아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.M.2021.02_06

중국의 둔황문화 그래픽 디자인 개발 연구 中国敦煌文化图形设计开发研究 A Study on the Development of Graphic Design for Dunhuang Culture in China

  • Name : 장티엔위(張天宇)/ZHANG TIAMYU
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2021.02
  • Adviser : 이명희/李明姬/Lee Myung-Hee
192.168.95.172

초록

지역문화는 지역적 내용, 색깔, 형태 등의 내용을 가진 뚜렷한 문화현상이다. 중국에는 아주 많은 지역문화가 있다. 둔황은 간쑤성(甘肅省)의 서북쪽, 허시회랑(河西走廊)의 가장 서쪽, 간쑤성의 칭하이성(靑海省)과 신장(新疆)의 3성이 만나는 지점에 위치한다. 둔황은 실크로드의 중간에 위치하는 도시로 ‘둔황석굴’, ‘둔황벽화’로 유명한 세계유산인 무오가오굴(莫高窟)가 있는 곳이다. 2012년 ‘2012년 중국의 특색있는 매력도시 200’에 선정된 국가역사문화명승지 이자 동아시아 문화의 수도다. 최근 둔황은 관광산업이 발달하면서 중국인과 외국인 관광객이 늘어나고 있지만, 현지의 문화 상품 디자인은 벽화의 원형을 복사해서 상품화하는데 머물러있는 실정이다. 따라서 본 연구는 둔황문화의 상징인 무오가오굴 벽화를 활용해 지역 그래픽 이미지 개발을 목적으로 한다. 이는 무어가오굴의 기존 벽화요소의 이미지를 넘어 둔황의 문화와 역사를 널리 알리는 데도 도움이 될 것이다.
본 논문의 연구 범위는 중국 둔황문화의 무어가오굴 벽화와 이에 관련된 이야기를 담은 이미지를 개발하는 것이다. 연구의 진행 방법은 문헌 분석과 현장 조사를 실시하고, 스토리텔링 기법을 중심으로 시각적 디자인의 그래픽을 개발하였다.
1단계에서는, 선행연구 및 현장 조사를 통해 둔황의 현황, 둔황문화의 특징, 둔황의 지역적 특징을 파악하였다. 둔황은 고대 실크로드의 중요한 도시로, 둔황문화는 외래의 문화를 많이 받아들였기 때문에 고대 실크로드와 관련된 자료를 정리하였다. 현지 조사와 설문조사를 통해 둔황의 문화 상품에 대한 문제점으로는 이미지의 다양성 결여, 복제 상품 등이 지적됐다.
2단계에서는, 사례분석의 대상으로 중국 랴오닝성(遼寧省) 선양시(沈陽市), 산시성(陝西省) 시안시(西安市), 산시성(山西省) 진중시(晉中市), 쓰촨성(四川省) 광한시(廣漢市)의 4개의 도시를 선정했다. 이들 도시가 둔황과 비슷한 점은 중국 각지의 문화의 발원지로서 지역성이 강하다는 것이다. 이 지역들은 중국의 시대별 문화 발전상을 아주 잘 보여준다.
3단계에서는, 그래픽 이미지를 개발하였다. 현재 둔황 문화 상품의 문제점을 해결하기 위해 그래픽 이미지의 개념을 크게 두 가지로 분류했다. 첫째는 둔황벽화를 중심으로 둔황벽화와 관련된 이야기나 전설 등을 이용해 둔황문화를 전달하는 것이다. 둔황의 가장 유명한 구색사슴 이야기를 선정해 그래픽 디자인을 진행하였고, 기존의 구색사슴 이야기를 바탕으로 새로운 구색사슴 이야기를 개발하였으며, 이 중 5장면을 그래픽 이미지로 디자인했다. 둘째는 개발된 그래픽 이미지를 응용하는 과정으로, 고대 실크로드 국가들의 대표적인 건축과 종교 및 신앙을 활용해 고대 실크로드 주변 국가의 지역 그래픽을 디자인하였다. 최종적으로 구색 사슴의 그림과 고대 실크로드 국가의 지역 그래픽을 이용해 구색사슴 여정도를 디자인하였다.
4단계에서는, 개발된 이미지를 문화 상품에 적용시켜 인터뷰를 통한 평가를 진행하였다. 인터뷰를 통해 첫째, 둔황에 방문 경험과 상관없이 개발된 문화 상품을 통해 둔황 지역의 건축과 색채, 이야기가 표현되어 상품의 지역성을 명확히 드러냈고, 둘째, 종교의 유무를 떠나 문화 상품을 사용할 수 있으며, 셋째, 후속 디자인은 이야기의 역사적 배경과 스토리에 대한 설명을 추가해야 할 것임을 알 수 있었다.
마지막 제5장에서는, 연구의 최종 결과를 바탕으로 결론을 요약하고 예상 효과를 기술하였다. 본 연구에서는 둔황 상품의 부족한 부분에 대한 조사를 통해 둔황의 지역성을 중심으로 스토리텔링 방법으로 둔황문화의 그래픽을 개발하였다. 둔황의 지역문화와 독특한 그래픽 이미지 개발을 통해 둔황 지역 관광산업의 질적 향상과 발전을 돕고 둔황 지역의 문화 홍보에 참고 자료와 사례를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

