아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2018.08_02

산해경(山海經) 속 상상의 동물 일러스트레이션 -새로운 이미지를 만드는 공식- 《山海經》中的异兽 -应用在当代形象设计领域的公式系统- Images of imaginary creatures in

  • Name : 둥위샤우(董雨潇)ㅣDONG YUXIAO
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2018.08
  • Adviser : 장주영ㅣ张洲寧ㅣChang, Juyoung
192.168.95.161

초록

본 연구는 중국상고기서인 <산해경> 속 상상의 동물의 일러스트레이션을 연구대상으로 하는데, 본서에 등장하는 300여개의 상상의 동물중에서 “외모에 대한 묘사”와 “상징적 의미”를 동시에 지닌 상상의 동물을 81개 선정하여 연구를 진행하였다. 그러므로 “신체 요소”와 “상징적 의미”라는 두 가지의 각도로 출발하여, 담론분석법과 시각분석법 등을 적용하여, 정리와 분류를 귀납하고 종합하여 이들의 특징을 찾아냈다. 그 속에서 공식체계를 정리하고, 범례로 공식체계를 기초로 32개의 작품을 창작했다. 이는 독자들에게 더욱 직관적으로 구체적이고 어떻게 공식체계를 사용하여 새로운 상상의 동물 이미지를 창작하는지를 보여줄 수 있다.
<산해경>을 연구대상으로 선택한 이유는 먼저 본 연구자는 <산해경>에 대한 가치를 높이 평가하고, 이에 대해 흥미를 느끼기 때문이다. 이 책은 수천 년을 이어 왔고, 문자는 비록 적지만 항유하고 있는 정보는 풍부하다. 또한 이 책은 중국의 고대고전물 중 하나이며, 풍부하고 깊은 가치와 의미를 지니고 있고 여전히 탐색하고 발견해야 할 부분이 많다. 고대 지혜의 응집과 당대 디자인과 예술의 발전을 결합하여, 영감의 원천으로 각 다른 영역에 응용할 수 있기 때문이다.
<산해경>의 기원은 5000여년 전으로 올라갈 수 있으며 이는 신비로운 책이다. 31000자로 100여개의 나라, 3000여개의 지명, 447개의 산, 300여개의 강, 204명의 신화인물과 이야기를 기록했으며, 300여개의 상상의 동물, 400여종의 식물, 100여개의 금속과 광물을 기록하여 풍부한 연구 가치와 잠재력을 지니고 있다. 해당 책의 저자와 저작시간에 대해 3가지 가설이 있으며, 이는 각 대우과 백익이 창작했다는 가설, 전국시대에 시작하여 서한시대의 완성한 민간창작 가설, 고대 인도에서 중국으로 유입되었다는 가설이다. 또한, <산해도>에 관한 가설도 3가지가 있다. 하나는 산해도가 한조전에 저작되었다는 5가지 가설인 우정설, 지도설, 벽도설, 무도설이다. 또 하나는 남조시기에 저작되어, 장승요와 서아가 그려서 완성했지만 전승되지 못 했다는 가설이다. 마지막 하나는 명청시대에 각 다른 예술가가 그린 목각본의 산해경이다.
<산해경>에 관한 선행연구는 문헌연구, 신화연구, 명물고증 등의 3방면으로 정리할 수 있다. 그 중 문헌연구는 산해경의 고서와 산해경의 각 주석본 연구에 치중되어있다. 신화연구는 서왕모 등 산해경 속의 신화이미지를 선정하여 연구대상으로 하여 산해경이 중국 고대신화에 대한 의미와 가치를 탐구했다. 명물고증은 “산해경” 문건내용에 대해 역사적, 지리적 등 방면의 고증을 진행하여, 구체적으로는 민족기원, 민족계통, 지역범위, 지위와 명망 등이 있다. 또 하나는 구체적으로 문헌 속의 어떠한 종류의 명물을 고증하는 것이다. <산해경>의 역사에 대한 정리는 한조시대부터 21세기로 이어진다. <산해경>은 5000여년의 역사를 지니고 있으며, 사람들이 이의 기원, 이의 작가, 이는 어떠한 책인지에 대한 토론은 여전히 지속되고 있으며, 이에 대한 관심도와 중요도는 끊임없이 늘어나고 있다. 해외의 연구자들도 <산해경>의 해당 책이 반영한 우주구조, 해당 책에서 제시된 부락, 해당 책 속의 신(神)들, 해당 책 속의 “중국의 식물 조” 속의 약초와 수치 및 해당 책의 성(性)과학과 일러스트레이션 등 다방면에 대해 연구를 진행하였다.
그러나 상상의 동물 일러스트레이션 이미지에 관한 연구는 거의 없었는데, 특히 박사논문은 없다. 그러므로 본 연구는 <산해경> 속 상상의 동물 이미지의 일러스트레이션 연구를 진행하여, 현재 생물이미지디자인 각 영역에 응용할 수 있는 공식체계를 정리하였다.
