학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.08_08

텍스트 시각화를 활용한 디자인 수업 방법에 관한 연구 关于运用文本视觉化的设计教学方法的研究 A Study on the Method of Design Class Using Text Visualization

  • Name : 최은희ㅣChoi, Eun-Hee
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 이진호ㅣ李震搞ㅣLee, Jin-Ho
192.168.95.161

초록

오늘날 다량의 정보 속에서 텍스트의 적절한 시각화 접근은 사용자가 정보를 정확하게 이해하는 단서를 제공한다. 텍스트 시각화가 갖는 장점은 복잡한 데이터에 대한 이해도를 높이고, 이해와 판단에 따른 결정을 도와준다는 것이며, 이는 텍스트 시각화의 가치를 높이는 것이다. 이러한 흐름에서, 텍스트 시각화는 수많은 텍스트들을 분석하여 시각 형태를 통해 내재된 새로운 의미를 제시하는 시각화 사고 방법론이라고 할 수 있다. 즉 텍스트 정보의 맥락을 이해하고 새로운 해석이 가능하도록 관계적 의미를 시각적 이미지로 창출 할 수 있도록 하는 방법론이라고 할 수 있다. 원본 텍스트 데이터를 바탕으로 정보를 이해하며 어떻게 바라보아야 하는지에 대한 해석적 관점에 영향을 미친다고 할 수 있다. 그렇기 때문에 다양한 정보를 효과적으로 전달하기 위한 텍스트의 시각화 연구에 대한 필요성이 높아지고 있다.
본 연구는 효과적인 시각화에 대한 상호연관성을 인식하는데서 출발하였으며 이러한 과정을 통해 정보를 시각화하는 알베르토 카이로(Alberto Cairo)의 데이터 시각화 원칙을 바탕으로 텍스트 수용 시 인지하는 과정을 실험하여 텍스트의 시각화 수업 방안을 제안하고자 하였다. 실험을 통한 정보 수용의 차이를 확인하고 논리적 근거에 따른 명확한 접근이 텍스트 시각화 수업 제안 과정에 중요한 요소로 작용한다는 가설을 설정하고 실험을 진행하였다.
따라서 텍스트를 시각화하기 위해 알베르토 카이로(Alberto Cairo)의 데이터 분석에 대한 연구를 알아보고 시각화 관점에서 카이로의 데이터 시각화 원칙과 본 연구의 상관성을 짚어 보았다. 카이로의 시각화 원칙을 연구자가 새롭게 카테고리를 나누어 수업 방법에 결합하였다. 이는 텍스트 시각화 수업사례의 예시이며 본 연구자가 제안하는 카이로의 데이터 분석 툴이 텍스트를 시각화하는 수업에 적용 가능한 타당성을 가지고 있는지 검증하는 절차이기도 하다.
또한 본 연구에서는 양적 연구와 질적 연구를 병행하였는데 양적연구에서는 IBM SPSS 26.0을 사용하여 분석을 실시하였다. 질적 연구에서는 양적 연구와 연구자가 제안하는 내용의 타당성을 위하여 전문가의 심층 인터뷰를 사용하였다 연구 대상자는 200명으로 설문지를 통해 조사하였으며, 전문가의 자문과 전문가 인터뷰에 따른 수업 지도안의 타당성 및 신뢰도를 검토하였다. 텍스트의 시각화 유무에 따른 수용자의 태도에 대한 실험을 분석하여, 인지욕구와 감정강도, 유용성과 신뢰성을 측정 변수로 사용하여 인과관계를 분석하는 실험을 진행하여 시각화 된 내용과 비시각화 된 내용을 통해 신뢰성, 유용성, 선호도와의 관계에 대해 분석하였다.
그 결과
첫째, 인지욕구가 신뢰성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었지만, 감정강도가 신뢰성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다.
둘째, 감정강도가 유용성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 하지만, 인지욕구가 유용성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다. 따라서 인지욕구와 감정강도와 신뢰성과 유용성과의 영향관계를 실증한 결과 인지욕구는 신뢰성에서 감정강도는 유용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 인지욕구는 신뢰성의 속성과 연계되고 감정강도는 유용성의 속성과 연계됨을 알 수 있었다.

