학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.08_01

광복로 문화패션거리의 아트맵 개발에 관한 연구 关于光复路文化时尚街区的艺术路线图开发研究 A Study on the Development of Art Map for Gwangbok-ro Cultural Fashion Street

  • Name : 강태진ㅣKang, Tae Jin
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 김형우ㅣ金亨优ㅣKim, Hyung Woo
192.168.95.161

초록

본 연구는 부산지역 문화 활성화를 위한 방안으로, 부산을 대표하는 관광 상품 개발의 필요성을 논의하고 관광 상품으로 아트맵(Art Map)에 대한 개발을 위해 국내외 관광안내지도 사례 조사와 분석을 통하여 아트맵(Art Map)의 개발 방향과 개발 프로세스를 제시하고 부산의 대표적 특성화 거리인 광복로 문화ㆍ패션거리에 개발 프로세스를 대입하여 관광 상품으로의 아트맵(Art Map)에 대한 개발 필요성과 활용방안을 제안하였다.
지도는 공간의 이야기를 시각화 하여 소통(Communication)하는 형식의 커뮤니케이션 수단으로 문자의 역사에 뒤지지 않을 만큼 오랜 역사를 지고 있으며, 인류의 역사와 함께 발전되어왔다. 이러한 지도는 여러 학문 분야에서 논의되고 있으며, 그 중에서도 가장 빠르게 변화하고 발전하고 있는 관광 분야의 관광안내지도이다.
관광안내지도는 주요 관광지 소개와 관광 코스를 안내하는 관광 상품의 보조 역할을 하며 사실적 묘사를 기반으로 제작되어 왔었다. 하지만 현재의 관광안내지도는 아트(Art)와 맵(Map)이 합쳐진 아트맵(Art Map)이라는 관광의 한 분야로 확대되고 있으며 관광 상품의 보조 역할이 아닌 관광 상품의 주체로 발전하고 있다.
따라서, 아트맵(Art Map)의 개발을 위하여, 본 연구자는 아트맵(Art Map)에 대한 개념과 정의를 정립하고 아트맵(Art Map)의 체계적인 개발을 위해 목적 유형과 형식으로 구분하는 기준을 마련하였다.
목적 유형에 따른 분류
a) 주제강조형: 구성내용에서 지역의 고유성이나 특징이 부각된 정도가 높은 유형
- 지리적 기능을 최소화하고 관광 요소를 강조한 지도
b) 주제내재형: 일반적인 관광안내지도에 지역의 고유성이나 특징이 가미된 유형
- 지리적 기능은 유지하면서 관광 요소를 강조한 지도
c) 일반지도형: 행정구역 구분이나 교통, 위치정보 등의 일반적인 관광안내지도 유형
- 지리적 기능을 유지하면서 단편적 관광 요소를 내포한 지도
표현 형식에 따른 분류
a) 사실적 형식: 정확한 위치에 기반을 둔 아트맵(Art Map)으로 지역 상징물, 건물, 판매상품 등 직접적 이미지로 보여주는 형식
- 직접적 외형에 기반을 둔 묘사
b) 회화적 형식: 대략적 위치에 회화적 이미지를 강조한 아트맵(Art Map)으로 지역의 상징적 형상을 은유적 이미지로 보여주는 형식
- 간접적 형상(행동학적 이미지, 연상 이미지)에 기반을 둔 묘사
위에서 제안한 목적 유형과 표현 형식 분류법에 기반을 두고 부산 관광산업 동향분석(2017~2018)을 바탕으로 주요 부산 관광지를 분석하여 Art Map을 적용할 지역으로 광복로 문화ㆍ패션거리를 선정하였으며 아트맵(Art Map) 개발에 적용할 디자인 프로세스로 영국에서 고안된 ‘더블 다이아몬드 디자인 프로세스(Double Diamond Design Process)’에 ‘해석’의 항목을 추가한 ‘트리플 다이아몬드 디자인 프로세스(Triple Diamond design process)’를 접목하여 개발하였다.
이렇게 개발한 광복로 문화ㆍ패션거리 아트맵(Art Map)을 일반인을 대상으로 선호유형 적합도, 상품성, 실용성 등의 내용으로 설문지를 구성하고 설문을 하였으며 이러한 결과를 토대로 관광기념품으로 적용하였다.
본 연구자가 제안한 아트맵이 높은 확장성을 가지고 있음을 알 수 있었으며 이러한 확장성은 다양해진 관광객의 욕구를 충족시키는 동시에 잠재적인 가치를 지니고 있다는 것을 알 수 있었다. 지속적인 아트맵(Art Map)의 개발을 통해 다양한 형태로 관광 상품개발 및 제작에 적용하고 이를 적극적으로 활용한다면 아트맵은 관광자원으로 활용이 가능하고 부산의 이미지를 확립하는 기대효과를 가진다.
아트맵(Art Map)은 산업 시장에 나온 지 얼마 되지 않아 학술적 정립과 다양한 접근 방식이 도입되어야 하며 관광 분야뿐 아니라 서비스산업 시장 등 다양한 산업에 접목이 가능하기 때문에 계속 연구되기를 기대한다.

