主义中普遍单一风格的反驳和对地域主义概念的考察。特别是刘易斯•芒福德和吴良龙等人的地域主义思想主张,不与国际化、现代主义、新技术等对立,而是以地域文化和特性为基础,推进可持续开发和国际化。在目前中国正在大量生产文化建筑的情况下,有必要对以地域性为基础的文化建筑进行研究和分析。
本研究的目的是考察现代地域主义建筑思想和理论相关的文献资料,为分析建筑的地域性设定框架,并以此分析框架为基础,掌握中国现代文化建筑中出现的地域性特征。具体来说,选出2000年以后竣工的12个代表性中国现代文化建筑事例后,从地域性角度来把握地理环境特性、人文社会特性、经济技术特性。同时,通过分析这些地域性特征与场所脉络、空间布局、建筑形态、结构、材料等建筑要素相联系,从多角度考察中国现代文化建筑的地域性特征。 最终,本研究将了解中国现代文化建筑中出现的地域性和发展趋势,并就地域文化的保存及开发,为21世纪中国现代文化建筑提出发展方向。
第一章整理了研究的背景、目的、内容和方法。
第二章通过文献考察了现代地域主义、场所理论和地域性概念,考察了现代建筑中体现的地域性含义和相关内容。从1920年代路易斯•芒福德重新构成的地域主义建筑思想出发,亚历山大•特佐尼斯(Alexander Tzonis)、肯尼思•普兰顿(Kenneth Frampton)等建筑学家在1980年代提出的"批判性地域主义"和中国学者吴良镛的"广义建筑-地域主义"及郑智渊的"可持续发展地域建筑模型"。另外,借助诺贝格舒尔茨(Norberg Schulz)的建筑现象学理论,分析"场所"和"地域"以及建筑设计的相关性。最后综合了现代建筑中地域性的含义和作为建筑本质属性的"地域性"的意义。即,在特定时空范畴内,由于建筑与地区现实条件间的复合关联性,以及具体条件不同,因此这种关联性之间在表现方式和表现程度等方面存在差异。
在第3章和第4章中,考察了中国文化建筑的发展现状,从地域性角度出发,为分析中国现代文化建筑的特性而设定了分析框架。根据刘易斯•芒福德、肯尼斯•普兰顿和梁良镛的理论观点,将现代建筑地域性的表现特征归纳为"地理环境特性、人文社会特性、经济技术特性"三个部分。通过相关文献和事例研究,定义了这三个特性的概念和范围,将这一特性分类为7个构成要素。即,地理环境特性归类为适应性和连续性,人文社会特性归类为整体性和多元性,经济技术特性归类为融合性、适当性和妥当性。
第5章以第4章中提出的3个地域性特征7个要素为中心,对2000年以后竣工的12个中国文化建筑事例进行了分析。案例选定以"文化建筑"、"地域主义"、"地域性"为关键词,以目前在中国影响力和权威得到认可的7家建筑专业杂志为对象进行搜索,整理出其中5家以上杂志重复刊登的事例,最终选定了12家建筑。根据1999年国际建筑师协会(UIA)的《Beijing Charter》纲领,重新倡导文化的多元性和地区建筑学的重要性,本文将文化分为2000年以后的建筑。
第六章 分析了中国现代文化建筑中出现的地域特点和建筑要素的关联性。即,与包括"场所脉络、空间布局、建筑形态、结构、材料"在内的建筑要素规则"地理环境特性、人文社会特性、经济技术特性"相联系的矩阵表进行分析。 以此分析结果为基础推导出现代中国文化建筑中存在的地域性的共同点和特点。
总之,中国现代文化建筑的地域特点表现为"建筑与特定地区现实条件之间的多层符合关系",而且根据具体条件,这种符合关系根据表现方式及地理、人文条件,存在一定差异。
可以说,地区现实条件的差异决定了中国现代文化建筑的设计。这不是单纯的环境决定论或文化决定论,而是从本质上追求反映地域性的建筑的"合理性"。代表性的12个事例是中国现代文化建筑包容并重视地区特殊性,由此展开了建筑的概念和逻辑。另一方面,这些事例不是以封闭的、静止的方式来表现地域属性,而是以开放的形式与地域性的多元性要素联系起来,具有持续的可能性,正在扩张地域性的概念。

