학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2018.08_01

쑨밍징(孫明經)과 중국 초기 애니메이션 연구 -1934-1949 교육영화운동을 중심으로- 孫明經和中国初期动画研究 -以1934-1949教育电影为中心- A Study on Sun Mingjing and Early Chinese Animation - Focused on the Educational Film Movement (1934-1949) -

  • Name : 공념ㅣGONG NIAN
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2018.08
  • Adviser : 이동훈ㅣ李东勋ㅣLee, Dong hun
192.168.95.161

초록

쑨밍징과 중국 초기 애니메이션은 중국 애니메이션 역사의 중요한 구성 부분이다. 그동안 여러 가지 이유로 그에 관한 연구는 중국 애니메이션 역사에서 제외되었다. 그는 민국 교육영화의 핵심적 인물이며 중국 초기 영화와 영화교육의 발전에 많은 기여를 하였다. 하지만 중국과 대만에서 이데올로기와 정치적인 이유로 말미암아 쑨밍징의 업적과 공로는 역사의 그늘에 묻혀있어야 했다. 하지만 2003년, 백여편이 넘는 민국시대 교육영화가 세상에 알려지게 되면서 그때서야 영화사 연구의 큰 틀 안에 포함되게 되었다. 또한 학계에서‘후방기지 영화’(大後方電影)에 대한 연구가 본격적으로 시작되면서 ‘쑨밍징의 교육영화’(孫明經教育電影)가 다시 주목받게 되었다. 하지만 그간 쑨밍징의 영화분야에 대한 연구는 한 영역을 간과하고 있었는데, 그것은 민국 시기 그가 펼친 애니메이션 창작과 보급, 애니메이션 교육과 이론에 대한 업적과 공로에 대한 부분이었다.
쑨밍징이 주관한 금릉(金陵)대학교 이과 대학 교육영화부, 시청각 교육 단기 연수반, 『영화와 라디오(電影與播音)』 월간지 등은 중국 초기 애니메이션의 이론, 창작과 교육의 발전에 중요한 역할을 하였다. 애니메이션 이론을 연구하는 학자들은 이러한 내용에 대하여 아직까지 정리를 하지 못한 상황으로, 애니메이션 창작 측면에서 볼 때, 쑨밍징은 항일전쟁 시기, 교사와 학생들을 데리고 수많은 어려움을 극복하면서 여러 편의 애니메이션과 만화 캐릭터 슬라이드 작품을 제작하였다. 이 자료들을 제작한 목적은 국정에 관한 교육과 과학지식 보급, 항일전쟁 상황을 알리는 것이었기 때문에 중요한 역사적 가치가 있다고 할 수 있다. 또한 과학적인 고찰과 현지조사 방법을 결합한 작품 제작방식은 현 시점에서도 애니메이션 창작에서 중요한 참조가 될 수 있다. 항일전쟁 시기 쑨밍징은 교육영화(애니메이션)의 상영과 이를 널리 알리는 일에 힘썼다. 금릉대학교에서 제작한 애니메이션과 영화는 교육부의 지원으로 전국 25개 지역에서 반복 상영할 수 있었다. 항일전쟁이 가장 어려운 시기에 접어들었을 때 일 개의 대학에서 진행된 활동이, 그 시기의 세계 애니메이션과 중국 국내 애니메이션을 전국적으로 알릴 수 있었다는 것은 중국 교육사에서도 보기 드문 일이었다. 학과 건설의 측면에서 볼 때, 금릉대학교는 중국 애니메이션 교육의 초기 형태로서 선구자의 역할을 담당하였다. 금릉대학교에서 실시한 교육은 중국 애니메이션 교육의 시작이자 애니메이션 학과 건설의 시작점이 될 수 있었다. 쑨밍징은 또한 중국 대학교 영화교육 역사상 첫 번째 학술지인 『영화와 라디오』을 창간하였다. 이 학술지를 통하여 훌륭한 애니메이션 작품과 애니메이션 교육의식을 널리 알렸으며 중국 초기 애니메이션의 발전을 촉진하였다.
