아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.D.2021.02_03

영화 원형요소를 기반으로한 중·미 판타지영화 비교 연구 以电影原型要素为基础的中美奇幻电影比较研究 The comparison study of Chinese and American Fantasy Films based on Film Prototype Elements

  • Name : 张颖婷/ZHANG YingTing
  • Info : 박사학위논문/博士学位论文/Doctor's thesis/ 2021.02
  • Adviser : 이동훈/李东勋/Lee, DongHun
192.168.95.172

초록

21세기에 접어들면서 판타지 영화는 상상력을 표현해주는 영상적 특징으로 인해 세계적으로 영화 티켓 판매량에서 최고의 기록을 갱신하고 있다. 판타지 영화가 사랑을 받는 이유는 디지털 기술을 활용해 관중에게 실제와 같은 가상 세계를 선보여줄 뿐만 아니라, 심층적으로 민족의 문화적 함의를 느낄 수 있도록 해주기 때문이다. 중국의 판타지 영화 역시 현지화에 기반한 뚜렷한 민족적 색채를 가진 다양한 영화를 제작하고 있다. 민족적 색채는 오랜 역사적 시간속에 점진적으로 쌓여 만들어진 것으로, 중국 판타지 영화가 국제적 브랜드를 확립할 수 있는 기반이 된다. 그러나 일부 중국의 판타지 영화는 여전히 서양 판타지 영화를 맹목적으로 모방하는 수준에 그쳐 엄격한 의미로 현대 중국 대중의 문화적 가치 취향을 제대로 반영하지 못한 문제점을 드러내 보인다.
현재 판타지 영화의 흥행은 자본과 기술에 기초를 두고 있지만, 이외에도 뿌리 깊은 전통문화와 당대 민중의 문화적 가치 취향에 더욱 의존하고 있다. 윤홍(尹鸿) 이 말한 것처럼 “중국 시청자에게는 헐리우드 영화와 같은‘일장춘몽’의 새로운 상상력과 심리적인 자극이 필요하지만, 그와 동시에 영화라는‘거울’을 통해 마음의 변화와 외부세계의 모순을‘반영’하여 나타내는 것 또한 매우 중요하다. ” 판타지 영화에 적용되는 원형적 요소는 문화적 가치관의 영향에서 벗어날 수 없다. 국가와 민족의 문화적 가치관의 차이가 판타지 영화의 원형요소의 차이를 만든다. 또한 원형요소의 차이는 심리적 정체성과 메커니즘의 차이를 형성한다. 이러한 차이는 사람들의 문화 소비 성향을 형성해 결국 영화시장의 분화로 이어진다.
영화시장에서 결정적 작용을 하는 것은 관객의 문화적 가치 취향이며, 이는 곧 관객의 심미적 취향을 결정한다. 판타지 영화가 문화소비 대중이 가진 심미적 취향과의 부합여부는 흥행의 성패에 매우 중요한 역할을 한다. 따라서 전통문화속의 심층 원형요소를 발굴하고 상상적 사고와 인문적 배려를 통해 현대적으로 해석하는 것은 중국 판타지 영화가 나아가야 할 방향에 대한 중요한 시사점을 던져 준다.
본 논문의 주요 키워드인 원형비평은 20세기 가장 영향력 있는 서양 비평학파 중 하나로, 정신분석학과 문화인류학의 연구 방법론을 합쳐 문예 작품 연구에 활용함으로써 뚜렷한 이론적 색채와 실천적 개성이 담겨있다. 중국의 경우 1980년대 이후부터 서양 원형비평학파의 주요 관점을 정리, 분석, 종합을 통해 원형비평이 체계적으로 중국에 소개되었다. 서양의 원형비평 이론은 현지화를 통해 중국의 판타지 영화에 담긴 원형요소를 분석할 수 있게 되었다. 원형비평은 거시적 관점에서 이루어진 전반적인 비교 연구를 강조하며, 원작과 현대의 연관성에 주목함과 동시에 중국문학과 해외문학의 비교 또한 중시한다. ‘국학’과‘서양학’의 경계를 넘어 인류의 원시적 사고를 통해 얻어낸 보편적 규칙을 이용해 영화 예술에 담긴 현대적 의미를 고찰하는 데 중점을 두는 것이다.