도출된 결과물을 바탕으로 텍스트 시각화 수업을 세 가지의 방법으로 진행하는 지도 방안을 제시하였다.
첫째, 텍스트를 처음으로 시각화 할 때 텍스트의 중요성을 시각화 수업 전략에 적용하여 이해하여야 한다. 특히 유용성의 경우 텍스트가 신뢰성을 가지고 있다는 결과를 얻을 수 있었기 때문에 이는 맥락의 이해와 같은 내용으로 최종 시각화 결과물에 큰 영향을 끼치는 것을 알 수 있었다. 초기에 맥락의 이해를 어떻게 했느냐에 따라서 시각화의 범위와 문맥 파악에 영향을 미쳤다. 따라서 효과적인 시각화 결과물을 위해서는 초기의 텍스트를 읽고 이해하고 중요한 부분을 요약할 필요성이 있다. 이것은 알베르토 카이로의 데이터 시각화 원칙 중 기능성과 진실성과 연관되어 있다고 볼 수 있다.
둘째, 효과적인 시각화를 위해서는 형태성을 효율적으로 사용하여야 한다. 이는 텍스트의 내용을 얼마나 간략하게 잘 표현하느냐의 내용과 밀접한 관련성이 있다. 의도적으로 텍스트의 내용을 메타포적인 표현, 도표 등으로 눈을 사로잡고 초기 문맥 파악의 내용을 다양한 방법으로 표현하는 활동을 중심으로 이루어져야 할 것이다. 이는 디자이너들의 아름다움과 다른 심미성이라 할 수 있을 것이다. 디자인을 전공하지 않는 비전공자를 위한 수업의 제안이기 때문에 아름다움을 위한 형태성이 아니라 본인의 생각을 표현할 수 있는 심미성이다.
셋째, 텍스트를 시각화 하여 표현할 때 본 연구자가 나눈 카테고리 중 주제성의 내용은 빠져서는 안 되는 부분이다. 이 것은 알베르토 카이로의 시각화 원칙 중 통찰력과 계몽성과 밀접한 연관이 있다. 본 수업을 진행하면서 텍스트의 자료로 신문을 사용한 이유도 주제의 도덕성을 살리기 위함이었다. 정보의 다양화와 수많은 뉴스가 쏟아지는 현 사회에서 기사의 내용을 바르게 전달하고 이것을 읽은 후 대중의 계몽은 정보의 중요한 역할이다. 특히 감정강도와 유용성의 인과관계를 확인할 수 있었기 때문에 이는 더 나아가 학생들이 기사를 읽고 사회를 풍자하고 본인의 생각을 표출하는 방법으로도 쓰일 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 그러므로 시각화한 결과물에서도 텍스트의 내용을 개인의 시각화 과정으로 보는 것이 아니라 다른 사람과 상호작용을 통해서도 시각화의 능력을 더욱 발전시킬 수 있다. 이것은 학생들에게 개인의 사고과정이 한 개인의 사고체제 안에서 지식으로 창출되고 변형될 뿐만 아니라 다른 사람의 시각적 사고 역시 고려하여 표현하여야 한다는 점을 시사할 수 있었다.
또한 텍스트 시각화 수업을 제안한 후 디자인 프로세스의 한 방법으로 시각화 교육에 효과적이라는 것을 1차 전문가 인터뷰와 2차 전문가 인터뷰, 실험참가자 인터뷰 통해 타당성을 확인할 수 있었다.

디자인을 전공하지 않는 비전공 학생들이 시각적 사고를 계속적으로 학습한다면 정보의 맥락을 좀 더 명확하게 파악하고 텍스트의 숨은 의미를 찾으며 문제를 해결할 수 있는 사고의 방법을 배울 수 있을 것이다.
이상 연구 결과로 볼 때 텍스트의 시각화는 학습자의 시각적 사고를 지원하는 수업의 개발 방향에 시사점을 제공하였다는 점에 의의가 있다.