민국시기 애니메이션 영화와 애니메이션 교육은 그 시대의 복잡한 정치, 경제, 군사, 문화 상황 속에서 발전하였다. 과학실재론이 제시한 영화사 연구 방법, 즉 영화사 현상이 나타나게 된 메커니즘에 대한 연구를 통해 중국 초기 애니메이션 발전에 대한 쑨밍징의 중요한 역할을 고찰할 수 있다. 이 영화사의 생성 메커니즘은 주로 네 측면으로 나눌 수 있다. 즉 사회, 기술, 경제, 미학적 측면이다. 하지만 그때로부터 많은 시간이 흘렀고 그동안의 복잡다단한 역사적 과정을 거치면서 그 시기의 쑨밍징과 초기 애니메이션의 역사적 사실을 추적하고 서술하는 것은 쉬운 일이 아니었다. 왜냐하면 그동안 항일전쟁, 문화대혁명 등 역사적 사건을 겪으면서 그 시대를 기억하고 있는 사람과 그것을 기록한 많은 자료들이 소실되어 더 이상 찾아보기 어렵기 때문이다.
본 논문은 쑨밍징이 1934-1949년까지 제작한 교육영화, 애니메이션과 그가 출간한 『영화와 라디오』을 포함한 수천 개의 민국시기 영화 관련 신문, 잡지 등의 자료들을 수집하고 고증하였다. 또한 금릉대학교의 역사, 학교 간행물, 기록과 민국시기의 현지 지방지, 기록, 그림, 영상 등의 자료를 수집하고, 관련된 중요 인물들을 만나 인터뷰를 진행하였다. 예를 들면, 쑨밍징의 아들 쑨건삼과 자공시 염업역사박물관 송청산 관장에 대한 인터뷰를 들 수 있다. 또한 금릉대학교의 남경, 중경, 성도에 위치한 옛 주소를 방문하여 사료발굴을 진행하였다. 이로써 중국 초기 애니메이션 교육에 대한 쑨밍징의 기여와 공로에 대해 역사적 고증을 진행할 수 있었으며 민국시기의 초기 애니메이션 역사 연구와 쑨밍징의 애니메이션 교육영화운동에 대한 연구의 기반을 마련할 수 있었다.
중국이 힘겹게 애니메이션 창작을 시작한 시기에 쑨밍징은 다양한 애니메이션 창작, 독특한 애니메이션 표현 방식, 적극적인 애니메이션 보급, 학문적 이론의 플랫폼 건설 등 다양한 방식을 통해 애니메이션 발전에 기여를 하였다. 이러한 과정을 통해 쑨밍징은 애니메이션, 영화, 관객에 대한 자신의 철학을 관철하였으며 이와 관련된 사회, 세계, 시대, 역사에 대해 사유하고 그것을 예술로 표현하였음을 알 수 있었다. 중국 초기 애니메이션에 대한 그의 공헌과 중국 애니메이션 역사에 남긴 그의 족적은 동시대 애니메이션 업계에 종사한 그 누구와도 비교할 수 없는 큰 업적이라 할 수 있다. 이 시기의 역사를 연구범위에 포함시키는 것은 중요한 학술적 가치가 있다고 생각되며, 중국 애니메이션 이론과 영화사 연구에 있어서 새로운 발전적 기반이 된다고 할 수 있다. 또한 본 연구는 아시아 초기 애니메이션 역사를 연구하는데 있어서도 중요한 사료연구의 한 부분이 될 수 있다고 생각한다.

