학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_07

기억모델 기반 모바일 영어 단어 학습앱 UI디자인 개선 연구 基于记忆理论开发的移动端英语单词学习APPUI设计开发研究 A Study on the Improvement of UI Design for Mobile English Word Learning App Based on Memory Model

  • Name : 易雪羚ㅣYI XUELING
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 김세화ㅣ金世和ㅣKim Se Hua
192.168.95.161

초록

모바일 디바이스 기반으로 교육서비스를 진행하는 어플리케이션을 학습앱이라고 한다. 학습앱이 가장 많이 사용되는 교육 분야는 언어학습이다. 특히 단어 학습은 특정 시간과 공간에 제약이 없이 진행할 수 있는 온라인 교육방법인 학습앱에 가장 많은 비중을 차지하는 교육 콘텐츠이다.
현재 중국의 영어단어 학습앱들은 단어의 암기에 초점을 맞추어 제작되어 개별 단어의 학습과 암기, 암기 후 평가 위주로 구성되어 있다. 그러나 오늘날 학생들에게는 자극 강도가 높은 다양한 자극들과 수많은 정보가 인지되고 있어서 전통적인 매체인 영어 단어 책을 스마트폰으로 옮겨 놓은 것과 같은 단어암기 방식의 영어 학습은 학습 효율성이 높지 않은 상황이다. 따라서 본 논문의 연구 목적은 장기기억이론 바탕으로 현재 운영되는 중국 영어단어 학습앱들을 분석하여 단어암기 방식의 문제점을 검토하고 단어에 대한 기억이 오랫동안 유지될 수 있는 새로운 방식의 영어단어 학습앱의 인터페이스 구성을 제안하고자 한다. 이러한 과정에서 증강현실과 인공지능 등의 새로운 기술들을 검토하여 미래 사회에 사용 가능한 영어 단어 학습앱의 사용자 인터페이스를 제안하고자 한다.
이 논문에서는 우선 기억 이론과 기억 과정을 연구하고, 장기 기억 모형에서의 과정(감각 기억-단기 기억-장기 기억)을 개술하며 영어 단어 학습앱을 사용하는 사용자들의 근거를 풀기 위해 장기 기억 이론이 영어 단어 학습에 있어서 기반이 된다는 것을 밝혔다. 제 4차 과학 기술 혁명의 출현과 함께 빅데이터, 인공지능, 증강현실, 가상현실 등의 신기술이 점차 전통적인 제품을 대체하게 되면서 인터랙션 디자인 영역에서도 새로운 설계 방식이 등장해 신기술이 교육용 앱에 미치는 영향을 분석하였다. 그 중에서도 증강현실과 인공지능이 교육용 앱에 미친 영향이 큰데 증강현실과 인공지능의 결합을 통해 교육앱에 새로운 추세가 나타나 이 두 가지 기술에 대해 조사하였다.
둘째, 본 논문에서는 사용자가 영어 단어 학습앱을 사용할 때 단어를 기억할 수 있는지의 문제를 해결하기 위해 중국에서 대표적인 3가지 영어 단어 학습앱 (호강 개심사장, 백사참, 락사)을 통해 장기 기억 이론에 근거하여 사례 분석을 진행하였다. 호강 개심사장, 백사참, 락사의 세 가지 앱을 통해 감각 기억, 단기 기억, 장기 기억을 비교해 문제점을 발견하고, 새로운 기술과의 결합을 통해 해결 방안을 모색하였다.
셋째, 본 논문에서는 “Life Word”라는 학습앱 서비스 브랜드를 만들어 인공지능과 증강현실 기술을 활용하여 ‘상황 이미지를 스캔하여 정보를 인식하고 실제 상황과 실물에 맞는 영어 회화와 단어를 추천하고 실제로 대화하는 방식’의 학습앱 UI를 제안하였다. 또한, 학습자와 앱과의 인터페이스에 있어서 및 문자 입력 및 터치 인터페이스와 더불어 이미지 인식과 음성 인식을 통해 학습내용에 대한 몰입을 유지하여 감각기억과 작업기억을 지속할 수 있도록 한다.
넷째, 새롭게 디자인된 단어 학습앱에 대해 사용성 평가를 진행하여 상응하는 피드백을 얻었다. 조사 대상으로부터 앱 인터페이스 디자인의 오퍼레이팅, 앱 도표디자인 및 추가된 기능 등 방면에 대해 각각 상응하는 피드백을 얻었으며, 이를 근거로 ‘Life Word’ 앱을 개선하였다.
따라서 기억 이론을 바탕으로 증강현실과 인공지능 기술을 통해 영어단어인 앱의 상호작용 디자인의 미래발전에 시사성과 지형성의 역할을 한다.