본 연구는 300여개의 상상의 동물에서 81개를 선정하였으며, 이들에 관한 기록에 근거하였는데 이들은 외모묘사와 상징의미를 모두 지니고 있다. 이들을 동물계의 척추 동물에 따라 5가지로 나누어 질수 있다. 이는 각 어류, 양서류, 파충류, 조류, 포유류이다. 이들의 “신체요소”구성에 따라 이 81개의 상상의 동물을 5가지 종류로 나누고, 7가지 신체요소의 형식으로 보여줄 수 있다. 책에 기록된 그들의 “상징의미”에 따라 이 81개의 상상의 동물을 9가지로 나눌 수 있다. 이 9가지는 “선”, “중립”, “악”의 3분류로 나눌 수 있다. 상술분류에 따라 “신체요소”와 “상징의미” 두 각도로 각 공식을 정리할 수 있다.
본 연구는 9개의 사례를 선택하여 사례연구를 진행했다. <산해경> 속의 상상의 동물의 특징은 두 가지가 있다. 하나는 <산해경>속의 이미지를 직접적으로 선정하여 캐릭터로 영화, 애니메이션, 게임 등 영역에 응용한 것이다. 또 하나는 <산해경>속 상상의 동물 기초에서 개조와 창작을 하여 그들의 속성 등을 추가한 것이다. 이러한 캐릭터의 신체구조는 공식체계에 응용할 수 있으며, 이 장은 공식체계에 사용가능성을 증명했다. 이는 이미 출현한 이미지에 응용할 수 있는 것과 <산해경>속 상상의 동물 이미지가 대중들에게 받아들여지고 사랑을 받고 있다는 것을 보여준다.
마지막은 본 연구가 공식체계를 기초로 창작한 32장의 일러스트레이션작품이다. 그 중 12장의 직접 그린 일러스트레이션은 “신체 요소”공식에 따라 제작한 것이며, 20개의 CG일러스트레이션은 “상징적 의미”공식에 따라 제작한 것이다. 12장의 “신체 요소”공식에 따라 직접 그린 일러스트레이션은 흑백선의 장식화풍으로 새로운 이미지를 보여주었다. 20장의 “상징적 의미”공식에 따라 제작한 CG일러스트레이션은 색상이 풍부하고, 조형에는 Photoshop의 도구를 사용하여 피부와 털의 질감을 표현하여 새로운 상상의 동물 이미지가 더욱 생동적이고 리얼하게 했다. 이러한 작품은 범례로 어떻게 이러한 공식체계를 응용하여 새로운 이미지를 창작하는지 볼 수 있다. 본 연구가 사용한 것은 일러스트레이션의 형식이다. 일러스트레이션는 상상의 동물 이미지를 표현하는 좋은 방식이기 때문이며, 이는 한 가지 방면에서 새로운 이미지의 외형특징과 상징의미를 보여줄 수 있다. 본 연구가 상술한 공식체계의 연구는 창작자들에게 신체구조를 구성하는 요소만 제공할 수 있으며 구체적인 창작과정에는 상상력을 발휘해야 한다. 창작한 이미지의 스타일과 특징은 각 다른 창작자에 따라 다양한 형식을 보여줄 수 있다. 본 연구의 작품은 단지 한 가지의 표현형식이며, 각 일러스트레이션에 대한 해석과 진술은 다른 창작자가 본 연구에서 어떻게 공식체계를 새로운 작품으로 전환한 것인지 이해하는 것에 도움이 된다. 다른 창작자가 공식체계를 응용하여 새로운 이미지를 창작할 때 본 연구의 작품창작과정을 참고하여 더 구체적이고 더 나은 방법으로 공식체계를 응용할 수 있는지 알 수 있다.
<산해경>은 현재까지 5000여년의 역사를 지니고 있으며 각 세대 사람들이 읽고 또 배웠다. 당대의 디자인, 예를 들면 영화, 애니메이션과 게임에서 본 연구는 상상의 동물의 모습을 발견할 수 있었다. 이들은 천년을 넘어 왔으며 여전히 연구 속에서 활발하게 존재하고 있다. 이러한 고대의 상상의 동물은 연구자들에게 잊히면 안 되며 이들은 전통문화의 모범이자 가치를 발췌할 수 있는 보물이다. 산해경 속의 상상의 동물 이미지는 본 연구에서 새로 분류, 귀납, 정리되었으며, 여기서 얻은 공식체계는 창작자에게 영감을 더 효과적으로 제공할 수 있으며 더 넓은 영역에 응용할 수 있다. 5000년전의 문화는 진부한 것이 아니라 고전이며 신비한 보물이다. 이들은 여전히 많은 가치를 지니고 있고 연구자들의 발췌와 탐구를 기다리고 있다. 본 연구는 공식체계를 창작영감으로 제공할 뿐 아니라 더 많은 사람들이 동양전통문화를 새롭게 보는 기회를 제공했으며 더 많은 디자이너와 창작자들이 고전문화를 알아가고, 그 중에서 경험과 영감을 얻어 끊임없이 창작하여 더 많은 가능성을 찾아가도록 했다.