摘要

孙明经与中国早期动画是中国动画史上的重要节点,但是由于种种原因遗漏在中国动画史外。孙明经作为民国教育电影运动的灵魂人物,为中国早期电影及电影教育的发展做出了重大贡献。然而,由于长期的意识形态隔阂和政治史学的影响,孙明经在电影史上的功绩,直到2003年随着百余部民国教育电影的重见天日,才开始进入电影史论研究的视野,随后“大后方电影”研究也给与“孙明经教育电影”高度重视。但是,对于孙明经电影史的专项研究始终忽略了一个重要部分,即孙明经在那个时期对于动画实践、动画推广、动画教育及动画理论的贡献。关于孙明经的动画研究一直被历史深度掩埋。
在民国这个特殊历史时期,孙明经主持的金陵大学理学院教育电影部、电化教育专修科和《电影与播音》月刊社,对中国早期动画和动画教育的发展起到了重要的推动作用。这些内容在动画理论界尚未得到梳理与整理。动画实践方面,在抗日战争期间,孙明经带领师生克服重重困难制作了多部动画片与卡通题材的幻灯片,这些影像以国情教育、普及科学、宣传抗战为目的,具有重要的历史价值。并且,其主题科考与田野调查相结合的观念意识和制片方式,对当代动画创作而言,具有重要的参考和启示作用;抗战期间,孙明经积极开展教育电影(动画)的放映与推广活动。金陵大学制作的动画与电影由教育部安排在全国25个省反复放映。在抗日战争最困难的历史阶段,将这一时期的世界动画与国内动画推广到全国,一所大学能够完成如此重任,这在中国教育史上是罕见的;从学科角度看,金陵大学是中国动画教育的雏形和先导,是中国动画教育的开端,是动画学科的基础源头;孙明经还创办了中国高等电影教育史上第一个学术期刊《电影与播音》月刊,通过这个理论学术平台,传播先进的动画制作及动画教育观念,推动中国早期动画的发展。
民国时期动画电影与动画教育的发展是杂糅在当时复杂的政治、经济、军事、文化等社会背景之中的。根据科学实在论所提供的电影史研究观念和方法,即注重对电影史现象的生成机制的研究——从电影史中生成机制的四个主要范畴(社会范畴、技术范畴、经济范畴、美学范畴),展开孙明经对中国早期动画发展的贡献的研究。由于年代久远和社会动荡变革,有战争洗礼、有文革焚逝、有意识泯灭、有时间陷落故人已去,构建与复现孙明经与中国早期动画的历史面貌,俨然是一件难度不小的课题。本研究通过搜集、考证孙明经该时期拍摄制作的教育电影与动画、《电影与播音》等几千本民国时期电影报刊,以及金陵大学校史、校刊、档案等民国时期相关地方志、档案、图片、影像等史料;与重要人员深度访谈,如孙明经教授之子孙建三先生、自贡市盐业历史博物馆馆长宋青山先生;并走访金陵大学在南京、重庆、成都的旧址,使孙明经在这一时期对中国早期动画及动画教育的贡献重返历史现场,为民国动画史论研究与孙明经动画活动研究起到基础奠定作用。
  在中国动画筚路蓝缕的开拓时期,孙明经以其丰富的动画实践、独特的动画形式、积极的动画推广和学术理论平台的创建,践行他对动画、电影、观众及与其相关的社会、世界、时代和历史等问题进行的深入系统思考和集中表达。他对中国早期动画发展的贡献及其在中国动画史上的传承效应,均远远超出同时代的动画工作者。将这段历史纳入研究视野,是一个具有学术价值和现实实践价值的历史使命,无疑是中国动画理论与动画史论的一个新发展。同时,这一段历史也是亚洲早期动画的史论研究的重要组成部分。

