학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.08_07

칸딘스키의 비주얼 뮤직 추상 이론과 비주얼 뮤직 추상 영화의 관계 - 20세기 추상 영화 작품에 대한 분석을 중심으로 - 康定斯基视觉音乐抽象理论与视觉音乐抽象电影的关系 —以20世纪抽象电影作品分析为中心— The relationship between kandinsky's visual music abstract theory and visual music abstract film - Focused on the analysis of abstract film works in the 20th century -

  • Name : 成寓寓ㅣCHENG YUYU
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 김해윤ㅣ金海润ㅣKim, Hae-yoon
192.168.95.161

초록

“비주얼 뮤직” (visual music)이라는 용어는 1912년에 처음으로 제기되었고 칸딘스키의 추상회화를 설명하기 위해 사용되었다. 그러나 그 기원에 대해 기워전 6세기 피타고라스의 음악과 수학, 플라톤의 음악과 천체 및 아리스토텔레스의 음악과 색채 리듬 등 관계로 거슬러 올라갈 수 있다. 그뿐만 아니라 중세기의 보에티우스(Boethius), 프라치노 가푸리오(Franchino Gaffurio) 등의 보완과 강화를 거쳤으며, 근대 과학 시기까지 지속되어 아이작 뉴턴(Sir Isaac Newton)이 빛의 색채와 음악 음계의 대응 관계에 대해 보충을 진행한 후 이후의 색채 뮤직, 추상 회화, 광색 예술 및 추상 영화 등 여러 가지 초기 형식의 비주얼 뮤직 실천 활동에 튼튼한 기초를 제공하였다. “비주얼 뮤직”을 대표하는 추상화가 칸딘스키는 음악과 회화를 내적 정신의 구현이라 생각하였다. 그는 자신의 회화 작품을 통해 음악성을 표현하였고 비주얼 뮤직 사상이 있는 추상 이론을 확립하였는데 색채, 점, 선, 면의 형식, 구도 부분의 내용이 포함된다. 초기 형식의 한 가지에 속하는 추상 영화는 비주얼 뮤직의 사상을 주요 목적으로 고수하였고 추상 영화의 역사적 흥망성쇠는 전 20세기를 관통하고 있으며 초기의 “절대 영화”(Absolute Film)를 대표하는 유파는 직접적으로 도형과 음악의 관계를 탐색하는 것을 핵심으로 하였다. 본 연구는 비주얼 뮤직 배경의 시각에서 칸딘스키의 음악 추상 이론과 비주얼 뮤직 추상 영화의 관계에 대해 연구하였다. 현재 해당 주제에 관한 연구 문헌이 존재하지 않고 또 비슷한 주제의 연구도 충분한 문헌 또는 사례 증거가 존재하여 칸딘스키 사상을 실험 애니메이션 즉 비주얼 뮤직 추상 영화의 관점으로 이어질 수 있도록 뒷받침해줄 수 없다; 또 추상 영화 작가와 작품을 통해 칸딘스키의 추상 이론을 증명하는 것은 추상 영화를 창작할 때 문헌 또는 그림 설명의 증명 과정이 부족하고; 문헌 연구 또는 작품 분석 등 방식으로 추상 영화 작가들에 대한 칸딘스키의 영향을 입증하는 아쉬움이 남아 있다. 때문에 본 연구를 통해 이와 같은 측면에서의 문헌 공백과 분석 프레임 공백, 작품 분석 이미지 공백, 구체적 관계의 불명확함 등 문제를 해결하고, 해당 주제 연구에 관한 문헌 공백을 보완하여 유사 주제 연구에서 해결해야 할 문제를 위해 부족한 이론적 증거를 제공할 수 있다.
본 연구는 비주얼 뮤직, 칸딘스키, 추상 영화 등 이론적 고찰 내용에 대한 분석과 정리를 통해 칸딘스키 비주얼 뮤직 추상 이론 프레임을 형성하였고, 분석 기준으로서 실행 가능성을 확인하였으며, 해당 프레임 속에서 연대의 순서에 따라 20세기 비주얼 뮤직 추상 영화 작품에 대한 분석을 진행하였다. 최종적으로 사례 분석 결과를 기반으로 하여 작품 분석에서 연관된 분석 기준 즉 칸딘스키의 이론, 분석 대상 즉 예술 작가 및 작품, 분석 범위 즉 발전 연대 이 세 가지 요소에 대해 시각적 구분을 진행하여 칸딘스키 이론에서 어떤 내용이 비주얼 뮤직 추상 영화와 밀접하고 소원한 관계가 있는지; 어떤 예술 작가에 매우 큰 영향을 미쳤는지; 어느 연대에서 그 관계가 더욱 부각되었는지를 탐구하였다.
본 연구는 각 연대의 추상 영화 작품 모두 정도가 다르게 칸딘스키의 비주얼 뮤직 추상 이론을 나타냈고, 그의 색채 비교 이론이 비주얼 뮤직 추상 영화와 관계가 밀접 하지만 후기에 색채의 명암과 채도 면에서 변화가 발생하였다는 것을 알게 되었다. 또한 형식 이론이 초기의 비주얼 뮤직 추상 영화에 대한 영향이 더욱 전면적이고 깊으며 후기의 이론에서 점, 선, 면의 형식 긴장감, 소리, 대립 등으로 칸딘스키 사상 특징의 내용을 깊이 드러내는 내용이 점점 버려졌다; 오스카 피싱거(Oskar Fishinger)와 로버트 데롤(Robert Darroll)등 예술작가들은 칸딘스키의 영향을 크게 받았고, 스탠 브래키지(Stan Brakhage)는 칸딘스키의 영향을 매우 적게 받았다; 그 뿐만 아니라 30년대는 칸딘스키 이론과 비주얼 뮤직 추상 영화 사이의 밀접한 관계가 가장 돋보이는 시기이고 60년대는 받은 영향이 비교적 적다. 이들 사이에는 오래되고 끊임없이 변화하는 관계가 존재하고, 이런 관계는 비주얼 뮤직 추상 영화와 함께 상업 영화 및 광고의 역동적 그래픽 또는 실험 애니메이션 등 방향에 응용되어 계속해서 존재할 것이다.