摘要

本论文以中国上古奇书《山海经》中的异兽(Imaginary creatures)插图为研究对象,从300多个异兽中选取了81个同时具有“外形描述”和“象征意义”的异兽进行研究。因此,从“身体元素”(Body element)和“象征意义”(Symbolic meaning)两个角度出发,用话语分析法和视觉分析法,通过梳理、分类、归纳和合并找出它们的特征。从中总结出公式系统,然后作为范例,基于公式系统创作了32副作品,可以向读者更清楚直观的展现如何具体使用公式系统去创造新的异兽形象。
选择山海经作为研究对象的原因首先是因为我非常敬佩《山海经》,并且对它有着浓厚的兴趣,这是一本非常有名且精彩的书,传播了数千年,文字虽少但信息丰富。其次是这本书是中国古代经典着作之一,具有丰富而深远的价值和意义,仍有待探索和发现。将古代智慧的凝聚与当代设计与艺术的发展相结合,可以作为灵感的源泉应用于不同的领域。
《山海经》的起源可以追溯到5000多年前,它是一本神奇的书,用31000字记载了100多个国家,3000多个地名,447座山,300多条河,204个神话人物和故事,300多种异兽,400多种植物,100多种金属和矿物等,具有丰富的研究价值和挖掘潜力。关于这本书的作者以及成书时间有三种假说,分别是大禹和伯益创作的假说,始于战国时代期成于西汉时期的民间创作假说,从古印度传入中国的假说。而关于《山海图》的假说则有另外三个,第一个是山海图成书于汉代前有5个假说:禹鼎說, 地圖說,壁圖說,巫圖說。第二个是成书于南朝时期,由张僧繇和舒雅绘制而成,但没有流传下来。第三个是明清时期由不同艺术家绘制的木刻版本的山海经。
关于《山海经》的先行研究可以从三个方面进行总结,文本研究、神话研究和名物考证。其中文本研究专注于山海经古本研究和山海经的各种注解本的研究。神话研究选取山海经中的某个神话形象作为研究对象,如西王母。探讨了山海经对中国古代神话的意义和价值。名物考证一类是对“山海经”文本内容进行历史,地理等方面的考证,具体及民族起源,民族世系,地域范围,地望所在等。另一类是具体考证文本中的某一种或者是某一类名物。而关于《山海经》的历史线梳理则可以从汉代一直到21世纪,《山海经》经历了5000多年的历史,人们对于它的起源,它的作者,它是一本什么书的讨论一直在继续,但人们对于它的关注和重视也在不断增加。而海外也有一些研究者对于《山海经》从该书所反映的宇宙结构、该书中提到的部落和部落、该书中的鬼神、该书中的“中国医学植物”中的草药和数据,以及探索了该书的性学科和插图等方面进行了研究。
可以发现几乎没有关于异兽插图形象的当代论文,尤其是博士论文,所以这篇论文专注于《山海经》中想象生物形象的插图研究,并总结出可应用于当代生物形象设计不同领域的公式系统。
