아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.D.2021.02_04

항공기 도장디자인이 국가브랜드 인지도에 미치는 영향 飞机涂装设计对国家品牌认知的影响 The effect of Aircraft Painting Design on National Brand recognition

  • Name : 조우단(周丹) /ZHOU DAN
  • Info : 박사학위논문/博士学位论文/Doctor's thesis/ 2021.02
  • Adviser : 서한석/徐汉锡/ Seo, Han-Sok
192.168.95.172

초록

자신만의 브랜드를 지닌 기업과 마찬가지로 국가도 자신의 브랜드가 존재한다. 다시 말하면 각국은 모두 자신만의 국가브랜드를 지니고 있다. 국가브랜드는 한 국가가 추상화된 모습으로, 이 국가의 이미지는 바로 국가브랜드로부터 보인다. 또한, 그와 동시에 한 국가의 국가브랜드는 상당 수준 자국의 이미지에 다시 영향을 주기도 한다.
항공 산업의 발전에 따라 항공사의 기업 이미지에 대한 중요성이 나날이 커지고 있다. 항공기는 항공사의 기업 이미지를 전달해줄 수 있고, 또 국가 이미지를 전달하는 작용도 한다. 국가 브랜드 건설을 통해 국가 이미지 제고를 위한 식별도와 인지도를 얻을 수도 있다. 항공 산업은 승객에게 완벽한 여행 경험을 제공 할 뿐만 아니라 항공기 동체 디자인으로 새로운 시각적 경험을 만들어 항공기 자체의 이미지가 회사 브랜드 이미지의 일부가 되도록 해야 한다. 이 브랜드의 마케팅 프로모션은 항공 제품에 대한 인상을 강화할 뿐만 아니라 항공사 국가의 브랜드 이미지를 홍보한다. 이 때문에 자국이나 다른 나라의 국가브랜드 이미지를 활용해 부가가치를 높이는 항공사가 늘고 있다.
항공사의 브랜드 이미지는 주로 기내 장식과 외부 도장디자인에 반영되며, 이는 서로 다른 항공사를 구별하는 가장 중요한 요소이기도 하다. 본 논문은 글로벌 3대 항공 얼라이언스(스타 얼라이언스, 스카이팀, 원 월드)의 59개 항공사의 대표적인 항공기의 도장디자인은 분석하였다. 항공기 도장디자인에서 항공사별 꼬리날개 그래픽, 컬러와 도장디자인 포트폴리오를 분석하고 항공기 도장디자인과 국가 브랜드 인지도의 관계를 분석하였다.
첫 번째, 선행 이론적 연구를 통해 항공기 도장디자인은 꼬리날개 그래픽, 도장디자인의 컬러, 도장디자인의 전체 포트폴리오의 세 부분으로 나눈다. 두 번째, 선행 연구를 통해 관련 가설을 제시하고 설문지를 설계하였다. 항공기 꼬리날개 그래픽, 컬러, 도장디자인 포트폴리오 및 국가 브랜드 인지도 간의 관계를 분석하였다. 다음으로, 설문 내용을 설계하고 설문지의 신뢰성과 유효성을 확인하였다. 설문지는 오프라인 및 온라인 전달 방식으로 배포되었으며 총 3건의 설문 조사가 진행하였다. 시간은 2019년 4월 13일부터 4월 31일까지, 2019년 10월 1일부터 10월 31일까지, 2020년 7월 16일부터 8월 1일까지이다. 마지막으로 SPSS 소프트웨어를 사용하여 데이터를 분석하고 회귀 분석, 독립표본T 검증 분석 및 분산 분석을 사용하여 데이터를 처리하고 결론을 도출하였다.
꼬리날개 그래픽과 국가 브랜드 인지도의 관계에 대한 데이터 분석 결과, 그 상관성이 강한 것으로 나타났다. 향후 꼬리날개 그래픽 디자인에 선진국의 꼬리날개 그래픽 디자인 형식이나 같은 대륙의 유명 국가의 항공기 꼬리날개 그래픽 디자인 형식을 참고하여 국가 특유의 요소를 활용하여 꼬리날개 그래픽 디자인을 한다면, 이를 통해 국가 브랜드의 인식도를 높일 수 있다. 컬러와 국가 브랜드 인지도의 관계에 대한 분석 결과, 데이터 분석에 따르면 색상 및 배색 방법은 국가 브랜드 인식과 관련이 있다. 배색 수와 국가 브랜드 인식 간에는 상관관계가 없다. 도장디자인 포트폴리오와 국가 브랜드 인지도의 관계에 대한 분석 결과, 도장디자인 포트폴리오 중 국가 브랜드 인지도와 관련된 9가지 스타일이 있다. 도장디자인 포트폴리오 5는 국가 브랜드에 영향을 미치지 않는다.

