아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2022.02_05

중국 자금성(紫禁城) 건축채화(彩畫)를 응용한 작품 및 문화상품 연구 中国新石器时代马家窑文化彩陶应用于现代文化商品设计作品研究 Research on the Works and Cultural Products Applied to the Polychrome Paintings in the Forbidden City of China

  • Name : 왕영(王颖)/WANGYIN
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2022.02
  • Adviser : 안병진/安炳珍/Ahn Byoung-Jin
192.168.95.172

초록

중국이 1978년에 ‘개혁 개방’ 정책을 실시한 이후로 문화산업은 국가와 국민으로부터 높은 관심을 받게 되었고, 문화소비는 큰 잠재력을 갖게 되었다. 최근 중국은 중국 우수 전통문화 보호 및 계승을 재차 강조하며 특히 무형문화유산의 계승과 선양을 명확히 요구했다. 2020년 중국 국가급 무형문화유산에 중국 고건축 채화가 등록 승인을 받았다. 자금성 건축채화는 가장 높은 수준의 중국 고건축 채화로 2020년 개최한 600주년 기념 전시회에서 새로 개설한 자금성 건축채화 전시 구역이 많은 방문객과 학자의 관심을 받았다.
그러나 중국 고건축 채화는 현재 공간 장식 외에는 거의 활용되고 있지 않고, 기존의 자금성 문화상품에서 건축채화 관련 문화상품 개발이 여전히 부족한 실정이다. 따라서 본 논문은 건축채화에서 시작해 자금성 건축채화 활용 문화상품 디자인 개발을 연구했다. 관련 우수 사례 조사 분석을 통해 자금성 건축채화의 시각적 요소를 파악하고 시장 조사 결과와 종합해 자금성 건축채화 문화상품 디자인을 개발했다. 그 목적은 현대 문화상품을 통해 중국에서 가장 대표적인 전통 건축 장식 예술의 인지도를 높여 건축채화 문화상품 시장의 부족한 부분을 보완하기 위해서다.
본 논문은 총 5장으로 구성되어 있으며, 연구 순서는 다음과 같다.
1장에서는 본 논문의 배경, 목적, 범위와 방법을 설명했다.
2장에서는 건축채화와 문화상품 이론을 분석했다. 이론을 기초로 건축채화를 활용한 문화상품 관련 우수 사례를 연구하고 분석했으며, 조사 결과를 정리해 건축물 장식 회화를 문화상품에 적용한 디자인 요소를 주요 연구 방향으로 설정했다.
3장에서는 앞서 언급한 과정을 기초로 자금성 건축채화를 상세히 분석했으며, 3가지 특징 및 문양, 색채의 시각적 요소를 문화상품 디자인 개발에 참고했다.
4장에서는 자금성 건축채화의 문화상품 개발에 대한 새로운 방향을 제안했다. 먼저 자금성에서 현재 가장 잘 판매되고 있는 상품 디자인과 시장 데이터를 분석해 자금성 문화상품의 주요 판매 채널 및 구매 고객을 파악했다. 또한, 자금성 문화상품 중 베스트셀러에 관한 리뷰 데이터를 조사했다. 앞서 서술한 과정을 통해 얻은 결과를 바탕으로 자금성 건축채화 문화상품 디자인 방향을 명시하고 디자인 제작 및 최종 방안을 도출했다.
마지막으로 5장에서는 연구 결과를 정리하여 연구의 한계점과 향후 연구 과제 및 연구의 필요성에 대해 명시했다