摘要

以移动设备为基础进行教育服务的应用程序称为学习应用程序。学习应用程序使用最多的教育领域是语言学习。特别是,学习单词是在不受特定时间和空间限制的情况下进行的在线教育方法,在学习应用程序中占最大比重的教育内容。
目前中国的英语单词学习app主要是针对单词的背诵而制作,以个别单词的学习、背诵、背诵后评价为主。但是现在学生们已经知道了很多刺激强度较高的刺激和信息,因此像将传统媒体英语单词书转移到智能手机上一样的背单词方式的英语学习,学习效率并不高。因此,本篇论文的研究目的是,以长期记忆理论为基础,分析目前运营的中国英语单词学习应用程序,并研究背单词方式的问题所在,提议以能够长期保持对单词的记忆的新方式,组成英语单词学习应用程序的接口。在此过程中,我们将研究增强现实、人工智能等新技术,并提议未来社会可以使用的英语单词学习应用程序的用户界面。
本篇论文首先对记忆理论和记忆过程进行研究,并概述长期记忆模型中的过程(感觉记忆-短期记忆-长期记忆),同时表示,长期记忆理论将成为学习英语单词应用程序的基础。随着第4次科技革命的出现,大数据,人工智能,增强现实,虚拟现实等新技术逐渐取代了传统的产品,对接设计领域也出现了新的设计方式,分析了新技术对教育应用程序的影响。其中增强现实与人工智能对教育应用软件影响较大,通过增强现实与人工智能的结合,教育应用软件出现新趋势,对这两种技术进行了调查。
第二,为了解决用户使用英语单词学习应用程序时是否能记住单词的问题,本论文通过中国具有代表性的三种英语单词学习应用程序(如沪江开心词场,百词斩,乐词),根据长期记忆理论,对案例进行了分析。通过沪江开心词场,百词斩,乐词的三种应用程序,在感觉记忆、短期记忆、长期记忆模型中发现问题,并通过与新技术的结合,摸索解决方案。
第三,本论文提出了名为" Life Word "的学习app服务品牌,运用人工智能和增强现实技术,扫描情况形象,认识信息,推荐与实际情况和实物相符的英语会话和词汇,与实际对话的学习app UI。此外,学习者与应用程序之间的接口,通过图像识别和语音识别,能保持对学习内容的投入,使感官记忆和工作记忆持续下去。
第四,新设计的单词学习应用进行了使用性评价,获得了相应的反馈。从调查对象获得了app接口设计的操作、app表格设计及追加功能等方面的各相应反馈,从而改善了“Life Word”app。因此,以记忆理论为基础,通过增强现实和人工智能技术,对英语单词app的相互作用设计的未来发展起到时事性和指导性的作用。