중화문명은 5000년의 진화 과정에서, 세계와 사회, 그리고 인생을 보는 중국인들의 독특한 전통적 가치와 문화적 함의를 구축했다. 이는 다른 민족 국가와 구별되는 근본적인 특징이다. 미국 문화는 서양문화에 속하지만, 구별되는 많은 특징 역시 가지고 있으며, 매우 독특한 문화로 세계 문화의 주류 중 하나가 되었다. 본 논문은 3장에서 우선 중국과 미국의 원시적 사고와 전통문화 가치의 차이를 조사하고, 이를 토대로 중국과 미국 판타지 영화의 5가지 원형요소의 특징을 분석 정리했다. 이후 4장에서 Kluckhohn & Strodtbeck의 문화적 가치지향 모델에 기초한 중국 판타지 영화의 원형요소 분석을 진행하였다.
방송, TV, 인터넷, 온라인 매체의 급속한 발전으로, 사람과 사람 사이, 시공간의 거리가 짧아지고, 전 세계가 하나의 공간으로 축소되면서 한 국가는 더 이상 외딴 섬이 아니라 서로 융합되는 공동의 지구촌을 형성하고 있다. 이처럼 민족문화가 융합되는 세계화라는 커다란 환경 변화 속에서 전통문화적 가치지향의 현대적 전환에 따라, 대중의 공감대를 얻기 위한 중국 판타지 영화의 원형요소적 특징에도 변화가 생겼다.
미국 판타지 영화는 세계 영화시장의 절대적 위치를 차지하고 있다. 또한 중국 시장에 진입하며, 중국 영화시장에서 점점 큰 비중을 차지하고 있다. 이는 경제의 세계화가 진전되고, 미국의 문화가 빠르게 확대, 전파되면서, 미국 영화가 보여주는 문화적 가치관은 현 중국 관객들에게 큰 영향을 미침으로써 그들의 사상이념, 생활양식, 가치지향 등이 중국 소비자들에게 깊은 영향을 미치고 있다는 점이다. 따라서 향후 중국 판타지 영화의 창작에서, 미국 문화가 중국 판타지 영화의 원형요소에 미칠 수 있는 영향요인을 고려해야 한다는 점을 확인할 수 있었다. 따라서 제4장에서는 중국 전통문화의 가치지향, 중국 현대문화의 가치지향, 그리고 미국 문화의 영향에 따른 현대 중국 판타지 영화 원형요소의 특징과 향후 발전 방향에 대해서 다루고 있다.
판타지 영화는 독특한 문화상품으로서 일반 상품과 비교했을 때 그 특수성과 내용면에서 인간의 감정과 도덕에 관한 것을 다룬다. 뿐만 아니라 이런 판타지 영화의 요소들은 필연적으로 인간의 감정, 도덕, 문화, 정신 등의 많은 요소들을 함축하고 있을 뿐만 아니라 특정한 문화적 가치의 취향과 관련되어 있다. 문화적 가치 취향은 한 민족, 한 나라, 한 문화가 구현하는 생활방식, 사회 이상, 정신신앙의 기본적 취향으로 그것은 사람들이 정치, 사회, 윤리, 예술 분야에서 옳고 그름, 선과 악, 정직함과 사악함, 아름다운 것과 추악한 것에 대한 기본적인 판단을 보여준다.
세계화의 영향 아래, 미국 영화에서 반영된 미국 문화는 중국 판타지 영화의 원형요소에도 일정한 영향을 미치고 있다. 따라서 미국 판타지 영화가 보여주는 정치관, 인생관, 미국의 문화적 가치지향에 대해 일정한 분별력이 필요할 것이며, 이는 판타지 영화에서 어떻게 중국 전통문화적 가치지향과 미국 문화적 가치지향의 균형을 맞추어 나갈 것인가에 대한 담론 형성이 필요하다고 할 수 있다. 중국 전통문화적 가치지향의 이해, 현대문화적 가치지향의 변화요인, 그리고 지구 공동체의 문화적 융합의 흐름속에서 중국적 판타지 영화의 미래 발전을 위한 중국적 원형요소의 창조적 재발견은 중국 판타지 영화의 더 넓은 발전 공간을 제공할 것이다.