摘要


摘要
  地区文化具有地区性内容、颜色、形态等内容的鲜明文化现象。中国有很多地方文化。 敦煌位于甘肃省西北方向、河西走廊最西侧、甘肃省青海省和新疆三省交汇处。敦煌是位于丝绸之路中间的城市,以"敦煌石窟"、"敦煌壁画"著称的世界遗产莫高窟所在地。2012年入选"2012年中国特色魅力城市200"的国家历史文化名胜地,也是东亚文化的首都。最近随着敦煌旅游产业的发展,中国人和外国游客不断增加,但当地的文化商品设计却停留在复制壁画原型的商品化上。因此,本研究的目的在于利用象征敦煌文化的莫高窟壁画,开发地区图像。这对于超越莫高窟壁画要素的形象,广泛宣传敦煌的文化和历史也有帮助。
本论文的研究范围是中国敦煌文化的莫高窟壁画和与此相关故事的形象。研究的进行方法包括文献分析和现场调查,并开发以故事手法为中心的视觉设计的图形。
第一阶段,通过先行研究及现场调查,把握敦煌的现状、敦煌文化的特征、敦煌的地域特征。敦煌是古代丝绸之路的重要城市,敦煌文化吸收了很多外来文化,因此整理了古代丝绸之路的相关资料。 通过实地调查和问卷调查,指出敦煌文化商品中的形象多样性的缺乏、复制商品等问题。
在第二阶段,将中国辽宁省沈阳市、陕西省西安市、山西省晋中市、四川省广汉市的四个城市选定为事例分析对象。这些城市与敦煌相似之处在于,作为中国各地文化发源地,具有很强的地区性。这些地区充分体现了中国各时代的文化发展情况。
第三阶段,开发了图像形像。为了解决目前敦煌文化商品存在的问题,将图像形图的概念大致分为两种。第一,以敦煌壁画为中心,利用敦煌壁画相关的故事或传说来传达敦煌文化。选择敦煌最有名的九色鹿故事进行图形设计,以现有的九色鹿故事为基础开发了新的九色鹿故事,其中5个场景为图形设计。第二种是作为开发图像形像的应用过程,利用古代丝绸之路国家的代表性建筑和宗教及信仰,设计古代丝绸之路周边国家的地区图像。最终利用九色鹿的图像和古代丝绸之路国家的地区图像设计了九色鹿旅程图。
第四阶段,将开发的形象运用到文化商品中,通过采访进行评价。通过采访了解到,第一,与访问经验无关,通过开发的文化商品,可以明确展示敦煌地区的建筑、色彩和故事,体现商品的地域性;第二,无论宗教有无,都可以使用文化商品;第三,后续设计需要增加对故事历史背景和故事的说明。
最后的第五章,以研究的最终结果为基础,概括结论,记述预期效果。本研究通过对敦煌商品不足部分的调查,以敦煌的地域性为中心,以展开故事的方法开发了敦煌文化的图像。期待通过开发敦煌地区文化和独特的图像形象,有助于敦煌地区旅游产业的质量和发展,为敦煌地区的文化宣传提供参考资料和事例。

