아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2022.02_04

다문화 배경 속 아버지 인물에 대한 촬영기법 연구 -리안감독 작품, <쿵후 선생>, <결혼피로연>, <음식남녀>를 중심으로- 多元文化背景下的父亲角色拍摄技法研究-以李安导演的作品为中心,《推手》《喜宴》《饮食男女》为中心- A Study on the Techniques of Filming Father’s Character in a Multicultural Background - Focused on Director Ang Lee's works; , , -

  • Name : 샤오원원(邵雯雯)/SHAO WENWEN
  • Info : 硕士学位论文/Master's thesis/ 2022.02
  • Adviser : 김해윤/金海润/Kim, Hae-yoon
192.168.95.172

초록

이 연구는 리안 감독이 가족 3부작에서 구사하는 촬영기법을 영화화면을 캡처해 사례분석 연구이다. 또 아버지 캐릭터를 중심으로 당시 다문화 시대 속에서 서양문화의 유입이 중국 전통문화에 미치는 충격과 다문화 융합의 과정을 심층적으로 분석했다. 1990년대 세계화의 진전에 따라 전 세계 각지에서 다문화 현상이 나타났고, 영화·TV는 중국과 서양의 문화 충돌과 융합을 전파하는 주류 매체였다. 중화 교양과 서양 생활경력을 갖춘 세계적인 감독으로 중국 전통과 서양문화의 이념과 사상을 융합한 독특한 영화 스타일을 형성하였다. 초기 3부작인<쿵후 선생> <결혼피로연> <음식남녀>는 모두 가족 단위로 전개됐고, 중국과 서양문화의 충돌과 융합 과정을 보여줘 '가족 3부작'으로 불렸다. 따라서 이 세 편의 영화를 연구 범위로 선정해 영화 속 아버지 캐릭터를 대상으로 리안 감독이 인물 간의 관계 표현에 활용하고 있는 촬영기법을 분석하고, 이를 통해 영화 속 다문화적 충돌과 융합의 주제를 어떻게 표현할 수 있는지 분석한다.
분석에 앞서 영화 속 인물의 형상 부각, 중·서양의 가족적 문화적 특징과 차이, 그리고 본 연구의 분석방법인 촬영기법을 먼저 소개한다. 이어 리안 감독의 성장배경과 '가족 3부작'의 창작 과정, 그리고 리안 감독 관련 영화에 대한 선행 연구가 진행된다. 분석 부분에서는 '가족 3부작'에서 각 문화의 특색과 다문화 충돌과 융합에 관한 장면을 캡처해 리안 감독이 구사하는 촬영기법을 분석하고, 이를 통해 다문화 충돌에 따른 아버지 캐릭터의 내면적 변화를 어떻게 표현할 수 있는지 분석해 다문화 충돌과 융합이라는 주제를 깊이 있게 살펴본다.
결론 부분에서는 리안 감독의 가족 3부작에서 인물의 심리 변화를 표현하기 위한 촬영 기법을 정리했다. 당시 시대적 배경에서 서양문화가 유입돼 중국 가족에 끼친 영향을 아버지 이미지에 대한 분석을 통해 정리했다. 첫째, 리안 감독은 대사 없는 사황에서 트래킹 쇼트, 패닝 쇼트, 틸트 쇼트 등 사용해 카메라의 움직임으로 캐릭터의 특징을 잘 표현한다. 둘째, 리안 감독은 클로즈업, 부감, 앙각 등 촬영기법으로 인물의 미세한 움직임과 표정 변화를 보여줌으로써 캐릭터의 특징과 심리를 알아낸다. 셋째, 리안 감독은 원 쇼트 장면에서 투 쇼트 장면으로 전환하는 것을 잘 활용하여 중국 전통 아버지와 서양문화가 갈등에서 융합으로 발전하는 과정을 보여준다. 넷째, 리안 감독은 영화에서 빛과 색채의 활용을 통해 인물의 다른 내적 심경을 표현하는 데 능하다. 다섯째, 영화 속 아버지의 모습을 분석해 보면 1990년대 시대적 배경에서 세계화 발전으로 서양문화가 유입되면서 중국인들의 사상관념이 바뀌기 시작했다는 것을 알 수 있다.