摘要

进入21世纪后,幻想电影因表现想象力的影像特征,正在世界范围内更新电影票销量的最高纪录。幻想电影之所以受欢迎,是因为利用数字技术,不仅能向观众展示真实的世界,还能从深层次上感受到民族的文化内涵。中国的奇幻电影也是基于本土化,制作具有鲜明民族色彩的多种电影。民族色彩是在悠久的历史时期逐渐积累起来的,是中国科幻电影确立国际品牌的基础。但是部分中国的幻想电影仍然停留在盲目模仿西方幻想电影的水平,从严格意义上暴露出了未能如实反映现代中国大众文化价值取向的问题。
现在幻想电影的票房是以资本和技术为基础的,除此之外更依赖于根深蒂固的传统文化和当代民众的文化价值取向。正如尹鸿(尹鸿,1961- 清华大学新闻与传播学院教授,博士生导师,影视传播、大众媒介与文化产业研究著名学者,澳门科技大学电影学院院长、教授、博士生导师,现任中国电影家协会副主席兼理论评论委员会会长。著作《当代电影艺术导论》,《新中国电影史》)所说的:"中国观众需要好莱坞电影般的'一场春梦'的新的想象力和心理刺激,与此同时,通过电影《镜子》反映内心变化和外部世界的矛盾也很重要。(https://www.sohu.com/a/234621442_100133323)"适用于幻想电影的原型要素无法摆脱文化价值观的影响。国家和民族的文化价值观的差异造就了幻想电影的原型要素的差异。另外,原型要素的差异会形成心理认同感和机制上的差异。这种差异会形成人们的文化消费倾向,最终导致电影市场的分化。
在电影市场起决定性作用的是观众的文化价值取向,这决定了观众的审美取向。幻想电影是否符合文化消费大众所具有的审美取向,对票房成败起着至关重要的作用。因此挖掘传统文化中的深层原型要素,通过想象性思考和人文关怀进行现代化的解释,对中国幻想电影的发展方向提供重要的启示。
本论文的关键词"原型批评"是20世纪最具影响力的西方批评学派之一,将精神分析学和文化人类学的研究方法论合在一起运用于文艺作品研究,具有鲜明的理论色彩和实践个性。以中国为例,从20世纪80年代以后开始,通过整理、分析、综合西方原型批评学派的主要观点,将原型批评系统地介绍到了中国。西方原型批评理论通过本土化,可以分析中国幻想电影中的原型要素。原型批评强调从宏观角度进行的整体比较研究,关注原作和现代的关联性,同时重视中国文学和海外文学的比较。其重点是超越"国学"和"西方学"的界限,利用人类原始思维获得的普遍规则,考察电影艺术蕴含的现代意义。
中华文明在5000年的进化过程中,构建了中国人看待世界、社会以及人生的独特传统价值和文化内涵。这是区别于其他民族国家的根本特征。美国文化虽然属于西方文化,但具有很多区别的特点,以非常独特的文化成为世界文化的主流之一。本论文在第3章首先对中国和美国原始思维和传统文化价值的差异进行调查,并以此为基础分析整理了中国和美国幻想电影的5个原型要素的特征。之后在第4章进行了基于Kluckhohn & Strodtbeck的文化价值取向模型的中国幻想电影的原型要素分析。
随着广播、电视、互联网、网络媒体的快速发展,人与人之间、时空的距离变短,全世界缩小为一个空间,一个国家不再是孤岛,而是正在形成相互融合的共同地球村。在民族文化融合的世界化这一巨大环境变化中,随着传统文化价值取向的现代化转变,为了得到大众的共鸣,中国幻想电影的原型要素特征也发生了变化。
美国奇幻电影在世界电影市场占有绝对地位。并且进入中国市场,在中国电影市场占有越来越大的比重。随着经济全球化进程的加快,美国文化的迅速扩大和传播,美国电影所展现的文化价值观对中国观众产生了巨大影响,他们的思想理念、生活方式、价值取向等对中国消费者产生了深远的影响。因此,今后在中国科幻电影的创作中,应该考虑到美国文化对中国科幻电影的原型要素的影响因素。 因此,在第4章中,介绍了中国传统文化的价值取向、中国现代文化的价值取向以及受美国文化影响的现代中国幻想电影原型要素的特征和今后的发展方向。
奇幻电影作为独特的文化商品,与普通商品相比较,其特殊性和内容方面都涉及到人的感情和道德。不仅如此,这些奇幻电影的要素必然蕴含着人类的情感、道德、文化、精神等诸多要素,还与特定的文化价值取向有关。文化价值取向是一个民族、一个国家、一个文化体现的生活方式、社会理想、精神信仰的基本取向,它体现了人们对政治、社会、伦理、艺术领域对错、善与恶、正直与邪恶、美丽与丑恶的基本判断。
在全球化的影响下,美国电影反映的美国文化对中国科幻电影的原型要素也产生了一定的影响。因此,对美国幻想电影的政治观、人生观、美国的文化价值取向需要一定的分辨力,这需要在幻想电影中形成如何平衡中国传统文化价值取向和美国文化价值取向的理论。在中国传统文化价值取向的理解、现代文化价值取向的变化因素以及地球共同体的文化融合趋势下,中国幻想电影未来发展的原型要素的创造性再发现,将为中国幻想电影提供更广阔的发展空间。

