아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2019.08_04

사유방식에 기반한 중국적 디자인에 대한 성찰적 고찰 基于思维方式的中国式设计考察 Reflective Investigation of Chinese Design Based on Ways of Thought

  • Name : 李欣ㅣLI XIN
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 이동훈ㅣ李东勋ㅣLee, Dong-hun
192.168.95.161

초록

글로벌화 추세 속에서 문화의 융합과 충돌은 중요한 시대적 특징이 되었다. 디자인 분야에서 각국 디자인의 차이는 축소되고 동질화 현상이 갈수록 뚜렷해지고 있다. 이로 인해 새로운 디자인 시각과 방법을 구축하는 것은 디자인 분야에서 점점 더 주목 받는 화두가 되었다.
중국경제의 끊임없는 발전에 따라 디자인은 중국에서도 점차 중요시되고 있다. 그러나 역사적인 원인으로 인해 중국 디자이너는 서양의 기술과 문화를 대거 흡수하면서, 자신의 문화를 계승하고 발전시키는 데에는 소홀했다. 이러한 문화적 단절은 디자인 분야에도 충분히 반영되었다. 중국의 디자인 과정에서 디자이너들은 보편적으로 서양적 가치관을 도입하여 디자인 문제를 사고하고 해결하고자 한다. 이로 인해 중국 디자인은 서양을 모방하는 수준에 머물러 있으며, 자신의 문화적 특징을 표현하는 디자인 방식은 찾아보기 어렵다. 이 때문에 중국 디자인의 실제와 이론 연구 과정에서 중국문화의 특징을 표현할 수 있는 디자인 방식을 모색하고 있다. 현재 중국적 디자인 탐구 과정에서 디자이너는 중국의 전통적 시각 요소를 재현하는 데 주의력을 주로 집중하며, 이로써 중국 문화와 현대 디자인을 연계하려고 시도한다. 그러나 전통 양식과 문화 전승을 내세운 디자인 방법은 기존의 문화적 배경과 응용상황과는 동떨어져 있어, 사용자에게 디자인 서비스를 제대로 제공할 수 없다. 그러므로 전통문화의 요소를 재현한 디자인 방법만으로는 중국적 디자인의 효과적인 루트를 찾을 수 없다.
이 문제에 관해 본문은 중국적 사유방식에 기반한 디자인 사고의 관점을 제시하였다. 기나긴 발전의 역사 속에서 중국인은 독자적인 중국적 사유방식을 형성하여, 교육과 사회규칙을 통해 지속적으로 계승하고 있다. 일련의 사회변혁을 거치면서도 중국적 사유방식은 여전히 양호한 연속성을 유지해 왔다. 이로 인해 중국적 사유방식을 중국적 디자인의 새로운 사고의 관점으로 삼고, 사유방식 면에서 중국의 문화적 자산을 현대 디자인과 연계함으로써 디자이너의 결정과 선택의 경향을 변화시키고, 사유방식의 측면에서 디자이너의 디자인 태도에 영향을 주었다.
본문은 중국 디자인의 사례 분석과 디자이너 인터뷰를 통해 중국적 사유방식이 디자인에 응용되는 상황을 관찰하고, 디자이너를 위해 중국적 사유방식에 기반한 체계적 사고의 관점을 구축하도록 시도하고자 한다. 첫 번째, 중국적 디자인의 발전 현황에 대해 서술한다. 이 부분에서는 중국적 사유방식의 사고 관점을 제시하며, 사유 방식과 디자인 씽킹의 연구 성과를 정리한다. 두 번째, 문헌 정리를 통해 중국 사회의 변혁을 결합하여 오늘날 중국 사회에서 활발하게 이용되고 있는 사유방식들의 세 가지 주요한 특징을 종합한다. 각각 관계형, 집합형, 체득형 사유를 서양 사유방식과 비교한다. 셋째, 중국적 사유방식을 활용해 디자인을 진행하고, 이 디자인에 포함된 중국적 사유방식의 구현 및 이들 디자인 작품이 만들어 낸 디자인 가치, 경제 효과와 사회적 효과를 관찰한다. 네 번째, 디자이너 인터뷰를 통해 디자이너의 디자인 작업 시 동기와 과정을 탐색한다. 근거 이론을 통해 인터뷰 내용을 분석한다. 다섯 번째, 앞의 글의 사례와 인터뷰를 정리하고 분석하여 사고를 연장하며, 중국적 사유방식을 디자인에 도입하는 것의 가치를 서술한다.
연구를 통해 중국적 사유방식을 디자인 과정에 도입하는 것이 디자인 작품 성공의 관건적 요소 중 하나이며, 중국 시장에 대한 작품의 적응성을 효과적으로 높일 수 있기 때문에 중국 사용자들의 기초 논리와 현실적인 수요에 더욱 잘 맞는다는 점을 발견했다. 본 연구는 중국적 사유방식을 디자인에 응용하는 관점에 대해 제시한다. 또한, 중국 디자이너들에게 새로운 사고 관점과 가치관을 제공해 준다. 무의식적인 중국적 사유방식 사용을 유의식적인 응용으로 변환시키고, 이를 통해 새로운 디자인 문화의 생성 메커니즘을 형성시키며, 중국적 디자인에 새로운 탐색 경로를 제공한다.

