아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.M.2021.02_09

중국 전통 보드 게임 ‘두수기(鬥獸棋)’ 디자인의 현대화 연구 中国传统棋牌游戏"斗兽棋"设计的现代化研究 Research On Modernization Of Chinese Traditional Board Game ‘Do Shou Qi’ Design

  • Name : 황쯔러 (黃 子 乐)/HUANG ZILE
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2021.02
  • Adviser : 장주영/张洲宁/Yoon Jiyoung
192.168.95.172

초록

두수기는 중국의 전통 보드 게임으로 “상생 상극(相生相剋)”의 의미를 지니고있다. 이는 고대 중국의 소박한 변증법적 유물주의 사상이자 뛰어난 중국의 문화라 평가받고 있다. 과학기술과 사회가 발전하자 두수기라는 전통적인 미니게임의 발전은 멈추게 되었고, 심지어는 도태될 위기에 처해있다. 본 연구는 두수기를 연구대상으로 삼는다. 유아 후기 어린이를 중심으로 두수기를 현대적으로 재해석해 참신한 형식으로 표현하여, 두수기와 두수기에 내재된 문화적 함의를 보존하고 전승하고자 한다. 본 연구는 우선 문헌연구를 통해 두수기와 관련된 이론을 정리해 현재 선행연구의 한계점을 도출하여 본 연구를 위한 이론적 근거로 삼는다. 그 뒤, 비교연구를 통해 중국 시장에서 다소 보편적으로 유통되고 있는 전통적인 보드 게임의 특징과 쇠퇴의 원인을 분석하여 두수기의 전승을 위한 참고 자료로 사용한다. 또한 구조 관찰법을 통해 유아 후기 어린이를 실험 대상으로 삼아 전체적인 게임 과정을 상세히 기록한 뒤, 해당 내용을 실험 대상의 행위와 심리적 상황을 토대로 분석한다. 게임이 종료후 실험 대상과 학부모를 상대로 밀착 인터뷰를 진행해 두수기의 터치 포인트를 더욱 확장한다. 마지막으로 연구 결과를 종합하여 두수기의 현대적 재해석을 통해 참신하고 매력이 충만한 방식으로 표현하여 제품의 방향성을 제안한다. 본 연구의 결과는 다른 뛰어난 지역 문화의 전승을 위한 새로운 참고 자료가 될 것이라 기대한다.

摘要

《斗兽记》作为中国的传统棋牌游戏,具有"相生相克"的意义,被评价为古代中国朴素的辩证唯物主义思想和卓越的中国文化。随着科学技术和社会发展,斗兽棋这一传统迷你游戏的发展停顿下来,甚至面临被淘汰的危机。本研究以斗兽棋为研究对象,以幼儿后期儿童为中心,以现代方式重新诠释斗兽棋,以崭新的形式表现,保存和传承斗兽棋蕴含的文化内涵。本研究首先通过文献研究整理与斗兽棋相关的理论,得出目前先行研究的局限点,作为本研究的理论依据。之后通过比较研究,分析在中国市场上流通的传统棋牌游戏的特征和衰退的原因,作为斗兽棋传承的参考资料。另外,通过结构观察法,以幼儿后期儿童为实验对象,详细记录整体游戏过程后,以实验对象的行为和心理状况为基础进行分析。游戏结束后,以实验对象和家长为对象进行采访,进一步扩大斗兽棋的触点。最后,研究结果进行综合,通过重新诠释斗兽棋的现代化,以新颖、充满魅力的方式提出产品的方向性。期待本研究的结果能成为其他优秀地区文化传承的新参考资料。

Abstract

“Do Shou Qi” is a unique traditional board game in China, which contains the simple dialectical materialism thought of the ancient Chinese with conflict Aioi. It is an excellent Chinese culture. With the development of society and technology, the traditional and crude game of “Do Shou Qi” is in a state of stagnation and is also facing the crisis of being eliminated. This thesis will explore and research the “Do Shou Qi”, modernize and redesign it with early childhood children as the center. Then through innovative forms of presentations, the “Do Shou Qi” and its culture can be preserved and passed on. The thesis uses a variety of research methods, combing and summarizing the related research of “Do Shou Qi” through the literature retrieval method, and finds the deficiencies of the prior research. It provides a basis for advancing research. Through the comparative method, compare some traditional board games with relatively high circulation in the Chinese market, analyze their characteristics and reasons for high circulation, etc., to provide some references for the inheritance of the “Do Shou Qi”. Through the structured observation method, the later stage children of early childhood are selected as the research objects, and the research is carried out in groups. The entire game process is recorded in detail, and then the behavior and psychology of the research objects are analyzed and studied. Finally, through the interview method, the research subjects and their parents conduct targeted interviews to enrich the designed touch points after the game is over. Finally, combining the above research results, integrating the theory into the design method and design practice, so that the “Do Shou Qi” is presented in an innovative, beautiful and interesting way. The research conclusions also provide some new thinking for other excellent regional cultural inheritance.

키워드

  • #중국의 전통 게임
  • # 보드게임
  • # 현대화 디자인
  • # 두수기
  • # 어린이 참여

  • #中国传统游戏,版图游戏,现代化设计,斗兽棋,儿童参与

  • #Chinese traditional games
  • # board games
  • # modern design
  • # “Do Shou Qi”
  • # children's participation

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