학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.02_09

NCS기반의 패션디자인 학습 경험 효과에 대한 연구 NCS为基础的时尚设计学习体验效果研究 A study on the Effect of Learning Experience Fashion Design Based on NCS

  • Name : 조탄제ㅣCho, Tan-Jae
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 이진호ㅣ李震搞ㅣLee, Jin Ho
192.168.95.161

초록

이 논문은 NCS기반 패션디자인 학습 상호작용 요소를 투입하여 직업훈련기관 훈련 참가자의 최적의 학습 몰입 경험효과의 인지 상호작용 검증을 위한 논문이다.
급변하는 사회적 요구와 산업수요에 따라 직업훈련도 시대에 부응해 변화하고 있다. 20세기가 표준화된 인간을 육성하는데 주력했던 산업사회라면 21세기는 지적 창의력과 전문성을 갖춘 전문 인재를 필요로 하는 지식기반사회이다.
오늘날 패션디자인 관련 산업도 독창적인 디자인, 다양한 디자인, 빠르게 순환하는 패션 사이클에 맞춰 혁신적으로 변화하고 있어, 이에 적응할 수 있는 패션디자인 전문 인재를 육성하여야 한다. 패션디자인 직업훈련은 단순히 기능을 가르치는 훈련이 아닌 창의력을 바탕으로 한 디자인적 사고(Design Thinking)로 생활에 스며들 수 있는 직업훈련이어야 한다. 이러한 시대적 흐름에 맞춘 직업훈련이 직업훈련 기관뿐만 아니라 디자인 분야 이·전직을 희망하는 근로자에게도 이루어져야 함에도 불구하고 NCS 기반 직업훈련에는 적용의 효과가 미비한 것이 현실이다.
증가하는 청년 실업률과 4년제 패션디자인학과 졸업자의 전공 미스매치, 패션디자인 전문계 고교 졸업자의 상급학교 진학에 따른 산업체 인력 부족 등을 해소할 방안으로 2013년부터 정부에서는 산업체에서 요구하는 현장 실무능력을 갖춘 인재를 양성하기 위하여 국가직무능력표준(Nation-al Competency Standards 이하 ‘NCS’라고 한다)을 도입하여 직업교육과 직업훈련 등에 적극 활용하도록 지원하고 있다. 2017년부터 민간 직업훈련도 정부에서 지원하는 훈련과정에는 일정 부분 의무적으로 NCS를 적용해야만 지원을 받을 수 있게 하였다. 그러나 NCS기반 훈련과정이 전면적으로 적용되고 있으나, 소양 훈련교과의 경우는 산·학 일체형 전문인력 양성 불일치, 전공 훈련 교과는 NCS 수준이 고려되지 않는 내용 전개, 산업현장에 미흡한 직무수행 기술, 산업현장 인력의 수준별 재훈련의 비용과 시간낭비 제거 등 산업현장의 요구 수준에는 아직 미흡한 실정이다. 특히 패션디자인분야 직업훈련은 고도화하는 산업기술에 발 맞춰 훈련과정이 빠르게 대응하는 것이 무엇보다 중요하여 과거의 주입식 강의보다는 학습자가 자기 주도적으로 학습을 해 나갈 수 있기 때문에 정형화된 NCS기반 훈련이수 체계에 따른 훈련과정을 이수하는데 대하여 어려움을 호소하고 있다.
