학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.08_07

상하이과학기술박물관 서비스경험디자인 연구 上海科学技术博物馆服务体验设计研究 Research on Services Experience Design of Shanghai Science and Technology Museum

  • Name : 진시ㅣ陈诗ㅣCHEN SHI
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 이명희ㅣ李明姬ㅣLee, Myung Hee
192.168.95.161

초록

이 연구는 경험을 기반 하는 상하이과학기술박물관 서비스 경험 APP 디자인 개발에 관한 연구이다.
과학 교육은 신흥 경제 국가를 도와 정보 기술과 인터넷 혁명에 발전 기회를 포착하도록 하여, 신흥 산업 분야에서 기선을 잡고 경제의 도약적 발전을 실현해야 한다. 중국은 경제 사회의 고속 발전과 혁신형 국가의 건설 과정에서 과학 교육에 대한 대중들의 요구가 날로 높아지고 있다. 사회주의 혁신 국가를 건설하는 사회적 배경 속에서 과학 교육이 경제 발전에 일으키는 추진 역할은 국가의 전반적인 국력 발전에 매우 중요한 의의가 지니고 있음을 깊이 깨달을 수 있다. 최근 중국의 과학관 교육 활동은 매우 큰 발전을 이루었으나 여전히 과학관 교육 계획의 효과를 기대하기 어려운 상황이다.
따라서 본 연구는 중국과학기술교육 사업의 현황과 잠재 문제를 발견하기 위한 것이다. 상하이과학기술박물관 체험 프로그램 분석을 통해 체험 효과를 높이는 과학기술박물관 서비스 경험 디자인 APP를 구축한다. 과학기술박물관과 수요자 사이의 상호 작용을 통해 수요자들이 흥미롭게 경험하는 동시에 진정한 교육 효과를 얻을 수 있도록 한다. 중국 과학기술과 교육 사업의 정확한 발전 방향을 이끈다.
위와 같은 목적에 의해 본 연구는 다음과 같은 흐름으로 연구를 진행하였다.
제1장에서는 연구 배경과 목적을 연구하였다. 연구 목적에 이를 수 있는 구체적 프로토타입을 디자인하여 중국의 과학 교육이 보다 좋은 효과를 거둘 수 있도록 하는 것이다. 본 논문은 서비스 디자인을 연구 기초로 하였고 서비스 디자인 프로세스 모델은 더블 다이아몬드 모형도이다. 중국 교육 사업의 현황과 잠재적 문제를 발견하고 해결 방안을 제시하는 연구 목적에 이르기 위해 서비스 디자인 프로세스에 따라 연구를 진행하였다.
제2장에서는 논문의 이론 배경, 과학 교육, 과학 기술 박물관, 경험 교육과 시나리오 기법에 대해 연구를 진행하였다. 과학기술박물관을 보다 전면적으로 료해하기 위하여 과학기술박물관의 정의와 기능에 대하여 연구를 진행하였다. 과학기술박물관은 경험자의 정보 수용 능력을 향상시켜 경험자의 진정한 경험 수요를 만족시켜야 한다. 시나리오 사례 분석을 통해서 시나리오 이용방법을 이해하였다.
