학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.08_05

중국 전통 경극 검보(臉譜)의 문화상품 디자인 개발 연구 -삼국지연의(三國演義)’를 중심으로 - 中国传统京剧脸谱的文化商品开发研究 - 以《三國演義》为中心- A Study on the Design of Cultural Goods of Chinese traditional Peking Opera Pattern of the make-up - Focused on Romance of the Three Kingdoms -

  • Name : 장단ㅣ张丹ㅣZHANG DAN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 이명희ㅣ李明姬ㅣLee, Myung-Hee
192.168.95.161

초록

경극은 중국 민족정신의 가장 중요한 요소로서 민족성이 뚜렷한 것 중 하나이다. 배우들은 역사적 무게와 시대적 특성을 현저히 반영하는 인물들의 역할에 일정한 포함과 전형성을 가지고 있으며, 관객들이 역사와 예술을 한눈에 감상할 수 있는 메이크업인 검보(臉譜)는 경극의 중요한 특징 중 하나이며, 경극의 구성 요소 중 하나인 검보가 바로 그것이다. 경극은 중국 문화의 결정체로서, 그리고 중국의 대표적인 고전연극으로서 국제적으로 명성을 얻고 있다. 공연예술이면서 시각예술로까지 일컬어지는 경극은 관람자에게 등장인물의 성격을 직접적으로 보여주기 위해 얼굴 분장을 하는데, 이런 격식을 검보라고 한다. 검보는 경극의 구성에서 중요한 부분을 차지하고 있으며, 일정 정도 중국의 상징적인 이미지가 되고 있다. 중국 경극 검보의 선행 연구결과에 따르면 검보와 관련된 문화상품이 시중에 나와 있지만 제품이 경극의 내용과 일치하지 않고 품질도 수준이 떨어지는 것으로 나타났다. 시중에 있는 기존의 경극 검보와 관련된 문화상품들은 홍보 효과를 제대로 발휘하지 못하고 있다. 이에 따라 본 연구는 중국 경극 검보의 문화상품 개발을 위해 ‘삼국지연의' 속 인물을 모티브로 했다. 우선 경극 검보의 특징과 인물의 특징을 분석한다. 이런 방식으로 각 인물 자체의 독특한 양식적 특징으로 시각기호를 끌어내고, 시각기호를 활용해 검보 특징을 가진 문화상품을 디자인한다. 본 논문의 구성은 아래와 같다.
제1장에서는 본 논문의 연구 대상인 중국 경극 검보에 대한 연구의 필요성, 연구 목적 및 연구 방법을 서술했다.
제2장은 이론적인 배경으로, 경극과 검보의 기본 사항을 이해한다. 우선 경극에 관한 역사 문헌에서부터 최근의 전문연구서와 연구논문을 바탕으로 경극의 역사적 맥락과 특징을 종합적으로 분석한다. 이를 통해 경극의 기원과 발전, 배역의 구분, 그리고 배역 분장에 대해 깊이 있게 파악한다. 이어서 경극 검보에 대한 책과 문헌 검토를 통해 경극 검보의 기원과 발전, 의미와 상징, 그리고 검보를 그리는 방법을 알아본다. 마지막으로 문헌 및 연구논문과 인터넷 자료들을 종합적으로 조사하여 본 연구의 이론적 근거를 마련하였다.
