학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_11

중국내 재스민 차 패키지디자인 선호도 연구 -중국 10대 재스민 차 브랜드를 중심으로- 中国国内茉莉花包装设计喜好度研究 -以中国十大茉莉花茶品牌为中心 A Study on the Preference Degree of Jasmine Tea Package Design in China -Focused on China's Top 10 Jasmine Tea Brands-

  • Name : 田珺ㅣTIAM JUN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 서한석ㅣ徐汉锡ㅣSeo, Han-Sok
192.168.95.161

초록

중국은 세계 차 문화의 발원지로 차를 제조하고 이용하는 최초의 나라이자 차의 고향이다. 재스민 차는 화차에서 가장 큰 품종 상품이며, 생산하는 지역, 생산량, 종류도 많다.
최근 조사에 따르면 현재 50, 60대 구세대 소비자 집단의 소비능력은 점점 낮아지고 있고, 25~40대 신세대 소비자 집단이 재스민 차 소비 행렬에 들어가 그들의 점유비율이 점점 커지고 있다. 소비를 할 때 신구 소비 집단의 주장과 요구는 현저히 다르며, 윗세대 소비 집단의 꽃차의 가격, 맛(찻잎을 오래 우리는 것), 품질 등에 대한 선호와 비교해, 신세대 소비 집단은 꽃차의 소비 체험, 제품 디자인, 개성화, 구매의 편리성(예: 시간비용) 등을 더 중요시하고 있다. 본 논문은 패키지 디자인의 관점에서, 재스민 차에 대한 소비자의 선호도 조사를 통해 재스민 차 선물세트의 패키지 디자인을 위한 제안을 함으로써 재스민 차의 판매를 돕고 촉진하고자 한다.
본 연구에서는 중국내 판매되고 있는 재스민 차의 10대 브랜드 "장이위엔"(张一元), "우위타이”(吴裕泰), "이푸탕”(艺福堂), "수밍룬”(蜀茗润), "티엔푸밍 차”(天福茗茶), "춘룬”(春伦), "징화”(京华), "비탄피야 오쉐”(碧潭飘雪), "샤오관차”(小罐茶), "중차”(中茶)를 중심으로 재스민 차 패키지 디자인의 로고, 칼라, 레이아웃 및 형태 네 가지 요소와 재스민 차 제품 패키지에 대한 선호도를 바탕으로 설문조사를 진행한다. 설문지 데이터를 수집하고 데이터에 기술적 분석(descriptive analysis)을 진행하여 분석 결과에 따라 재스민 차 패키지 디자인에 대한 조언을 제시한다.
조사 결과에 따르면, 가장 인기가 많은 로고는 "비탄피야오쉐” 이고, 가장 인기가 없는 로고는 "수밍룬”이다. 칼라 요소에서 가장 인기를 얻은 칼라는 노랑색 계열이고, 가장 인기가 없는 칼라는 녹색 계열이다. 가장 인기를 얻은 레이아웃은 유형2이고 가장 인기가 없는 것은 유형6이다. 가장 소비자들의 인기를 얻은 패키지 형태는 형태1(사각형)과 형태2(장방형)이고, 가장 인기가 없는 형태는 형태3(정방형)이다.
SPSS 분석에 근거하여 아래와 같은 결론을 도출했다.
성별에 따라 재스민 차 패키지의 칼라, 레이아웃, 로고, 형태, 선호도 등에 명확한 차이가 없었다. 로고에 대해 연령과 직업별로 명확한 차이성을 나타냈다. 선호도는 칼라요소, 레이아웃요소, 로고요소와 형태 요소에 영향을 끼쳤다. 그러나 칼라, 레이아웃, 로고, 형태 4가지 요소에서 레이아웃 요소와 로고 요소 2가지 변수만이 피실험자의 재스민 패키지 선호도를 효율적으로 예측할 수 있었다. 또한 선호도 예측에 대한 레이아웃 요소가 로고 요소보다 컸다.