제3장에서는 상하이과학기술박물관의 지리정보, 공간구조, 과학 체험 프로그램, 서비스 시설 등의 정보를 소개하였다. 부산과학체험관과 상하이과학기술박물관의 현장조사를 진행하였다. 양 과학관에서 공통으로 운영되는 체험 프로그램 주제인 ‘물리와 지구’ 체험 프로그램을 분석 대상으로 하였다. 현장 조사 분석을 통해 중국의 과학기술박물관은 전시회 교육 방면의 문제를 발견하고 과학기술박물관의 과학기술 교육 효과도 크게 하락하였다는 것을 알 수 있다. 때문에 전시장 프로그램의 경험 시설과 교육 수업을 개선하는 것을 과학기술박물관의 업무 중심으로 하고 과학기술박물관 운영에서 전시회 프로그램 건설과 교육 활동이 첫 번째 업무가 되어야 하였다. 경험자의 수요 분석, 중국 APP 경험 학습 현황 연구, 경험 APP 사례 분석 대한 연구하였다. 중국의 경험 학습 APP이 많지만 정교하지 않은 상황에서 과학기술박물관의 서비스 경험 디자인은 경험 학습의 효과와 경험을 강화함에 있어 매우 중요합니다.
제4장에서는 시나리오에 대한 이론적 연구를 통해 시나리오의 제작 방법을 배웠다. 인물을 기반으로 시간 순서에 따라 정황 시나리오를 제작하였다. 경험자의 경험 과정에서 와우포인트와 패인포인트를 뚜렷하게 보이도록 하다. 시나리오에 대한 분석을 통해 현장 상황과 사용자 행동을 알 수 있다. 그리고 문제점을 도출하였다. 그 중에서 주로“정보 제공”의 유형 문제와 “실제 경험 효과”의 무형 문제가 있었다. 따라서 과학기술박물관 경험 APP의 서비스에 방향을 디자인할 때 정보 수용과 과학지식 획득 부분을 집중적으로 설정할 예정이며, 상하이과학기술박물관 과학 체험 프로그램의 서비스 목표는 “효과적인 과학 지식 경험 및 정보 제공”이다. 효과적인 과학 지식 경험을 제공하여 경험자를 도와 실체 경험 과정에서 빠른 시간 내에 과학 지식을 장악할 수 있도록 하고 경험자가 과학기술박물관에서 간단한 오락적 경험을 하는 것이 아닌, 학습하는 진정한 목적을 이룰 수 있도록 한다. 뿐만 아니라 과학기술박물관의 실제 기능을 최대한으로 발휘하도록 한다. 정보 제공은 경험자를 도와 경험 과정에서 보다 순조롭고 편리하게 서비스를 받을 수 있도록 하고, 또 과학기술박물관(즉 서비스 제공자)와 경험자 사이에 융통성 있는 상호 작용을 형성하도록 하며, 양측이 보다 깊고 입체적인 소통과 교류를 하도록 한다.
제5장에서는 과학 체험 프로그램의 목표에 따라 체험 프로그램의 온라인 경험 APP으로 설정하였다. 본 연구의 주요 경로 시나리오는 주로 제안과 사용자 간의 구체적인 상호 작용 과정을 보여주며, 서비스 제안은 과학 지식 및 정보를 얻는 방면에서 두 가지를 제공한다. 점검 시나리오는 주요 경로 시나리오를 기반으로 하다. 상하이과학기술박물관 전문가의 검증 결과에 따라 서비스 프로토타입을 수정하고 보완하였다. 서비스 상황과 프로세스를 보여주기 위해, 상하이과학기술박물관의 서비스 개선 후의 경험 서비스를 기준으로 서비스 청사진을 만들었다. 서비스 청사진은 서비스 시스템 구조 및 과정을 이해할 수 있는 수단으로, 서비스 과정의 모든 요소를 두드러지게 한다. 경험 과정에서 직면하는 과학 체험 프로그램과 관련된 질문은 모두 백그라운드 체험 시스템이 제공하는 관련 서비스를 통해 해결할 수 있을 것이다.
제6장에서는 본 연구의 조사 분석과정과 서비스 경험 APP 디자인하는 과정을 요약하였다.
사용자는 APP를 이용하여 체험 서비스를 통해 원하는 정보를 얻다. 과학기술박물관에서 경험 서비스를 받다. 실질적인 경험자가 되어 교육을 받을 수 있다. 지속 가능한 과학 기술 박물관 경험 학습 APP를 만들었다.

