아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2022.02_03

어트랙션 몽타주 특징의 관점에서 매쉬업 작품 분석 연구 -비리비리의 매쉬업 작품을 중심으로- 从吸引力蒙太奇特性的观点分析互联网混搭作品 -以哔哩哔哩混搭作品为中心- Research on the Mashup Works from the Viewpoint of Attraction Montage Features- Focused on the Mashup Works at Bilibili -

  • Name : 주징징(朱婧璟)/ZHU JINGJING
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2022.02
  • Adviser : 김해윤/金海润/Kim, Hae Yoon
192.168.95.172

초록

포스트모더니즘 문화의 영향으로 매쉬업 영상 작품이 점차적으로 대중의 시야에 들어오기 시작했다. 짧은 영상의 시간과 강렬한 시각적 충격은 사람들로 하여금 빠른 리듬의 삶 속에서 심미적인 즐거움을 빠르게 얻을 수 있도록 한다. 이러한 신흥 영상들은 최근 몇 년 사이 다양한 장소에서 폭넓게 등장하고 있어, 학계의 이목이 집중되고 있다. 그러나 이는 ‘2차 창작’의 성격을 띠기 때문에 대다수의 연구는 ‘소재의 저작권 침해 여부’와 ‘미디어학적 특성’을 둘러싸고 전개되어 영상 작품 자체의 성질의 특성에 대해서는 거의 논의되고 있지 않다. 따라서 본 논문은 ‘매쉬업 영상의 창의적인 아이디어는 주로 어트랙션 몽타주에서 비롯된다’라는 이론에 기초하여 어트랙션 몽타주와 매쉬업 영상에 대한 문헌 연구를 진행하여 위 두 영상의 유사점을 도출했다. 어트랙션 몽타주의 형식적 특징을 통해 비리비리 매쉬업 영상 작품 콘테스트에서 입상한 매쉬업 영상 작품을 분석하고, 어트랙션 몽타주와 매쉬업 영상 작품의 공통점과 차이점에 대해 연구했다.
본 논문은 주로 문헌연구법을 통해 어트랙션 몽타주와 매쉬업 영상 작품의 기본적인 정의 및 특징을 이해하고자 했으며, 고전적인 어트랙션 몽타주의 영화를 결합하여 이론에 대해 보다 심층적인 분석 연구를 진행했다. 또한 참여관찰법을 통해 가장 적합한 사례 분석의 대상을 선정하였고, 많은 양의 비리비리 매쉬업 영상 작품과 관객의 피드백을 살펴봤다. 사례연구법을 주요 분석 수단으로 선정하여 매쉬업 영상 작품에서의 어트랙션 몽타주의 적용에 대해 상세히 분석했다.
제1장에서는 본 논문의 연구배경, 연구목적, 연구방법 및 범위에 대해 소개했다. 제2장에서는 논문과 관련된 이론적 기초에 대한 연구를 진행했다. 몽타주 이론의 형성에서부터 출발하여 몽타주의 여러 분류 중, 어트랙션 몽타주를 연구 대상으로 확정했다. 어트랙션 몽타주는 영화 시간상의 지연성, 영화 공간상의 확장성, 시간과 동작상의 분해성, 소재 편집상의 대비성, 서사적 의미상의 비유성의 다섯 가지 형식적 특징이 존재한다. 매쉬업 영상 작품의 주된 아이디어는 어트랙션 몽타주에서 비롯되었으며, 매쉬업 영상 작품은 크게 시각적 효과 위주의 매쉬업 영상 작품과 스토리텔링 위주의 매쉬업 영상 작품의 두 가지 유형으로 분류된다. 이들은 각각 그룹을 지어 나타나는 유사한 장면, 동작의 방향성으로 연결되는 장면, 음악 속 강세의 교묘한 사용, 타성법과 통상법의 선용, 뚜렷한 정서 전환과 상징성 구조를 지니고 있다. 제3장에서는 어트랙션 몽타주의 다섯 가지 형식적 특징을 매쉬업 영상 작품의 분석 근거로 삼았으며, 다섯 개의 비리비리 매쉬업 영상 작품 콘테스트 수상작에 대한 분석을 진행했다. 제4장에서는 앞장에서 분석한 내용을 종합하여 어트랙션 몽타주와 매쉬업 영상 작품의 공통점과 차이점을 도출했다.
본 논문은 전통적인 어트랙션 몽타주 이론과 매쉬업 영상 작품 사이의 관계를 중점적으로 연구했다. 본 논문을 통해 매쉬업 영상 작품에 대한 사람들의 인지도를 향상시킬 수 있으며, 매쉬업 영상 작품을 통해 현재 어트랙션 몽타주 이론의 발전 변화를 알 수 있다고 생각한다. 그리하여 ‘어트랙션’의 기교를 통해 매쉬업 영상 작품이 보다 다양하고, 광범위하며, 우수한 형태로서 태중들에게 모습을 드러낼 수 있기를 희망한다.

