학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_08

자금성<紫禁城> 현장탐방 AR학습 앱 서비스 개발 故宫<紫禁城>现场访谈AR学习APP服务开发 Research on the APP development of on-site experiencial learning in the Forbidden City by AR technology

  • Name : 王佳ㅣWANG JIA
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 김세화ㅣ金世和ㅣKim, Sehwa
192.168.95.161

초록

본 논문은 AR 기술을 활용하여 자금성 현장탐방 경험학습의 몰입과 학습 효과를 높이는 것을 연구의 목적으로 하고 있다. 베이징 고궁(자금성 紫禁城/故宫)으로도 불리는 자금성은 세계에서 가장 규모가 큰 궁궐형 건물로 연간 평균 1,500만 명이 방문하고 있다. 자금성 방문객에 대한 피드백 분석과 사용자 인터뷰를 통해 자금성 현장탐방 경험학습에서 다음과 같은 세 가지 문제점을 발견하였다. 첫째, 자금성 건물 자체로는 노후화가 심각하다. 이 때문에 개방된 궁궐은 멀리 문밖에서만 안을 볼 수 있고, 이는 방문객들이 내부 구조를 알기 어렵게 만들고 있다. 또한, 동서 육궁(东西六宫/后宫)의 적지 않은 궁궐들도 폐쇄 상태이다. 둘째, 자금성은 72만 제곱미터의 대지로 궁궐 노선이 복잡해 방문객들이 제한된 시간에 효율적으로 목적지를 찾을 수 없다는 문제가 있다. 셋째, 대부분 방문객은 자금성의 현장탐방 경험학습에서 단지 풍경을 보기 위함이 아닌, 문화적 역사적 배경을 결합하여 자금성이라는 오래된 문명의 자취를 읽고 싶어 한다. 그러나 자금성 현장 탐방 과정에서 방문객들은 유료관광 가이드들 고용하지 않으면 각 공간에 대한 역사적 의의에 대한 설명과 안내를 받을 수 없다. 자금성 현장탐방 중의 문제점을 해결하기 위해 본 연구에서는 자금성 각 공간의 역사적 스토리와 인물들을 결합하여 자금성 현장탐방을 경험할 수 있도록 하고자 한다.
콘텐츠 측면에서, 자금성은 명나라 영락 황제 때부터, 청나라가 멸망할 때까지 황궁이었다. 영락 황제(永乐皇帝)에서 청조 푸이 황제 (溥仪皇帝)에 이르는 동안의 중대한 역사적 사건을 역사 자료 열람을 통해 이를 이야기 형식으로 추출하였고 역사적 사건에서 중심인물을 추출하여 가상 인물로 설정한다.
기술적 측면에서, 자금성 현장 탐방 경험학습 앱 AR 서비스 연구개발 방향은 다음과 같다. 첫째, AR 서비스를 통해 자금성의 현장을 식별하고 지도 기능을 활용해 방문객들이 현장에서 자금성의 배치를 빠르게 파악하고 코스를 정할 수 있도록 한다. 둘째, AR 서비스를 통해 자금성의 궁궐 건축의 정보를 식별한다. 셋째, 실상을 기반으로 3D 캐릭터를 추가하고 3D 캐릭터를 통해 궁궐 정보를 소개하며 자금성에 관한 역사 이야기를 들려준다. 넷째, AR 서비스에 IPA 기능을 추가해 사용자가 자금성 현장에서 경험하는 과정에 역사 문화적 의문점을 적시에 풀어낼 수 있도록 한다.
마지막으로 자금성 AR 서비스 앱의 전반적인 서비스 Flow와 사용자 인터페이스를 제시한다. 방문객들이 AR 서비스를 이용해 현장에서 자금성과 교류를 통해 정적인 공간을 시각효과로 높이고 재미를 더할 것으로 기대된다. 이는 방문객이 겪는 불편을 해결하고 동시에 방문객이 접근하지 못한 공간의 정보를 사실감 있게 전달하여 방문객들의 몰입감과 재미를 증진할 것이다.

