학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.02_02

세계문화유산 ”중국 심양고궁 박물관” 문화상품 디자인 연구 世界文化遗产“沈阳故宫博物院”文化商品设计研究 Research on the Design of Cultural Goods of World Cultural Heritage 'Shenyang Palace Museum, China'

  • Name : 刘杨ㅣLI UYANG
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 안병진ㅣ安炳珍ㅣAhn, Byoung-Jin
192.168.95.161

초록

세계유산은 유네스코(UNESCO)와 세계유산위원회에 의해 확인된 인류에게 희귀하고 현재 대체할 수 없는 것을 말하며, 인류 누구나 인정하는 뛰어난 의미와 보편적 가치를 지닌 유물 고적 및 자연 경관이다. 2018년 7월 3일 현재 세계유산은 총 1092곳으로 세계 167개국에 분포하고 있다. 중국은 1985년 12월 12일 “세계 문화 및 자연유산 보호 협약”에 가입한 이래 현재 세계문화유산은 총 53개로 이탈리아의 54개 다음으로 많은 세계 2위를 기록하고 있다. 또한 성공적인 세계문화유산 등재로 해마다 이용하는 관광객이 늘면서 관련 문화산업도 발전하고 있다. 2016년 리커창(李克強) 총리는 국무원 상무회의에서 문화 문물 단위의 문화 창의 제품 개발을 추진하기 위한 조치를 확정하여 사회 문명화 수준을 제고하였다. 문화콘텐츠 개발은 문화산업 발전의 중요한 일환으로 정부의 대대적인 지원과 함께 유례없는 기회가 될 것이다. 이것은 중국정부가 문화유산 관련 사업의 발전에 얼마나 큰 공을 들이고 있는지 엿볼 수 있는 대목이다. 따라서 최근 중국 정부는 박물관 유물 및 자원들을 보호하고 활용하는 작업을 원활히 진행할 수 있도록 적극적으로 지원하고 있다. 그 뿐만 아니라 관련된 정책 및 조례들을 통해서 박물관들이 문화유산들을 보존하고, 관련 문화 산업을 확장시킬 수 있도록 격려하고 있다.
본 연구는 2004년 7월 세계문화유산으로 지정된 만청 문화의 발원지인 요녕성 심양고궁 박물관 문화자원의 건물과 유물을 활용하여 문화상품 개발을 연구하고자 한다. 세계문화유산으로서 심양고궁은 북경의 자금성과 함께 중국 중세부터 보존되어 현존하는 대표적인 궁전식(宫殿式) 건축물 중에 하나이다. 청초 시기 황제의 궁으로 사용되었고, 면적은 18,150평에 달한다. 현재까지 온전하게 보존되어 왔으며, 역사적 함의가 매우 깊은 유산 중 하나이며. 400년의 역사를 자랑하고 있다. 2018년 심양 고궁이 연간 201만 300명으로 처음으로 200만명을 돌파했다. 심양고궁 박물관은 3년간 매년 관람객이 증가해 2018년 11.1% 증가했다. 2016년 독일 총리 메르켈이 심양시를 방문했을 때도 첫 방문지로 심양고궁을 찾았다. 하지만 요녕성 심양고궁 박물관은 2014년 처음으로 문화상품 등을 제작 및 출시하기 시작하였으며, 상품 디자인이나 브랜드 개발이 아직 미숙한 상태이다. 또한 중국 내에서도 역사적 문화유산으로써 가치가 높음에도 불구하고 타 박물관과 비교해 문화상품 등의 발전 상황이 더디고 미흡한 부분이 많다.