摘要

本研究是以体验为基础的上海科学技术博物馆服务体验APP设计的开发研究。科学教育应该帮助新兴经济体抓住信息技术和互联网革命发展的机遇,在新兴产业领域抢占先机,实现经济跨越的发展。中国在经济社会快速发展和建设新型国家的过程中,群众对科学教育的要求日益提高。在建设创新国家的社会背景下,科学教育对经济发展所起的推动作用及对国家的整体发展具有十分重要的意义。近年来中国的科技馆教育活动取得了很大的发展,但仍难以期待科学馆教育计划的效果。
因此,本研究的目的在于发现中国科技教育事业的现状和潜在问题。通过分析上海科学技术博物馆的体验项目,构建提高科学技术博物馆服务体验效果的APP设计。通过科技博物馆与需求者之间的相互作用,使需求者既能体验有趣又能获得真正的教育效果,引导中国科技和教育事业的正确发展方向。
出于上述目的,本研究进行了以下研究:
第一章是研究的背景和目的。设计能够达到研究目的的具体模型,使中国的科学教育取得更好的效果。本论文以服务设计为研究基础,服务设计流程模型为双钻石模型。为了发现中国教育事业的现状和潜在问题,达到提出解决方案的研究目的,按照服务设计流程进行了研究。
第二章对论文的理论背景、科学教育、科学技术博物馆、体验教育和剧本技法进行了研究。为了对科学技术博物馆有更全面的了解,对科学技术博物馆的定义和功能进行了梳理。科学技术博物馆应该具备提高体验者信息吸收能力,满足有体验者的真正体验需求。通过对剧本事例的分析,了解剧本的使用方法。
第三章介绍了上海科学技术博物馆的地理信息,空间结构,科学体验项目,服务设施等信息。对釜山科学体验馆和上海科学技术博物馆进行了现场调查。以两个科学馆共同运营的体验项目主题“物理与地球”作为分析对象。通过现场调查分析,中国科学技术博物馆在展示体验教育方面的问题,科学技术博物馆的科技教育效果也大大下降。因此,以改善展览馆项目的体验设施和教育课程为中心,科学技术博物馆的运营应把展会体验项目建设和教育活动作为首要工作。对体验者需求进行分析、中国APP体验学习现状研究,体验APP案例分析研究。在中国体验APP数量多而不精的情况下,科学技术博物馆的服务体验设计对学习体验的效果和体验的加强至关重要。
第四章通过对剧本的理论研究,学习了剧本的制作方法。以人物为基础,按照时间顺序制作了情景剧本。在体验者的体验过程中,可以清楚地看到痛点的发生。通过对剧本的分析,可以了解到现场的情况和用户的行动。其中主要有"提供信息"的有形问题和"实际体验效果"的无形问题。因此,为科学技术博物馆体验APP的服务设计方向时,将集中设定信息收集和科学知识获取部分,而上海科学技术博物馆科技体验计划的服务目标是“提供有效的科学知识体验和信息,帮助有经验的人在实践中尽快掌握科学知识,使有经验的人能够在科技博物馆中达到真正的学习目的,而不是简单的娱乐体验”。并最大限度地发挥科学技术博物馆的实际功能。提供信息可以帮助有经验者在体验过程中更顺利、更方便地获得服务,并在科学技术博物馆(即服务提供者)和体验者之间形成融通的相互作用,促进双方更深层、更立体的沟通与交流。
第五章根据科学体验项目的目标,将体验节目的在线体验设置为APP体验形式。本研究的主要路径脚本主要体现提案与用户之间具体的相互作用过程,服务提案主要从获取科学知识及信息方面提供两方面的提供。检验剧本以主要路径剧本为基础。根据上海科学技术博物馆专家的检验结果,对服务项目进行了修订和完善。为了展示服务状况和过程,以上海科学技术博物馆改善服务后的体验服务为标准,制定了服务蓝图。服务蓝图作为了解服务系统结构及过程的手段,突出服务过程的所有因素。在体验过程中遇到的与科学体验计划相关的问题,都可以通过后台体验系统提供的相关服务来解决。
第六章简要介绍本研究的调查分析和服务体验APP的设计过程。
用户利用APP通过体验服务获得所需信息,获得科学技术博物馆的体验服务。可以作为一个有实际经验的人接受科学教育。建立了可持续学习的科学技术博物馆体验的APP。