Abstract

This study starts with Lewis Mumford’s regiment about the universal style that emerged from modernism and the consequent regionalism that followed. In particular, Lewis Mumford, Wu Liangyong, and etc. believe that regional ideas do not conflict with internationalization, modernism, new technology and etc. Rather, they argue that continuous development and internationalization based on regional culture and traits must be promoted. Research and analysis about cultural architecture based on regionality are necessary in China’s current situation, where mass cultural architecture is being made.
The purpose of this research is establish a framework to analyze regionality in architecture using documents on modern regional philosophy and theories and, based on this framework, understand regional traits that can be seen in modern Chinese cultural architecture. In specific, this research selects 12 modern Chinese cultural architecture completed after 2000 and analyzes the geographic·environmental traits, humanities·social science traits, and economic·technologic traits from a regionality perspective. Moreover, this research aims to study regional traits of modern Chinese cultural architecture from multiple perspectives by analyzing how such regional traits are connected with architectural factors such as location flow, spatial layout, architectural form, structure, and materials. Ultimately this research aims to understand regionality and development trends shown in modern Chinese cultural architecture and suggest the direction 21st century Chinese cultural architecture should take to preserve and develop regional culture.
Chapter 1 organizes the research background, purpose, content, and method.
Chapter 2 examines modern regionalism, location theory and regionality through literary analysis and examines the implications and related content of regionality shown in modern architecture. Starting from regionalism architecture ideology that Lewis Mumford reconstructed in the 1920s, it organizes the development flow and concepts of modern regionalism architecture theory by combining ‘critical regionalism’ suggested by architects Alexander Tzonis, Kenneth Frampton, and etc. in the 1980s and Wu Liangyong’s ‘General Theory of Architecture – Regionalism’ and Zeng Jian’s ‘Continuous Regional Architecture Model.’ Also, it borrows Norberg Schultz’s architecture phenomenon theory to understand the relationship among ‘locations’, ‘regions’, and architecture design. Finally, it integrates the meaning of ‘regionality’ as an implication in modern architecture and a fundamental trait of architecture. Thus, there is complex correlation among architecture and regions within time and space restrictions in real world conditions, and there is a difference in methods and depth of expression among these correlations because specific conditions vary.
Chapters 3 and 4 analyze the development of modern China’s cultural architecture and set a framework for understanding traits of modern cultural architecture from a regionality perspective. Based on the theoretic perspective of Lewis Mumford, Kenneth Frampton, and Wu Liangyong, the expressive traits of modern architecture’s regionality was deduced into ‘geographic·environmental traits’, ‘humanities·social science traits’, and ‘economic·technologic traits.’ The concept and range of these three traits were determined using related documents and case studies, and these traits were subdivided into 7 factors. Thus, geographic·environmental traits were subdivided and set to adaptability and continuity, humanities·social science traits were subdivided and set to identity and multiplicity, and economic·technologic traits were subdivided and set to integrability, appropriateness and validity.
Chapter 5 analyzes 12 examples of Chinese cultural architecture completed after 2000 using the 3 regionality traits and 7 factors suggested in Chapter 4. The examples were selected searching ‘cultural architecture’, ‘regionalism’, and ‘regionality’ as keywords in 7 professional architecture magazines acknowledged for their influence and authority. Of these magazines examples shown in at least 5 magazines were selected, and ultimately 12 architecture were selected. Following the Union Internationale des Architectes’s (UIA) doctrine in 1999, the importance of cultural multiplicity and regional architecture was newly advocated, so this research selected architecture after 2000.
Chapter 6 analyzes the correlation between the regional traits and architecture factors shown in modern Chinese cultural architecture. In other words, an analysis using a matrix table that connected architectural factors including ‘location flow, spatial layout, architectural form, structure, and materials’ with ‘geographic·environmental traits, humanities·social science traits, and economic·technologic traits.’ was conducted. The analysis results were used to deduce the common points and traits of regionality in modern Chinese cultural architecture.
Conclusively, the regional trait of modern Chinese cultural architecture can be expressed as ‘multi-level correspondence relationship between architecture and realistic regional conditions’, and depending on specific geographic and humanistic conditions, the way these relationships are expressed vary to a certain extent.
It can be said that differences in regional conditions determine the plans for modern Chinese cultural architecture. This transcends environmentalism or cultural determinism and pursues ‘rationality’ of architecture in fundamentally reflecting regionality. The 12 representative examples of modern Chinese cultural architecture embrace and value regional traits and their concept and logic of architecture follow this. On the other hand, these examples expand the concept of regionality by possessing continuousness obtained by connecting regional traits with factors of regionality in an open manner rather than expressing regional traits in a closed manner.