摘要

如今在大量的信息中,文本的适当的视觉化接近提供了使用者正确理解信息的线索。文本视觉化的优点在于对复杂数据的理解度的提高,有助于根据理解和判断做出的决定,提高文本视觉化的价值。在这种潮流中,文本视觉化是分析众多文本,通过视觉形态提出内在新意义的视觉化思考方法论。即,理解文本信息的脉络,为进行新的解释,可以将关系性意义创造为视觉性形象的方法论。可以说,以原本的文本数据为基础,对理解信息、如何看待问题的解释性观点产生了影响。因此,为了有效传达多种信息,对文本视觉化研究的必要性越来越高。
本研究基于对有效视觉化的相互关联性认识, 通过这样的过程,以信息视觉化的Alberto Cairo数据视觉化原则为基础,试图通过文本接收时认知的过程的实验,提出文本的视觉化教学方案。通过实验确认信息接收的差异,根据逻辑依据的明确接近在文本视觉化教学提议过程中起重要作用为假说进行了实验。 因此,为了使文本视觉化,了解Alberto Cairo关于数据分析的研究,从视觉化的观点分析了Alberto Cairo的数据视觉化原则和本研究的相关性。研究者重新划分了Alberto Cairo的视觉化原则结合在教学方法上。这是文本视觉化授课事例,也是验证本研究者提议的Alberto Cairo数据分析工具是否在文本视觉化的教学中具有可适用的妥当性的程序。
另外本研究同时进行数量研究和质量研究。量化研究使用IBM SPSS 26.0进行了分析,质量研究为量化研究和研究者提出的内容的妥当性,使用了专家的深层访谈。研究对象为200人,通过问卷进行了调查,并探讨了专家咨询和专家访谈的授课指导方案的妥当性及可信度。分析根据文本视觉化的有无的接收者者态度的实验, 认知欲望和感情强度、有用性和信赖性作为测量为变数,进行分析因果关系的实验,通过视觉化内容和非视觉化内容分析信赖性、有用性、偏好度之间的关系。
第一, 认知欲对信赖性产生正(+)影响的假设被采纳,感情强度会对情(+)产生信赖性的假设被驳回。
第二,感情强度对可用性产生正(+)产生影响的假设被采纳,关于认知欲望对可用性产生正(+)影响的假设被驳回。因此,对认知欲望和感情强度和信赖性以及可用性的影响关系进行实证的结果显示,认知欲望在信赖性,感情强度对有用性产生影响。由此可见,认知欲与信赖性的属性具有联系,感情强度与可用性的属性具有联系。
以得出的结果为基础,提出了3种方法进行文本视觉化的指导方案。
第一,首次将文本视觉化时,要把文本的重要性运用到视觉化教学战略中去理解。尤其是因为可用性得到了文本具有信赖性的结果,得知与脉络的理解内容一样,对最终视觉化结果物产生很大影响。根据初期对脉络的理解,对视觉化的范围和文脉的把握产生了影响。因此,为了有效的视觉化成果,有必要阅读和理解初期的文本,并概括重要的部分。可以认为这与Alberto Cairo的数据视觉化原则中的功能和真实性有关。
第二, 为了有效的可视化, 要有效使用形态性。这与文本内容的简练表达程度有密切的关联性。应将文本的内容有意以隐喻、图表等来引入视线,对初期把握文脉的内容以不同方式表现活动为中心构成。这可谓是设计师的美丽和不同的审美性。对没学过设计的非专业人士授课的提案,因此不是为美丽的形态,而是表达本人想法的审美性。
第三,将文本视觉化表现时,本研究者所分类别中主题性内容不可或缺的部分。这与Alberto Cairo的视觉化原则中的洞察力和启蒙性有着密切的关联。在上本课时使用报纸作为文本资料的理由也是为了体现主题的道德性。在信息多样化、新闻大量涌现的当今社会,正确传达新闻内容、读完后大众的启蒙是信息的重要作用。尤其因为可以确认感情强度和可用性的因果关系,所以可以认为这也可以用作学生们读新闻、讽刺社会、表达本人想法的方法。因此,在视觉化的结果中,不是把文本的内容看作个人的视觉化过程,也通过与他人的相互作用,可以进一步发展视觉化的能力。这可以启示学生个人的思考过程不仅在个人的思考体系内以知识创造和变形,还要考虑他人的视觉思考来表现。
另外,文文视觉化提案后以,以设计流程的一种方法,通过第一次专家采访和第二次专家采访、实验参与者采访,可确认视觉化教育效果的妥当性。非设计专业的学生继续学习视觉思考,可以更明确地掌握信息脉络,寻找文本隐藏的意义,学习解决问题的思考方法。
以上研究结果表明,文本的视觉化为支援学习者视觉思考的课程的开发方向提供了启示,这一点具有重要意义。