실제로 수업을 진행하다 보면 오랜 기간 취업을 위한 직업훈련에서 NCS 기반 훈련과정의 패션디자인을 배우고 있음에도 불구하고 실력이 좀처럼 늘지 않는 훈련생들을 많이 볼 수 있다. 이런 훈련생들은 학습 자체에 흥미와 의욕을 잃고 무기력한 경우가 대부분이며, 이런 문제의 해결을 위해서는 우선 그들에게 학습에 대한 적절하고 능동적인 경험요소를 통해 동기를 부여하는 것이 학습 상호작용에 중요하다. 또한, 의지가 결여된 훈련생들의 학습 능력을 향상시키려면 먼저 학습에 적극적인 학습경험 요소를 부여하고 그것을 학습경험에 대한 몰입으로 유지시켜 나가야 한다.
직업훈련기관의 NCS기반 패션디자인 훈련과정은 자기 목적적 취업학습 경험요소를 훈련생들에게 다양한 수업 방식으로 언제, 어디서나 원하는 학습을 할 수 있는 훈련체제의 유연성을 강화하고 있다. 최고의 학습경험을 실현함으로써 학습에 대한 흥미를 고취시키고, 훈련생들에게 스스로 자신감 및 동기 부여를 자기 목적적 취업학습 경험요소를 사용해야 하는 이유를 제공하고 있다. 취업 훈련과정의 학습경험 활동 중 훈련생들은 그것이 자신들과 밀접하게 관련되어 있다는 사실과 취업 활동을 해야 할 필요성을 인식하게 되어 흥미를 가지고 적극적, 능동적으로 취업을 위한 훈련과정에 참여하게 되는 것이다.
본 연구는 2013년부터 2018년까지의 NCS기반 패션디자인 훈련과정 시행 결과를 토대로 부족한 학습경험의 요소인 학습 모듈 능력단위와 상위수준 및 NCS 미적용 실기 동영상 사이트(아유디 사이트, AYD) 등의 적극적 학습 상호작용 요소를 투입하여 직업훈련기관의 훈련 참가자의 최적의 학습 몰입(Flow) 경험의 인지 상호작용을 검증하고자 하였다.
또한, NCS기반 패션디자인 연구가 개인의 심리적 특성과 학습 만족에 미치는 영향을 동시에 고려한 연구가 일부 진행되기도 했지만, NCS기반 패션디자인 학습경험으로 개인의 심리와 투입된 경험요소의 상호작용까지를 고려하여 학습자들을 이해하는 연구는 미흡하였다. 따라서 학습자들의 다양한 학습경험에서의 인지적 특성과 상대적 파생요인에 미치는 영향을 통합적으로 살펴볼 필요가 있다.
본 검증을 위한 NCS기반 패션디자인 학습 상호작용 요소를 투입하여 직업훈련기관 훈련참가자의 최적의 학습 몰입 경험효과에 대한 인지 상호작용 검증을 위해 세 가지 연구를 수행한 바,
첫 번째 연구에서는 NCS기반 패션디자인 훈련과정의 자기 목적적 경험 과정에서 중요하게 생각하는 학습경험 과정의 최적의 경험을 분석하기 위해 사회심리학에서 다루고 있는 몰입이론(Flow Theory)을 도입하였다. 그리고 두 번째 학습 과정에서 학습자 상호작용(Personal Interaction)이라고 하는 목표 수행과정 관련 상호작용과 목표 해결 과정 상호작용, 조작자 상호작용(Operator Interaction)과 목표 촉진과정 상호작용인 사회적 상호작용(Social Interaction)이라고 하는 활동을 효과적으로 수행하기 위해 제공되어야 할 학습 상호작용 요소가 무엇인지를 분석하였다. 세 번째 이러한 상호작용 요소가 적절히 제공되었을 때 훈련과정 참가 훈련생들이 몰입이라고 하는 최적의 학습경험을 하게 되는지를 분석하였다. 이 세 가지 연구를 검증하기 위해 몰입의 경험과 학습 고객의 충성도와의 관계를 분석하고자 한다.
