학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_06

중국 여행 애플리케이션의 감성디자인 요소에 관한 연구 关于中国旅行APP感性设计要素的研究 A Study on the Sensibility Design Elements of Travel Applications in China

  • Name : 옹설연ㅣWENG XUEJUAN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 김형우ㅣ金亨优ㅣKim Hyung Woo
192.168.95.161

초록

IT산업의 발달은 지식과 정보를 기반으로 한 스마트 환경을 빠르게 변화시키고 있다. 스마트 폰과 같은 디바이스에 모바일 서비스가 접목되어 모바일 생태계가 형성되면서 누구나 접근하기 용이하고 언제 어디서든지 손쉽게 정보를 활용할 수 있는 정보화 시대가 도래한 것이다. 모바일 생태계의 형성은 모바일 산업의 출현과 발전 및 성장으로 이어지고 있으며, 기술의 발전과 함께 다양한 미디어가 생산되고 모바일 애플리케이션과 같은 응용프로그램이 개발되어 모바일 생태계를 빠르게 확장시키고 있다. 또한 연결성이 가장 큰 특징인 모바일 서비스의 활성화로 다양한 플랫폼이 출현하게 되었고, 아울러 기존 오프라인 시장 역시 빠르게 온라인 시장으로 전환되거나 전략적으로 병행되면서 모바일 전자상거래 시장도 동시에 확대되었다. 즉, 모바일 커머스를 기반으로 한 모바일 애플리케이션이 여러 서비스 형태로 개발되고 있는데, 이를 모바일 커머스 애플리케이션 이라고 한다.
모바일 여행 애플리케이션의 성장은 모바일 서비스 생태계에서 정보를 생산하기도 하고 교류를 통해 확산되기도 하면서, 사용자의 서비스 환경까지 빠르게 변화시키고 있다. 이는 모바일 여행 환경에서 넘쳐나는 정보에 대한 접근장벽을 낮추어 사용자들이 자신들의 경험을 쉽게 공유할 수 있는 환경 아래 놓이게 되었다는 것이다. 또한 모바일 여행 환경에서 소비시장이 기능 중심에서 사용자의 감성 중심으로 이동하게 되었는데, 이는 사용자의 욕구를 충족시키는 가치로서 감성이 점차 중요해지고 있다는 것이기도 하다. 모바일 여행이 일상화된 지금의 환경에서 사용자들의 소비행동과 라이프스타일은 경험에서 창출되어 공유되고 있으며, 이러한 경험이 다른 사용자들에게 감성을 중심으로 재차 공유로 방향성을 제공하는 기반이 되고 있기 때문에 사용자의 감성은 더욱 중요해지고 있는 것이다. 따라서 개인맞춤서비스가 최적화된 모바일 여행 애플리케이션에서 사용자의 감성에 관한 연구는 새로운 서비스 환경에서 사용자와 지속적인 관계를 유지하기 위한 것이다. 또한 이러한 연구를 통해 모바일 상의 개인맞춤서비스에 있어서 기업과 사용자 간 상호 유리한 요소로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 실험적인 실증실험을 통해 소비자의 요구에 부합하는 모바일 트래블 애플리케이션의 감성적 설계요소를 추출하고, 상관관계 분석을 통해 각 요소에 존재하는 상관관계를 파악하여 향후 인터넷 여행의 더 나은 발전을 위한 일정한 올바른 방향성을 제공 것을 목적으로 한다.
또한 본 연구에서는 모바일 여행 애플리케이션을 중심으로 감성 디자인 요소 관계의 선호도에 미치는 영향을 살펴보고 그 결과를 통해 변화된 서비스 환경에서 기업과 사용자에게 각각 유리한 요소들을 연구를 통해 제시하였다.