Abstract

Today, the proper visualization approach of text in big data provides clues for users to understand information accurately. The advantage of text visualization is that it improves understanding of complex data and helps to make decisions based on understanding and judgment, which increases the value of text visualization. In this flow, visualization can be said to be a visualization thinking methodology that analyzes numerous texts and presents new meanings through visual forms. In other words, it can be said to be a methodology to understand the context of textual information and to visually create the relational meaning between them to enable new interpretations. It can be noted that it understands the structure of information based on the original text data and influences the interpretive viewpoint on how to look at it. Therefore, there is an increasing need for text visualization research to effectively convey various information.
This study started from recognizing the interrelationship of effective visualization, and through the process based on Alberto Cairo's process of visualizing information, it was intended to propose a method to visualize text by experimenting with the process of recognizing text. The differences in information acceptance through experiments were confirmed and the clear approach based on logical rationale works as an important factor in the text visualization class proposal process as a hypothesis was established.
Therefore, in order to visualize the text, Alberto Cairo's analysis tools were analyzed and the correlation between Cairo's analysis tools and this study from a visualization perspective was pointed out. A new analytical model was created by combining Cairo's analysis tools with the teaching methods proposed by the researchers. This is an example of a text visualization class example and based on that example, it is also a procedure to verify whether Cairo's analytical tools are applicable to this study. In addition, quantitative and qualitative studies were conducted in this study, and in the quantitative study, the analysis was performed using IBM SPSS 26.0. In qualitative research, in-depth interviews of experts were used for quantitative research and the validity of the content proposed by the researcher. The study subjects were 200 individuals who were surveyed through questionnaires, and the validity and reliability of instructional guidance according to expert advice and expert interviews were reviewed.
The experiments on individuals' attitudes with and without text visualization were analyzed and the experiment was conducted to analyze the causal relationship using cognitive desire, emotional strength, usefulness, and reliability as measurement variables, and the relationship between reliability, usability, and preference was analyzed through visualized and non-visualized contents.
The results of this study are as follows.
First, the hypothesis that cognitive desire will have a positive effect on reliability was accepted, but the hypothesis that emotional strength would have a positive effect on reliability was rejected.
Second, the hypothesis that emotional strength will have a positive effect on usefulness was accepted. However, the hypothesis that cognitive desire would have a positive effect on usefulness was rejected. Therefore, as a result of demonstrating the relationship between cognitive desire and emotional strength and reliability and usefulness, it was found that cognitive desire affects emotional strength and reliability. It can be seen that cognitive desire is linked to reliability attributes and emotional intensity is linked to usefulness attributes.
Based on the derived results, a teaching method was proposed to conduct text visualization classes in three ways.
First, it is necessary to understand the importance of text by applying it to the visualization strategy when initially visualizing the text. Especially in the case of usefulness according to the results of text reliability, it was found that it has the same effect as understanding the context, and has a great influence on the final visualization result. Depending on how the context was initially understood, it influenced the scope and context of visualization. Therefore, for effective visualization results, it is necessary to read, understand, and summarize important parts of the initial text. This can be said to be related to functionality and authenticity among Alberto Cairo's data visualization principles.
Second, morphology must be used efficiently for effective visualization. This is closely related to the content of how briefly the text is expressed. Intentionally, the contents of the text should be centered on activities that capture the eyes with metaphorical expressions and diagrams, and express the contents of the initial context in various ways. This can be said to be different from the beauty in designers’ point of view. Since it is a class proposal for non-major students who do not major in design it is an aesthetics that can express one's thoughts, not morphology for beauty.
Third, the content of subjectivity is an essential part when visualizing and expressing text. This is closely related to insight and enlightenment among Alberto Cairo's visualization principles. The reason for using the newspaper as the material for text during this class was to preserve the morality of the subject. In today's society where information is diversified and numerous news flows, conveying the contents of the article correctly and the public enlightenment after reading them is the important role of information. In particular, since it was possible to confirm the causal relationship between emotional strength and usefulness, it was further confirmed that it could be used as a way for students to read articles and satire society and express their thoughts. Therefore, even in the visualized results, the ability of visualization can be further developed through interaction with others, rather than viewing the contents of the text as an individual visualization process. This could suggest to the students that the individual's thinking process must be expressed in consideration of the visual thinking of others as well as being created and transformed into knowledge within one's thinking system. Also, after suggesting a text visualization class, the effectiveness of visualization training as a method of the design process was confirmed through the first expert interview, the second expert interview, and the experiment participant interview.
If non-major students who do not major in design continue to learn visual thinking, they will be able to understand the context of the information more clearly, find the hidden meaning of the text, and learn ways of thinking to solve problems. Based the results of this research, it is significant that Visualization of text has implications for the development direction of classes that support learners' visual thinking.

키워드

  • # 시각적사고 # 텍스트 시각화 # 알베르토 카이로

  • # 视觉思考 # 文本视觉化 # Alberto Cairo

  • # visual thinking # text visualization # Alberto Cairo

참고문헌

[Book]

