학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_12

서비스디자인방법 적용하여 건강 걷기 실천 향상을 위한 사례연구 对韩国传统居住的边界和迁徙的研究 A Case Study on Applying Service Design Methods to Improve Health Walking Exercise

  • Name : 조희숭ㅣJoh Hee Soong
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 이성필ㅣ李成弼ㅣLee Sung Pil
192.168.95.161

초록

본 연구는 신체적인 활동의 증가를 통하여, 삶의 질과 건강하게 오래 살기 위해 건강 걷기 실천향상을 위한 서비스디자인 방법을 적용하여, 동기유발 요인들의 확인하고, 발췌한 동기유발 요인을 실제 건강 걷기운동에 적용한 사례연구이다.
논문의 연구방법으로 첫째, 건강 걷기에 정보를 수집하기 위하여, 부산광역시 건강 걷기 관계자와 보건소 운동처방사, 걷기참여자들과 협업하여 브레인스토밍을 진행하였다. 브레인스토밍에서 발췌한 요소를 KJ법을 실행하여 우선순위를 결정하였다. 도출한 키워드를 기반으로 디자인을 구체화하여, 건강 걷기 실천저금통을 디자인하였다. 그리고 건강 걷기 참여자의 신체적, 정신적 변화와 걷기 실천향상 효과를 확인하기 위하여 사전사후 설문조사를 실시하였다.
본 연구의 결과로는 첫째, 1차로 브레인스토밍을 진행하였다. 브레인스토밍 의견을 종합하여, 동기유발과 자발적인 건강 걷기운동 실천을 높이기 위한 요소를 7가지 발췌하였다. 상위 요인 동기부여, 적절한 운동 목표설정, 보건소의 지원에 서비스디자인 방법을 적용하였다. 둘째, 동기부여 요인은 부산광역시 1530운동본부 관계자들과 협업하여, 일반적인 제품의 기능을 넘어서 건강 걷기운동 프로그램과 관계하여, 의미 있고 성고적인 향상을 위한 실천과 참여, 기부의 핵심적 본질의 가설로 설정하여 프로젝트를 진행하였다. 1차 브레인스토밍을 토대로 2차 브레인스토밍을 진행하여, 건강 걷기운동의 실천의 향상을 위한 제품서비스디자인 실천 저금통의 완성요인이 나왔다. 시각적-재미적 이미지, 저비용 제품, 건강을 나눔, 걷기의 성공과 실패의 평가기능, 실천의 시각화, 기부가 중요한 요인으로 작용하며, 6가지 요인을 대상으로 성공적인 완성을 위한 3차 전문가 브레인스토밍을 진행하였다. 그리고 KJ법을 적용하여, 앞의 요소의 우선순위를 통한 최종의 제품디자인을 제시하였다. 셋째, 건강 걷기운동 사전과 사후 설문조사를 실시하여, 신체적, 정신적으로 긍정적인 변화가 있었고, 서비스디자인 방법을 적용을 통해 걷기실천 향상 효과도 입증하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 본 연구에서 서비스디자인 방법을 적용한 걷기 실천저금통은 걷기참여자에게 필요한 동기유발, 걷기참여 지속성, 걷기실천 향상에 긍정적인 도움과 건강 걷기 분야에서 다양하게 활용할 수 있을 것이다. 시민들의 신체적, 정신적 변화와 건강 걷기 실천 향상으로 건강증진에 도움이 될 것이라 판단하여, 앞으로도 지속적인 연구가 진행되길 기대한다.

摘要

这研究通过身体活动的增加,提高生活质量、为健康长寿,应用实践健康步行的一种服务设计方法来确认诱发动力的因素并将提取的动力因素用作实际的健康步行运动的案例研究。
作为论文的研究方法,首先,为了收集有关健康步行的信息,与釜山市健康步行有关人员、保健所运动处方者和步行参与者进行了头脑风暴。将头脑风暴提取的要素执行KJ方法决定优先排序。基于导出的关键词,以实践健康步行的储蓄罐将设计具体化。然后,为确认健康步行参与者的身体、精神变化和步行实践效果还进行了事前问卷调查。
这项研究的结果是,首先进行了头脑风暴。通过集思广益的意见,提取了7个元素来增加动力和自愿健康的步行锻炼。服务设计方法用于激励主要因素,设定适当的运动目标并支持公共卫生中心。其次,与釜山市1530运动总部的有关人员合作,并为与普通产品功能无关的健康步行锻炼计划提供有意义和成功的改善的实践和参与、捐赠的核心本质设定为假设进行了该项目。在第一次头脑风暴的基础上,进行了第二次头脑风暴,并提出了产品服务设计实践储蓄罐的改进因素,以改善健康步行锻炼的实践。视觉的-有趣的图像,低成本的产品,共享健康状况,评估行走的成功与失败功能,实践的可视化以及捐赠等以重要的因素来起作用,为以六个要因为象的成功,进行了第三次专家的头脑风暴,并通过应用KJ方法,通过前面要素的优先级来提案最终产品设计。第三,通过进行健康步行锻炼前后的调查,在身心上都发生了积极变化,并且通过服务设计方法的应用也验证了改善步行锻炼的效果。
本研究的结论如下:在本研究中,应用服务设计方法的步行实践储蓄银行可以在健康步行领域中以多种方式使用,并且可以为步行动机,持续参与和改善步行实践提供积极帮助。据判断,公民的身心变化和健康步行习惯的改善将有助于健康促进,我们期待着将来继续进行研究。

Abstract

The purposes of this case study are identifying motivators of walking exercise and then using the motivators to apply to walking exercise through service design method.

In this study, the authorities of Busan walking exercise, sports curer at public health centers, and participants for walking exercise did a brainstorming in order to collect information of walking exercise. From the brainstorming, the researcher used KJ method to set priorities and then designed a money box to practice walking exercise based off those keywords. Also, the researcher investigated before-and-after questionnaire to identify physical and mental changes of the participants.

According to the results, firstly, seven factors for improving self-motivated participation of walking exercise are identified the based on the brainstorming. The study applies to service design method high rank motivator, setting a proper goal, supporting from public health center.
Secondly, the motivators based on the brainstorming are not only using for design of a money box, but also including meaningful function related to the essences of this project such as practice, participation and donation. For that, the research had a second brainstorming session and identified six function to complete a design of a money box as follows; donation, visualization of practice, evaluation of walking exercise(success or failure), sharing of health low-cost product, and visual-interesting. In addition, the research had third brainstorming session with experts to finish a design of a money box and second KJ method to set priorities and decided a final design for a money box.
Thirdly, the study identified effects of applying to service design method to improve walking exercise and positive changes of physical and mental health through before-and-after questionnaire.

As a conclusion, the money box applied by service design method can be used as a positive motivator, persistence of participation, and participation rate for the walking exercise included all kinds of walking exercises. Furthermore, this study implies importance of walking exercise and influences walking practices for people to benefit their physical and mental health.

키워드

  • # 서비스디자인 # 건강 걷기 # 퍼소나 # 브레인스토밍 # KJ법

  • # 服务设计 # 健康步行 # 人物志 # 头脑风暴 # KJ法

  • # Service Design # Health Walking # Persona # Brainstorming # KJ Method

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