摘要

“视觉音乐” (visual music)术语于1912年被首次提出并用以说明康定斯基的抽象绘画,但它的起源可以追溯至公元前六世纪毕达哥拉斯的音乐与数学、柏拉图的音乐与天体以及亚里士多德的音乐与色彩韵律等关系,并且经历中世纪波爱修斯(Boethius)、弗朗赤努斯(Franchino Gaffurio)等人的完善与强化,从而延续至近代科学时期由艾萨克·牛顿 (Sir Isaac Newton)对光的色彩与音乐音阶的对应关系进行补充,为之后色彩音乐、抽象绘画、光色艺术以及抽象电影等多种早期形式的视觉音乐实践活动提供了坚实的基础。作为“视觉音乐”代表的抽象画家康定斯基把音乐与绘画都认为是一种内在的精神体现,他在自己的绘画作品中表达音乐性,并建立了具有视觉音乐思想的抽象理论,包括色彩、点、线、面的形式、构图部分的内容。而早期形式之一的抽象电影,则坚持以视觉音乐的思想为主旨,其历史的兴衰贯穿整个20世纪,初期代表“绝对电影”(Absolute Film)流派更是直接以探索图形和音乐的关系为核心。本研究是站在视觉音乐背景的视角中,对康定斯基视觉音乐抽象理论与视觉音乐抽象电影的关系进行探讨。由于目前该主题的研究尚未有文献存在,相似主题的研究中又存在没有充分的文献或案例证据支撑康定斯基思想延续到实验动画,即视觉音乐抽象电影的观点;利用抽象电影作家及作品来证明康定斯基抽象理论被应用于抽象电影创作时缺乏文献或图例解析的证明过程;缺少以文献研究或作品分析等方式证实康定斯基对抽象电影作家的影响等多个遗憾,因此需要通过本研究来解决该方面文献不足、分析框架暂无、作品分析图例缺失、具体关系不明确等问题,填补该主题研究上的文献空白,又可为类似主题研究中面临解决的问题提供它们所缺失的理论证据。
本研究通过对视觉音乐、康定斯基、抽象电影等理论考察内容的分析与归纳,形成了康定斯基视觉音乐抽象理论框架并确定了其作为分析标准的可行性,再以此框架按照年代顺序对20世纪视觉音乐抽象电影作品进行分析。最终以案例分析结果为基础,依据作品分析中所涉及的分析标准即康定斯基的理论、分析对象即艺术作家及作品、分析范围即发展年代这三大要素进行视角划分,来探讨康定斯基理论中哪些内容与视觉音乐抽象电影具有密切或疏远关系;对哪些艺术作家影响深远;以及在哪个年代中其关系更为突出。
本研究发现,各个年代的抽象电影作品中都不同程度的体现了康定斯基的视觉音乐抽象理论,他的色彩对比理论与视觉音乐抽象电影关系密切却在后期出现色彩明度、纯度上的变化,形式理论对早期的视觉音乐抽象电影影响更为全面深入,在后期时理论当中的点、线、面的形式张力、声音、对立等深刻体现康定斯基思想特征的内容却逐渐被摒弃;奥斯卡·费钦格(Oskar Fishinger)及罗伯特·达尔罗尔(Robert Darroll)等艺术作家受其影响深远,布拉哈格(Stan Brakhage)受其影响甚微;并且30年代是康定斯基理论与视觉音乐抽象电影之间存在密切关系最为突出的时期,60年代则受到的影响程度最少。他们之间存在着长久且不断变化的关系,并且这种关系也会伴随着视觉音乐抽象电影转型发展为应用于商业电影及广告的动态图形或实验动画等方向而继续存在。