실험 시연 과정에서 감성 설계를 평가하기 위해 SD 평가 방법을 선택하였다. 우선 2018년 중국 상거래 순위 1위에서 3위 업체인 트립닷컴(携程旅行), 츄날(去哪儿旅行), 마펑워(马蜂窝旅行) 여행 애플리케이션을 연구 대상으로 선정하였다. 사전 연구에서는 이들 3개 애플리케이션에 대한 예비 기초 조사를 위해 중국인 81명을 대상으로 여행 애플리케이션과 관련된 감성적 어휘를 수집하였다. 그 후 디자인전공 석·박사과정의 전문가 집단을 통해 조사 내용과 상관없는 형용사를 제거하고 그룹화를 통해 선별된 이미지 어휘 20쌍를 최종 그룹화 하였다. 앞의 조사 과정에서 도출된 20쌍의 형용사 어휘를 바탕으로 SD법을 통해 7점 척도 방법을 적용하여 2차 설문지를 작성하였다. 그 후 SPSS를 통한 요인 분석으로 20쌍의 형용사 어휘를 5종류의 감성디자인 요소로 분류 및 5개의 감성 요소를 적용하여 트립닷컴, 쿠나어, 마펑워의 모바일 여행 애플리케이션에 대해 평가분석을 진행하여 각 요소 간의 상관관계를 분석하였다.
요인 분석 결과, 여행 애플리케이션의 감성 디자인 요소를 크게 5가지로 분류하였다. 그 분류는 형용사 어의에 따라 각각 기능적(편의성, 민첩성, 간편성, 풍부함, 효율성, 양방향성), 시각적(선명도, 화합도, 정결도), 매력적(친절도, 흥미성, 흡인력, 우월성, 활기), 문화적(가치성, 이해성, 혁신성, 리더쉽), 안전적(안전성, 신뢰도)으로 분류하였다.
세 여행 애플리케이션의 선호도 평가 결과를 여행 애플리케이션 선호도 순위와 조합함으로써 기능성 감성 디자인 요소가 기업 경쟁력에 가장 현저한 영향을 미친다는 사실을 발견할 수 있었다. 또한 상관 분석에서는 시각적 감성 설계 요소가 다른 네 가지 요소와 가장 관련성이 강하다는 것을 발견할 수 있었다. 따라서 모바일 여행 애플리케이션 개발에 있어서 행위적 감성 요소가 중요한 요인으로 작용함을 알 수 있었다. 애플리케이션의 행위적 감성 요소가 나쁘면 영향력을 발휘하기 어렵다고 할 수 있는데, 행위적 감성 요소는 제품의 품질과 사용 효율 등을 포함한다. 행위적 감성 디자인은 사용자가 애플리케이션 제품을 사용할 때의 편의성, 민첩성, 간편성, 풍부성, 효율성 및 인터랙티브에 관계되며, 사용자가 어느 한 제품에 대한 평가는 주로 자신의 사용감에 근거한다. 만약 제품이 사용자에게 부정적인 심리적 경험을 준다면, 사용자들은 제품에 부정적인 평가를 하며 따라서 그 제품을 선택하지 않을 것이다. 또한 5개의 감성디자인 요소의 상관성을 살펴본 결과 다른 요소 간의 상관성 보다 시각적 요소와 나머지 4개의 요소 간의 상관관계가 가장 높게 나타났다. 사용자의 첫인상은 사용자의 각 감각 기능에 좋은 느낌을 줄 수 있어야 하며, 감성적인 디자인의 시각적 요소는 브랜드의 이미지를 상승시켜 좋은 브랜드 효과를 낼 수 있다. 시각적인 디자인은 그것이 야기하는 반응이 즉각적이기 때문에 사람들에게 가장 잘 맞는 가장 간단한 차원이라고 할 수 있다. 따라서 애플리케이션 디자인 시 감성디자인 요소와 상호 관련성도 중시해야 한다는 사실을 알 수 있다.
마지막으로 본 연구에서는 여행 애플리케이션 감성 디자인 요소를 행위적, 시각적, 매력적, 문화적, 안전적 등 5가지로 구분하고 있으나, 이러한 요소들로 사용자들이 모바일 여행 애플리케이션을 사용하면서 경험하는 것을 모두 나타내지 못하기 때문에 브랜드 경쟁력 평가 요소와 모바일 여행 애플리케이션의 감성디자인 요소의 상관성에 대해 더욱 심층적인 연구가 필요할 것이다. 또한 시대적 기술변화와 소비자의 요구에 따른 가상현실을 연계하여 VR, AR 등으로 진화가 가능할 것으로 판단되며, 이를 연계한 심층적인 연구도 함께 진행되어야 할 것이다.