摘要

本论文是利用AR技术提高紫禁城现场探访体验学习的投入和学习效果为目的。被称为北京故宫的紫禁城/故宫的紫禁城是世界上规模最大的宫殿型建筑,平均每年有1500万人访问。通过对紫禁城访客的反馈分析和用户采访,在紫禁城现场探访体验学习中发现了以下三个问题:第一,紫禁城建筑本身就严重老化。因此,开放的宫殿只能从远处的门外看到里面,这让游客很难知道内部结构。另外,东西六宫的不少宫殿也处于封闭状态。第二,紫禁城是72万平方米的大地,宫殿路线复杂,游客在有限的时间内无法有效地找到目的地。第三,大多数访客希望在紫禁城的现场探访经验学习中,不只是为了看风景,而是结合文化历史背景,读紫禁城这一古老文明的踪迹。但是在紫禁城现场探访过程中,游客如果不雇佣收费旅游导游,就无法得到对各空间的历史意义的说明和引导。
为了解决紫禁城现场探访中的问题,本研究将紫禁城各空间的历史故事和人物可以体验紫禁城现场探访。在内容方面,紫禁城从明朝永乐皇帝到清朝灭亡都是皇宫。永乐皇帝到清朝普洱皇帝期间的重大历史事件,通过历史资料阅览,将其提取为故事形式,从历史事件中提取中心人物,设定为虚拟人物。从技术角度来看,紫禁城现场探访经验学习APP AR服务研究开发方向如下。第一,通过AR服务识别紫禁城的现场,利用地图功能,让游客在现场快速掌握紫禁城的布置,并确定路线。第二,通过AR服务识别紫禁城宫殿建筑的信息。第三,以实际情况为基础,添加3D角色,通过3D角色介绍宫殿信息,讲述关于紫禁城的历史故事。第四,在AR服务中添加IPA功能,让使用者在紫禁城现场体验的过程中,及时解开历史文化的疑问。最后,推出紫禁城AR服务应用程序的整体服务Flow和用户界面。游客们将利用AR服务在现场与紫禁城进行交流,将静态的空间提高到视觉效果,增添趣味。这将解决访客的不便,同时真实地传达访客无法接触的空间信息,增进访客的投入感和乐趣。

Abstract

The purpose of this paper is to improve the immersion and learning situation of experiential learning in the Forbidden City. The Forbidden City is the largest existing palace building in the world, attracting numerous tourists to visit every years However, through the analysis of the feedback and interview from the tourists about the Forbidden City, this article concludes some problems in the on-site experience of the Forbidden City, which are mainly divided into the following two aspects.
Firstly, for the Forbidden City itself, it has long history but suffers from the aging problems. Therefore, it only open parts of the palace outsides of the door making it difficult for tourists to enjoy the beautifully decoration in the internal structure, especially many palaces in the Sixth and East Palaces are closed for a long time. Furthermore, Forbidden City covers an area of 720,000 square meters, among which the palace routes are complicated than expectation, making it difficult for tourists to find the destination effectively in the limited time. Secondly, for more tourists, the on-site experience of the Forbidden City is not only to see the scenery, but also to interpret the ancient civilization and historic background of the Forbidden City. Actually, tourists have an obvious demand for the cultural knowledge of different palaces, but it always can’t be provided in time during the visiting process, which influences the experience for tourists. In order to effectively solve the problems in the on-site experiential learning of the Forbidden City, this article proposes to combine the historical stories with the Forbidden City at the level of cultural knowledge. By looking up the historical data from the public information, this paper sums up the major historical events from Yongle Emperor of the Ming Dynasty to Puyi Emperor of the Qing Dynasty, then extracts the key characters from the historical events and sets them as virtual characters playing like visitors or guides.
From the technical point of view, augmented reality technology would be added to the on-site experiential learning, and the APP with AR technology would be the core that starts to research and develop in the next step. The direction for researching and development is as follows. The first is to identify the real scene of the Forbidden City through the AR service. With the map function, visitors can quickly understand the layout of the Forbidden City and determine the sightseeing route. Secondly, the marking information of palace buildings in the Forbidden City can be identified through AR service. Thirdly, 3D personas are added to the real scene to introduce the palace’s information and the related historical stories of the Forbidden City. Fourthly, on the basis of AR service, the APP would add IPA function, so that the historical and cultural questions about the Forbidden City could be answered in time.
Finally, this paper completed the overall process planning and UI design for the Forbidden City AR Service APP. It is expected that tourists could use AR service interacting with the Forbidden City, so as to enhancing the visual effect and interest of static space. In addition, virtual characters are created in the form of 3D, so that tourists can experience interactional and personalized augmented reality tourism. This would increase the amount of information in the limited space, and thus improving the satisfaction of tourists and ensuring a good reputation and high access rate for the Forbidden City.

키워드

  • # 자금성 # 현장탐방 경험학습 # AR서비스 # 게이미피케이션 # 역사 스토리

  • # 紫禁城 # 现场探访 经验学习 # AR服务 # 游戏化设计 # 历史故事

  • # Forbidden City # experience learning # AR service flowt # IPA # Navigate

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