1. 『21세기 정치학대사전』, 한국사전연구사.
2. Anderson, T. & Milbrant, M., Art for Life: Authentic Instruction in Art, 김정희·최정임·신승렬 역(2007), 『삶을 위한 미술교육』, 서울: 예경, 2004.
3. Andreas Schneider, Information Design, 김경균 역(2004), 『정보디자인-정보의 얽힌 실타래 풀기』, 서울: 정보공학연구소, 2004.
4. Alberto Cairo, 『진실을 드러내는 데이터 시각화의 과학과 예술』, 인사이트, 2019.
5. Ricoeur, 김윤성․조현범 역, 『해석이론』, 서광사, 1998.
6. 김묘영, 『좋아 보이는 것들의 비밀 인포그래픽』, 길벗, 2014
7. 김영채, 『사고와 문제해결의 심리학』, 박영사, 1996.
8. 김진홍, 『디자인원론』, 서울: 법서출판사, 2003.
9. 노명완, 『國語敎育論』, 한샘, 1988.
10. 로버트 스텐스, 『정보시각화』, 에디슨 웨슬리, 2001.
11. 손태원, 『조직행동과 창의성』, 서울: 법문사, 2004.
12. 송지준, 『논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법』, 21세기사, 2011.
13. 안드레아스 슈나이더 외 지음, 김경균 옮김, 『정보디자인』, 정보공학연구소, 2004
14. 오병근, 강성중, 『정보디자인교과서』, 안그라픽스, 2008.
15. 오해춘, 『디자인방법론』, 서울 세신사, 2009.
16. 이현주 외 2명, 『정보디자인』, ㈜교문사, 2011.
17. 이진호, 『GRAPHIC USER INTERFACE - GUI 디자인 가이드』, 안그라픽스, 2003.
18. 임선하, 『창의적 사고의 구조: DESK 모형의 응용』, 서울: 현대창의성연구소, 2001.
19. 정경원, 『디자인경영』, 안그라픽스, 2006.
20. 제이슨 랜카우, 조시 리치 외 1명, 나윤희 외 2명 역, 『인포그래픽』, 인사이트, 2014.
21. 조용훈, 『문화기호학으로 읽는 문학과 그림』, 효형출판, 2004.
22. 채서일, 김선철, 최수호, 『통계분석』, B&M북스, 2005.
23. 피터 윌버, 마이클 버크 지음, 김경균 옮김, 『인포메이션 그래픽스』, 디자인하우스, 2001.
24. 한순미, 김선, 박숙희, 이경화, 성은현, 『창의성: 사람, 환경, 전략』, 학지사, 2004.
25. 한철우·박진용·김명순·박영민, 『과정중심 독서 지도』, 교학사, 2001.
26. Alonso & Baeza-Yates, Alternative implementation techniques for web text visualization. Proceedings of First Latin, 2003.
27. Alberto Cairo, The Functional art, 서울: 위키북스, 2013.
28. Aspelund, K. The design process, Bloomsbury Publishing, 2015.
29. Babaian S., The Most Benevolent Machine: A Historical Assessment of Cycles in Canada, National Museum of Science and Technology, 1998.
30. Buxton, B., Research and advanced development feeding product design, sketching user experiences, Morgan Kaufmann, 2007.
31. Daniel Rosenberg and Anthony Grafton, Cartographies of Time, Princeton Architectural Press, 2010.
32. Data Flow, Gestalten, 2008.
33. Data Flow2, Gestalten, 2010.
34. Dubberly, H. How do you design?, dubberly design office, 2004.
35. Edward R. Tufte, Envisioning Information, Graphics Press, 1990.
36. Edward R. Tufte, Visual Explanations, Graphics Press, 1997.
37. Finniston, M., Engineering our future: report of the Committee of Inquiry into the Engineering Profession, Stationery Office Books, 1980.
38. Freeman J. B., Behemoth: The Making of the Factory and the Modern World, W.W. Norton & Company, 2018.
39. Grobelnik, M. & Mladenic, D., Efficient visualization of large text corpora, Proceedings of the 7th TELRI seminar, 2002.
40. Hekkert, P., van Dijk, M. & Lloyd, p. Vision in Design, handbook for innovators, 2011.
41. Hessenbruch A., Reader's Guide to the History of Science, Fitzroy Dearborn Publisher, 2000.
42. Isabel Meirelles, Design for Information, Rockport, 2013.
43. John, B., Introduction to Graphic Design Methodologies and Process, New Jersey, John Wiley & Sons, 2011.
44. Krueger, R. A. and Casey, M. A., Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, Sage, 2000.
45. Moorey p. R. S., Ancient Mesopotamian Materials and Industries: The Archaeological Evidence, Eisenbrauns. 1999.
46. Price T.D. & Burton J.H., Technology, Function, and Human Activity. In: 「An Introduction to Archaeological Chemistry」, Springer, 2011.
47. Roth, B., The Achievement Habit, Harper Business, 2015.
48. Schön D., The Reflective Practitioner, Basic Books Inc., 1983.
49. Tempelman E., Shercliff H., and Ninaber van Eyben B., Manufacturing and Design: Understanding the principles of how things are made, Elsevier Ltd, 2014.
50. Wolfgang Aigner 외, Visualization of Time-Oriented Data, Springer, 2011.