Abstract

Since the new century, fantasy films have not only been warmly sought after by the masses, but also created new records of film box office repeatedly because of its characteristics of showing imagination and creating wonders. The reason why fantasy films are popular is that they can use digital technology to build a virtual and real world for the audience, and also enable them to experience the deeper cultural connotation of a nation. Facing the global upsurge of fantasy films and the box office success of Western fantasy films, China's fantasy films also began to carry out localization innovation and production. Compared with Western fantasy films, Chinese fantasy films have distinctive national characteristics. These national characteristics were formed in the historical accumulation, which laid a good foundation for China fantasy films to establish an international brand. Undeniably, some Chinese fantasy films still have some problems and deficiencies. In other words, under the influence of the box office success of Western fantasy films, these Chinese fantasy films blindly cater to and plagiarize Western fantasy films. These films do not strictly grasp the cultural value orientation of the contemporary Chinese people, and do not fully reflect the Chinese nation's personality value consciousness, moral concept and aesthetic experience. Fantasy films are based on the soil of various cultures. And no matter in the picture transmission or in the content expression, they all correspond to the traditional culture or national belief of each country, which makes the audience produce cultural identity. Through the analysis of fantasy films from the perspective of archetypal criticism, it is more convenient to reveal the deep-seated cultural thoughts and values of different nationalities.
Archetypal criticism is one of the most influential schools of Western criticism in the 20th century. It combines the research methods of psychoanalysis and cultural anthropology, and applies it to the study of literary and artistic works. It also has distinct theoretical and practical characteristics. After further combing, analyzing and summarizing the main viewpoints of Western archetypal criticism schools, archetypal criticism was systematically introduced to China in the 1980s. Archetypal criticism, in the combination of Chinese cultural background and academic environment, has been constantly selected, transformed, integrated and localized. The theory of archetypal criticism can be applied to the analysis of prototype elements of Chinese fantasy films. Archetypal criticism advocates macro, holistic and comparative research, and pays attention to the relationship between primitive and modern. Therefore, film art can be examined and studied from the cultural background of various countries. While paying attention to the connection between the primitive and the modern, it also strives to compare Chinese and foreign literature, break the boundary between "Chinese learning" and "Western learning", and try to explore the modern connotation of film art through the universal law of human primitive thinking. As a result, taking the six value orientations (KS framework) as the theoretical framework and taking the original thinking and cultural values of other countries as the reference background, the prototype elements of Chinese fantasy films can get new theoretical support.
The derivation of the prototype elements of Chinese fantasy films and the influence of China's six value orientations on its prototype elements make us conclude that the success of an excellent Chinese fantasy films should refer to and conform to the six value orientations of China.
Among the six value orientations in China, the first is the view of human nature. The Chinese people who have the theory of good nature advocate their own moral quality cultivation and have a clear distinction between good and evil. Due to the advocating of moral quality cultivation and self-esteem culture, the theme of self spiritual salvation and the characters of "personality mask" and "self nature" are determined, and the cultural color of ethics and morality is endowed. Under the influence of the theory of good nature, the good and evil are clear, and the narrative structure of the film which punishes the evil and promotes the good is inclined to the separation type narrative.
The second is the relationship between man and nature. Chinese people advocate harmonious nature, pay attention to the unity of nature and man, obey the natural law, attach importance to morality and ethics, so as to become a man of noble character. And this makes the characters in film and TV works tend to "personality mask" and "self nature". In addition, people's obedience to nature and the concept of harmony also make the film pay little attention to the problems of human survival in the future, and there are few disaster themes of human against nature. However, most of them are looking back on history and paying attention to nature, so the archetypes of images are mostly historical images and natural images.