Abstract

An application that conducts education services based on mobile devices is called a learning APP. The most common field of education for learning APPs is language learning. Language learning is the educational content that makes up the greatest portion of the learning APP, which is an online education method that can be conducted without restriction in a specific time and space.
Currently, English vocabulary learning APPs in China are produced while they mainly focus on memorizing vocabulary so that they are composed of learning and memorizing individual vocabulary and of evaluating after memorizing. However, various stimulation with high stimulus intensity and diverse information are recognized by students these days. So, when the vocabulary memorizing method is as same as bringing English vocabulary books, the traditional media to smartphones, this English learning is not high in learning efficiency. Therefore, the research purpose of this paper is to analyze the current vocabulary learning APPs in China operated in the basis of long-term memory theory, to examine the problems of vocabulary memorization method and to propose a new way of configuring the interface of the English vocabulary learning APP that may keep the memory of vocabularies for a long time. In this process, the paper will examine the new technologies such as augmented reality and artificial intelligence, which are the representative technologies of the fourth Industrial Revolution, and propose a user interface of the English vocabulary learning APP that can be available to use in the future society.
This paper first studies memory theory and memory processes, summarizes processes in the long-term memory model (sensory memory - short-term memory - long-term memory), and addresses that the long-term memory theory becomes the basis of English vocabulary learning in order to solve the evidence of users using the English vocabulary APP. Since new technologies such as big data, artificial intelligence, augmented reality, and virtual reality have gradually replaced traditional products with the advent of the Fourth Science and Technical Revolution, and new design methods have appeared in the field of ​​interaction design, this paper has analyzed the impact of the new technology on educational APPs. While augmented reality and artificial intelligence have a big impact on educational APPs among these, a new trend has appeared in the educational APPs through a combination of augmented reality and artificial intelligence so that these two technologies are researched in this paper.
Secondly, this paper conducted a case analysis based on the long-term memory theory through China’s representative three English vocabulary APPs (Hogang dog examination, Baeksacham, Laksa) in order to solve a problem whether or not users can remember vocabularies while using English vocabulary APP. Through three APPs, Hujiang Happy vocabulary (沪江开心词场), Hundred vocabularies (百词斩) and vocabularies of Music (乐词), this paper compares sensory memory, short-term memory, and long-term memory to find problems and search for a solution by combining with the new technology.
Thirdly, as this paper utilizes artificial intelligence and augmented reality technology, which are representative and innovative technology of the fourth industrial society, it will propose the learning APP UI that‘recognizes information by scanning the situation images, recommends some English dialogue and vocabulary to match the real situation and real life, and uses a way of actual communication.’ In addition, in the interface between the learner and the APP, image recognition and voice recognition as well as text input and the touch interface will maintain users to immerse into the learning content so that these will enable users to sustain sensor memory and working memory.
Fourthly, we conducted a usability evaluation on the newly designed word learning APP and got corresponding feedback. Corresponding feedback was obtained from the survey on the operation of the APP interface design, the APP diagram design, and the added functions, and based on this, the "Life Word" APP was improved.
Therefore, through the combination of augmented reality and artificial intelligence based on the memory theory, it plays a role of implication and directivity in the future development of the alternation design of the English vocabulary App.

키워드

  • # 모바일 영어단어 학습 # 기억모델 # 증강현실 # 인공지능 # UI 디자인 제안

  • # 移动端英语单词学习 # 记忆模型 # 增强现实 # 人工智能 # UI设计提案

  • # Mobile English Word Learning # Memory model # Augmented Reality # Artificial Intelligence # UI Design Proposal

참고문헌

[Book]

1. Cathrine V.Jansson-Boyd, 『소비자심리학』, 시그마프레스, 2014
2. 양윤, 『소비자심리학』, 학지사, 2014
3. 김민구,『4차 산업혁명,비즈니스 트렌드』, 정보문화사, 2017
4. 구인환. 『Basic 고교생을 위한 국어 용어사전』, 신원문화사, 2006.
5. Zhao YaZhou, 『智能+AR、VR、AI、IW正在颠覆每个行业的新商业浪潮』,北京联合出版公司,2017
6. Laura A.King, Experience Psychology, McGraw-Hill Education-Europe, 2012.01

[Dissertation]

1. 김태우, 「플렉서블 아이덴티티의 표현유형이 수용자 인지반응 및 태도에 미치는 영향 연구」, 홍익대학교, 석사학위논문, 2015
2. 김경임, 「패키지 디자인에서 시각요소의 분산과 집합 표현이 소비자 기억에 미치는 영향 연구」, 홍익대학교, 석사학위논문, 2012
3. 고가혜, 「4차 산업혁명시대, 문화예술의 변화에 관한 고찰」, 한세대학교, 석사학위논문, 2017
4. 조미숙, 「증강현실을 활용한 오프라인 쇼핑몰 상품위치파악을 위한 모바일 앱 UI 디자인」, 이화여자대학교 디자인대학원, 석사학휘논문, 2013
5. 이운형, 「모바일 미디어 증강현실 인터페이스 디자인의 사용성 평가」,홍익대학교, 박사학위논문, 2013
6. 전영준, 「인공지능(Artificial Intelligence)의 발달이 디자인 직군에 미치는 영향 연구」, 홍익대학교, 석사학위논문, 2018
7. 조훈, 「스마트 앱 TV 사용성 평가를 위한 평가요인에 관한 연구」, 홍익대학교, 석사학위논문, 2014
8. 방건환, 「합성곱 신경망을 이용한 전주[電柱] 이미지 인식」, 서울과학기술대학교, 석사학위논문, 2018,
9. 晋国卿,游戏开发中智能寻径方法的应用研究[D],南京大学,硕士学位论文,2013