[Dissertation]

1. 강희정, 「디자인창업 교육모형 개발」, 서울대학교 박사학위논문, 2017.
2. 고광필, 「웹 인터페이스에서 시각정보의 인지특성에 관한 연구」, 조선대학교 석사학위논문, 2011.
3. 권효정, 「웹 정보시각화를 위한 비주얼서치 기반의 시지각 패턴 연구」, 부산대학교 박사학위논문, 2011.
4. 김봉순, 「텍스트 의미 구조의 표지 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 1996.
5. 류혜경, 「기술기반 셀프 서비스 태도에 관한 연구 : 개인 특성의 조절효과 이용」, 충남대학교. 박사학위논문, 2004.
6. 박교영, 「내러티브 개념을 적용한 통계그래픽스의 정보시각화」, 한양대학교 석사학위논문, 2007.
7. 박성국, 「텍스트 데이터를 이용한 시각화 분석시스템 및 예술콘텐츠 구현」, 중앙대학교 석사학위논문, 2017.
8. 박성희, 「설명적 텍스트의 의미 구조 이해 전략 연구」, 서울대학교 석사학위논문, 2007.
9. 박종미, 「감정강도와 인지욕구에 따른 POP광고 메시지 유형별 소비자 반응 연구」, 국민대학교, 석사학위논문, 2011.
10. 박진용, 「텍스트 의미 구조의 읽기 교수·학습 연구」, 한국교원대학교 박사학위논문, 2006.
11. 박찬훈, 「디지털 정보 평가에서의 신뢰성에 관한 연구」, 중앙대학교,석사학위논문, 2008.
12. 서 혁, 「담화의 구조와 주제 구성에 관한 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 1996.
13. 오병근, 「사용자 경험중심의 정보디자인 체계 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 2007.
14. 유예은, 「디자인씽킹 프로세스 기반의 메이커 교육 프로그램 개발 및 적용」, 경희대학교, 석사학위논문, 2018.
15. 이삼형, 「설명적 텍스트의 내용 구조 분석 방법과 교육적 적용 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 1994.
16. 이신애, 「영상시를 활용한 현대시 이미지 교육 연구」, 서울대학교 석사학위논문, 2016.
17. 이지연, 「디자인 프로세스에서 프로토타이핑이 창의성에 미치는 영향에 관한 연구」, 홍익대학교 박사학위논문, 2017.
18. 이지연, 「디자인 프로세스에서 프로토타이핑이 창의성에 미치는 영향에 관한 연구」, 홍익대학교 박사학위논문, 2017.
19. 정희숙, 『웹 데이터베이스를 활용한 편집디자인에 관한 연구』, 서울대학교 석사학위논문, 2009.
20. 최길수, 「시각전달매체로서 정보 일러스트레이션의 효과에 관한 연구」, 홍익대학교 석사학위논문, 2010.
21. 최은림, 『시간의 흐름에 따른 공간변화의 정보 시각화 연구』, 서울대학교 박사학위논문, 2011.
22. 허균, 「언어정보의 시각화 과정 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 2006.
23. Crowther-Heyck H. Herbert A. Simon: The Bounds of Reason in Modern America, The Johns Hopkin's University Press, 2005.
24. McKeon R. The Transformation of the Liberal Arts in the Renaissance. In Levy B.S., 「Developments in the Early Renaissance」, SUNY Press, 1972.
25. Simon H.A., The Sciences of the Artificial, Third Edition, MIT Press, 1996.

[Academic Journal]