The third is the relationship between people and others. China, as a collectivist country, pays attention to the interests of national groups. This not only leads to the lack of individual independence and individual needs are suppressed, but also makes the theme of the film tend to personal spiritual salvation. At the same time, the characters are more "personality masks", and the structure type is mainly clutch narrative.
The fourth is activity orientation. The Chinese people's active orientation of waiting for the cat to jump causes people to learn more from history, which makes the image archetype of the film more inclined to natural image and historical image. Under the influence of history, people also use cultural color to awaken collective unconsciousness and emphasize the importance of traditional culture.
The fifth is spatial orientation. In China, private space orientation advocates self-sufficiency, cooperates with people in the circle, and lacks interaction with people outside the circle, so as to safeguard collective interests over individual interests. The suppression of individual nature and the loss of spiritual world make the theme of film and TV works tend to individual spiritual salvation. The culture of self-esteem resulting from the maintenance of collective honor makes the characters in film and TV works tend to be self-centered and personality masks. The self-sufficiency makes people have national feelings and confidence in national history and culture, which leads to the emergence of historical and natural archetypes in image archetypes.
The sixth is time orientation. In China, looking back on the time orientation in the past, people pay attention to the "root seeking culture", praise the traditional humanistic spirit, and follow the convention and order in the cultural and national heritage, which cultivates the people's nostalgic and cyclical concept of time, and the natural concept of harmony with nature. This makes the image archetypes of the film are mostly historical images and natural images, which are shown in the film narrative structure as follows: within the framework of time integrity and space stability, the narrative structure of the plot and scene is used repeatedly, the characters are separated and reunited many times, and the narrative structure of separation and reunion is realized.
Fantasy films are a kind of unique cultural products. Compared with ordinary commodities, their particularity lies in the fact that their contents must involve many factors such as human emotion, morality, culture, spirit, etc., and these factors all involve specific cultural value orientation. Cultural value orientation is the basic orientation of life style, social ideal and spiritual belief embodied by a nation, a country and a culture, which determines people's basic judgment on right and wrong, good and evil, beauty and ugliness in the fields of politics, society, ethics and art.
The archetypal elements of fantasy films cannot be separated from the influence of cultural values. On the one hand, the cultural values of different nations and countries lead to the differences of prototype elements of fantasy films. On the other hand, the difference of archetypal elements forms the difference of psychological identity mechanism, and the different psychological identity mechanism of audience results in different cultural consumption orientation, which eventually leads to the diversion of film audience market. In this market structure caused by cultural values, the cultural value orientation of the audience and the aesthetic taste dominated by this value orientation play a decisive role. Whether it is correct or not in terms of cultural values, fantasy films play a very important role in the success or failure of its marketing. Fantasy films, a kind of popular cultural products to be circulated in the market, will have a dim prospect in the economic market if it deviates from the common recognition of the public in terms of cultural value orientation. Although the prosperity of fantasy films in the new century is based on capital and technology, it relies more on the profound traditional culture and the cultural value orientation of contemporary people. On this basis, furthermore, combined with the main problems in the development of Chinese fantasy films, the derivation of the prototype element model of Chinese fantasy films will not only help us understand the demand orientation of Chinese people, but also create a fantasy films more in line with the characteristics of contemporary Chinese society. The derivation of this model is expected to provide some help for the follow-up researchers, and it is also expected that this kind of film can have a broader development space.