Abstract

Sun Mingjing and early Chinese animation are important nodes in the history of Chinese animation, but have been left out of Chinese animation history for various reasons. As the soul figure of the Republic of China Education Film Movement, Sun Mingjing had made significant contributions to the development of early Chinese film and film education. However, due to the long-term ideological estrangement and the influence of political historiography, Sun Mingjing’s achievements in the film history have only begun to enter the field of film history research until 2003 with the appearance of more than a hundred educational films of the Republic of China. Subsequently, the ‘Rear Area Films’ research also paid great attention to ‘Sun Mingjing’s education films’. However, the special study of Sun Mingjing's film history has always neglected an important part, namely Sun Mingjing's important contributions to animation practice, animation promotion, animation education and animation theory at that time. The research on Sun Mingjing's animation has always been buried in the depth of history.
In the special historical period of the Republic of China, Sun Mingjing presided over the Department of Education and Film of the Jinling University’s School of Science, the Electrochemistry Education Department, and the Film and Radio monthly magazine, which played an important role in promoting the development of early Chinese animation and animation education. These contents have not been combed and organized in the animation theory circle. In terms of animation practice, during the War of Resistance Against Japanese Aggression, Sun Mingjing led teachers and students to make a series of animations and slides of cartoons. These works have important historical values for the purpose of national education, universal science, and propaganda against the war. During the period of the War of Resistance Against Japan, Sun Mingjing actively carried out the screening and promotion of educational films (animation). The Ministry of Education arranged animations and movies produced by Jinling University for screening in 25 provinces across the country. In the most difficult historical stages of the War of Resistance Against Japanese Aggression, the world animation and domestic animation of this period were promoted to the whole country by Jinling University. A university can accomplish such a heavy task, which is rare in the history of Chinese education. From a disciplinary point of view, Jinling University is the embryonic form and the forerunner of Chinese animation education. It is the beginning of Chinese animation education and the foundation of the animation discipline. Sun Mingjing also established the Film and Radio monthly magazine, which is the first academic journal in the history of China's high-level film education. Through this theoretical academic platform, advanced concepts of animation production and animation education were disseminated to promote the development of early Chinese animation.
The development of animated film and animation education during the Republic of China was mixed in the complex political, economic, military, and cultural backgrounds of the time. According to scientific realism, the concept and method of film history research that is, focusing on the study of the mechanism of the generation of the film history phenomenon – the four major categories of the mechanisms generated from film history (society category, technology category, economic category, aesthetic category) to study Sun Mingjing’s contributions to the development of early Chinese animation. Due to age and social turbulence and changes, there were war baptisms, there was a corruption in the Cultural Revolution, there was a sense of destruction, there was time to fall and the deceased people had gone. To construct and reproduce the history of Sun Mingjing and Chinese early animations was a difficult subject. Through collecting and examining the educational films and animations produced by Sun Mingjing during this period,
the thousands of newspapers and periodicals of the Republic of China films such as Film and Radio, the history of Jinling University, the school journals, archives, and other relevant local chronicles, pictures, images and so on; in-depth interviews with key personnel such as Mr. Sun Jiansan, son of Prof. Sun Mingjing, and Mr. Song Qingshan, director of Zigong Salt History Museum; and visiting to the site of Jinling University in Nanjing, Chongqing, and Chengdu, making Sun Mingjing’s contributions to early Chinese animation and animation education in this period have returned to the historical scene. They have laid a foundation for the study of the animation history of the Republicof China and the research of Sun Mingjing's animation activities.
In the early days of the development of Chinese animation, Sun Mingjing thought about and expressed the issues of animations, films, audiences and the related society, world, times and history through rich animation practices, unique animation forms, active animation promotion and creation of academic theory platform. His contribution to the development of early Chinese animation and its inheritance effects in the history of Chinese animation far exceed the contemporary animation workers. It is a historical mission with academic value and practical value to incorporate this history into the research horizon. Undoubtedly, this is also a new development in the theory of Chinese animation and the history of animation. At the same time, this period of history is also an important part of Asian early animation history.

키워드

  • # 쑨밍징 # 중국 초기 애니메이션 # 애니메이션 교육 # 민국시기 애니메이션 역사

  • # 孫明經 # 中国早期动画 # 动画教育 # 民国动画历史

  • # Sun Mingjing # Early Chinese Animation # Animation Education # the Republic of China Animation History

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