키워드




참고문헌

[Book]

1. 승효상, 『건축, 사유의 기호』, Tsinghua University Press, 2008
2. 승효상, SEUNG H-SANG C3, C3 Publishing Co, 2009
3. 국제건축가협회(UIA), Chicago Declaration, 1993
4. 국제건축가협회(UIA), Beijing Charter, 1999
5. Alfred Louis Kroeber, Clyde Kluckhorn, Culture:A Critical Review of Concepts and Definitions, Kraus Reprint Co, 1952
6. Anthony Giddens, The Consequences of Modernity, Yilin Press, 2000
7. Alexander Tzonis, Critical regionalism: Architecture and ldentity in a Globalized World, China Architecture & Building Press, 2007
8. Architectural Institute of Japan, Environmental Design in the Regional Contexts for Generations, SHOKOKUSHA Publishing Co, 2010
9. Amos Rapaport, Culture, Architecture and Design, china Architecture & Building Press, 2004
10. Charles Jencks, The Language of Post-Modern Architecture, Rizzoli International Publications, 1977
11. Hrinrich Klotz, The history of postmodern architecture, The MIT Press, 1988
12. Ilya Prigogine, Order out of Chaos, Bantam books Inc, 1984
13. Jan Gehl, Life between bujldings, China Architecture & Building Press, 2002
14. Jean Ladriere, Science and technology challenges to Culture, The Commercial Press, 1997
15. Kenneth Frampton, Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance, Seattle: Bay Press, 1988
16. Kenneth Frampton, Modern Architecture: A Critical History, Thames and Hudson Ltd, 1992
17. Kevin Lynch, The Image of the City, The MIT Press, 1960
18. Lewis Mumford, The Culture of Cities, HARCOURT ․ INC, 1970
19. Matthew Carmona, 『도시 설계 장소 만들기의 여섯 차원』, 도서출판대가, 2009
20. Manfredo Tafuri, Modern Architecutre, History of World Architecutre, Electa Editrice, 1976
21. Norberg Schulz, Roots of Modern Architecture, A.D.A. Press, 1988
22. Norberg Schulz, Genius Loci: Towards a phenomenology of architecture, Mondadori Electa, 1995
23. Norberg Schulz, Architecture: Presence, Language and Place, China Architecture & Building Press, 1996
24. Philip Jodidio, I.M.Pei: Complete Works, Electronic Industry Press, 2012
25. Sigfried Giedion, Space, Time and Architecture, Tai Long Book Press, 1983
26. Victor Olgyay, Design with climate: bioclimatic approach to architectural regionalism, Van Nostrand Reinhold, 1992
27. Wolfgong, Undoing Aestherice, Sage Publications Ltd, 1997
28. 중국 건축 디자인 자료집 editing center, 중국 건축 디자인 자료집: NO.4, China Architecture & Building Press, 2004
29. 中国百科全书总编辑委员会, 중국 백과사전: 건축편, Encyclopedia of China Publishing House, 2009
30. 吴良镛, 광의건축학(广义建筑学), China Architecture & Building Press, 1989
31. 李国豪, 중국 토목 건축 백과사전, China Architecture & Building Press, 2006
32. 陈晓扬, 지역성 건축과 적정 기술, China Architecture & Building Press, 2007
33. 陈志华, A History of World Architecture: Before the end of 19th century, China Architecture & Building Press, 2010
34. 张彤, Holistic Regionalism of Architecture, Southeast University Press, 2003
35. 刘先觉, Alvar Aalto, China Architecture & Building Press, 1998
36. 刘家琨, Now and Here, China Architecture & Building Press, 2002
37. 侯景新, Urban strategic planning, Economic management press, 2015
38. 鲍家声, Lessons on Architectural Design, China Architecture & Building Press, 2009
39. 孙周兴, Martin Heidegger Collection(海德格尔选集), Sanlian Bookstore, 1996
40. 王受之, A History of Modern Architecture, China Architecture & Building Press, 1992

[Dissertation]

1. 王雨洁, 当代城市文化建筑的职能及其创作理念与方法, Tongji University 박사학위논문, 2009
2. 何小欣, Stndy on Composite Design Strategy of Contemporary Museums, South China University of Technology 박사학위논문, 2011
3. 王明洁, 당대 중국 문화건축 공공성에 대한 연구, South China University of Technology 박사학위논문, 2012
4. 王育林, The Regional Expansion of Modern Architecture Movement, Tianjin University 박사학위논문, 2005

[Academic Journal]