1. 고연희, "시화(詩畫) 종합의 전통과 문학교육 –회화이미지 ‘형(形)’의 역할을 중심으로”, 『문학교육학』 한국문학교육학회, 2012.
2. 김봉순, "국어교육을 위한 텍스트언어학”, 『국어교육학연구』 국어교육학회, 2001.
3. 김봉순, "학습자의 텍스트 구조에 대한 인지도 발달 연구”, 『국어교육』 한국국어교육학회, 2000.
4. 김영찬, 정혜미, “서비스산업에서 온라인 구전정보의 효과성에 영향을 미치는 선행 요인들의 관계에 관한 연구”, 2007.
5. 김완석, "효율적인 인지욕구 측정 –단축형 척도개발”, 『사단법인 한국심리학회』, 한국 심리학연구회, 2007.
6. 김정아, 오인균, “디자인씽킹을 활용한 디자인 프로세스 방법론 연구”, 『Journal of Integrated Design Research』, Vol.15(3), 2016.
7. 나건, 이지연, “제품 디자인 프로세스에서 입체가 아이디에이션(ideation)에 미치는 영향”, 『산업디자인학 연구』, 11(1), 2017.
8. 두진희, 김정현, “페이스북 광고 유형에 따른 효과 연구설득 지식 모델과 기술 수용모델을 중심으로”, 『한국광고홍보학보』, 2012.
9. 민수홍, 황수홍, "정보와 정보디자인 재고찰: 정보의 양가성을 중심으로”, 『디자인 융복합학회』,15(3), 2016.
10. 박주형, 윤여탁, "시각화를 통한 문학 텍스트 구체화 교육의 가능성 고찰”, 『국어국문학』 국어국문학회, 2017.
11. 박진표, 김재영, “모바일 광고의 수용자 반응에 관한 연구 : TAM(기술수용모델)을 중심으로”, 『옥외광고학연구』, 2010.
12. 양황승, “텍스트 해석에서 주관주의와 객관주의에 대한 비판적 고찰 –폴 리쾨르의 해석 이론을 중심으로”, 『칸트연구』 한국칸트학회, 2003.
13. 윤여탁, "문학교육에서 상상력의 역할: 시의 표현과 이해 과정을 중심으로”, 『문학교육학』 한국문학교육학회, 1999.
14. 이소연, 송지희, 김상순, "메시지유형과 뉴미디어선택이 소비자의 정보신뢰도와 유용성에 미치는 영향”, 『e-비즈니스연구』, 2012.
15. 이순영, "상징적 표상법의 이론과 실제”, 『國語敎育學硏究』 국어교육학회, 2008.
16. 이학식, 정주훈, 이호배, “광고효과의 조절변수로서 인지욕구와 감성강도의 평가”, 『마케팅연구』, 한국마케팅학회, 1998.
17. 이혜영, “디자인을 바꿨다, 병원에서 세균이 사라졌다”, 『Dong-A Business Review』, 2012.
18. 전현중,“프랑스 청년실업의 성격과 경제 성장 효과”,『유럽연구』, 한국유럽학회, 2018.
19. 최은희, 이진호,“텍스트 시각화를 위한 수업지도 방안”, 『상품문화디자인학연구』, 한국상품문화학회, 2019.
20. 최은희, 이진호,“문자정보 시각화가 정보수용에 미치는 영향”, 『브랜드디자인학연구』, 한국브랜드디자인학회, 2020.
21. 최진원, 김이연.“빅데이터 시대에 효과적인 시각커뮤니케이션을 위한 인포그래픽 연구: 정부 부처 및 공공기관을 중심으로”. 『한국과학예술포럼』, 11(1). 2012.
22. 강숙희, “텍스트와 그림의 사용이 외국어 듣기 이해에 미치는 효과”, 『교육공학연구』, 1996, 12(2).
23. Abbasian, R. O. & Sieben, J. T., Use of TED.com and GAPMINDER.ORG in teaching application of mathematics and statistics, Germany: Konstanz of university Press, 2012.
24. Brennan A., Design Process as Argumentation: Horst Rittel and the Systems Theory Approach in Architectural Education, The Society of Architectural Historians Australia and New Zealand, 2015, Vol.32.
25. Buchanan R., Wicked Problem in Design Thinking, Design Issues, 1992, Vol.8(2).
26. Cabrera, D., Mandel, J. T., Andras, J. P., and Nydam, M. L. What is the crisis? Defining and prioritizing the world's most pressing problems, Frontiers in Ecology and the Environment, 2008, Vol.6(9).
27. Cacioppo, J. T, Petty, R. E, Kao, C. K., & Redriguez, R, Central and peripheral routes to persuasion: Anindividual difference perspective, Journal of Personality and Social Psychology, 1986.
28. Cohen, A. E., Stotland E, & Wolf, D., An experimental investigation of need for cognition, Journal of Abnormal and Social Psychology, 1955, Vol.51.
29. Dorst K. and Dijkhuis J, Comparing paradigms for describing design activity, Design Studies, 1995, Vol.16(2).
30. Hasso Plattner Institute of Design at School, An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE.
31. Jorge, F., Communication design: principle, Methods and Practice, New York: Allworth Press, 2004.
32. Kaiser, H. F., An index of factorial simplicity, Psychometrika, 1974, Vol.39(1).
33. LeBlanc, D., Gapminder: Using a world of human ecology data to teach students critical thinking skills, Bulletin of the Ecological Society of America, 2012, Vol.93.
34. Liu, A., and LU, S. C., A new coevolution process for conceptual design. (CIRP, Éd.) CIRP, The International Academy for Production Engineering, 2015, Vol.64(1).
35. Manber, U., The use of customized emphasis in text visualization, Proceedings of IEEE Conference on Information Visualization ‘97, 1997.
36. Miller, N. E. Wong P. C. Brewster, M. and Foote, H. TOPIC ISLANDSTM-a wavelet-based text visualization system, Proceedings of Visualization ‘98. 1998.
37. Munshi K., Characteristics of Design and its Implication on Design Education, Indian Institute of Technology.
38. Brown, T, Design Thinking for Social Innovation, Stanford Innovation Review, 2008.
39. Nathan R., On technological expectations, Economic Journal, 1976, Vol.86.
40. Nigel, C., Designerly ways of knowing, London:Springer, 2006.
41. Risch, J, Kao, A., Poteet, S. R., and Wu, Y. -J. J. Text Visualization for Visual Text Analytics, Lecture Notes in Computer Science, 2008, Vol.4404.
42. Rittel H, & Webber M., Dilemmas in a General Theory of Planning, Policy Sciences, 1973, Vol.4(2).
43. Rittel H., The State of the Art in Design Methods, Design Research and Methods, 1973, Vol.7(2).
44. Sébastian p. and Ledoux Y, Decision support systems in preliminary design, International Journal for Interactive Design and Manufacturing, 2009, Vol.3(4).
45. Shapiro D., Book Review, "Toothpicks and Logos: Design in Everyday Life" by John Heskett, Design Issues, 2005, Vol.21(2).
46. Silic, A. & Basic, B. D. Visualization of Text Streams: A Survey, Lecture Notes in Computer Science, 2010, Vol.6277.
47. Taura, T. and Nagai, Y., Concept Generation for Design Creativity, Springer, 2013.
48. Wang T, A, New Paradigm for design studio education, International Journal of Art & Design Education, 2010, Vol.2.
49. Weber, W., Text Visualization - What Colors Tell About a Text, Proceedings of 11th International Conference on Information Visualization ‘07 (IV '07), 2007.
50. Willem R. A., Design and Science, Design Studies, 1990, Vol.11(1).