따라서 본 연구에서는 심양고궁 박물관의 일반적 현황과 문화자원을 정리 분석하여 국내·외의 유사 사례의 비교 분석과 설문조사 연구 결과를 통해 박물관의 문화상품 개발에 있어서 가치 및 필요성을 분석하여 심양고궁 박물관의 문화상품 디자인의 단점과 약점 등의 근본적인 원인들을 살펴보고자 한다. 마지막으로 위의 연구 결과를 통해 디자인 이론의 근거로 심양 고궁 문화상품 디자인 제작을 진행하였다.
본 연구는 중국 청나라 문화의 대표적 박물관인 심양고궁을 대상으로, 향후 문화상품 디자인 방향 설정에 응용 가능한 학제적 기초를 마련하기 위해 설문조사를 통하여 디자인 제작 방안을 파악하고 디자인 기준을 세우며, 심양고궁 문화자원 중에서 건축물과 유물의 사진을 기반으로 현대적인 문화상품 디자인 안을 제안함으로써, 관광객들에게 심양고궁 문화상품에 대한 만족도를 높이고 향후 심양고궁 문화산업의 활성화에 도움이 되고자 하는데 본 연구의 목적이 있다.
본 연구는 총 8장으로 구성되어 있으며, 연구의 진행 순서는 다음과 같다.
제1장에서는 본 연구의 목적 및 연구 방법과 범위에 대하여 설명하였다. 제2장에서는 문헌과 선행연구 고찰을 통하여 세계문화유산과 박물관 문화상품 디자인 관한 이론적 개념과 분류를 파악하고 정의하였다. 제3장에서는 앞의 2장의 유형분석의 이론적 바탕을 근거하여 세계문화유산 중 유네스코(UNESCO) 선정 5대 궁전 유적인 프랑스 베르사유 궁, 스페인 알함브라 궁, 프랑스 퐁텐블로 궁, 중국 북경 고궁(자금성), 러시아 모스크바 크렘린 궁의 사례를 심양고궁 박물관의 문화상품 종류와 디자인 비교 분석 통해 연구를 진행하였다. 제4장에서는 심양고궁 박물관의 일반적 현황, 심양고궁 박물관의 문화자원 정리 및 심양고궁 문화상품 현황을 분석하였다.
또한 제5장과 6장에서는 앞의 과정을 바탕으로 심양고궁 박물관 문화상품 디자인 개발 방향 실증 검증을 위한 심양고궁 문화자원 선호도, 디자인 개발 관한 문화상품 선택 중요도 및 구입 행동을 위한 빈도 조사 및 설문조사와 수집된 데이터를 통계 처리하여 분석하였다. 제7장에서는 앞의 과정들을 통해 얻어진 결과를 분석하여 심양고궁 박물관의 올바른 문화상품 디자인 개발 방향성을 제시하고, 심양고궁 문화상품 디자인 제작과 최종안을 완성하였다.
마지막으로 제8장에서는 연구결과의 요약과 정리, 연구결과의 한계와 향후 연구 과제를 명확히 하고 차후 연구의 활성화의 필요성을 서술하며 심양고궁 박물관의 문화상품 디자인 개발을 위한 제안적의 방향을 제공하였다.
본 연구에서 파악한 심양고궁 박물관 문화상품 시장의 문제점을 토대로 관광객의 요구를 충족시키기 위한 민족 문화적 지역의 역사, 특색을 지닌 새로운 문화상품 디자인 개발 방안을 제시하였다.
세계문화유산을 활용한 문화자원 개발 문화상품은 심양 고궁박물관의 문화창의산업 체계에서 중요한 부분이며. 심양고궁 박물관의 장기적인 발전에 중요한 역할을 한다. 심양고궁 박물관의 문화상품 디자인 개발은 박물관의 문화상품 디자인을 위한 방법, 전략, 그리고 홍보 방법 등을 끊임없이 탐구하고 총결산하는 것이 앞으로도 계속 연구해야 할 과제이다. 앞으로의 과제는 부족한 부분에 대해서 계속 연구하여 수정 보완을 진행할 것이며, 본 논문에서 제안한 심양고궁 박물관 문화상품 디자인이 본래의 연구 목적과 같이 심양고궁 박물관 측에 제안하고 협의하여 실용화가 될 수 있도록 추진하고자 한다. 이러한 부분들을 차후 연구의 과제로써 보완을 통해 실질적이고 심층적 연구를 진행할 것이다.