摘要

IT产业的发展正在迅速改变以知识和信息为基础的智能环境。随着移动服务与智能手机等设备相结合,形成移动生态界,谁都可以方便接近,随时随地都可以轻松利用信息的信息化时代已经到来。移动生态界的形成带来了移动产业的出现、发展及成长,随着技术的发展,出现了多种媒体,开发移动应用程序等应用软件、移动生态界正在迅速扩张。另外,连接性最大的特点是移动服务活性化,出现了多种平台,同时现有的线下市场也迅速转换为在线市场或战略性并行,移动电子商务市场也同时扩大。 即,以移动商务为基础的移动应用正在以各种服务形态开发,这被称为移动商务应用。
移动旅行应用软件的成长,在移动服务生态界生产信息,通过交流扩散,并迅速改变用户的服务环境。这降低了移动旅行环境下对信息泛滥的接触障碍,使使用者处于可以轻易共享自身经验的环境之下。另外,在移动旅行环境中,消费市场从功能中心向用户感性转移,作为满足用户需求的价值,感性逐渐变得重要。在移动旅行日常化的现在环境下,使用者的消费行动和生活方式都是从经验中创造并被共享的,这些经验是以其他使用者为中心再次提供方向性的基础,因此使用者的感性变得更为重要。因此,在个人定制服务最佳化的移动旅行应用中,对用户感性进行研究是为了在新的服务环境下与用户维持持续的关系。而且通过这样的研究,在移动上个人量身定做服务上,可以成为企业和使用者之间相互有利的因素。
本研究的目的在于通过实验性的实证实验,提取符合消费者要求的移动旅行应用软件的感性设计要素,通过分析相关关系,掌握各要素存在的相互关系,为今后网络旅行的更好发展提供一定正确的方向性。
另外,在本研究中,以移动旅行应用为中心,观察感性设计要素关系偏好程度的影响,并通过研究提出了在变化的服务环境下对企业和用户有利弊的因素。
在实验演示过程中,为了评价感性设计,选择了SD评价方法。 首先将2018年中国商务交易排名第1位到第3位的企业trip com(携程旅行)、去哪儿旅行、马蜂窝旅行应用程序选定为研究对象。在事前研究中,为了对这3个应用程序进行初步基础调查,以81名中国人为对象收集了有关旅行应用程序的感性词汇。之后通过设计专业在读硕、博士生的专家集团,去除与调查内容无关的形容词,通过集团化筛选出来的20对形象词汇最终实现了集团化。以上述调查过程中发现的20对形容词词汇为基础,运用SD法,采用7分尺度方法制作了第2次问卷调查。之后通过SPSS分析要素,将20对形容词词汇分为5种感性设计要素,并运用5个感性要素对Tripcom、Kunair、Marpongwar的移动旅行应用进行评价分析,分析各要素之间的相互关系。
因素分析结果显示,旅行应用软件的感性设计要素大致分为五大类。其分类根据形容词的语义分为功能性(便利性、敏捷性、简便性、丰富性、效率性、双向性)、视觉性(鲜明度、和谐度、洁净度)、魅力性(亲切度、兴趣性、吸引力、优越性、活力)、文化性(价值性、理解性、革新性、领导能力)、安全性(安全性、信赖度)。
三个旅行应用软件的偏好度评价结果与旅行应用软件偏好度排名相组合,发现了功能性、感性、设计要素对企业竞争力的影响最为显著的事实。而且在相关分析中发现,视觉、感性、设计要素与其他4个要素的关联性最强。由此可以看出,在手机旅行应用开发上,行为性感性因素起到了重要的作用。应用软件的行为性感性要素不好的话很难发挥影响力,行为性感性要素包括产品质量和使用效率等。行为性感性设计与用户使用应用程序时的便利性、敏捷性、简便性、丰富性、效率性及互动性有关,用户对某一产品的评价主要依据自己的使用感。 如果产品给用户带来负面的心理体验,用户就会对产品进行负面的评价,不会因此而选择该产品。 另外,对5个感性设计要素的关联性进行观察的结果显示,与其他要素之间的关联性相比,视觉要素与其余4个要素之间的关联性最高。用户的第一印象应该对用户的各个感觉功能产生好的感觉,感性设计的视觉要素可以提升品牌形象,产生好的品牌效果。 视觉设计因其引起的反应及时,可以说是最适合人们的最简单的层次。由此可以看出,在应用设计时,应重视感性设计要素和相互关联性。
最后,本研究将旅行应用感性设计要素分为行为性、视觉性、魅力性、文化性、安全性等5个部分,但这些因素并不能代表使用者在使用移动旅行应用时所经历的一切,因此,有必要对品牌竞争力评价要素和移动旅行应用软件的感性设计要素的相关性进行更深入的研究。 另外,还判断出可以连接时代技术变化和根据消费者需求的虚拟现实,向VR、AR等进化,并进行与此相关的深层研究。