연구검증에 대한 구체적인 연구가설은 NCS기반 교육훈련 학습모듈 시스템에서 제공해 주는 학습경험의 상호작용을 통해 몰입상태를 높게 경험하면 할수록 해당 NCS 기반 패션디자인 교육훈련 학습모듈에 대한 “고객 충성도(Customer Loyalty)는 높을 것이다” 를 주 가설 및 제1가설∼제3가설을 토대로 설문 문항을 작성하고, 설문 문항 타당성과 구조모형방정식(SEM) 타당성을 바탕으로 모형의 실증분석을 진행하였다.
모형검증 분석결과, NCS기반 교육훈련 학습모듈 시스템 사용자들에게 제공되는 효과적인 세 가지 상호작용은 훈련생들의 몰입상태에 직접적인 영향을 미치고 있으며, 훈련생들이 느끼는 몰입상태의 정도에 따라 훈련 경험에 대한 고객 충성도에 간접적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 한편 본 연구에서 학습자·조작자·사회적 상호작용(3POS I적으로 사용자의 최적의 경험과 고객 충성도에 더 큰 영향을 미친다는 것을 예측할 수 있었다.
본 연구의 결과는 학문적으로 두 가지 중요한 의미를 가질 수 있다. 첫째, 학습경험에서의 최적의 경험과 학습경험을 수행하는 자에게 제공되는 학습경험 상호작용이 무엇인가에 대한 학문적 접근과 둘째, 학습경험을 통해 학습경험을 수행하는 자가 수행하는 과정에서의 상호작용은 학습목표의 학습자 상호작용, 학습목표의 문제해결이라고 하는 조작자 상호작용과 가상공간에서의 사회적 활동이라고 하는 사회적 상호작용이라고 하는 세 가지 학습경험에서의 상호작용은 학습 수행자의 인지적 만족감을 통해 고객 충성도에 영향을 미친다. 위 두 가지는 학습경험에 대한 만족이라는 것은 제공되는 다양한 학습경험 상호작용에 대해 훈련생이 얼마나 만족할 만한 경험을 하는 것이며, 결국 훈련 경험을 통해 제공되는 상호작용 과정은 몰입이론의 자기 목적적 행위로 이루어진 자기 목적적 경험이라고 할 수 있다. 학습에서의 적극적 상호작용 투입에 대한 이론적 결과를 도출했다는 것이다.
학습자 입장에서 자신이 경험한 훈련에 대한 만족도가 클수록 재훈련에 대한 행동의도 및 다른 사람들에게 긍정적으로 훈련에 대해서 소개할 수 있음도 알 수 있다. 이 상의 연구 결과로 볼 때 패션디자인 직업훈련기관의 NCS기반 교육훈련이 훈련생들의 훈련 욕구를 충족시킴으로써 학습의 효과를 증진시키고 NCS기반 훈련과정의 효율적 운영의 기초 자료를 제공함과 동시에 적극적인 학습 상호작용 요소들을 활용하고 경영자와 실무자에게 훈련프로그램의 수립 및 운영 방향의 기초 자료를 제시함에 그 의의가 있다고 생각한다.