摘要

世界遗产是指被联合国教科文组织和世界遗产委员会确认的人类罕见的、无法替代的财富,是全人类公认的具有突出意义和普遍价值的文物古迹及自然景观。截至2018年7月3日,世界遗产共有1092处,分布在世界167个国家。中国自1985年12月12日加入“保护世界文化和自然遗产公约”以来,目前世界文化遗产共有53个,仅次于意大利的54个,位居世界第二。此外,由于成功列入世界文化遗产名录,逐年使用的游客越来越多,相关文化产业也在发展。2016年,李克强总理在国务院常务会议上确定推进文化文物单位文化创意产品开发的措施,提升社会文明水平。文化内容开发作为文化产业发展的重要一环,伴随着政府的大力支持,将是前所未有的机遇。这可以窥见中国政府在文化遗产相关事业的发展上有多大的功夫。因此,近年来中国政府积极支持保护和利用博物馆文物及资源的工作顺利开展。不仅如此,透过有关的政策和条例,鼓励博物馆保护文化遗产,扩展有关的文化产业。
本研究希望利用2004年7月被指定为世界文化遗产的晚清文化发源地--辽宁省沈阳故宫博物馆文化资源的建筑和文物,研究开发文化商品。作为世界文化遗产,沈阳故宫与北京紫禁城一同保存于中国中世纪,是现存最具代表性的宫殿式建筑之一。清初时期用作皇帝宫,面积达18150平。至今保存完好,是历史涵义极深的遗产之一。拥有400年的历史。2018年沈阳故宫年接待游客201万300人次,首次突破200万人次。沈阳故宫博物馆三年来每年参观人数增加,2018年增长11.1%。2016年,德国总理默克尔访问沈阳市时,也来到沈阳故宫作为首访地。不过,辽宁城沈阳故宫博物馆于2014年首次开始制作和推出文化商品等,无论是商品设计还是品牌开发尚不成熟。此外,中国国内也作为历史文化遗产,尽管价值很高,但与其他博物馆相比,文化商品等发展状况缓慢,还有很多不足之处。
因此,本研究对沈阳故宫博物馆的一般现状和文化资源进行了整理分析,通过对国内外类似案例的比较分析和问卷调查研究成果,分析了博物馆在文化商品开发上的价值及需要,从而对沈阳故宫博物馆进行了分析。的文化商品设计的缺点和弱点等根本原因。最后通过上述研究成果,以设计理论为依据进行沈阳故宫文化商品设计制作。
本研究以中国清朝文化代表性博物馆沈阳故宫为对象,为今后文化商品设计方向设定奠定可应用的跨学科基础,通过问卷调查了解设计制作方案,制定设计标准,在沈阳故宫文化资源中,以建筑和文物的照片为基础,提出现代文化商品设计方案,希望提高游客对沈阳故宫文化商品的满意度,有助于今后沈阳故宫文化产业的活跃,这便是本研究的目的。
本研究共八章部分组成,具体研究顺序如下:
第一章对本研究的目的及研究方法和范围作了说明。第二章通过文献和先行研究考察,了解和界定了世界文化遗产和博物馆文化商品设计的相关理论概念和分类。第三章基于前两章类型分析的理论基础,从世界文化遗产中选定联合国教科文组织(UNESCO)五大宫殿遗迹法国凡尔赛宫、西班牙阿尔罕布拉宫、法国枫丹白露宫、中国北京故宫(紫禁城)、。通过对沈阳故宫博物馆文化商品种类和设计比较分析,对俄罗斯莫斯科克里姆林宫案例进行了研究。第四章分析了沈阳故宫博物馆的一般现状、沈阳故宫博物馆的文化资源整理及沈阳故宫文化商品现状。
此外,在第五章和第六章中,基于前面的过程,沈阳故宫博物馆文化商品设计开发方向实证验证的沈阳故宫文化资源偏好,对设计开发相关文化商品选择重要性及购买行为的频率调查、问卷调查和收集的数据进行了统计分析。第七章分析了
通过前面的过程取得的结果,提出了沈阳故宫博物馆正确的文化商品设计开发方向性,完成了沈阳故宫文化商品设计制作和最终方案。
最后,第八章对研究结果的总结和整理,明确了研究结果的限制和未来的研究课题,并叙述了日后研究的活化需要,为沈阳故宫博物馆的文化商品设计开发提供了建议性方向。
基于本研究掌握的沈阳故宫博物馆文化商品市场存在的问题,提出了具有民族文化地域历史、特色的新型文化产品设计开发方案,以满足游客需求。
利用世界文化遗产开发文化资源文化商品是沈阳故宫博物馆文化创意产业体系中的重要组成部分。对沈阳故宫博物馆的长远发展起着重要作用。沈阳故宫博物馆的文化商品设计开发,对于博物馆的文化产品设计的方法、策略,以及推广方法等进行不断探索和总结,是今后继续研究的课题。今后的挑战将继续研究不足之处,进行修正补充,本论文中提议的沈阳故宫博物馆文化商品设计,如原本的研究目的,向沈阳故宫博物馆方面提出并协商,希望推动其成为实用化。将这些部分作为以后研究的课题加以补充,将进行实质性和深入的研究。