摘要

受后现代主义文化的影响,网络混搭影像作品开始逐渐进入大众的视野。短视频的时间和强烈的视觉冲击使人们在快节奏的生活中快速获得审美乐趣。这些新兴影像近年来在多种场所广泛出现,引起了学术界的关注。但由于这具有"第二次创作"的性质,所以大多数研究都是围绕"素材的著作权侵害与否"和"媒体学特性"展开的,因此几乎没有讨论影像作品本身的性质特性。因此,本论文以"网络混搭影像的创意主要来自吸引力蒙太奇"的理论为基础,对吸引力蒙太奇和混搭影像进行了文献研究,得出了上述两个影像的相似点。通过"吸引力蒙太奇形式特征,分析了哔哩哔哩混搭影像作品大赛中获奖的混搭影像作品,并研究了吸引力蒙太奇和混搭影像作品的共同点和差异点。
本论文主要通过文献研究法理解A吸引力蒙太奇和混搭影像作品的基本定义及特征,结合古典的吸引力蒙太奇电影,对理论进行了更深入的分析研究。另外,通过参与观察法选定了最适合的事例分析对象,并观察了大量的哔哩哔哩混搭影像作品和观众的反馈。选定事例研究法为主要分析手段,详细分析了混搭影像作品中的"吸引力蒙太奇"的适用情况。
第一章介绍了本论文的研究背景、研究目的、研究方法及范围。第二章对论文相关的理论基础进行了研究。从蒙太奇理论的形成出发,确定蒙太奇为研究对象。吸引力蒙太奇存在电影时间上的延迟性、电影空间上的扩张性、时间和动作上的分解性、素材编辑上的对比性、叙事意义上的比喻性5种形式特征。 混搭影像作品的主要创意来自于吸引力蒙太奇,混搭影像作品大致分为以视觉效果为主的混搭影像作品和以故事为主的混搭影像作品两种类型。他们各自组队出现的类似场面、动作的方向性连接的场面、音乐中强势的巧妙使用、惰性法和通商法的善用、明显的情绪转换和象征性结构。 第三章将吸引力蒙太奇的5种形式特征作为混搭影像作品的分析依据,对5个不哔哩哔哩混搭影像作品大赛获奖作品进行了分析。第4章综合了前面分析的内容,得出了吸引力蒙太奇和混搭p影像作品的共同点和不同点。
本论文重点研究了传统的"吸引力蒙太奇"理论和"混搭"影像作品之间的关系。认为通过本论文可以提高人们对网状影像作品的认知度,通过网状影像作品可以知道目前吸引力蒙太奇理论的发展变化。因此,希望通过吸引力的技巧,使混搭影像作品以更加多样、广泛、优秀的形态在大众面前亮相。

Abstract

  Under the influence of postmodernist culture, mashup video works have gradually entered people's field of vision. The short film duration and strong visual impact enable people to quickly obtain aesthetic pleasure in a fast-paced life. This new film form has appeared more and more widely in various occasions in recent years, and it has also attracted the attention of academic circles. However, because it has the nature of "secondary creation", most researches are carried out around "whether the material infringes copyright" and its "communication characteristics", and seldom discusses the nature and characteristics of mashup video works. Therefore, based on the theoretical foundation that the creative ideas of mashup video are mainly derived from attraction montage, this paper conducts literature research on attraction montage and mashup video respectively, and finds the similarities between the two. Analyze the winning mashup video works in the Bilibili Mashup Contest through the form characteristics of the attraction montage, and study the similarities and differences between the attraction montage and the mashup video works.
This dissertation mainly uses the literature research method to understand the basic definition and characteristics of attraction montage and mashup video works, and combines the classic attraction montage film to make further analysis and research on the theory. The most suitable case analysis object was selected by the participant observation method, and a lot of browsing and reading were conducted on the mashup video works on the Bilibili website and the feedback from the audience. The case analysis method is used as the main analysis method to analyze the application of attraction montage in mashup video works in detail.
The first chapter introduces the research background, research purpose, research methods and scope of this thesis. The second chapter researches the related theoretical basis of the thesis. Starting from the formation of the montage theory, lock the attraction montage in many categories of montage. Attraction montage has five formal characteristics, namely, the time delay of the film, the expansion of the film space, the decomposition of time and action, the contrast of material editing, and the metaphor in the narrative sense. The main idea of mashup video works comes from attraction montage, and mashup video works are mainly divided into two types. They are mashup video works focusing on visual effects and mashup video works focusing on story emotions. Each of them has a similar scene in groups, a scene that leads to the direction of movement, a subtle use of strength in music, a good use of "Delayed Voice Method" and "Early Voice Method", a clear emotional change and symbolic structure. The third chapter uses the five formal characteristics of the attraction montage as the basis for analyzing the mashup video works, and analyzes the five winning works of the Bilibili Mashup Contest. The fourth chapter summarizes the analysis content of the previous chapter, and finds the similarities and differences between the attraction montage and the mashup video works.
This thesis focuses on the relationship between traditional attraction montage theory and mashup video works. I hope that through this thesis, people’s awareness of mashup video works can be improved, and the current development and changes of attraction montage theory can be discovered through mashup video works. Thus, I hope that with the help of the technique of Attraction, the mashup video works will be able to appear in the public's field of vision in more diverse, broader and better forms.

키워드

  • #어트랙션 몽타주
  • # 매쉬업 영상 작품
  • # 비리비리
  • # 에이젠슈테인

  • #精彩节目,混搭影像作品,哔哩哔哩,爱森斯坦

  • #Chinese School, Animation
  • # Tradition, Five Colors

참고문헌

[Book]

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[Dissertation]

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[Academic Journal]

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[video]

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4. 에이젠슈테인,“전함 포템킨”, 소련, 1925