제3장은 조사 연구의 결과 분석 단계이다. 먼저 문헌연구를 통해 문화상품은 물론 문화상품의 특성을 알아본다. 이어서 수도박물관과 베이징희곡박물관의 경극 검보 관련된 문화상품 사례에 대한 분석을 진행하여, 그 차이점과 실용성을 연구한다. 분석 결과를 통해 중국 전통 경극 검보의 문화관광상품의 디자인 원칙과 발전방향을 제시한다. 사례 분석을 보면, 현재 시장에서 경극 검보와 관련된 문화상품의 종류가 풍부하지 않고, 대다수의 상품이 장식품임을 알 수 있다. 상품 전체가 문화를 알리는 역할을 제대로 하지 못하고 있다. 상품 품질이 낮고 창의성이 부족해 소비자들의 구매 의욕이 높지 않다. 그리고 설문을 통해 현대 대중들의 문화상품에 대한 선호도를 알아본다. 참가자들은 전통문화와 현대예술의 결합을 향상시키고 전통문화를 확산시키는 역할을 더 잘 할 수 있기를 바라는 바를 언급하였다. 그 다음으로는 재미를 더하고 실용성을 높일 수 있기를 바란다.  현장조사 결과와 인터넷 설문조사의 결과를 결합해 문화상품 개발의 새로운 방향을 제시한다.
제4장은 앞의 과정을 통해, 조사 연구한 자료를 바탕으로 경극 검보의 문화상품 개발 방안을 제시한다. 연구 범위는 ‘삼국지연의(三國演義)’ 공연 경극 ‘검보’를 중심으로 한다. 각 캐릭터 검보를 분석함으로써 본 연구에서 진행하려는 그래픽 이미지 개발을 위한 참고로 활용하였다. 일상생활에서 현대인들은 서양 예술에서 많은 장르에 대한 수용도가 높다. 과학이나 합리성을 중시하고 널리 근대화를 지향하지만, 기계문명과 도회적 감각을 중시하여 현대풍을 추구했던 유럽과 미국에서의 모던아트 활동의 시각적 이미지를 중국 전통 경극 검보와 접목하여 동서양의 융합으로 재미와 친근감을 갖추고자 하였다. 모더니즘 시각예술 중 야수파, 표현주의, 입체파와 팝아트라는 네 가지 표현방식으로 차오차오(曹操), 쑨취안(孫權), 타이스츠(太史慈), 황가이(黃蓋), 쉬성(徐盛), 차오마오(蔡瑁), 장윈(張允)과 장간(蔣幹)의 그래픽 이미지 개발을 하였다. 개발된 그래픽 이미지로 문화상품 프로토타입에 적용해 보았다. 마스크 팩, 뱃지, 클립, 여권 케이스, 수하물 꼬리표, 폰 케이스, 포스트잇, 머그컵, 동전 파우치와 에코 백 총 10가지 타입을 개발하였다.
제5장은 결론부분으로 본 연구의 연구내용을 종합하고 기대효과를 서술하였다. 본 연구는 동서양 이미지의 융합을 제안하였다. 문화상품 개발을 위하여 그래픽 이미지 개발을 진행하여 프로토타입을 제안하였다. 현재까지는 단일한 유형의 그래픽 이미지가 개발되었지만, 이후 서양 모더니즘 회화의 다양한 작가와 표현 가법의 이미지를 활용하여 동서양의 가치가 함께하는 문화상품 개발을 하고자 한다.
*본 연구에서는 중국 지명 및 인물명은 “중국어 발음(한자, 한국독음)”으로 쓰기로 하였다.