Abstract

Visual music was proposed and used for theexplanation of Kandinsky's abstract painting in 1921. Still, the source couldbe traced back to the relationship between music and mathematics of Pythagoras,music and celestial bodies of Plato and music and color rhythm of Aristotle inthe sixth century B.C, and it was improved and enhanced by Boethius, FranchinoGaffurio, et al. in the medieval times. Then, it was extended to be a supplement of the correspondence between the color of light and musical scale of Sir Isaac Newton in the modern scientific period, which provided a consolidated foundation for various early forms of visual music practice activities such as color music, abstract painting, light color art and abstract film. As a representative of "visual music", abstractpainter Kandinsky thought music and painting were internal spiritual embodiment.He expressed musicality in the painting of work, and he built up an abstracttheory with the thought of visual music, including form and composition ofcolor, point, line and surface. The abstract film, one of the early forms,insisted that the thought of visual music would be the aim and the rise andfall of history went through the entire 20th century. The early representative,school of "absolute film" made the exploration of the relationshipbetween graphics and music as a core directly. From the prospect of thebackground of visual music, the paper explores the relationship between Kandinsky'sabstract theory of visual music and abstract film of visual music. Due to suchpities: no literature for the topic, insufficient literature or cases in thesimilar studies to support the extension of Kandinsky's thought to experimentalanimation, i.e., the opinion of the abstract film of visual music, the lack ofa proof process of literature or legend analysis to prove that Kandinsky'sabstract theory is applied to abstract film creation with abstract film writersand works, and the absence of literature research or work analysis to confirmKandinsky's influence on abstract film writers, so the study needs to solve theproblems: insufficient documents, lack of analysis framework temporarily, no analysislegend of works missing and unclear specific relationship, to fill in the blankin the literature of the theme. And it could provide theoretical evidence forthe problems faced in similar studies.
Through the analysis and conclusion of visualmusic, Kandinsky and abstract film, the study forms Kandinsky's abstract theoryframework of visual music and confirms the feasibility as an analysis standard.Then, there is an analysis of the abstract film of visual music in the 20thcentury according to the chronological order based on the framework. Finally,with the foundation of case analysis result, there is prospect division onthree factors involved in the work analysis, including the analysis standard, Kandinsky's theory, analysis object, art writers and works, and analysis range,age of development, to study the parts in Kandinsky's theory having a close orfar relationship with an abstract film of visual music, which parts would, theart writers who had been deeply affected and the eras with a more prominent relationship.
It is found in the study that abstract films ofall ages would show Kandinsky's abstract theory of visual music in varyingdegrees. His theory of color contrast was closely related to abstract film ofvisual music, but there was a change in the brightness and pureness of color inthe later period. The formal theory imposed a more profound and deeper impacton the abstract film of visual music in the early period; while the formaltension, voice and opposition of points, lines and surfaces in theory deeplyreflecting the characteristics of Kandinsky's thought had been removed gradually in the later period. Oskar Fishinger and Robert Darroll and other artwriters were deeply affected, while Stan Brakhage was slightly affected. Besides, the 30s was the period that there was the closest relationship between Kandinsky's theory and the abstract film of visual music, while there was theleast effect on the 60s. There is a long and changing relationship betweenthem, and the relationship would be existed along with such direction as atransformation of the abstract film of visual music into dynamic graphics orexperimental animation applied to commercial films and advertisements.