摘要

中国作为世界茶文化的发源地,是最初制造和利用茶的国家,也是茶的故乡。茉莉花茶是花茶中最大的品种商品,生产地区、产量、种类也很多。
据最近调查,目前50、60岁老一代消费者的消费能力正在逐渐下降,25~40岁的新一代消费者集团开始进入茉莉花茶消费行列,他们的占有率逐渐增大。消费时新旧消费群体的主张和要求迥然不同,与上一代消费集团对花茶的价格、味道(长时间泡制茶叶)、品质等喜好相比,新一代消费集团更加重视花茶的消费体验、产品设计、个性化、购买便利性(例如:时间费用)等。本论文从包装设计的角度,通过调查消费者对茉莉花茶的喜好度的调查,提出茉莉花茶礼品套装的包装设计的建议,以帮助促进茉莉花茶的销售。
本研究对中国国内销售的茉莉花茶十大品牌“张一元”、“吴裕泰”、“艺福堂”、“蜀茗润”、 “天福茗茶”、“春伦”、“京华”、“碧潭飘雪”、“小罐茶”、“中茶”为中心以茉莉花茶包装设计的商标、颜色、装饰及形态4个要素和对茉莉花茶包装的喜爱度为基础进行问卷调查。收集问卷数据,对数据进行技术分析(descriptive analysis),根据分析结果对茉莉花茶套装设计提出建议。 调查结果显示,最有人气的标志是“碧潭飘雪”,最不受欢迎的标志是“蜀茗润”。 在色彩要素中人气最高的颜色是黄色系列,最不受欢迎的颜色是绿色系列。最受欢迎的版面设计类型2,最不受欢迎的是类型6。最受消费者欢迎的包装形态是形态1(方形)和形态2(长方形),最不受欢迎的形态是形态3(正方形)。
通过SPSS 分析推导出以下结论:
性别对茉莉花茶包装的颜色、外形、标志、形态、喜好度等都没有明显的差异。对标志设计根据年龄和职业有明确的差异。色彩要素、版面要素、标志要素、形态要素对喜好度对给予了影响。但在 色彩、版面、标志、形态等四个要素中 版面要素和标志要素两个变数有效预测喜好度,并且喜好度的预测中版面要素的影响比起标志要素更大。

Abstract

China is the birthplace of the world's tea culture. It is the earliest country for the manufacture and use of tea and the hometown of tea. Jasmine tea is the largest proportion of flower tea, and it produces a lot of regions, yields and varieties. According to the latest survey, the consumption power of the 50-60-year-old generation of consumer groups is gradually declining; the younger generation of 25-40-year-old consumer groups are joining the ranks of consumption of jasmine tea, and the proportion is gradually expanding. The consumption propositions and consumer appeals of the new and old generations of consumer groups are significantly different. Compared with the preference of the previous generation of consumer groups for the price of tea, taste (resistance), quality, etc., the new generation of consumer groups pay more attention to the consumption experience and product design of the flower tea. personalization, convenience of purchase (such as time cost) and other aspects of the appeal. Therefore, from the perspective of packaging design, this paper provides suggestions for packaging design of jasmine tea gift boxes by investigating the consumer's preference for jasmine tea to help and promote the sales of jasmine tea products.
According to the survey results, the most popular logo is the Bitan Piaoxue , and the most unpopular symbol is the Shumingrun. Among the color elements, the most popular is the yellow group, and the most unpopular is the green group. The most popular rayout is Type 2, and the least popular is Type 8. The most popular package style is shape 1 (quadruple) shape 2 (rectangle), and the most unpopular package form is shape 3 (square).
According to the SPSS analysis, the following conclusions are drawn:
Consumers of different genders have no significant differences in the color, layout, trademark, and shape preferences of jasmine tea packaging.
Consumers of different ages and occupations have a clear distinction between the preferences of the jasmine tea packaging trademarks.
The degree of preference has an impact on color, bureau, trademark and shape. However, among the four elements of color, layout, trademark, and shape, only two variables of layout elements and trademark elements can effectively predict the preference of the subject for jasmine tea packaging. In addition, the layout elements are more effective than the trademark elements to predict the taste of the jasmine tea package.