摘要

京剧作为中国的国粹,是鲜明的民族性因素之一。脸谱可以充分反映历史的重量和时代特征的人物的作用,具有一定的包容性和典型性。脸谱是可以让观众能够一眼欣赏历史和艺术的化妆手法,是京剧的重要特点之一,而脸谱是京剧的组成要素之一。京剧作为中国文化的结晶和中国最具代表性的古典戏剧而在国际上享有盛誉。京剧既是表演艺术,又是视觉艺术。为向观众直接展示出场人物的性格,京剧对观众进行化妆。脸谱在京剧构成中占有重要地位,在一定程度上成为中国的象征性形象。据中国京剧脸谱的先行研究结果显示,虽然市场上有与脸谱相关的文化商品上市,但是其产品与京剧的内容不一致,质量也较差。市面上现有的京剧脸谱相关文化商品没有发挥很好的宣传效果。因此,本研究的主题是为了开发中国京剧脸谱的文化商品,以《三国演义》中的人物为主题。首先对京剧脸谱的特点和人物的特征进行分析。通过这样的方式,将各个人物自身独特的样式特征引出视觉符号,利用视觉符号设计具有剑谱特征的文化商品。本文结构如下。
第一章对本篇论文的主要研究对象,中国京剧脸谱进行概括,叙述本研究的必要性、研究目的及研究方法等。
第二章是理论背景,梳理京剧和脸谱的基本内容。首先,从有关京剧的历史文献开始,以最近的专业研究书和研究论文为基础,综合分析京剧的历史脉络和特点。通过这些,对京剧的起源和发展,角色的划分,还有角色的扮相等,然后通过对京剧脸谱的书籍和文献的研究,了解京剧脸谱的起源和发展、意义和象征以及画脸谱的方法。最后,对文献及研究论文,网络资料进行综合调查,构建本研究的理论依据。
第三章是调查研究结果的分析阶段。首先,通过文献研究,了解文化商品和文化商品的特性。接着对首都博物馆和北京戏曲博物馆京剧脸谱相关文化产品事例进行分析,研究它们的差异点和实用性。通过分析结果,将提出中国传统京剧脸谱的文化观光商品设计原则和发展方向。通过案例分析,目前市场上与京剧检报相关的文化产品门类不丰富,大多数商品为摆设。整体的商品没能很好的起到宣传文化的作用。商品质量低,创意性不足,消费者的购买欲望不高。再通过问卷调查了解一下现代大众对文化商品的偏好程度。将现场调研的结果和网络问卷调查的结果相结合,更好地发挥扩散传统文化的作用。其次,希望能够增加趣味性,提高实用性。将现场调查结果和网上问卷调查结果相结合,提出文化商品开发的新方向。
第四章通过前面的过程,以调查研究的资料为基础,提出京剧脸谱的文化商品开发方案。研究范围以京剧《三国演义》中的脸谱为中心。为了给本研究中图形开发作参考,进行了分析各个角色的脸谱。在日常生活中,现代人对西方艺术中很多体裁的接纳度很高。在欧洲和美国,现代主义注重科学和合理性,追求近代化,但重视机械文明和城市感觉,追求现代风格。现代主义的视觉形象与中国传统京剧脸谱进行接轨,力求通过东西方的融合,让人感到有趣和亲切。以现代主义中的野兽派、表现主义、立体派和波谱艺术这四种表达方式,曹操、孙权、太史慈、黄盖、徐盛、蔡瑁、张允、蒋干的形象进行了图形开发。把开发出来的图像应用到文化产品中。开发了面膜、徽章、曲别针、护照夹、行李标签、手机壳、便利贴、马克杯、硬币包和环保袋共10种类型。
第五章作为结论部分,综合了本研究的研究内容,叙述了预期效果。本研究提出融合东西方形象。为了文化产品的开发,进行了图像图像的开发,提出了圆形的建议。到目前为止,虽然开发出了单一类型的图标形象,但是以后想利用西方现代派绘画的多样的作家和表现手法的形象,开发出能够体现东西方价值观的文化商品。