我从300多种想象的生物中选取了81个,根据它们的记载,这81个想象的生物兼具外形描述和象征意义。它们按照动物界的脊索动物可以分成五类:鱼类、两栖类、爬行类、鸟类和哺乳类。根据它们的“身体元素”构成,可以将这81个想象的生物按照五大类的分类,用7个身体元素的形式呈现。根据书中记载的它们的“象征意义”,可以将这81个想象的生物分成九类,而这九类可以按照“有益的”“中立的”和“有害的”分成三大类。基于上述的分类,可以从“身体元素”和“象征意义”两个角度分别总结出公式。
第五章中我选取了9个例子作为例子研究,《山海经》中想象的生物在其中的特点有两方面,一是直接选用《山海经》中的形象作为角色运用在电影、动画和游戏等领域中。二是在《山海经》中想象的生物本身的基础上,进行改造和创新,增加它们的属性等。这些角色的身体结构可以套用在公式系统里,这一章证明了公式系统的可行性,它可以应用在已经出现的形象上,同时也说明了《山海经》中想象的生物形象被大众所接受与喜爱。
最后是我基于公式系统创作的32张插画作品。其中有12张手绘插图基于“身体元素(Body element)”公式,20张CG插图基于“象征意义(Symbolic meaning)”公式。12张基于“身体元素”公式的手绘插图运用黑白线条的装饰画风格去呈现新的形象。20张基于“象征意义”公式的CG插图色彩丰富,造型上运用Photoshop的笔刷工具可以制造皮肤和毛发的质感,使新的异兽的形象更加的生动和逼真。这些作品可以作为一个范例,关于如何运用这些公式系统创作新的形象。我使用的是插图的形式,因为插图是一种很好的表达一个异兽形象的方式,它可以从一个方面展示出一个新形象的外形特点以及象征意义。我前面的关于公式系统的研究只能为创作者提供建造身体结构(Build structure)的元素,具体的创作过程需要发挥想象力,而创作出的形象的风格和特点可以随着不同的创作者呈现出多种多样的形式。而我的作品只是一种表达形式,这一节对每一个插图的解释和声明有助于其他创作者了解我是如何将公式系统变成一副新的作品的。其他的创作者在运用公式系统创作新的形象时,可以通过借鉴我的创作作品的过程了解如何更好以及更具体的使用公式系统。
《山海经》流传至今已有五千多年,它被世代的人们翻阅和学习。而当代的设计中,如电影、动漫和游戏,我们经常会发现这些神奇生物的影子,它们穿越千年而来,依然活跃在我们身边。这些古老的异兽不应被我们遗忘,它们是传统文化的典范,是具有挖掘价值的宝藏。山海经中异兽的形象在这篇论文中将被重新分类、归纳、整理和总结,得出的公式体系将可以更好的为创作者提供灵感的来源。以及也可以被应用在更多更广泛的领域。五千年前的文化不是腐朽之物,是经典又的神秘的宝藏,它们仍旧有许多的价值有待我们去发掘和探索。这篇论文除了提供公式系统作为创作灵感来源的一种方式,也是鼓舞更多人关注东方传统文化的机会,让更多的设计者和创作者投身经典文化,从中汲取经验和灵感,然后不断创新,去追寻更多的可能性。