摘要

在全球化趋势下,文化的融合和冲突成为重要的时代特征。 在设计领域,各国设计的差异正在缩小,同质化现象越来越明显。 因此,构建新的设计视角和方法成为设计领域越来越受关注的话题。
随着中国经济的不断发展,设计在中国也越来越受到重视。但是,由于历史原因,中国设计师在大量吸收西方技术和文化的同时,却忽视了继承和发展自己的文化。这种文化上的隔绝在设计领域也得到了充分的体现。在中国设计过程中,设计师们普遍引入西方价值观、思考和解决设计问题。因此,中国设计停留在模仿西方的水平,很难找到表现自身文化特征的设计方式。因此,在研究中国设计的实际和理论的过程中,正在探索能够表现中国文化特征的设计方式。在探索中国式设计的过程中,设计师将注意力主要集中在重现中国传统视觉要素上,并试图以此将中国文化和现代设计联系起来。但是,传统样式和文化传承的设计方法与现有的文化背景和应用状况相距甚远,无法为用户提供良好的设计服务。 因此,仅凭再现传统文化要素的设计方法,无法找到中国式设计的有效途径。
关于这个问题,本文提出了基于中国思维方式的设计思路。 在漫长的发展历史中,中国人形成了独立的中国思维方式,通过教育和社会规则不断传承。 经过一系列的社会变革,中国的思维方式仍然维持了良好的连续性。 因此,将中国式思维方式作为中国式设计的新思路,在思维方式方面将中国的文化资产与现代设计联系起来,改变了设计师的决定和选择倾向,在思维方式方面影响了设计师的设计态度。
本文将通过对中国设计事例的分析和设计师的采访,观察中国思维方式应用于设计的情况,并试图为设计师构建基于中国思维方式的系统性思考观点。第一,叙述中国式设计的发展现状。 该部分提出了中国思维方式的思考观点,整理了思维方式和设计Singking的研究成果。第二,通过整理文献,结合中国社会的变革,综合了当今中国社会积极利用的思维方式的三大主要特征。将各自的关系型、集合型、体会型思维与西方思维方式进行比较。第三,利用中国思维方式进行设计,观察该设计中包含的中国思维方式的体现及这些设计作品创造的设计价值、经济效果和社会效果。第四,通过对设计师的采访,探索设计师在设计工作时的动机和过程。通过根据理论分析采访内容。第五,整理和分析前文的事例和采访,延长思考时间,叙述引入中国思维方式的设计的价值。
通过研究发现,将中国思维方式引入设计过程是设计作品成功的关键因素之一,能够有效提高作品对中国市场的适应性,因此更符合中国用户的基础逻辑和现实需求。本研究提出将中国思维方式应用于设计的观点。另外,为中国设计师提供新的思考观点和价值观。将无意识的中国思维方式转换成有意识的应用,通过转换形成新的设计文化的生成机制,为中国式设计提供新的探索途径。