키워드

  • #판타지 영화
  • # 원형요소
  • # 문화적 가치취향 모델
  • # 원형비평 

  • #奇幻电影,原型要素,文化价值取向模型,原型批评

  • #fantasy films,Archetypal criticism
  • # prototype elements,cultural values

참고문헌

[Book]

1. 叶舒宪,『原型批评的理论和方法』,陕西师范大学出版社,2008年版
2. 叶舒宪,『原型与跨文化阐释』, 陕西师范大学出版社,2009年版
3. 葛进平,『受众调查与收视分析』,浙江大学出版社,2012年版
4. 宋擎擎,『韩国民族文化性格探究』,神话出版社, 2010年版
5. 梁明,李力,『影像色彩学』, 北京大学出版社, 2008, P39
6. 冯友兰,『中国哲学史』, 北京大学出版社, 2012, P87
7. 林语堂,『中国人』,浙江人民出版社,1988,P89
8. 胡可, 『中国电影理论』,中国电影出版社, 2005, P64
9. 陈晓萍,『跨文化管理第三版』,浙江大学出版社,2016.P7
10. 倪宝祥,『电影艺术通论』,南京大学出版社,2007年5月,P98
11. 张悦,『中国传统哲学中的意象思维』,西安理工大学出版社,P64
12. 魏红霞,『关于美国消费主义对中国价值观影响的研究』,2017年,P4-9
13. 何明霞,『文化维度视角下的文化差异性研究』,黑龙江大学出版社,2016年版
14. 程爱民,『原形批评的整体文化批评方向』,南京师范大学外语出版社,2012年版
15. 徐东炎,刘飞舞,『弗洛伊德演说精选』,农村读物出版社,1988版,P5
16. 吴志哲,『诺德罗普框架文学理论选集』,中国社会科学出版社,1997年版,P36
17. 郑金星,『原形批评与再释』,甘肃人民美术出版社,2008版,P6
18. 夏秀,『原形理论与文学活力』,中国社会科学出版社,2012版
19. 宋柏华,『艺术的境界』,北京大学出版社,1987版,P159
20. 尹晓莉,『儒家文化传统与中国电影民族活动的构成』,北京师范大学出版社,2011版,P22
21. 林语堂, 『我的国家,我的民族』,江苏文艺出版社, 1988年版,P45
22. 朱光潜 ,『西洋美术史』, 商务印刷出版社, 2011年版,P54
23. 李强,《中国高校哲学社会科学发展报告:社会学卷》广西师范大学出版社,2018年12月
24. 李约瑟(英国),『中国古代科学思想史』,江西人民出版社,2006版,P388
25. Bernard Mandeville(英国),『蜜蜂的寓言』,中国社会科学出版社,2001年版,P31
26. Ezra Pound(美国),『意象主义者的几个“不”』,中国社会科学出版社,P102
27. Ruth Benedict(美国),『菊与刀』,吉林大学出版社,2015年版
28. Alexis-Charles(法国),『美国的民主』董果良译,商务印刷出版社,P98
29. Ernst Cassirer,『人论』,上海译文出版社,1985年版,P54
30. Маркуπан(俄国),间培才译,『戏剧电影剧本』,中国青年出版社,1991版,P40
31. Northrop Frye(加拿大),陈慧译,『批评的剖析』,百花文艺出版社,2006年版,P6-7
32. Alexis-Charles (法国), 东挎样译, 『美国的民主』, 商务印刷出版社,2003年版,P98
33. Vivot Pinot,『神话的野性思考』, 中国全英出版社, 1991年版,P25
34. 金文学(日本),『中国人,日本人,韩国人』,山东人民出版社, 2012年版
35. 巴赞(法国),『电影是什么?』,文化艺术出版社, 2005年版
36. André Gaudreault(加拿大)『从文学到影片:叙事体系』,商务出版社,2010年版,P123-146
37. Kluckhohn, F. R.、Strodtbeck, F. L.『Variations in Value Orientations』, Greenwood Pess,London, 1973,P7
38. Northrop Frye, 『Creation and Recreation,Torinto』,University of Toronto Press, 1980,P4
39. JAMES.F.IACCINO,『Jungian reflections within the cinema: A psychological analysis of si-fi and fantasy archetypes』,Greenwood Publishing Group
40. Robert A.Davies,『The dream world of film: A Jungian perspective on cinematic communication』,Western Journal of Speech Communication
41. Luke Hockley, 『Cinematic projections: Theanalytical psychology of CG Jung and film theory』,Indiana University Press
42. Denise M.Bostdrofl,『The Presidency and the Rhetoric of ForeignPolicy』,Columbia:University ofSouth Carolina Press,1994, P177