摘要

本论文以NCS为基础,投入时尚设计学习相互作用要素,验证职业培训机构参加者的最佳学习投入效果的认知相互作用。


根据急剧变化的社会要求和产业需求,职业训练也在顺应时代变化。20世纪是致力于培养标准化人才的产业社会的话, 21世纪是需要具备知识创造力和专业性的专门人才的知识社会。
当今,服装设计相关产业也随着创意设计、多样化的设计、快速循环的时尚周期发生着革新性变化,需要培养能够适应这种变化的服装设计专门人才。 时尚设计职业训练不应该只是单纯地教技能的训练,而应该是以创造力为基础的设计性思考(Design Thinking)渗透到生活的职业训练。随着这种符合时代潮流的职业训练不仅要适用于职业训练机关,而且还要适用于希望从事设计行业的离职、转职的劳动者,但是以NCS为基础的职业训练所适用的效果并不完善是现实。
为解决增加的青年失业率和4年制服装设计专业毕业生的专业对口问题、服装设计专业高中毕业生升入上级学校而导致的产业人力不足等问题,从2013年开始,政府为了培养产业界要求的具备现场实务能力的人才,引进了国家职务能力标准(Nation-al Competency Standards,以下简称"NCS"),积极用于职业教育和职业训练等。
从2017年开始,民间职业培训必须有一部分义务使用NCS才能得到政府支援。虽然NCS基础训练课程全面适用,但以素质训练课为例,在产、学一体型专门人才培养的不一致性、专业训练课不考虑NCS平的内容展开、以及达不到产业现场执行技术、根据产业现场人力需求进行不同的再训练的费用和时间浪费的减少等都达不到产业现场的要求水平。
特别是服装设计领域的职业训练,最重要的是训练课程紧跟高度化的产业技术的步伐快速应对,与过去的灌输式授课相比,学习者可以自主进行学习,因此定型的NCS为基础的训练体系对进修课程提出了难度。
在实际授课过程中,可以看到很多在长期的就业职业训练中学习NCS为基础训练的时装设计课程,但实力却没有长进的学生为数不少,这些训练生大多对学习失去兴趣和欲望,感到无力。为了解决这些问题,首先通过适当的、能动的体验要素赋予动机,这对学习相互作用非常重要。另外,要想提高意志不足的训练生的学习能力,首先要赋予学习积极性的学习体验要素,并使之保持对学习体验的投入。
职业训练机关的NCS为基础服装设计训练课程,强化培训生将自我目标性的就业学习体验,以多样的方式随时随地都可以学习的灵活性。以通过实现最佳学习经验,激发学习兴趣, 培训生以自信心和动机赋予自我目标性的就业学习和经验要素的理由。在就业训练课程的学习经验活动中,训练生们认识到与自己有密切关联的事实和就业活动的必要性,从而产生兴趣,积极、主动地参与就业的训练课程。
本研究以2013年至2018年NCS为基础的服装设计训练课程的实施结果为基础,投入不足的学习经验要素—学习模块能力单位和上位水平及NCS未适用实际技能视频网站(Audy网站,AYD)等积极学习相互作用要素,以验证参与职业培训机关训练者的最佳学习投入(Flow)经验的认知相互作用。
另外,虽然也进行了以NCS为基础的时装设计研究进行了同时考虑到对个人心理特点和学习满足的影响的研究,但是以NCS基础的时尚设计学习经验,考虑到个人的心理和投入的经验要素的相互作用,对学习者的理解研究还不够。因此,有必要综合分析学习者们在多种学习经验中的认知特点和相对衍生因素的影响。
为了验证,投入以NCS为基础的时尚设计学习相互作用要素,对职业培训机关参与者的最佳的学习投入经验效果等的认知相互作用的验证,进行了3项研究。第一,为了分析NCS为基础的时装设计训练课程的自我目的性经验过程中的所重视的学习经验过程的最佳经验,引入了社会心理学中涉及的投入理论(Flow Theory)。第二,学习过程中叫做学习者相互作用(Personal Interaction)的与目标执行过程相关的相互作用和目标解决过程相互作用、操作者相互作用(Operator Interaction)和目标促进过程相互作用(Social Interaction)为有效执行社会相互作用(Social Interaction)需要提供的学习相互作用要素。第三,分析了当这些相互作用要素得到适当提供时,参加训练课程的学员是否具有投入的最佳学习经验。 为了验证这三项研究,本研究要分析投入的经验和学习顾客的忠诚度之间的关系。
对验证的具体研究假设是通过NCS基础教育训练学习模块系统提供的学习经验相互作用,投入状态越高,对相应NCS基础时尚设计教育训练学习模块的"顾客忠诚度(Customer Loyalty)越高"以及 第一问项~第三问项的假设为基础制作问卷调查,以问项的妥当性和结构模型方程式(SEM) 的妥当性未基础,做了模型的实证分析。
模型验证分析结果显示,NCS基础教育训练学习模块系统对使用者提供的有效的三种相互作用直接影响着训练生的投入状态,根据训练生的投入状态程度,间接影响到对训练经验的顾客忠诚度。另外,本研究可以预测到,学习者、操作者、社会相互作用(3POS)对用户的最佳经验和顾客忠诚度产生更大的影响。
本项研究的结果在学术上具有两个重要的意义。第一,对学习体验中的最佳体验和给学习体验的人提供学习体验相互的作用是什么的学术探讨。第二,通过学习体验完成学习体验的人在执行过程中相互作用是学习目标的学习者相互作用、解决学习目标问题的操作者相互作用和作为虚拟空间的社会活动的社会互动,三种学习体验中的相互作用通过学习执行者认知的满足感影响顾客的忠诚度。以上两点是对学习体验的满足是指,对于提供的多种学习经验相互作用,训练生具有多么满意的经验,最终通过训练经验提供的相互作用过程,可以说是由投入理论的自我目的性行为构成的自我目的性经验。推导出在学习中对积极投入相互作用的理论结果。
从学习者的立场来看,对自己所经历的训练满意度越高,就越能了解对再训练的行动意图以及向其他人积极介绍训练内容。从以上的研究结果来看,服装设计职业训练机关的NCS基础教育训练满足了训练生的训练需求,增强了学习效果,在提供NCS基础训练课程有效运营基础资料的同时,灵活运用积极学习相互作用的要素,对经营者与实务者提出训练程序的建立及运营方向的基础资料具有意义。