摘要

本研究是将李安导演在家庭三部曲中运用的拍摄方法截取电影画面进行事例分析研究。另外,以父亲的角色为中心,深入分析了当时多文化时代西方文化的流入对中国传统文化的冲击和多文化融合的过程。随着20世纪90年代全球化的发展,全球各地都出现了多元文化现象,电影、电视是传播中国和西方文化冲突和融合的主流媒体。作为具有中华教养和西方生活经历的世界级导演,他形成了融合中国传统和西方文化理念和思想的独特电影风格。初期的三部曲《推手》、《结喜宴》、《饮食男女》都是以家庭为单位展开的,展现了中西文化的冲突和融合过程,被称为"家庭三部曲"。因此,将这三部电影选定为研究范围,以电影中的父亲角色为对象,分析李安导演用于表现人物之间关系的拍摄方法,并分析如何表现电影中多元文化的冲突和融合的主题。
在分析之前,首先介绍了电影中人物的形象刻画、中西家庭文化特征和差异以及本研究的分析方法—摄影方法。接着将对李安导演的成长背景和《家族三部曲》的创作过程,以及李安导演相关电影进行先行研究。在分析部分,在《家庭三部曲》中截取各文化特色和多文化冲突和融合相关场面,分析李安导演运用的拍摄方法,并分析如何表现多文化冲突带来的父亲角色内心变化,深入了解多文化冲突和融合的主题。
结论部分整理了李安导演的家庭三部曲中表现人物心理变化的拍摄方法。 通过对父亲角色的分析,整理了当时时代背景下西方文化流入中国并给中国家庭带来的影响。第一,李安导演在没有台词的情况下使用了跟焦连续镜头、Pan镜头、倾斜镜头等,通过摄像机的动作很好地表现了角色的特征。第二,李安导演通过特写镜头、俯瞰、仰角等拍摄手法展现人物细微的动作和表情变化,了解人物的特征和心理。第三,李安导演很好地利用了从单一短剧转变为双短剧的场面,展现了中国传统父亲和西方文化从矛盾发展到融合的过程。第四,李安导演在电影中善于利用光和色彩来表达人物不同的内心想法。第五,分析电影中的父亲形象,可以发现随着西方文化从20世纪90年代的时代背景向全球化发展传入,中国人的思想观念开始发生变化。

Abstract

This research is a case study of the photographic techniques used by Director Ang Lee in the "Family Trilogy" by intercepting film images. Focusing on the role of father, in-depth analysis of the impact of the influx of Western culture on Chinese traditional culture and the process of multicultural integration under the background of the multicultural era at that time. In the 1990s, with the development of globalization, the phenomenon of coexistence of multiple cultures gradually appeared in various parts of the world, and film and television were the mainstream media for disseminating the conflict and integration of Chinese and Western cultures. As an internationally renowned director who has both Chinese education and Western life experience, Ang Lee merged the concepts and ideas of Chinese tradition and Western culture to form a unique film style. His early three works "Pushing Hands", "Wedding Banquet", and "Eat Drink Man Woman" are all launched in the family unit, and they all show the process of conflict and integration of Chinese and Western cultures and are known as the "family trilogy". Therefore, this research selects these three films as the scope of research, taking the role of father in the film as the research object, analyzing the photographic techniques used by Director Ang Lee in portraying the relationship between the characters, and analyzing how the director expresses through these photographic techniques The theme of multicultural conflict and integration in the film.
Before the analysis part, this research first introduces the portrayal of the characters in the film, the cultural differences between China and the West in the family, and the analysis method of this study, namely, photography skills. Then conduct a preliminary study on the background of director Ang Lee's growth, the creation process of the "Family Trilogy", and related films directed by Ang Lee. In the analysis part, intercept the relevant images of the "Family Trilogy" that can show various cultural characteristics and the conflict and integration of multiculturalism, analyze the photographic techniques used by Director Ang Lee, and analyze how these photographic techniques express the fatherhood The inner changes of the characters under the multicultural conflict, to understand the theme of multicultural conflict and integration in the film. Finally, the above analysis is summarized in the conclusion part.
In the conclusion section, summarized director Ang Lee's family trilogy filming techniques that express the character's psychological change. The influence of the influx of Western culture from the background of the times on Chinese families was summarized through analysis of the image of the father. First, director Ang Lee uses tracking shot, panning short, and tilt shot in a situation without lines to express the character's characteristics well with the movement of the camera. Second, director Ang Lee finds out the character's characteristics and psychology by showing minute movements and facial expressions of the character with photographing techniques such as close-up, low-angle, and hige-angle. Third, director Ang Lee shows the process of developing traditional Chinese father and Western culture from conflict to convergence by making good use of the transition from one-shot to two-shot scenes. Fourth, director Ang Lee is good at expressing the character's other inner feelings through the use of light and color in movies. Fifth, analyzing the appearance of the father in the movie shows that the Chinese people's ideas began to change as Western culture flowed into the development of globalization in the 1990s from the background of the times.

키워드

  • #다문화
  • # 촬영기법
  • # 아버지 캐릭터
  • # 리안 감독

  • #多文化,摄影技巧,爸爸角色,李安导演

  • #Multiculture
  • # Filming Techniques
  • # Father

참고문헌

[Book]