Abstract

The development of the IT industry is rapidly creating a smart environment based on knowledge and information. The mobile ecosystem has been formed by combining mobile services with devices such as smart phones, making it easy for anyone to access and information can be used anytime and anywhere. The formation of a mobile ecosystem is leading to the emergence, development and growth of the mobile industry. With the development of technology, various media are produced and application programs such as mobile software, applications are developed to rapidly expand the mobile ecosystem. The mobile e - commerce market has also expanded as the existing offline market has rapidly shifted to the online market or has been strategically paralleled. In other words, a mobile commerce-based mobile application is being developed as a service, which is called a mobile commerce application.
The growth of mobile travel apps is rapidly changing into the user's service environment, both in the mobile services ecosystem and in the information industry. This lowers the access barriers to information overflowing in the mobile travel environment and puts them under an environment where users can easily share their experiences. In the mobile travel environment, the consumer market has shifted from the functional center to the center of the user's emotions, which is increasingly important as the value that meets the user's desires. In the current environment where mobile travel is commonplace, consumer behavior and lifestyle are created and shared from experience. Since this experience is based on emotional re- Sensibility is becoming more important. Therefore, research on emotions of users in mobile travel apps with optimized personalized service will be useful as a mutual advantage between companies and users because it is also important for companies to maintain a continuous relationship with users in a new service environment.
As the quality of life is improved by the rapid economic growth of China, the mental desire level of Chinese people is also increasing. Therefore, the design that suits the consumers' emotions has a great influence on the consumers' desire to use the product when selecting the products, which will increase the consumers' will to spend and increase the profit of the company so that the company can enter the market more easily. In this paper, empirical design elements of Mobile Travel App that meet consumer 's needs are extracted through experimental empirical experiment, and correlational analysis is used to identify the correlation between each element. It aims to provide certain academic guidelines to design specifications.In this study, we investigate the influence of the mobile travel app on the preference of emotional design element relation and present the favorable factors to the enterprise and user in the changed service environment.
The SD evaluation method was chosen to evaluate emotional design during the experimental demonstration. First, we selected three apps for trip ad (携程旅游), chunal (去哪儿旅游), and mafuugu (马蜂窝旅游), which are the top three rankings in China in 2018. In the preliminary design study, preliminary basic research was conducted on these three apps. In the first survey, emotional vocabulary related to travel apps of 81 Chinese users was collected. As a result, 20 representative pairs of opponents were selected. In the second survey, respondents were asked to rate three travel apps with seven standards based on these 20 pairs of objective words, while evaluating the preferences of the three travel apps and analyzing the correlation of the final data. Respectively.As a result of the factor analysis, the emotional design elements of the travel app were classified into five categories. The classification is classified into three categories according to the adjective words: functional (convenience, agility, simplicity, abundance, efficiency, interactivity), visual (clarity, harmony and clarity), attractive (kindness, interest, attractiveness, superiority, Understanding, innovation, leadership) and safety (safety, reliability).
By combining the preference evaluation results of the three travel apps with the ranking of e - commerce transactions, we found that the functional emotional design factor has the most significant effect on the competitiveness of the company. In the correlation analysis described below, it was found that the visual sensibility design element is most related to the other four elements. Therefore, the visual design element is an important place, but when researching and updating the travel app design of e-commerce companies, the correlation between the elements should be emphasized and considered together. Especially, it should focus on visual element design. In this way, it is necessary to satisfy the needs of consumers and to enable companies to develop relatively competitive environment.

키워드

  • # 여행 # 애플리케이션 # 감성요소 # 스마트폰

  • # 旅行 # App # 感性要素 # 智能手机

  • # shopping # application # emotional factor # smart phone

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