摘要

中国1978年实行"改革开放"政策后,文化产业受到国家和国民的高度关注,文化消费具有巨大潜力。最近,中国再次强调保护和继承中国优秀传统文化,特别是明确要求继承和弘扬非物质文化遗产。2020年,中国古建筑采画获得了中国国家级非物质文化遗产的注册许可。紫禁城建筑采画是最高水平的中国古建筑采画,在2020年举办的600周年纪念展上新开设的紫禁城建筑采画展示区受到了众多访客和学者的关注。
但是,中国古建筑采画目前除了空间装饰之外,几乎没有被利用,现有的紫禁性文化商品中建筑采画相关的文化商品开发仍然不足。因此,本论文从建筑采画开始,研究了利用紫禁性建筑采画的文化商品设计开发。通过相关优秀事例调查分析,掌握了紫禁城建筑采画的视觉要素,综合市场调查结果,开发了紫禁城建筑采画文化商品设计。其目的是通过现代文化商品提高在中国最具代表性的传统建筑装饰艺术的知名度,弥补建筑采画文化商品市场的不足。
本论文共由5章组成,研究顺序如下。
第一章说明了本论文的背景、目的、范围和方法。
第二章分析了建筑采画和文化商品理论。 以理论为基础,研究和分析了利用建筑彩绘的文化商品相关优秀事例,整理了调查结果,将建筑物装饰绘画应用于文化商品的设计要素设定为主要研究方向。
第三章以上述过程为基础,详细分析了紫禁城建筑彩画,并参考了3个特征及图案、色彩的视觉要素用于文化商品设计开发。
第四章对紫禁城建筑采画的文化商品开发提出了新的方向。 首先分析了紫禁城目前销售最好的商品设计和市场数据,掌握了紫禁城文化商品的主要销售渠道及购买顾客。 另外,还调查了紫禁性文化商品中畅销书相关的评论数据。 以上述过程取得的结果为基础,明示了紫禁城建筑采画文化商品的设计方向,并制定了设计制作及最终方案。
最后,第五章整理了研究结果,明确了研究的局限性、今后的研究课题及研究的必要性。

Abstract

Since China implemented the economic policy of reform and opening up in 1978, the cultural industry has been highly valued by the country and the people, and cultural consumption has huge potential. In recent years, the state has advocated strengthening the protection and inheritance of China's excellent traditional culture, especially the promotion and inheritance of intangible cultural heritage. In the latest national intangible cultural heritage list in 2020, the color paintings of ancient Chinese buildings have been approved. The architectural colored paintings of the Forbidden City represent the highest level of ancient Chinese architectural colored paintings. In the 600th anniversary commemorative exhibition held in the Forbidden City in 2020, the newly opened Forbidden City architectural colored paintings section has attracted the attention of many tourists and scholars.
However, the modern application of color paintings of ancient Chinese architecture is not complete. They are only used in the field of space furnishings. Among the existing cultural commodities of the Forbidden City, the development of cultural products of color paintings of architecture is still in a vacant state for the time being.
Therefore, this study takes architectural color paintings as the starting point, takes the architectural color paintings in the Forbidden City as the object of cultural product design and development, combines the investigation and analysis of relevant excellent cases, grasps the visual elements of the architectural color paintings of the Forbidden City, and combines the results of market surveys. Carry out the design and development of cultural products of the Forbidden City's architectural paintings. The aim is to increase the awareness of China's most representative traditional architectural decoration art in the form of modern cultural products, and try to fill the shortcomings of the architectural color painting cultural product market.
This research is composed of 5 chapters, and the sequence of research is as follows:
The first chapter explains the background, purpose, scope and methods of this research.
The second chapter examines the theories of architectural paintings and cultural commodities, and based on the theory, investigates and analyzes relevant excellent cases of architectural paintings applied to cultural commodities, and analyzes the results of case investigations. Grasp the key research directions of architectural decoration paintings applied to design elements in cultural commodities.
Third, based on the above process, conducts an in-depth analysis of the architectural color paintings within the Forbidden City, and extracts the three types of characteristics, as well as the visual elements of the pattern composition and color composition, as a reference for the design and development of cultural products .
The fourth chapter puts forward the suggested directions for the development of cultural products of the Forbidden City's architectural paintings. The first choice is to design and analyze the existing hot-selling cultural products in the Forbidden City according to their types, use market data to grasp the main purchase channels and purchase groups of the Forbidden City cultural products, and to mine the online text data of the Forbidden City's hot-selling cultural products. The results obtained through the foregoing process revealed the design direction of the architectural color painting cultural products of the Forbidden City, and completed the design and production and the final plan.
Finally, in Chapter 5, the organization of the research results, the limitations of the research results and the future research topics are clarified, and the necessity of future research is explained.

키워드

  • #건축채화
  • # 중국 자금성
  • # 문화상품 디자인

  • #建筑彩画,中国紫禁城,文化商品设计

  • #the Polychrome Paintings
  • # the Forbidden City of China
  • # Cultural products

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