[Dissertation]

1. 何明霞, 『文化维度视角下的文化差异性研究』,黑龙江大学博士学位论文, 2016
2. 朱宁,『日本电影中的物哀美学研究』,中国美术学院博士学位论文, 2017
3. 苏兴莎,『影像的力量:20世纪以来好莱坞电影与美国价值观的塑造和传播』,吉林大学博士学位论文,2016
4. 王婷,『试论色彩在电影语言中的特性和功能』,西北民族大学博士学位论文,2013年
5. 王玉娟,『中美家庭价值观的跨文化差异对比研究』,山东大学硕士学位论文,2008年
6. 岳晓英,『论中国电影的离合型叙事结构[D]』,复旦大学博士论文,2008
7. 교진,『현대 중국영화에 나타난 구원성에 관한 연구』, 서남대학 석사학위논문, 2017
8. 허관무,『‘스토리텔링(Storytelling) - 비평' 연구 : 영화 서사의 수용과 생산을 중심으로』박사학위논문, 동국대학교 대학원,2012
9. 박정은,『창세기에 나타난 요셉이야기 심리학적 원형비평 연구』, 감리교신학대학교
10. 김옥경,『영화 홍보 맥락에서의 영화비평 분석 :환상주제분석을 중심으로』,이화여자대학교 대학원,2019
11. LIU XUYING,『The development and comparative study of Chinese and American film mythological thinking in the new century』,JIlin Normal University,2018

[Academic Journal]

1. 顾喃,『伦理艺术与艺术伦理』,社会学科, 1995版, P5
2. 桂青山,『关于2004年中国电影业文化的分析』, 全英艺术, 2005年版, P2
3. 陈辉,『原型与意象—中西艺术批评观之比较』,学海,2012年第2期
4. 张威宗,『恨文化和当代韩国电影』,河北大学艺术学报,2014年第5期
5. 石静燕,『中美魔幻点的叙事结构比较』,电影文学,2016年第4期
6. 郝哲,『原型批评在新世纪华语电影中的实践概观』,未来传达,2019年,P71
7. 朱宁,『日本电影中的独白美学研究》,中国美术学院学报,2020年
8. 张文俊, 『中西方电影色彩的精神分析』,全英评价,2017年版
9. 肖英,『早期中国高难度电影史诗中的深刻含义』,中国图书评论,2009年版,P33
10. 高文君,『90后的社会价值观』,『北京日报』2019年1月出版
11. 钱理群,北京大学教授,『寻找北大会谈』,2014年
12. 肖枫,『中国90后的消费观』『人民日报』2020年1月出版
13. 吴新伯,『美国研究』,2017年版, P21
14. 节大磊,『北京日报』,2016年10月出版
15. 张肖,《人民日报》,2020年6月出版
16. 백해린, 한⋅중⋅일관객의 영화 수용 특성에 대한 비교문화론적 연구, P51
17. 김옥경,『영화 홍보 맥락에서의 영화비평 분석 :환상주제분석을 중심으로』,이화여자대학교 대학원
18. 정소영,노윤채,『문학,문화 : 한국영화의 초국가적 수용; 영화리뷰를 중심으로』,경희대학교 비교문화연구소
19. 장일, 윤상길,『대중문화와 영화비평』,Knou Press
20. James.Kobemon,『American Myth Americm Reality,NewYork』,1980,P53
21. Sterling Johnson, 『Global Search and Seizure:the US National Interest and International Law』. 1994. P132

[Website]

1. http://www.cctvcitycn.com/news_show-1044.aspx
2. http://horizon.3see.com/member/company.php?show=1
3. https://www.sohu.com/a/161413652_494224
4. http://www.aliresearch.com/cn/information
5. http://www.nbd.com.cn/articles/2018-11-22/1275228.html
6. https://www.sohu.com/a/149549461_466951
7. https://m.sohu.com/a/389718159_115479
8. https://www.sohu.com/a/234621442_100133323