Abstract

"The Classic of Mountains and Seas" (山海經) is an ancient Chinese book which has been considered as a master piece since ancient times. With only 31,000 words, the book is a repository of ancient myths, geography, history, medicine, mineral products, animals and plants. It is a valuable resource gleaning with insight into the original aesthetic thought of the Chinese and their efforts obtaining different types of information.
The topic of this paper is to study the illustrations of the imaginary creatures in this book and sum up with a formula system that can be used to design new imaginary creatures images in different fields. In the work, I created some illustration with the formula system summed up with “body element” and “symbolic meaning”,and creating imaginary creatures is one of the forms and ways to support the feasibility of the formula system.
In order to develop the formula that can be applied to contemporary design, this research uses five research methods: Discourse analysis, Literature review, Visual analysis, Case study, Creating art works.
This paper started from the three perspectives of literature review: contemporary literature, chronological review, and overseas literature. And then I found the knowledge gap that focuses on the images of imaginary creatures in "The Classic". After that, the paper introduced the information of the book from the background and different versions, and used the visual research to analyze the imaginary creatures. It classified them into three classifications:
1. Biology Classification
2. Classification from combination of body elements  
3. Classification from symbolic meaning
These three classifications are intrinsically linked. I chose 81 imaginary creatures from the book based on the five categories of subphylum Vertebrata. The "Composition of body element" part used the seven body elements to present the each imaginary creatures.
"Symbolic meaning" part differentiated the 81 imaginary creatures into nine kinds of categories, and these nine categories can be classified as "virtue","natural" and "vice" based on their symbolic meanings. The paper classified and summarized the imaginary creatures from symbolic meaning into 9 types. And they fall into three categories of virtue, neutral and vice.
Based on the summary of body elements, we can discover the common features of "body element" in each category, and used from of figures to show them.
The second part is making "Formula". It consists two parts,"Body element" and "Symbolic meaning". The "Body element" part used the formula that consists of seven body elements to composite each imaginary creatures, and used the formula form to present them(used the abbreviated terms instead of the full name of the body element). After that, I merged the same formula and visualized those formulae for understanding easily. The "Symbolic meaning" part, I summarized these nine types of symbolic imaginary creatures into nine tables from the seven body elements. Each of these body elements comes from these symbolic creatures, so breaking apart each body element represents a corresponding symbolic meaning. Finally, presented them with a chart of seven body elements and visualized them.
Therefore, in the sixth chapter, I used the formula system to design the 32 illustrations, using CG and hand-painted, and created them from the "body element" and "symbolic meaning". And I made some related products from the "imaginary creatures". The feasibility and applicability of the formula system are proved.
The images of the imaginary creature in "The Classic" will be reclassified, sorted and concluded into a formula system, which can be used to provide inspiration for the designers and be used in more fields. It may help creators find the ways to composite the different body elements to design new images of imaginary creatures. The formula system in this paper can also be a kind of tool of education, such as it can be used in the museum as a public experience device. And my work is as one of the attempts to support the feasibility of the formula system when designing the imaginary creature illustrations. Designers could create Imaginary creature illustrations in different areas with the formula system as well. The formula system is of various possible, as "The Classic" has unlimited potential waiting to be discovered. This paper is to inspire more people to pay attention to ancient classics. Traditional culture , as a classic heritage, should be carried ahead and their hidden value worth to learn and apply into the contemporary areas.

키워드

  • # 산해경 # 상상의 동물 # 공식체계 # 일러스트레이션 # 캐릭터 디자인

  • # 山海经 # 异兽 # 公式系统 # 插画 # 角色设计

  • # "The Classic of Mountains and Seas"(山海經) # imaginary creature # formula system # illustrated image # image design

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