[Academic Journal]

1. 이창욱, “스마트 미디어 기반의 증강현실 앱 확장성 연구”, 『한국디자인문화학회』, 2012, Vol.18(4)
2. 조희경, 김성훈, “증강현실(AR) 기반 모바일 앱의 감성적 디자인 경험요소 연구”, 『한국디자인문화학회지』, 2018, Vol.24(2)
3. 이지혜, “모바일 증강현실 생활편의형 앱 분류와 활용”,『한국디자인문화학회』,2018,Vol.24(1)
4. 한정엽, 안진근, “혼합현실공간(MRS)의 미디어환경 특성연구”, 『한국콘텐츠학회논문지』,2010, Vol.10(11)
5. 나대열, 나건, “4차 산업혁명 시대의 성격기반 로봇 UX에 대한 고찰”, 『기초조형학연구』 2018, Vol.19(4)
6. 차오리루이, “사람에 기반한 디자인-디자인 심리학 응용탐구”, 『예술과 디자인 (이론)』, 2012.04
7. Wu Wen-chun,Jin Zhi-cheng, Working memory and its theoretical models. Chinese Journal of Clinical Rehabilitation, 2005,9(40)
8. Zhang Yan-xiang, Virtual reality/Augmented reality technology andits applications, Beijing: ChinaScience and Technology Press, 2017
9. Liu Yuhan,Zhan Qing, Xu Jie, Research on augmented reality technology for phone appli-cations, Journal of Xiangtan University (Philosophyand Social Sciences), 2018
10. Qin Jin-yan, Ma Xiao-chi, Word memory software information design based on the theory of   cognitive science &information epistemology, Packaging Engineering, 2018,39(10), 86-90.
11. Ren Hong, Liu Chen, Research on interactive design methods and technology in educational apps, Design, 2018(01)
12. Yang Shu-ting, Overview of artifical intelligence development, Journal of Fujian Computer, 2018.10
13. Yuan Jun-hui, Innovators in the artificial intelligence era, Hebei Education (Education), 2018
14. Tian Hua, Zhao Guang-liang,Prospect of the application of face recognition technology to intelligentmobile phone, Journal of Tongren University, 2014.7
15. Meng Guangshi, Application of image recognition technology inartificial intelligence, China Computerand Communication (Theory), 2018(12)
16. Xiang Jin, On the changes in interactive design in the AI era, Technology Application and Innovation, 2017(32)
17. Gong Weibo, Using application of AItechnology in education to analyze the impact of artificial technology on future education, China Strategic Emerging Industry, 2018(08)
18. Ronald Azuma, Yohan Baillot, Reinhold Behringer, Steven Feiner, Simon Julier, Blair MacIntyre, Recent Advances in Augmented Reality, IEEE Computer Graphics and Applications, 2001, Vol.21(6)

[Website]

1. 百度, “中国在线教育App活跃用户数达2.2亿 三、四线城市使用率更高”, https://baijiahao.baidu.com/s?id=1603135742833766070&wfr=spider&for=pc
2. Nanjing marking group, “中国成人在线外语教育市场分析”, https://www.nanjingmarketinggroup.com/cn/blog/cheng-ren-zai-xian-jiao-yu-shi-chang
3. 知乎, “哪款背单词的 App 更好用?”, https://www.zhihu.com/question/28709439
4. morview, “云观博-全球首款基于AR技术的全博物馆领域智慧应用”, https://www.morview.com/index.html
5. 观点传媒, “台灣好停車APP 創造AR停車新體驗”, https://eyeseenews.com/technology/2674-大台北都會公園停車場-app
6. NAVER, “암기”, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1123139&cid=40942&categoryId=31531
7. Doopeia, “암기[rote memory,暗記]”, http://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_method=view&MAS_IDX=101013000716032
8. NAVER, “장기 기억”, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=512010&cid=42126&categoryId=42126
9. Wikipedia, “User interface”, https://en.wikipedia.org/wiki/User_interface
10. NAVER, “상황 맥락”, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=939340&cid=47319&categoryId=47319