摘要

企业拥有只属于自己品牌,国家也存在自己的品牌。换句话说,各国都有自己的国家品牌。国家品牌是一个国家抽象的形象,此国家的形象是从国家品牌中可以看到。同时,一个国家品牌也会在一定程度上重新影响本国的形象。
随着航空业的发展,航空公司对企业形象的重要性日益增强。飞机不仅可以传达航空公司的企业形象,还可以传达国家形象。通过国家品牌建设,可以提高国家形象的识别度和认知度。航空产业不仅要给乘客提供完美的旅行体验,还要通过飞机机身设计创造新的视觉体验,使飞机本身的形象成为公司品牌形象的一部分。该品牌的营销宣传不仅强化对航空产品的印象,还宣传航空公司国家的品牌形象。因此,利用本国或其他国家的国家品牌形象,提高附加值的航空公司正在增加。
航空公司的品牌形象主要体现在机内装饰和外部涂装设计上,这也是区分不同航空公司的最重要因素。 本论文分析了全球三大航空联盟(star alliance, skyteam, one world)的59家航空公司的代表性飞机的涂装设计。分析飞机涂装设计中各航空公司尾翼图形、颜色和涂装设计组合,分析飞机涂装设计和国家品牌认知度之间的关系。
第一,通过先行理论研究,将飞机涂装设计分为尾翼图形、涂装设计的颜色、涂装设计的整体组合三个部分。第二,通过先行研究提出了相关假设,并设计了问卷调查。先分析了飞机尾翼图像、颜色、涂装设计组合和国家品牌知名度之间的关系。其次,设计问卷内容,确认问卷的可信性和有效性。问卷以线下和在线传达的方式发放,共进行了3次问卷调查。时间是2019年4月13日至4月31日、2019年10月1日至10月31日、2020年7月16日至8月1日。最后使用SPSS软件分析数据,使用回归分析、独立标本T验证分析及分散分析处理数据,得出结论。
对尾翼图像和国家品牌认知度关系的数据分析结果显示,其关联性很强。今后,在尾翼图形设计上,参考发达国家的尾翼图形设计形式或大陆知名国家的飞机尾翼图形设计形式,利用国家特有的要素进行尾翼图形设计,可借此提高国家品牌的认知度。对颜色和国家品牌认知度关系的分析结果显示,根据数据分析,颜色及配色方法与国家品牌认知有关。配色数量和国家品牌认识之间没有关系。对涂装设计投资组合和国家品牌认知度关系的分析结果显示,涂装设计投资组合中有9种与国家品牌认知度相关的风格。涂装设计组合5不会对国家品牌产生影响。

Abstract

With the development of the aviation industry, aircraft painting design not only conveys the image of individual airline companies, but also plays a role in conveying the image of the country. Improving the recognition of the national image can be achieved by building a national brand. The aviation industry should not only provide passengers with a perfect travel experience, but also create a brand new visual experience with the design of the aircraft fuselage, so that the aircraft image itself becomes part of the company’s brand image. This is not only the market’s needs, but also the vast customer needs. The brand's marketing promotion not only strengthens the impression of aviation products, but also promotes the brand image of the airline's country. Therefore, more and more companies use the national brand image of their own country or other countries to increase the added value of the company.
The airline brand image is mainly reflected in the cabin decoration and exterior painting, which is also the most important factor that distinguishes between different airlines. This paper mainly focuses on the analysis of the coating design of the 59 airlines representing the three major global aviation alliances: Star Alliance, SkyTeam, and Oneworld. Through the three parts of tail graphics, color, and painting design portfolio, the aircraft coating design is carried out analysis. Mainly studies the correlation between aircraft painting design and national brand recognition. Through theoretical research, it is concluded that the tail wing-based graphic elements, the overall-based color elements, and the overall shape elements of the aircraft fuselage in the aircraft painting design are summarized. Based on the previous research, the three parts of tail graphics, color and painting design portfolio are put forward respectively related hypotheses, and the relationship between aircraft tail graphics, color, painting design portfolio and national brand recognition is analyzed. Design the content of the questionnaire and verify its reliability and validity. After that, the questionnaire was launched, using online and offline delivery methods, and a total of three questionnaire surveys were conducted. SPSS software was used to analyze the data, and regression analysis, independent sample T test, and analysis of variance were used to process the data.
Research on the relationship between tail graphics and national brand recognition found that data analysis shows a strong correlation. In the future tail graphic design, we should refer to the tail graphic design form of developed countries. The graphic design form of airplane tail wing of famous countries on the same continent can adopt national-specific elements for tail graphic design. Thereby enhancing the national brand awareness. Research on the relationship between color and national brand recognition found that the well-analyzed data and color matching methods are correlated with national brand recognition, and the number of color matching has no correlation with national brand recognition. Research on the relationship between overall style and national brand recognition found that there are 9 styles in the painting design portfolio that are related to national brand recognition. The painting design portfolio 5 has no influence on the national brand, that is, it has no relevance.

키워드

  • #항공기 도장디자인
  • # 국가브랜드인지도, 꼬리날개 그래픽, 컬러, 도장디자인 포트폴리오

  • #飞机涂装设计,国家品牌认知,飞机尾部图形,色彩,涂装设计组合 

  • #Aircraft Painting Design
  • # National Brand Recognition, Aircraft Tail Graphic, Color, Painting Design Portfolio

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