Abstract

Under the background of globalization, the integration of and collisions between cultures has become a prominent feature of modern era. In the design field, the differences in design among different nations have been diminishing while homogenization has been growing. Therefore, to construct new design perspectives and methods has become a subject gaining more and more attention in the design circle.
With the sustained development of China’s economy, design has been receiving increasing attention. However, due to historical reasons, while absorbing the continuous influx of western technologies and culture, Chinese designers have neglected the inheritance and development of their own culture and this cultural fracture is also fully reflected in the design field. In China, designers generally borrow western values to think about and understand design, that is to say, Chinese designers have always been imitating their counterparts in the West, lacking design paradigms expressing China’s cultural characteristics. Therefore, efforts have been made to seek design methods to express Chinese culture in China’s design practices and theoretical research. Currently, Chinese designers mostly focus on reproducing traditional Chinese visual elements and attempt to connect Chinese culture with modern design. However, design methods represented by traditional patterns and cultural transmission fail to fulfil practical needs due to their disconnection with cultural background and application scenarios. Therefore, design methods solely aiming for reproducing traditional cultural elements do not serves as an effective path to seek designs with Chinese characteristics.
To address this issue, this thesis proposes to approach design from the perspective of Chinese thinking. During the long course of Chinese history, Chinese people have developed a way of thinking with unique characteristics, which has been passed down through education and social rules. After a series of social reforms, the Chinese way of thinking has been well preserved. Therefore, this paper proposes to approach design from the perspective of Chinese thinking, through which Chinese culture and modern design are connected to change designers’ decision-making and preferences and impact designers’ attitude on the level of thinking.
Through analyzing some design cases in China and interviewing designers, this thesis observes the application of Chinese thinking in design and attempts to construct a systematic thinking perspective based on Chinese thinking for designers. The thesis expounds and proves opinions in five parts. First of all, it expounds the development of Chinese design and puts up with a perspective of Chinese thinking. Secondly, through documentation, the thesis has combined reforms in Chinese society to summarize three mains features of thinking mode in Chinese society, respectively relational type, collective type and apprehensive type, and then compared it to western thinking. Thirdly, by analyzing design cases using Chinese thinking, this thesis observes how Chinese thinking is represented in these cases and the design value, economic benefits and social effects these design works produce. Next, based on interviews on designers, the thesis seeks for designers’ motivation and process in designing. Meanwhile, by analyzing interview content through grounded theory. Fifthly, by further sorting out and analyzing above cases and interviews, and extending thinking, the thesis expounds that Chinese thinking mode will be introduced into design value.
It has been found that one of the key elements in successfully designing works is to introduce Chinese thinking, therefore, it can effectively promote works’ adaptability to Chinese market and better conform to bottom logic and actual demands. By means of case analysis and interviews on designers, Chinese thinking has impacted the whole process of design, and posed significantly effects on three stages like Discovery, Define and Develop.
The thesis has proposed the idea that Chinese thinking mode is applied by design and proved its specific effect on design process, so as to bring about a new perspective and value opinion to Chinese designers. Consequently, Chinese thinking mode will be unconsciously converted into conscious application, so as to form a new production mechanism of design culture and offer a new exploring path for Chines design.

키워드

  • # 중국적 사유방식 # 중국의 디자인 # 관계형 사유 # 집합형 사유 # 체득형 사유

  • # 中国的思考方式 # 中国的设计 # 关系型思维 # 集合型思维 # 类型 # 结构

  • # Chinese thought mode # Chinese design # Relational type thought # Collective type thought # Apprehensive type thought

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