[Website]

1. Cairo, "The main principles of datavisualisation. Doing Journalism with Data: First steps, skills and tools”, https://learn.canvas.net/courses/272/pages/2-choosing-the-best-graphic-forms
2. Business Dictionary, “Conceptualization”, http://www.businessdictionary.com/definition/conceptualization.html
3. Garber J., “History of Architecture – Industrial revolution (18th century) & Revival (1880 –1940)”, https://johngaber.wordpress.com/2017/11/10/history-of-architecture-industrial-revolution-18th-century-revival-t1880-1940
4. Hasso Plattner Institute of Design at School, “A stray collection of design process”, diagramshttps://hci.stanford.edu/dschool/resources/design-process/readable.html
5. Hasso Plattner Institute of Design at School, “An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE”, https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/74b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf
6. http://hint.fm/projects/flickr/
7. http://soulliberty.com/Images/Content/BibleGenes.pdf
8. http://www.biblegateway.com/blog/2011/04/holy-week-timeline-visualization/
9. http://www.printmag.com/imprint/he3bert-bayer-world-geo-graphic-atla/
10. http://www.stefanieposavec.co.uk/
11. http://www.stefanieposavec.co.uk/-everything-in-between/#/entangled-word-bank/
12. http://www.theyrule.net/
13. https://cdn.evbuc.com/eventlogos/160332149/designthinkingphases.png
14. https://dschool.stanford.edu/executive-education/dbootcamp
15. https://thedesignsquiggle.com
16. https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/what-framework-innovation-design-councils-evolve
17. https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/what-framework-innovation-design-councilsvolved-double-diamond
18. Müller B., Design in Four Revolutions, https://medium.com/@borism/design-in-four-revolutions-fb0f01a806d2
19. Shutterstock, “The Evolution of Car Design From 1910 to Now”, https://www.shutterstock.com/blog/car-design-throughout-history
20. Stonhbrook, “What is the wicked problem”, https://www.stonybrook.edu/commcms/wicked-problem/about/What-is-a-wicked-problem
21. Visual thesaurus, https://www.thesaurus.com/browse/practical?s=t
22. Walker R., “A Golden Age of Design”, https://www.nytimes.com/2014/09/22/t-magazine/design-golden-age.html
23. http://s-space.snu.ac.kr/bitstream/
24. https://kdmlux.tistory.com/
25. https://heritage.unesco.or.kr
26. /https://kr.123rf.com/photo_40447259
27. https://blog.naver.com/kofairnews/220611539089
28. https://news.naver.com/main/read.nhn?oid=001&aid=0008799540
29. http://www.stefanieposavec.com/writing-without-words
30. https://blog.naver.com/hkuvtzncem/222013270337
31. https://www.slideshare.net/GrantThorntonPL/women-in-senior-management-ibr-2014
32. http:/www.wordle.net
33. http://news.bizwatch.co.kr/search/news/
34. https://heritage.unesco.or.kr/
35. http://jonathanstray.com/a-full-text-visualization-of-the-iraq-war-logs
36. http://www.visualcomplexity.com/vc/project_details.cfm?id=386&index=386&domain
37. https://m.blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=datageeks&logNo=221043075943&proxyReferer=https:%2F%2Fwww.google.co.kr%2F
38. https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=24258880&memberNo
39. https://www.yna.co.kr/view/AKR20190628035900501