1. 陈章龙,『论主导价值观(논주동가치관)』,江苏人民出版社,2006
2. 顾明远,『教育大辞典:增订合编本(교육대사전: 합판본 추가 수정)』,上海教育出版社,1998
3. 国际中文版编辑部,『不列颠百科全书(브리태니커 백과사전)』,中国大百科全书出版社,2007
4. 梁明,『电影色彩学(영화색채학)』,北京大学出版社,2008
5. 罗尔斯,『正义论(정의론)』,何怀宏译,中国社会科学出版社,1988
6. 潘光旦,『寻求中国人位育之道:潘光旦文选(중국인의 위육 방법을 찾다: 판광단 문선)』,国际文化出版公司,1997
7. 斯大林,『斯大林选集(下卷)(스탈린 선집(하권))』,人民出版社,1979
8. 孙立平,『现代化与社会转型(현대화와 사회변형)』,北京大学出版社,2005
9. 悉德·菲尔德, 『电影剧本写作基础:从构思到完成剧本的具体指南(시나리오 작성 기초: 시나리오 구상부터 완성까지 구체적인 가이드라인)』,中国电影出版社,2002
10. 徐扬杰, 『中国家族制度史(중국 가족 제도사)』,人民出版社,1992
11. 张靓蓓,『十年一觉电影梦:李安传(십년일각전영몽:리안전)』,人民文学出版社,2007
12. Gustavo Mercado,The filmmaker’s eye : Learning (and Breaking) the Rules of Cinematic Composition,Routledge,2010
13. Howard D, Mabley E, The tools of screenwriting : a writer's guide to the craft and elements of a screenplay, St. Martin's Griffin, 1993

[Dissertation]

1. 유군결, 「리안 감독 가족영화의 문화적 특징에 대한 연구」, 청주대학교 대학원, 박사학위논문, 2020
2. 李成桦,「西方个人主义思潮对当代中国大学生的影响研究」,电子科技大学 硕士学位论文,2012
3. 刘建茂,「当代中国集体主义研究」,中共中央党校,博士学位论文,2018
4. 曲晓倩,「李安“家庭三部曲”中父亲形象的文化探寻」,河北师范大学 硕士学位论文,2014
5. 王瑾,「孝道文化的历史演变与现代传承研究」, 青岛科技大学 思想政治教育学院 硕士学位论文,2015
6. 吴云峰,「华中根据地婚姻习俗变革研究」,南京师范大学 社会发展学院 博士学位论文,2016
7. 张晓萌,「柯亨的社会平等观评析」,清华大学 博士学位论文,2012
8. 钟溢,「我国近现代婚恋伦理的历史研究——以《围城》《小二黑结婚》《蜗居》为例」,南京林业大学 硕士学位论文,2018

[Academic Journal]

1. 김태훈, "연기교육, 기초훈련과정에 대한 연구(2) -'체험(Пережвание)'을 전제한 실천적 연기론의 기초토대-", 『한국교육연구』, 2003, Vol.9(0), pp. 153-154
2. 陈双喜,“浅谈电影灯光与角色形象的塑造”,『大陆桥视野』,2015,Vol.20(2),pp. 85-86
3. 竟辉&王岩,“西方自由主义思潮价值硬核释义”,『思想教育研究』,2017,Vol.7, pp. 55-59
4. 刘爱庆,吴琼,李方一,“电视摄影中推拉镜头的运用”,『科技传播』, 2013,Vol.20(2),p3
5. 刘荣荣,“集体与集体主义辨析”,『中共中央党校学报』,2008,Vol.12(2), p53
6. 路璐,“探析李安导演的影像表达与意境营造”,『南京农业大学学报(社会科学版)』,2007,Vol.7(3),pp. 105-109
7. 吴三军&汪方华,“通俗情节剧中的儒家文化精神——李安导演风格研究”,『电影文学』,2008,Vol.459(6),pp. 43-44
8. 徐影,“《饮食男女》的镜头语言分析”,『视听』,2019,Vol.3,pp.91-92
9. 杨洪娟,“中西电影中黑色和白色的文化含义探析”,『视听』, 2019,Vol.2(2), p74
10. 张楠,“《肖申克的救赎》主要人物分析——论电影人物形象刻画的重要性”,『今传媒』,2018,Vol.26(10),pp. 2-3
11. 张月音,“动画电影中道具的构建作用与戏剧功能”,『艺术科技』,2016,Vol.29(4),p20
12. 朱琳,“李安导演电影中的中西方文化观”,『石家庄学院学报』,2013,Vol.15(4),pp. 94-96
13. Jitao Sang and Changsheng Xu, Character-based movie summarization, MM '10 : Proceedings of the 18th ACM international conference on Multimedia, 2010, pp. 855–858

[Report]

1. 件华苗,“电影环境的真实—从《青春祭》谈起”,『北京电影学院学报』,1985,Vol.2
2. 建梅,“中西文化的成功融合--浅析李安导演的电影风格”,『文艺生活·文艺理论』, 2014,Vol(8)
3. 杨鹏,“电影《阿甘正传》的人物语言分析”,『西安文理学院学报:社会科学版』,2016,Vol.19(5)
4. 张云喜,“中国传统婚姻观的特点与影响”,『理论观察』,2013(06), Vol.86
5. 赵予,“浅析杨德昌电影中环境对于人物的塑造”,『戏剧之家』,2019,Vol.15

[Website]

1. NAVER 지식백과, "설정 쇼트", https://terms.naver.com/entry.naver?docId=3350717&cid=58190&categoryId=58190
2. NAVER 지식백과, "패닝 쇼트", https://terms.naver.com/entry.naver?docId=350353&cid=42617&categoryId=42617