1. Alexander Tzonis, Globalized Word, Identity, and Critical Regionalist Architectural, International urban planning, 2008, Vol.23(4)
2. Architectural Society of China, Cultural Architecture in China: Introduction, 2015
3. Sigfried Giedion, The New Regionalism, Architectural Record, 1954
4. Norberg Schulz, The phenomenon of Place, Architectural Association Quarterly, 1976
5. His Highness the Aga Khan, Speech by His Highness the Aga Khan at the Award Ceremony for 2016 Aga Khan Award for Architecture, World Architecture, 2017, Vol.38(2)
6. id+c editing center, 웨하부워(魏浩波), id+c, 2017
7. URBANUS, Nirvana of Phoenix, Archicreation, 2009, Vol.15(1)
8. WA editing center, 수공 제지 문화관, World Architecture, 2013, Vol.34(11)
9. WA editing center, Bridge School, World Architecture, 2014, Vol.35(9)
10. WA editing center, 닝보 박물관, World Architecture, 2015, Vol.36(5)
11. WA editing center, Therme Vals, World Architecture, 2005, Vol.26(1)
12. WA editing center, Uluru - Kata Tjuta Cultural Center, World Architecture, 1998, Vol.19(2)
13. WA editing center, Friendshil Centre, World Architecture, 2017, Vol.38(2)
14. Correa, 변화와 전환, World Architecture, 1990, Vol.10(6)
15. 정동현, 한국 건축가의 60년, Urban environment design, 2013, Vol.0(11)
16. 吴良镛, Expectations of 21st Century Architecture: Source Material of the Beijing Charter, Architectural Journal, 1998, Vol.38(12)
17. 吴良镛, 전통 건축 문화와 현대 건축 혁신, 8th Chinese Academy of Sciences academic report, 1996
18. 曾坚, 광의의 지역성 건축의 혁신적인 기법 연구, Architectural Journal, 2003, Vol.43(6)
19. 单军, 비판적 지역주의 비판 및 기타, Architectural Journal, 2000, Vol.40(11)
20. 徐千里, 글로벌화와 지역성: 현대성적 문제, The Architect, 2004
21. 王辉, Indian architect Correa, World Architecture, 1996, Vol.17(6)
22. 林京, 杨经文及其生物气候学在高层建筑中的运用, World Architecture, 1996, Vol.17(4)
23. 吴良镛, 关于建筑学未来发展的几点思考, Architectural Journal, 1997, Vol.37(2)
24. 单军, 根: 건축의 지역성, Architectural Journal, 1996, Vol.36(10)
25. 李忠东, Aravena’s Strategy on Social Housing, World culture, 2016, Vol.36(6)
26. 佟博, Arab World Instituter, Architectural Worlds, 2006
27. 徐枫, Appropriate Technology, a sort of Technique Based on Indigenousness and Contemporaneity, Huazhong Architecture, 2003, Vol.21(3)
28. 林楠, 이집트 건축가: Hassan Fathy, World Architecture, 1992, Vol.13(6)
29. 刘家琨, 메가다바 석조 박물관, World Architecture, 2001, Vol.22(10)
30. 王澍, 자연형태의 서사와 기하(自然形态的叙事与几何), Time Architecture, 2009, Vol.26(3)
31. 虞刚, When Space Meeting with Memory on Ningbo Museum, id+c, 2009
32. 刘家琨, Shuijingfang Museum, World Architecture, 2016, Vol.33(6)
33. 李兴刚, Tree, Garden, and Mountain - Like Roofs on Jixi Museum, Architectural Journal, 2014, Vol.53(2)
34. 李兴刚, 승경 기하(胜景几何), Urban Environment Design, 2014, Vol.10(1)
35. 李晓东, Identify: Towards a Reflexive Regionalist Practice, World Architecture, 2018, Vol.39(1)
36. 辛梦瑶, Interview with ZHANG KE, World Architecture, 2017, Vol.39(2)
37. 刘家琨, West Village․ Basis Yard, id+c, 2016
38. 魏浩波, The Cultural Centre and its Outer Space group in Chetian Village, Urban Environment Design, 2015, Vol.11(6)

[Magazine]

1. 张演钦, 大跃进!博物馆一天一座, 羊城晚报, 2011.12.04

[Website]

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Appropriate_technology#cite_note-Akubue-2
2. https://www.britannica.com/science/cultural-anthropology
3. http://www.un.org
4. 中国文化和旅游部, https://www.mct.gov.cn
5. 장성아래 공동사회(长城脚下的公社), http://7331.hotel.cthy.com
6. https://www.pritzkerprize.com/cn/届获奖者/wangshu
7. https://www.fosterandpartners.com/projects/city-hall
8. https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Marie_Tjibaou_Cultural_Centre
9. https://www.uia-architectes.org/webApi/en/congress
10. https://www.pritzkerprize.com/laureates/2016
11. http://www.urbanus.com.cn
12. JiaKun Architects: http://www.sjfmuseum.com
13. Trace Architecture Office: http://www.t-a-o.cn/hua-li
14. http://www.ikuku.cn/post/35443
15. “Standardarchitecture”건축사무소: http://www.standardarchitecture.cn