Abstract

Regional culture is a cultural phenomenon with distinctive regional content, color, form and other content. China has a variety of regional cultures. Dunhuang is located on the northwest of Gansu Province and the westernmost side of the Hexi Corridor, where is at the intersection of Qinghai, Xinjiang and Gansu Province. Dunhuang is a joint city of the Silk Road, famous for its Dunhuang grottoes and Dunhuang murals. In Dunhuang, the Mogao Grottoes is the largest site of Buddhist art in the world. In 2012, it was selected as the "Top 200 Charming Cities in China", a famous historical and cultural city, the capital of East Asian culture. With the development of tourism in Dunhuang in recent years, Numbers of tourists from China and foreign countries has been increasing. Whereas, the design of local cultural goods has mostly been limited to replicating mural prototypes for use in merchandise. The purpose of this study is to develop the regional image using the Mogao Grottoes, a symbol of Dunhuang culture. The development of design will surpass the exiting mural elements aim to help people understand the culture and history of Dunhuang.
The research scope of this study is the development of the mural paintings in Mogao Grottoes and their related stories in the Dunhuang culture. The research methodology was conducted as follows. Research methods are conducted document analysis, fieldwork, etc. The image development is using storytelling techniques and focus on visual vision.
The first stage is to understand the current situation of Dunhuang, the characteristics of Dunhuang culture, and the regional characteristics of Dunhuang through prior study and investigation. Dunhuang is acting a vital role on the ancient Silk Road, and the Dunhuang culture has absorbed a lot of foreign cultures in the development. Hence, this study has sorted out the relevant materials of the ancient Silk Road. There were some problem of Dunhuang commodities were found to be the lack of image diversity and the replication of goods.
In the second stage of current study four cities were selected, including Shenyang in Liaoning Province, Xi'an in Shaanxi Province, Jinzhong in Shanxi Province and Guanghan in Sichuan Province. These cities are similar to Dunhuang, which were the birthplace of Chinese culture, and have a strong regional dimension. Such areas present all periods of China's cultural development.
The third stage is the graphic image development. In order to solve the existing problems in Dunhuang commodities, the concept of graphic image was divided into two types. The first type is to use the Dunhuang frescoes as the center to communicate with Dunhuang culture. The famous story that a deer of nine colors story in Dunhuang was selected for the design, and a new nine-color deer story was developed on the original one, there are five of the scenes were used for the graphic design. The second is the process of applying the developed graphic images, using the representative buildings and religions and beliefs of the ancient Silk Road countries to design regional images of the countries surrounding the ancient Silk Road. Furthermore, a journey map of the nine-color deer was designed using the portrait of the nine-color deer and the regional graphics of the ancient Silk Road countries.
The fourth stage is evaluation. The developed images are applied to the merchandise to get evaluation opinions through interviews. According to the interview, first, the regional architecture, colors, and stories of Dunhuang were clearly demonstrated through the products, regardless of whether individuals had visited Dunhuang or not. Second, whether religious people or not, they can use goods as well. Third, in terms of design, the historical background and storytelling are added in subsequent design.
The final chapter summarizes the results of the current study, and describes the conclusions and expected effects of the study. This study identified the shortcomings of Dunhuang merchandise during the survey, and by a storytelling approach centered on the locality of Dunhuang, this study has developed a design for the Dunhuang culture. Through Dunhuang's regional culture and unique image, this research improved a quality and a development method for Dunhuang tourism industry, moreover, this study provided reference materials and case studies for Dunhuang.

키워드

  • #지역성
  • # 스토리텔링
  • # 구색 사슴 이야기

  • #地区性,展开故事,九色鹿故事

  • # Environmental movement; Anthropocentrism; Short animation

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