학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_05

MOBA 게임을 통한 GUI 인터페이스 디자인에 관한 연구 -LOL, DOTA2, 폭풍의 영웅 게임중심으로- 通过MOBA游戏进行GUI界面设计的广泛研究 -以LOL、DOTA2,风暴英雄为例- A Study on the GUI Interface Design through MOBA Game - LOL, Dota 2, Storm hero Instance -

  • Name : 李哲ㅣLI ZHE
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 서한석ㅣ徐汉锡ㅣSeo, Han-Sok
192.168.95.161

초록

오늘날, 게임산업의 발전이 빠르고 게임대회가 끊임없이 증가하고 게임산업의 생산액도 늘고 있어 게임과 관련된 산업과 게임 그 자체는 점점 더 사람들의 주목을 받고 있다. “finance.ifeng”(중국 경제 사이트) 의 통계에 따르면, 2018년 중국의 게임시장 규모는 12억 6200만달러, 2020년까지 온라인 게임시장의 규모는 31억 4100만달러에 다다를 것으로 예상된다. 또한, 게임산업의 일자리 부족은 26만명에 다다랐고, 2020년까지 인재 부족은 50만명으로 확대될 것으로 전망된다. 게임산업과 관련된 일에 종사하려면, 많든 적든 게임 자체를 이해해야 한다.
온라인 게임은 단지 오락, 느슨하게 하는 도구가 아니라, 게임의 업데이트와 게임과 접촉하는 사람들이 끊임없이 확대되면서, 새로운 게임들이 계속 늘어나고, 게임의 콘텐츠가 많아지고, 게임 인터페이스의 역할도 풍부해지고 있다. 이에 따라, 더 효율적인 게임 GUI로 새로운 게임플레이어를 게임에 끌어들여 게임의 배경 이야기를 이해하는 것이 필요하다.
본 연구의 중점은 MOBA형 인터넷 게임의 GUI 디자인이다. MOBA형 인터넷 게임은 주류 컴퓨터 게임 유형 중 하나로, LOL은 본 연구의 중심이자 기준이며, 본 연구 유형에서 가장 눈에 띄고 플레이어 수가 많은 게임이다. 이러한 전형적인 GUI 유형 구조를 가진 게임과, 이와 유사하지만 다른 개성을 가진 두 가지 게임을 대조 삼아 비교 분석과 객관 가용성 평가를 진행하며(DOTA2, 폭풍의 영웅), 연구방법을 찾아 GUI를 개선하고자 한다. 다른 유형의 게임에서 쉽게 마주할 수 있거나 연구하는 분야 밖에도 우리는 GUI 요소 분석과 이를 통해 화면 속에서 가장 직관적인 GUI 요소의 특징을 획득하고자 한다.

摘要

如今,由于网络游戏产业的快速发展,电子体育的数量增加以及网络游戏产业的产值增加,引起了对网络游戏及其相关产业的越来越多的关注。根据凤凰卫视新媒体财经的统计,2018年中国网络游戏市场规模将达到12.62亿美元。预计到2020年,这一规模将达到31.41亿美元。但是,电子游戏产业的工作机会缺口为26万,到2020年该行业的人才缺口将扩大到50万。要从事与电子游戏产业有关的工作,必须了解游戏本身至少。
在线游戏不仅是娱乐和放松的工具。随着网络游戏的更新和接触游戏的人数的增加,出现了各种新游戏,它们的内容也更加多样化。为此,需要更有效的图形用户界面(GUI)来引导新玩家进入游戏并体验游戏的背景故事。
游戏的选择应符合早期开发,玩家众多,比赛规模大(可以被认为具有广泛的社会影响力)和更多奖励的条件。
这项研究的重点是MOBA型互联网游戏的GUI设计。MOBA类型的互联网游戏是主流的计算机游戏类型之一,LOL是本研究的中心和标准,并且是该研究类型中最突出的游戏,拥有大量玩家。通过比较具有这种典型GUI类型结构的游戏和具有相似但个性不同的两种游戏(DOTA2,《风暴英雄》),进行比较分析和客观可用性评估,并通过寻找研究方法来改进GUI。除了在其他类型的游戏中容易遇到或研究的领域之外,我们的目标还在于通过对GUI元素的分析来获得屏幕上GUI元素的最直观特征。根据现状分析和用户满意度调查的结果,可以为MOBA游戏的GUI系统提供客观的信息。

Abstract

Nowadays, more and more attention has been paid to online games and the industries related to them, which caused by the rapid development of the online game industry, the increasing number of electronic sports, and the increasing output value of the online game industry. According to the statistics of Phoenix New Media Finance, the scale of China’s online game market would reach 1.262 billion dollars in 2018. It is also estimated that by 2020, the scale will reach to 3.141 billion dollars. However, the e-game industry has a job gap of 260 thousand and the talent gap in this industry will expand to 500 thousand by 2020. To engage in the work related to the e-game industry, it is necessary to understand the game itself at least.
Online games are not just a tool for entertainment and relaxation. With the update of the network games and the increasing number of people in contact with the game, various new games appeared and the contents of them are also more diversified. For this, a more efficient Graphical User Interface (GUI) is needed to guide new players into the game and experience the game’s backstory.
Therefore, the selection of the game should meet the conditions of early development, plenty of players, big competition scale (it can be recognized as a wide social influence), and more awards.
Focused on the GUI system of the hottest Multiplayer Online Battle Arena Games (MOBA) - League of Legends (LOL), this study will compare and analyze it with the GUI system of other two MOBA games (Defense of the Ancients 2 and Heroes of the Storm), which are popular and have a large number of players, and then conduct a user satisfaction survey. Based on the results of the current status analysis and user satisfaction survey, this paper could provide objective information for the GUI system of MOBA games.

키워드

  • # MOBA게임 # GUI인터페이스

  • # MOBA游戏 # GUI界面

  • # MOBA # GUI

참고문헌

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