摘要

本研究作为激活釜山地区文化的方案,探讨代表釜山的旅游产品的必要性,为了作为旅游商品的艺术路线图(Art Map)的开发,通过国内外旅游指南地图事例调查和分析,提出艺术线路图(Art Map)的开发方向和开发程序,以针对釜山代表性特色街区光复路文化、时尚街区的旅游商品的艺术路线图(Art Map)的开发,提出了必要性及应用方案。
地图是将空间的故事视觉化作为沟通形式的传达手段,不亚于文字的历史,具有悠久的历史,与人类的历史一起发展。这样的地图在很多的学术领域进行探讨,其中发展最快的是旅游类的观光指南地图。
导游图起到介绍主要旅游景点和引导旅游路线的旅游商品辅助作用,是以事实的描写为基础制作的。但是目前的旅游指南地图已经扩大到了艺术(Art)和地图(Map)相结合的"艺术地图(Art Map)"这一旅游领域,而且正在发展成为旅游商品的主体,而不是旅游商品的辅助作用。
因此,为了开发艺术地图(Art Map),本研究者确立了关于艺术地图(Art Map)的概念和定义,为系统开发艺术地图(Art Map)制定了目标类型和形式划分的标准。
以目的类型的分类:
a) 主题强调型: 构成内容中的地区固有性或特征突出程度高的类型
- 地理功能的最小化,强调旅游要素的地图
b) 主题内在性: 在一般性的旅游地图上加上地域固有性特征的类型
- 维持地理功能的同时强调旅游要素的地图
c) 一般地图型: 行政区域区分或交通位置信息等一般性旅游指南地图类型
- 维持地理功能,包括短篇旅游要素的地图
根据表现形式的分类:
a) 事实性形式: 以正确的位置为基础的艺术地图,以地狱的象征物、建筑物、销售商品等直接以形象反映的形式。
- 以直接的外形为基础的描写
b) 绘画的形式: 在大致位置强调绘画形象的艺术地图(Art Map),以隐喻的形式展现地区象征性形象的形式。
- 以间接的形象(行动学的形象,联想形象)为基础的描写
以上面提议的目的类型和表现形式分类法为基础,以釜山旅游产业动向分析(2017~2018)为基础分析了釜山的主要旅游景点,选定光复路文化、时尚一条街作为适用Art Map的地区,作为适用于艺术地图(Art Map)开发的设计流程,在英国研制的"双钻石设计流程(Double Diamond Design Process)"中添加了"解释"项目的"Triple Diamond design process"进行了开发。
这样开发的光复路文化•时尚街艺术地图(Art Map)以普通人为对象,以偏好类型适合度、商品性、实用性等内容组成问卷并进行了问卷调查,以此结果为基础适用于观光纪念品。
由此可见,本研究者提出的艺术地图具有很高的扩展性,这种扩展性在满足游客多样化的需求的同时,也具有潜在价值。 通过持续开发艺术地图(Art Map),以多种形态应用于旅游商品开发及制作上,如果积极利用,艺术地图可以作为旅游资源加以利用,并具有树立釜山形象的期待效果。
艺术地图(Art Map)在进入产业市场后不久,应引入学术性定立和多种接近方式。不仅是旅游领域,服务产业市场等多样的产业也可以结合,因此期待后续的研究。

Abstract

This study discusses the necessity of developing tourism products representing Busan as a way to revitalize culture in Busan area. In addition, the development direction and development process of Art Map were presented through the case study and analysis of domestic and foreign tourism guidance maps for the development of art maps as advertising products, and the development process was introduced in Gwangbok-ro Culture and Fashion Street, which is a representative specialized street in Busan, to suggest the necessity of development and utilization of Art Map as a tourism product.
Maps have a long history of communication in the form of visualizing and communicating the stories of space, and have developed with the history of mankind. Maps are discussed in various academic fields, and among them, they are the fastest changing and developing tourist information maps.
Tourist guidance maps have been made based on realistic descriptions, serving as a supplement to tourist products that introduce major tourist attractions and guide tourist courses. However, the current tourist guidance map is expanding into a field of tourism called Art Map, which combines Art and Map, and is developing into a subject of tourism products, not an auxiliary role for tourism products.
Therefore, for the development of Art Map, the concepts and definitions of Art Map were established and the criteria for dividing them into purpose types and formats were prepared for systematic development of Art Map.
Classification by purpose type
a) Type of emphasis on the subject: Type with high degree of regional uniqueness or characteristic in composition
- A map that minimizes geographic features and highlights tourism elements.
b) Type of involve on the subject: Types of tourist information maps with local characteristics or characteristics
- A map that emphasizes tourism while maintaining geographical features.
c) General map type: Types of general tourist information maps, such as classification of administrative districts or traffic, location information, etc.
- Map containing fragmentary tourist elements while maintaining geographical function.
Classification by type of expression
a) Factual form: A form of art map based on accurate location that shows direct images such as local symbols, buildings, and products for sale.
- A description based on a direct appearance.
b) Pictorial form: An art map that highlights pictorial images in a rough location, showing symbolic images of the region as metaphorical images.
- A description based on indirect features (behavioral images, associative images)
Based on the purpose type and expression type classification proposed above, we analyzed major Busan tourist attractions (2017-2018) and selected Gwangbok-ro Cultural and Fashion Street as the area to apply Art Map. The design process to be applied to the development of the art map was developed by combining the 'triple diamond design process' with the addition of an item of 'interpretation' to the 'double diamond design process' designed in the UK.
The culture and fashion street art map of Gwangbok-ro, which was developed in this way, was organized and surveyed as a tourist souvenir based on the results of the survey.
This researcher had high scalability and that it had potential value while meeting the diverse needs of tourists. If it is applied to the development and production of tourism products in various forms through continuous development of art maps and actively utilized them, art maps can be used as tourism resources and have the expected effect of establishing the image of Busan.
Art Map has not been in the industrial market for a long time, so it needs to be established academically and introduce various approaches.It is expected to continue to be studied not only in the tourism sector but also in various industries such as the service industry market.

키워드

  • # 아트맵 # 관광안내지도 # 관광상품 # 광복로

  • # 艺术路线图 # 观光指南地图 # 旅游商品 # 光复路

  • # Art map # tour guide # tour packages # Gwangbok-ro

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