Abstract

Beijing Opera is the most important element of Chinese national spirit and one of the things having clear national characteristics. Actors have certain inclusion and typicality for the roles of characters reflecting historical w eight and characteristics of the times remarkably and Pattern of the make-up, a make-up that can allow the audience to appreciate history and art at a glance is one of the important characteristics of Beijing Opera and one of the components of Beijing Opera, which is inevitable to understand the characteristics of characters and the story of drama. As the crystallization of Chinese culture, Peking Opera enjoys a high reputation in the world as a representative of classical drama. Also known as performing art or visual art, Peking Opera USES Pattern of the make-up, a form of Pattern of the make-up, to directly show the characters' personalities to the audience. Pattern of the make-up occupies an important part in the composition of Peking Opera and to some extent has become the symbolic image of China. The previous research results of Chinese Peking Opera Pattern of the make-up show that although there are cultural products related to Pattern of the make-up on the market, the product content and quality level are not consistent. Therefore, in order to develop the cultural commodities of Peking Opera Pattern of the make-up, this research will take the characters in the romance of Romance of the Three Kingdoms as the prototype. Firstly, we should analyze the characteristics of Peking Opera Pattern of the make-up and its characters. In this way, the unique style features of each character are introduced into the visual symbols, and the cultural commodities with facial features are designed by using the visual symbols.
The structure of this paper is as follows.
The first chapter describes the necessity, purpose and method of the study of Peking Opera Pattern of the make-up.
The second chapter is the theoretical background, and understands the basic issues of Peking Opera and Pattern of the make-up. First of all, the historical context and characteristics of the scriptures are analyzed comprehensively from the historical literature on the scriptures to the recent professional research and research papers. This provides a deep understanding of the origin and development of the play, the distinction of roles, and the casting makeup. The book and literature review on the Pattern of the make-up will then explore the origin and development of the Pattern of the make-up, the meaning and symbol of the Pattern of the make-up, and how to draw the Pattern of the make-up. Finally, the theoretical basis of this study was prepared by comprehensively examining the literature, research papers, and internet materials.
The third chapter is the result analysis stage of the investigation research. First, we look at the characteristics of cultural products as well as cultural products through literature research. Subsequently, an analyzes the cultural commodities related to Peking Opera Pattern of the make-up in Capital Museum and Beijing Opera Museum, and studies their differences and practicability. Through the analysis of the results, the design principles and development direction of cultural commodities of Peking Opera Pattern of the make-up are discussed. Through the analysis results, we present the design principles and development directions of cultural and tourism products of Peking Opera Pattern of the make-up. The case analysis shows that the current market does not have a rich variety of cultural products related to the kerbics, and the vast majority of the goods are aware of the decorations. The entire product is not playing a proper role in promoting culture. Due to the low quality of the product and lack of creativity, consumers are not very willing to buy it. And through the survey, we will find out the modern public's preference for cultural products. Participants mentioned their hopes of improving the combination of traditional culture and modern art and playing a better role in spreading traditional culture. Next, I hope we can add fun and enhance practicality. Combining the results of the field survey and the results of the Internet survey, it presents a new direction for the development of cultural products.
The fourth chapter presents the design plan for developing cultural products of Peking Opera Pattern of the make-up based on the data investigated and studied through the preceding process. The scope of the study is centered on the 'Pattern of the make-up,' a performance play by the 'Romance of the Three Kingdoms'. By analyzing each character's inspection through cultural product development, it was used as a reference for the development of graphic images to be carried out in this study. In modernism, the four expressions of Beast, Expressionism, Cubism, and Pop Art were developed: Cao Cao, Sun Quan, Tai Sh iCi, Huang Gai, Xu Sheng, Chao Mao, Zhang Yun and Jiang Gang. Applied it to several cultural product prototypes with the graphic images developed. A total of 10 types of mask packs, badges, clips, passport cases, baggage tags, phone cases, post-its, mugs, coin pouch and eco-bags have been developed.
The fifth chapter summarizes the research contents of this study as a conclusion and describes the expected effects. This study used the visual images of modern art activities in Europe and the United States, which pursued modern style, with emphasis on mechanical civilization and urban sensibilities. In detail, pattern development was carried out to develop cultural products and a prototype was proposed. So far, a single type of graphic image has been developed, but it is later added to develop more active cultural products with East and West values by utilizing various images of Western modernist paintings.
⁕ In this study, China Place Name and characters names were to be written in Chinese pronunciation (Chinese characters, Korean reading).

키워드

  • # 경극 # 검보 # 삼국지연의 # 문화상품 # 모더니즘

  • # 苏州平江路 # 历史文化地区 # 街道保存及再生 # 可持续开发 # 传统 # 参与

  • # Peking Opera # Pattern of the make-up # Cultural goods # Modernism

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