Abstract

This paper is a paper for verifying the cognitive interaction of the optimal learning immersion experience effect of training participants in vocational training institutions by inputting NCS-based fashion design learning interaction elements.
Education is also changing with the times, depending on the rapidly changing social and industrial needs. If the 20th century was an industrial society focused on cultivating standardized average humanbeings, the 21st century requires professionals with intellectual creativity and expertise as a knowledge-based society. As a result, the modern fashion industry needs creative design, diverse design, and design training that changes in line with the fast-paced fashion cycle. Fashion design education should be not just an education that teaches functions, but an education that can permeate the life of design thin
king based on creativity. Despite the fact that education in accordance with the times should be done not only for educational institutions but also for unemployed people who wish to pursue a career in design, the NCS education approach has shown that the effect of application is insufficient. Since 2013, the government has introduced national competency standards (NCS below national competency standards) to encourage education and training institutions to overcome problems such as the growing unemployment rate, the four-year fashion design graduate's major miss match, and the lack of job seekers from the industry according to the high school of graduate semester graduates. Beginning in 2017, private vocational training institutes are also required to introduce NCS courses for certain parts of the government-supported training courses. However, despite the fact that the NCS-based curriculum was fully implemented and the response of the training course became more important than ever, in line with the advancement of industrial technology, the Soyang Department of Education was inconsistent with the training of industry-university specialists. However, the effects of applying job accommodation technology to the industrial site are still insufficient, such as the development of content that does not take into account the NCS level, the job performance technology for the industrial site, the connection to the qualification acquisition, and the elimination of the cost and time waste of retraining by the level of manpower at the industrial site. It is true. In particular, it is important for design education to respond quickly to the advanced industrial technology, so that learners can learn self-directedly rather than injecting lectures in the past. It is appealing for difficulties. In fact, if you go through the class, you can see a lot of students who do not increase their skills despite learning fashion design, NCS vocational training curriculum in vocational education for a long time.
Most of these students lose interest and motivation in learning itself and are helpless. In order to solve these problems, it is important to motivate them through appropriate and active experience factors for learning. In addition, in order to increase the learning ability of students who lack the will, it is necessary to first give an element of active learning experience to learning and keep it immersed in the learning experience. The institution's NCS-based fashion design vocational curriculum reinforces the flexibility of the educational system that enables students to learn what they want anytime and anywhere in various ways. Realizing the best learning experience inspires interest in learning and gives trainees a reason to use self-purpose employment learning experience factors for self-confidence and motivation. Among the learning experience activities of the vocational curriculum, the trainees are aware of the fact that it is closely related to them and the necessity of the job hunting, and they are interested and actively participate in the vocational education experience. Therefore, this study is based on the results of the NCS-based fashion design curriculum from 2013 to 2018. The objective of this study was to verify the cognitive interaction of the optimal learning flow experience of educational participants in vocational training institutions by introducing active learning interaction elements. In addition, although some studies have been conducted considering the effects of NCS-based fashion design research on individual psychological characteristics and learning satisfaction at the same time, NCS-based fashion design learning experiences have been made by considering learners' interactions between individual psychology and inputted experience factors. There was not enough research to understand. Therefore, it is necessary to examine the effects on learners' cognitive characteristics and relative derivation factors in various learning experiences. In order to verify the cognitive interaction of the optimal learning flow experience effect of educational participants of vocational training institutes by inputting NCS-based fashion design learning interaction elements for this verification, In the first study, we introduced Flow Theory, which is dealt with in social psychology, to analyze the optimal experience of the learning