Abstract

This study is on the development of experience APP design of Shanghai Science and Technology Museum service experience based on experience. Science education should help emerging economic countries to seize development opportunities in information technology and Internet revolution, thus taking the initiative in emerging industrial fields and realizing the leaping development of the economy. In China, public demand for scientific education is increasing day by day in the course of the rapid development of economic society and the construction of a modern state. In the social background of building a socialist innovation country, it is possible to realize deeply that the role of propulsion that science education plays in economic development has a very important significance in the overall development of national power of the country. Recently, China's science education activities have made great progress, but it is still difficult to expect the effects of the science education plan. Therefore, this study is intended to discover the current status and potential problems of China's science and technology education business. Through the analysis of the Shanghai Science and Technology Museum experience program, the company will build an APP for the experience design of the Science and Technology Museum, which will enhance the experience effect. Through the interaction between the Science and Technology Museum and the consumer, it allows the consumer to experience interestingly while achieving a true educational effect. Leads the exact direction of development of China's science and technology and education business. For the purposes above, this study was conducted in the following flows. Chapter 1 studied the background and purpose of the research. It is to design specific prototypes that can reach research purposes so that China's science education can have a better effect. This paper is based on research on service design and service design process model is double diamond model drawing. The research was conducted in accordance with the service design process to reach the current status of Chinese education business and the research purpose of discovering potential problems and presenting solutions. Chapter 2 conducted research on the theoretical background of the paper, science education, science and technology museum, experience education and scenario technique. Research was conducted on the definition and function of the Science and Technology Museum in order to further undermine the Science and Technology Museum. The Science and Technology Museum should improve experienced people's ability to accept information to meet the true demand of experienced people. Through the scenario case analysis, we understood how to use the scenario was understood. Chapter 3 introduced information such as geographical information, spatial structure, science experience program and service facilities of Shanghai Science and Technology Museum. The Busan Science Experience Center and the Shanghai Science and Technology Museum conducted an on-site survey. The theme of the experience program, Physics and Earth, which is commonly operated by both science museums, was analyzed. On-site research and analysis show that China's Science and Technology Museum has found problems in the education section of the exhibition and that the effectiveness of the Science and Technology Museum's science and technology education has greatly decreased. Therefore, improving the experience facilities and education classes of the exhibition hall program should be centered on the work of the Science and Technology Museum, and the construction and educational activities of the exhibition program should be the first task in the operation of the Science and Technology Museum. We studied the demand analysis of experienced people, the status of Chinese APP experience learning, and the case analysis of experienced APP. China's Experience Learning APP is many but not sophisticated, the Science and Technology Museum's service experience design is very important in strengthening the effectiveness and experience of experience learning. In Chapter 4, we learned how to produce scenarios through theoretical study of scenarios. Based on the characters, context scenarios were produced in chronological order. make wow-point and pain-point visible in the course of the experienced person's experience An analysis of the scenario will reveal the site situation and user behavior. And the problem was drawn up. Among them were the type problems of "information delivery" and the intangible problems of "real experience effects". Thus, when designing directions for the service of the Science and Technology Museum Experience APP, we will intensively set up the information acceptance and science knowledge acquisition section, and the service goal of the Shanghai Science and Technology Museum Science Experience Program is to "provide effective scientific knowledge experience and information." Provide effective scientific knowledge experience to help experienced people so that they can take control of scientific knowledge in a short time in the actual experience process and achieve the true purpose of learning, rather than having a simple recreational experience in the Science and Technology Museum. In addition, the Science and Technology Museum will perform its actual functions to the fullest extent. Information provision helps experienced people to receive services more smoothly and conveniently in the course of experience, and also forms flexible interactions between the Science and Technology Museum (service providers) and experienced people, and allows both sides to have deeper and more three-dimensional communication and exchanges. In Chapter 5, the online experience app of the experience program was set up according to the goals of the science experience program. The main path scenario of this study mainly shows the specific interaction process between the proposal and the user, and the service proposal provides two things in terms of obtaining scientific knowledge and information. The inspection scenario is based on the main path scenario. The service prototype was modified and supplemented according to the results of verification by experts at the Shanghai Science and Technology Museum. To show the service situation and process, the Shanghai Science and Technology Museum made a service blueprint based on the experience service after service improvement. The service blueprint is a means of understanding the structure and process of the service system, making all elements of the service process stand out. All the questions related to the science experience program faced in the experience process will be solved through the relevant services provided by the background experience system. Chapter 6 summarizes the research analysis process of this study and the process of designing the service experience APP. Users get the information they want through hands-on services using the app. receive experience service at the science and technology museum You can become a practical experienced person and get an education. Developed a sustainable science and technology museum experience learning APP.

키워드

  • # 과학기술박물관 # 경험 교육 # 서비스디자인 # 시나리오 #더블 다이아몬드 모형

  • # 科技博物馆 # 体验教育 # 服务设计 # 脚本 # 双钻石模型

  • # Science and Technology Museum # Experience Education # Service Design # Scenario # Double Diamond Model

참고문헌

[Book]

1. 孟子,『孟子(맹자)』, 江西人民出版社,2017
2. 魏明通,『科学教育(과학 교육)』, 五南出版社,1997
3. 余德彰,『剧本导引-信息时代产品与服务设计新法(시나리오 도입: 정보시대 제품과 서비스 디자인 신법)』, 톈위안도시, 2001
4. Boylan,P. Running a Museum, International Council of Museums,2010
5. Janet Marstine, New Museum Theory and Practice, Blackwell Publishing, 2006
6. John Dewey, Art as Experience, Penguin Putnam Inc, 2005
7. Marc Stickdorn, Jakob Schneider, This is Service Design Thinking, Wiley, 2013
8. Wynne H, Working with Big of Science Education, Science Popularization Press, 2011
9. Zeying Won, E-Learning Inputs,Process,and Outcomes: Theoretical Development and Empirical Investigations, Bachelor's Degree, The University of Western Ontario, 2010

[Dissertation]