키워드

  • # 비주얼 뮤직 # 칸딘스키 # 추상 영화 # 밀접한 관계

  • # 视觉音乐 # 康定斯基 #抽象电影 # 关系密切

  • # Visual music # Kandinsky # Abstract film # Close relationship

참고문헌

[Book]

1. E.H.Gombrich, 『예술과 착각』, 저장촬영출판사, 1987
2. Kerry Broughher,Olivia Mattis and more,Visual Music: Synaesthesia in Art and MusicSince1900,New York:Thames &Hudson Co,2005

3. Adriano Abbado, Visual Music Masters:Abstract Explorations of Past and Present Artists. Skira,2018
4. John Gage, Colour and Culture: Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction. London: Thames& Hudson, 1995
5. Burkholder, J.Peter, A History of Western Music,New York‧ London:W.W. Norton &Company,2005
6. Alberto Ausoni,A Guide to Imagery: Musicin Art. J. Paul Getty Museum.2009
7. 스더핑, 『뉴턴의 미학 사상과 과학에 대한 기여』, 물리통보, 2000
8. Maarten Franssen,The Ocular Harpsichordof Louis-Bertrand Castel. Tractrix3, 1991

9. Elder.R,Bruce,Harmony and Dissent:Film and Avant-garde Art Movements in the
EarlyTwentieth Century. Film and MediaStudies,3,Wilfrid Laurier Univ. Press,
2008
10. John Gage, Colorand Culture:Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction, University ofCalifornia Press,1999
11. Grunenberg,Christoph and Harris,Jonathan,Summer of Love:Psychedelic Art,Social Crisis and Counterculture in the 1960s. Liverpool University,2005
12. Bainbridge Bishop,A Souvenir of Color Organ:With some suggestions in regard to the soulof the rainbow and the harmony of light, The De Vinne Press,1893

13. Alexander Wallace Rimington,Colour-music the art of mobile colour. Hutchinson,London,
1912
14. Ernst FlorensFriedrich Chladni,Entdeckungen Uber Die Theorie Des Klanges 1787,Literary Licensing,LLC,2014
15. Wassily Kandinsky,Concerning the Spiritual inArt ,Dover Publication, 1977
16. Phillip Barcio,The art of Frantiレek Kupka-From Figuration to Orphism,Ideelart,2016
17. "Roy de Maistre”,AGNSWcollection record, Art Gallery of New South Wales,2016
18. Kenneth C.Lindsay, Peter Vergo,Kandinsky:CompleteWritings On Art. Da Capo Press,1994
19. Jane Gibian,Alexander Burnett Hector andhis colour music invention, State Library of New South Wales,2018
20. Michael Betancourt,Visual musicinstrument patents,Borgo press,
2004
21. Michael Betancourt,Mary hallockgreenwalt the complete patent, wildside press,2005
22. Moritz, William,The Dream of Color Music, And Machines That Made it Possible,AnimationWorld Magazine.issue 2,
1997
23. Malte Hagener,Moving forward, looking back: the European avant-garde and the invention of film culture, 1919-1939,Amsterdam University Press,2007

24. 웨이즈청, 『모션 그래픽 디자인 초탐』, 화학공업출판사: 베이징
25. Stephen Cavalier,The World History of Animation,University of California Press,2011

26. Jon Krasner,Motion Graphic Design:Applied History and Aesthetics,Taylor &Francis,201
27. David Podwell Kristen Thompson,FilmHistory (4 Edition),McGraw-Hill,2018
28. ByeongwonHa,A Pioneer of Interactive Art: Nam June Paik as Musique Concre Composing Researcher. ISEA,2015

29. Faulkner,Michael; D-Fuse,VJ: Audio-Visual Art and VJ Culture: Includes DVD.Laurence King Publishing,2006
30. Hajo D點hting,Kandinsky,Taschen,2017
31. 칸딘스키, 리즈정 역 , 『칸딘스키 예술 전집』, 금성 출판사, 2012

[Academic Journal]

1. 베이징 대학 철학과, “서양 철학 원작 선독, 상권” ,『 베이징: 상무인서관』, 1981
2. 경기대학교 예술대학, "보이지 않는 것의 시각화 연구”, 『경기대학교』, 2008 

3. .박상현, “비쥬얼뮤직의 미학적특징”, 『 한국디지털디자인학연구』, 2012
4. 청위위, 김해윤, “칸딘스키의 음악시각화 추상형식과 오스카피싱거의 음악시각화 추상영화와의 관계”, 『 커뮤니케이션디 자인』, 2018

5. 주원타오, “컬러 뮤직에서 비주얼 뮤직까지: 서양의 시청각 관념의 기원 및초기 예술 실 험”, 『난징 예술 대학 학 보(미술과 디자인 버전)』, 2017
6. 차이충밍, “음악과 수학: 현내지음에서 현외지음까지”, 수학 전파. 제18권 제1기,『타이완 중앙연구원 수학 연구 소』,1994

7. Brackenridge, J, Kepler, elliptical orbits, and celestial circularity: A study in thepersistence of metaphysical commitmentpart II,Annals of Science, 39(3), 1982