Abstract

World heritage refers to the rare and irreplaceable wealth of mankind as identified by UNESCO and the World Heritage Committee, and is a historical and natural landscape of outstanding meaning and universal values recognized by all mankind. As of July 3, 2018, there were a total of 1,092 World Heritage sites, which are distributed to 167 countries around the world. Since China joined the "World Cultural and Natural Heritage Protection Convention" on Dec. 12, 1985, it now has a total of 53 World Heritage sites, ranking second in the world after Italy's 54 ones. In addition, related cultural industries are developing as the number of tourists who use them every year is increasing due to the successful registration of world heritage. In 2016, Premier Li Keqiang confirmed measures to promote the development of cultural creativity products at the State Council's executive meeting, enhancing the level of social civilization. The development of cultural content will be an unprecedented opportunity with extensive government support as part of the development of the cultural industry. This is a glimpse into how much the Chinese government is putting into the development of cultural heritage-related projects. Therefore, the Chinese government has been actively supporting the smooth process of protecting and utilizing museum relics and resources. In addition, related policies and ordinances encourage museums to preserve cultural heritage and expand related cultural industries.
This study aims to study the development of cultural products by utilizing the buildings and relics of the Shenyang Palace Museum in Liaoning Province, the origin of Manchu culture, which was designated as a World Heritage Site in July 2004. As a World Heritage Site, the ancient palace of Shenyang has been preserved since the Middle Ages in China along with Beijing's Forbidden City, and is one of the most representative palace-style structures in existence. It was used as an imperial palace during the early Bronze Age, and covers 18,150 Square metre of land It has been preserved intact to date, and its historical meaning is one of the very deep legacies. It boasts 400 years of history. In 2018, the number of ancient palaces in Shenyang surpassed 2 million for the first time at 201,300 per year. The Shenyang Palace Museum saw an increase in visitors every year for three years, up 11.1 percent in 2018. In addition, when German Chancellor Merkel visited the city of Shenyang in 2016, she visited the Shenyang Palace as her first stop. However, the Shenyang Palace Museum in Liaoning Province started to produce and release cultural products for the first time in 2014, and the product design and brand development are still immature. In addition, I will say that the development situation of cultural products and other cultural products is slow and insufficient compared to other museums despite their high value as historical cultural heritage in China.
Therefore, in this study, we will analyze the values and needs of the cultural products development of the museum through comparative analysis of similar cases at home and abroad and the survey results, and analyze the shortcomings and weaknesses of the cultural products design of the museum and examine the fundamental causes. Finally, through the results of the above study, the design of the cultural product design of the ancient palace in Shenyang was carried out on the basis of the design theory.
The purpose of this study is to help tourists increase their satisfaction with the cultural products of Shenyang Palace and promote the culture industry in the future by identifying design methods and establishing design criteria through a survey to lay the academic foundation applicable to setting future cultural product design directions.
This study consists of eight chapters in total, with the following hand prints:
Chapter 1 describes the purpose and methods and scope of this study. Chapter 2 identified and defined the theoretical concepts and classifications on the design of world heritage and museum cultural products through the study of literature and prior research. Chapter 3 based on the theoretical basis of the previous two types analysis, we conducted a study by comparing the cultural product types and design of the Shenyang Palace Museum with the examples of the Five Palace Sites of UNESCO, the Alhambra Palace in Spain, the Pontenblo Palace in France, the ancient palace in Beijing in China, and the Kremlin Palace in Moscow in Russia. Chapter 4 analyzed the general status of the Shenyang Palace Museum, the cultural resources of the Shenyang Palace Museum, and the current status of the Shenyang Palace Cultural Products.
Chapters 5 and 6 also statistically processed and analyzed data collected during the survey describing the preference of cultural resources of Shenyang Palace for verification of development direction verification, design development, importance of cultural product selection, and frequency for purchasing behavior based on the preceding process. In Chapter 7, we analyzed the results obtained through the preceding processes and presented the direction of the development of the right cultural product design in the Shenyang Palace Museum, and produced and completed the design of the cultural product of the Shenyang Palace. Finally, Chapter 8 outlines and outlines the results of the study, clarifies the limitations of the results of the study and future research tasks, and describes the need for activating further studies. It provided a suggestive direction for the development of cultural product design in the Shenyang Palace Museum. Based on the problems in the cultural product market of the Shenyang Palace Museum, identified in this study, he presented a plan to develop a new cultural product design with the history and characteristics of the ethnic cultural area to meet the needs of tourists. Cultural products for cultural resource development utilizing the World Heritage are an important part of the cultural creative industry system of Shenyang Palace Museum. It plays an important role in the long-term development of the Shenyang Palace Museum. Since the development of the cultural product design of the Shenyang Palace Museum has taken the stage of exploration and research, constantly exploring and calculating methods, strategies and promotion for the design of cultural products in the museum is a task to continue to be studied. We will continue to study the deficiencies and carry out the correction and supplementation, and we will continue to push forward our efforts so that the design of the Shenyang Palace Museum's cultural products experimentation as proposed in this paper can be commercialized by consulting with the Shenyang Palace Museum as originally for research purposes. These parts will be supplemented as future research tasks and practical and in-depth research will be carried out.

키워드

  • # 세계문화유산 # 심양고궁 박물관 # 문화상품 디자인

  • # 世界文化遗产 # 沈阳故宫博物馆 # 文化商品设计

  • # World Cultural Heritage # Museum of the Shenyang Palace # Design of Cultural Products

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