1. 장용, 「서비스 청사진을 통한 온라인 홈쇼핑 소비자 불평행동에 관한 연구」, 세종대학교 대학원, 석사학위논문, 2009
2. 펑리나, 「박물관의 교육 기능의 발전을 시론하다」, 네이멍구대학교 역사와 관광문화대학 원 석사학위논문, 2012
3. 주잉닝, 「초중등학교 교육류 APP의 마케팅 전략 연구」, 충칭공상대학교 문학과 신문대학 원 석사학위논문, 2018

[Academic Journal]

1. 왕광위, "공중교육을 위한 디지털 박물관: 원저우디지털박물관을 실례로 들어보자”, 『중국 정보계』, 2012, Vol.12(3)
2. 엄건강, "확대식 교육: 박물관 문화의 새로운 내포 중국 박물관”, 『중국박물관』, 2013, Vol.13(1)
3. 백언평, "새로운 형세하에서의 과학기술관 운영관리기제의 사고와 탐색”, 『의사결정 탐 색』, 2019, Vol.19(12)
4. 허페이, "“정황”으로부터 “디자인”으로-“정황 도입 디자인법”이 제품 디자인에서의 의의”, 『예술교육』, 2013, Vol.13(7)
5. 샤민옌, "시나리오 도입 디자인-제품과 서비스 디자인 신법”, 『발명과 혁신』, 2004, Vol.4(9)
6. 웨이루, "“삼관합일(三館合一)” 과학기술박물관의 과학 보급 커뮤니케이션 기능의 발휘”, 『화동과학기술』, 2017, Vol.17(5)
7. 리다리, 양청리, "모바일 네트워크 기반의 대학 교육 방식 개혁 연구”, 『중국전력교육』, 2014, Vol.14(11)
8. 밍별, "빅데이터시대의 온라인 교육풍경”, 『중관춘』, 2014, Vol.14(2)
9. 웨이후이린, "대학 영어 강의에서의 이동 학습의 적용”, 『현대 교제』, 2018, Vol.18(24)

[Website]

1. 국립중앙과학관, “국립중앙과학관”, https://www.science.go.kr
2. 국립과천과학관, “국립과천과학관”, https://www.sciencecenter.go.kr
3. 서울시 청년공간 무중력지대, “서울시 청년공간 무중력지대”, http://www.youthzone.kr
4. 한라일보 , “탄소발자국을 줄이는 여행”, http://www.ihalla.com
5. 부산과학체험관, “홈페이지 소개”, https://scinuri.pen.go.kr
6. CCTV국제네트워크, “과학기술진보를 다그칠데 관한 결정”, http://www.cctv.com
7. 법좀넷, “과학기술보급사업을 강화할데 관한 약간한 의견”, http://www.fabang.com
8. 중국정부넷, “국가과학기술보급능력건설을 강화할데 관한 약간한 의견”, http://www.gov.cn
9. 경제관찰넷, “미국 주간지 세계 최고 국가 순위를 매기다”, http://finance.ifeng.com
10. 써우후넷, “2019년 최우수 국가 순위”, https://www.sohu.com
11. 중국 교육부 포털사이트, “국가 중장기 교육 개혁 및 발전 계획 요강”, http://old.moe.gov.cn
12. 중국국가표준화관리위원회, “공공 서비스 분야의 영어 번역문 규범”, http://www.sac.gov.cn
13. 중국인터넷정보넷, “중국 네트워크 발전 상황에 대한 통계 보고서”, http://www.cac.gov.cn
14. 중국정부넷, “정부 업무 보고서”, http://www.gov.cn
15. 호주넷, “중미일한 네트워크 시대의 가족 관계에 대한 비교와 연구 보고서”,
16. http://xn--bzw76cz8w.com
17. 사회과학문헌출판사넷, “청소년 청서: 중국 미성년의 인터넷 활용과 독서 실천 보고서 (2017-2018)”, https://www.ssap.com.cn
18. 중국정부넷, "중국 13차 5개년 정보 계획”, http://www.gov.cn
19. 중국교육부 포털넷, "중국 국가 중장기 교육 개혁과 발전 계획 강요(2010-2020)”, http://old.moe.gov.cn
20. 써우후넷, “중국네트워크 K12 교육시장연간분석”, https://www.sohu.com
21. 자연사 박물관, “Dino Snores for Kids”, https://www.nhm.ac.uk
22. 상하이과학기술박물관, “홈페이지 소개”, http://www.sstm.org.cn
23. 바이두넷, “중국과학기술협회: 과학기술관 건설 표준” https://wenku.baidu.com