experience process that is important in the self-purpose experience process of NCS-based fashion design curriculum. In the second course of study, what interaction elements should be provided in order to effectively perform an activity called goal interaction process interaction and goal interaction process interaction called personal interaction? Was analyzed. Third, we analyzed whether the vocational education trainees had an optimal learning experience called Flow when these elements of interaction were provided properly. To verify these three studies, we will analyze the relationship between immersion experience and loyalty of learning customers. The specific research hypothesis about the research verification mechanism is that the higher the flow experience through the interaction of the learning experience provided by the NCS education module system, the higher the customer loyalty to the NCS-based fashion design education module. Mainly, the first hypothesis NCS-based fashion design education module will allow the participants to experience a high flow state when the user can effectively perform personal interaction. The second hypothesis is that participants can experience high flow when the user can effectively execute Operator Interaction through NCS-based fashion design education module. The third hypothesis is that users who participated in NCS-based fashion design education module can effectively conduct social interaction, and users will experience a high flow state. Based on the above hypotheses and the first to third hypotheses, questionnaires were prepared and empirical analysis of the model was conducted based on the validity of the questionnaire questions and the validity of the structural model equation (SEM). As a result of model verification analysis, exogenous variables Personal, Operator, Social Interaction, endogenous variables Flow, and Customer Loyalty were statistically significant about the effect on immersion. On the other hand, the stock hypothesis was found to affect customer service experience satisfaction and loyalty. As a result of analyzing the overall effect of immersion on customer loyalty and direct and indirect effects, personal, operation interaction and social interaction have indirect effects on customer loyalty. On the other hand, immersion has a direct effect on customer loyalty. Therefore, personal, operation interaction, and social interaction mean that the indirect effect on customer loyalty affects customer loyalty through immersion in personal, operation interaction, and social interaction. In order to provide the experience of immersion experience and the effect of immersion experience on the service experience customer satisfaction and loyalty, a correlation analysis study was conducted. As a result, it is possible to provide the user with the best experience by effectively providing the interaction of the NCS education module system. In order to provide effective learning experiences to the participants, feedback and rewards, which are user interactions that are the user's goal to solve, and operator interactions that are appropriate for learning to solve the goals, are included in the video and the participants participated in the training at the same time. It is necessary to access the bulletin board and provide social interaction, which is a communication between each other, in a situationally effective manner. Through these three interactions, we can see that we can provide the best experience for users. The findings show that the effective tax interactions provided to NCS education module system users had a direct impact on people's immersion and the degree of customer loyalty to the educational experience, depending on the degree of immersion they felt. It can be seen that it has an indirect effect on. On the other hand, in this study, the direct and indirect effects of 3POS Interaction on immersion and customer loyalty showed that 3POS interaction has a higher direct and indirect effect on immersion and customer loyalty. This means that the user's optimal experiences and customers are relatively higher than the Personal Interaction with the system that Social Interaction occurs between the people who access the NCS education module system through the network and solves the goal proposed by the NCS education module system. It could be predicted to have a greater impact on loyalty. The more satisfied students are with their education, the more they will be able to introduce their intention to re-education and positively introduce it to others. Based on the results of this study, NCS education of fashion design educational institutions meets the training needs of students, thereby enhancing the effectiveness of learning, providing basic data for efficient operation of NCS-based curriculum, and utilizing active learning interaction factors. I think it is meaningful to present basic data on the establishment and operation of education programs to management and staff.

키워드

  • # 국가직무능력표준 # 패션디자인 # 학습상호작용 # 인지형성 # 학습경험효과

  • # 国家职务能力标准 # 时装设计 # 学习相互作用 # 认知形成 # 学习体验效果

  • # NCS # Learning Interaction # Cognitive Formation Process # Learning Experience Effect

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