8. 천윈,“비주얼 뮤직의 시각적 특징”,『문화 연구』,2016

9. 김지연,“음악의 시각화를 통한 텍스타일 패턴디자인 발상에 관한 연구-대중음악의 장르별 특성표현을 중심 으로”,『중앙대학교』,2012
10. 김호,“비쥬얼 뮤직에 나타난 추상적 공감각에 관한 연구”,『한국콘텐츠학회논문』, 2016
11. Anna M. Gawboy and Justin Townsend,Scriabinand the Possible, Society for Music Theory, Volume 18,(06),2012
12. Vanechkina,Irina,O tsvetnom slukhe A.N.Skriabina "OnScriabin's Colored Hearing”,In Materialy Tret'ei konferentsii Svet i muzyka,31-33.Kazan,Russia:KAI,1975
13. KennethPeacock,Instruments to Perform Color-Music:Two Centuries ofTechnological Experimentation, LEONARDO,Vol21,No.4,1988

14. Anna M. Gawboy and Justin Townsend,Scriabinand the Possible,Society for Music Theory, Volume 18,(06),2012
15. S. R. Wagler,Sonovision: A Visual Display of Sound,Leonardo. The MIT Press.Volume 3, Number 4,1970
16. Thomas Wilfred,Light and the Artist,Aestheticsand Art Criticism, 1947
17. Antoni io Baldassarre,The musi cali zationof the vi sual arts:Considera ti ons of 20 cen tury music iconography research. ResearchGate,2008 

18. 청위위, 김해윤,“추상애니메이션의 양식적 특징에 따른 월터 루트만과 오스카 피싱거의 추상애니메이션 작품 차이에 대한 이해”,『커뮤니케이션디자인』,2019

19. 오경은,“음악의 시각화”,『현대미술사연구』,2015,37,105

20. Spielmann, Yvonne,"Steina and Woody Vasulka: Noisefields, 1974". La Fondation DanielLanglois,2004
21. 팡레이,“음악에서부터 시각적 전환의 경로 및 방법”, 『난징 예술대학 학보(미술과 디자 인 면)』, 2012,154
22. 왕단,“음악성을 기반으로 하는 칸딘스키의 추상 회화 예술에 대한 연구”, 『평정산대학 학보』,2016
23. 고위엔,“색채와 음악의 융합”, 『과학기술정보』,2012

[Website]

1. www.paulfriedlander.com/text/visualmusic.html

2. https://it.wikipedia.org/wiki/Franchino_Gaffurio

3. https://pixels.com/featured/harmony-of-the-world-1619-science-source.html

4. https://en.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Arcimboldo

5. Gregorio Comanini. (1591).Il Figino, overo delfine della pittura. http://www.colourmusic.info/arcim.htm

6. AthanasiusKircher. (1650). Musurgia Universalis. Glasgow university library special collections. http:/ /special.lib.gla.ac.uk/exhibns/month/ nov2002.html
7. David Briggs. (2013). The ryb hue circle or"artists'colourwheel". http://www.huevaluechroma.com/072.php

8. Pietro Gonzaga. (1800).La Mustique des yeux et l'optique theatral. https://archive.org/stream/lamustiquedesyeu00gonz/lamustiquedesyeu00gonz_djvu.txt
9. D.D.Jameson.(1844). Colour-music. London Smith Elder
https://www.worldcat.org/title/colour-music-by-dd-james on/oclc/457468569
10. https://handmadecinema.com/mobileview.php?id=04
11. Colour music. TheSydney Morning Herald. September 20,1895 https://trove.nla.gov .au/newspaper/article/14017525

12. De Sta→. (1810). De I'Allemagne. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9676861h/f15.image
13. Erasmus Darwin. (1789). TheLoves of the Plants. http://www.en.utexas.edu/Classes/Moore/romant ic/poetry/Darwin-46.pdf
14. https://www.theartstory.org/artist/kupka-frantisek/artworks/#pnt_4
15. https://en.wilipedia.org/wiki/Frantisek_Kupka

16. https://www.meishu.com/baike/2/1/3740.html
17. Ursula Rehn Wolfman.(2016).Paul Klee-Paintng andMusic. https://interlude.hk/paul-kiee-painting-music/

18. 2012. Ahistorical perspective on the relationship between sound and color. Lecture inBerlin, International Guitar Accademy
19. http://www.marcodebiasi.info/en/a-historical-perspective-on-the-relationship-between-sound-and-colour/ http://www.designdo.com.cn/index.php/News/view/id/622.html
20. http://www.signage911.com/article/4109.html