키워드

  • # 패키지디자인 # 소비자선호도 # 재스민 차

  • # 包装设计 # 消费者喜好度 # 茉莉花茶

  • # Package Design # Consumer Preference # Jasmine Tea

참고문헌

[Book]

1. 赵竞, 尹章伟, 『包装概论』, 化学工业出版社, 2018
2. 吴明隆, 『SPSS统计应用实务-问卷分析与应用统计』, 科学出版社, 2003

[Dissertation]

1. 박혜숙, 「숙명여자대학교」, 선물패키지디자인 유형에 관한 연구 국내 사례를 중심으로, 2009
2. 이화영, 「홍익대학교 」, 커스터마이징 패키지디자인이 브랜드 이미지에 미치는 영향에 관한 연구, 2018
3. 호유영, 「숙명여자대학교」, 중국 어린이 비타민제 패키지 디자인 제작 사례 연구, 2017
4. Tian Meng, 「홍익대학교
」, 캔 맥주 패키지 디자인 브랜드 이미지에 관한 연구: 중국 내 판매되고 있는 맥주 중심으로
 , 2018
5. 이선희, 「단국대학교
」, 농산물 상품화를 위한 브랜드패키지디자인 연구
 , 2015
6. 박혜영, 「한양대학교
」, 프리미엄 생수 패키지디자인의 브랜드 개성에관한 연구 
 , 2015
7. 김다혜, 「중앙대학교
」, 패키지디자인의 시각적 요소에 관한 연구: 국외 맥주 브랜드 중으로 
 , 2018
8. 쉬만, 「영삼대학교
」, 중국수출을 위한 화장품 패키지 디자인선호도 연구
 , 2016
9. 허진영, 「영삼대학교
」, 여성소비자를 위한 RTD주류 패키지디자인 선호도 연구
 , 2016
10. 김소영, 「세종대학교」, 에어캡스케이프와 브랜드인지도가 감정반응, 브랜드이미지,만족도와 충성도에 미치는 영향:A380항공기 브랜드를 중심으로 ,2013
11. 김예린, 「이화여자대학교 」, SPSS와 SAS를 활용한 컨조인트 분석 ,2013
12. 안엄지 , 「신라대학교 」, SPSS를 이용한 중학교 1학년 SPSS를 이용한 중학교 1학년 : 2015 개정 교육과정을 중심으로 ,2018 P9-10
13. 허남규 , 「계명대학교
」, 통계 지도를 위한 SPSS의 활용에 관한 연구 ,2010
14. 강성수 , 「고려대학교
」, 기초 통계분석 사례기반의 SPSS 활용화 방안 연구 ,2007
15. 최신영 , 「朝鮮大學校
」, SPSS를 이용한 컴퓨터 교육의 실태 분석과 활성화 방안 : 전라남도 지역 실업계 고등학교를 중심으로 , 1998
16. 조민형 , 「동의대학교 」, SPSS를 이용한 최적척도 방법의 응용과 적용사례분석 ,2000
17. Chen Hao ,「Shandong University of Art and Design
」, Product Packaging Design Strategy Based on User Experience, 2014
18. Huang Ruiping, 「Fujian Agricultural and Forestry University
」,Study on the Fuzhou jasmineteaindustry Strategy , 2014
19. 任绪来, 「山东师范大学
」,中国传统色彩文化中的黄色审美文化研究, 2011

[Academic Journal]

1. 김신일, "교육자치의 당위성과 현실”, 『교육학연구』, 1991, Vol.6(2)
2. 金永基, "SPSS의 硏究 = A Studies in SPSS”, 『한국교통대학교 논문집』, 1984, Vol.7(2)
3. 张胜冰 王元伦 , “中韩文化产品进入对方文化市场的有利条件与不利因素分析 -基于文化传统与现代性差异的视角”, 『福建论坛 人文社会科学版 』,2018, Vol.6

[Magazine]

1. 郭丹英,茶盒,茶瓶及其他,兼谈古代茶叶的包装『收藏家』, 2014,Vol.5

[Website]

1. 대학일보, “2018년 중국 재스민 차의 판매 형세 분석 보고서”, https://www.puercn.com/cysj/fxbg/145176
2. 찻말, “중국 찻잎 포장 변천사”, https://www.chayu.com/article/197246