학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.02_04

리얼리즘 요소를 활용한 한국과 중국 실화영화 비교분석 关于运用现实主义要素的韩国和中国纪实电影的比较分析 Comparative Analysis of Korean and Chinese True Story Films from the Perspective of Realism

  • Name : 傅嘉彬ㅣFU JIABIN
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 김해윤ㅣ金海润ㅣKim hae-yoon
192.168.95.161

초록

한국과 중국의 실화영화는 양국에서 모두 박스오피스 순위의 선두를 차지할 정도로 활발하게 제작되고 있으며 사회에 미치는 영향력 및 관련 학자들의 연구도 점차 증가되고 있는 추세이다. 그러므로 실화영화의 주류화는 갈수록 분명해지고 있으며 이에 대한 연구 성과도 증가하고 있다. 그러나 전문적이고 계통적으로 실화영화의 리얼리즘에 대하여 연구한 문헌은 없었다. 상기한 바와 같이 리얼리즘의 관점에서 실화영화 연구의 필요성이 있다고 사료된다.
본 논문은 영화의 리얼리즘 이론을 도구로 실화영화에 대해 분석하고 연구하는 것이다. 본 논문은 최초의 리얼리즘의 분석 방법으로써 한중 양국의 실화영화에 대해 연구한 것이며 한국과 중국의 기존 연구에서 아직까지 연구된 바가 없다. 리얼리즘의 3가지 요소인 소재, 주제 및 표현 양식의 측면에서 실화영화에 대해 분석하였으며 분석 방법은 개별 사례분석 및 전체적인 데이터 통계 분석을 사용하였다. 연구 범위는 2003년부터 2018년까지 한국과 중국에서 나타난 실화영화를 대상으로 하였다. 본 논문은 영화 미학 중에서 리얼리즘 이론을 분석 방식으로 활용하여 한중 양국의 실화영화가 국가 제도, 영화 심사 제도, 문화적 배경, 사회 현황 또는 영화 이론 등 다양한 요인에 의해 형성된 미학적 규칙과 특징을 분석하는 것을 본 연구의 목적으로 한다. 
영화 분석에 앞서 리얼리즘영화와 실화영화 사이의 관계를 정리하였고, 리얼리즘 미학 이론으로 실화영화를 분석하는 가능성을 확인하였다. 실화영화는 리얼리즘 미학 스타일을 갖추었다고 정의할 수 있으며 이에 따라 실화영화는 리얼리즘영화의 범위에 속한다. 한국과 중국의 실화영화의 탄생과 발전 및 현황에 대한 체계적인 분석에 의하면 양국의 실화영화의 발전은 항상 사회적 요소, 정치적 요소 및 영화제도와 같은 외적 요소의 영향을 받는다는 것을 발견하였다. 영화의 표현 양식은 매우 다양한데 리얼리즘영화의 내용의 특징은 소재 및 주제 요소에 의하여 그리고 표현 양식의 특징은 서사 구조, 편집 양식 및 영화 결말의 기법에 의하여 드러난다. 그렇기 때문에 영화의 소재, 주제, 서사 구조, 편집 양식 및 영화 결말 기법을 분석 기준으로 활용하여 리얼리즘의 시각으로 심도 있게 실화영화를 분석하였다.
한국과 중국 실화영화의 소재에 대한 비교 분석에서 전체적인 데이터 분석은 양국이 영화 소재에 대한 다른 선택의 경향을 보여준다. 개별 사례분석은 양국이 영화 소재에 대한 선택을 진행할 때, 중국 실화영화는 사회의 적극적인 측면을 묘사한 내용이 상대적으로 많고 한국 실화영화는 사회의 부정적이고 소극적인 측면을 묘사한 내용이 더 많다는 것을 보여준다.
한국과 중국의 실화영화의 주제에 대한 비교 분석에서 전체적인 데이터 분석을 통해 양국이 영화의 주제를 선택할 때에는 많은 차이가 있다는 것을 도출할 수 있었다. 개별 사례분석을 통해 양국이 영화의 주제를 선택할 때, 중국의 경우 사회적 관리 계층(집단)의 입장에 치중되어 있고, 한국의 경우 대중(개인)의 입장에 치중되어 있다는 점에서 차이를 보였다.
표현 양식 분석에 있어서 제너럴 리얼리즘의 두 개의 극단인 바쟁 리얼리즘과 포멀리즘을 사용하였다. 바쟁 리얼리즘은 현실 생활에 대한 극치에 이르는 모방은 서사학의 ‘전시’의 수법과 이곡동공(異曲同工)이며 포멀리즘은‘정신적 현실’을 매우 중요시하는 서사학의 ‘텔링’의 수법과 이곡동공이다. ‘전시’와 ‘텔링’의 표현 양식을 이용하여 한중 양국 실화영화의 표현 양식의 사용 규칙을 분석하였다. 한국과 중국의 실화영화의 표현 양식에 대한 비교 연구를 통하여 표현 양식에서의 차이는 비판적 주제 영화에서 가장 크게 나타난다는 것을 도출할 수 있다.
본 연구를 통하여 한국과 중국의 정치, 사회 및 문화적 차이가 동일한 영화 장르인 실화영화 제작에 있어서 지대한 영향을 미친다는 것을 사실을 도출하였다. 본 연구의 결과가 한국과 중국에서의 실화영화 제작 및 이론 연구에 도움이 되기를 기대한다.

摘要

韩国和中国的纪实电影在两国都处于票房排行榜的前列,制作非常活跃,对社会的影响力及相关学者的研究也呈逐渐增加的趋势。因此,纪实电影的主流化越来越明显,对此的研究成果也在增加。但是,没有专门、系统地研究纪实电影现实主义的文献。如上所述,从现实主义的观点来看,有必要研究纪实电影。
本论文是以电影的现实主义理论为工具,对纪实电影进行分析和研究。本论文作为最早的以纪实主义分析方法对韩中两国的纪实电影的研究,在韩国和中国的现有研究中还尚无以此方法的研究。从现实主义的三个要素—素材、主题和表现形式方面分析了纪实电影,分析方法使用了个别案例分析及整体数据统计分析。研究范围是以2003年到2018年在韩国和中国出现的纪实电影为研究对象。本论文以分析电影美学中的现实主义理论为研究方式,分析韩中两国纪实电影受国家制度、电影审查制度、文化背景、社会现状或电影理论等多种因素影响而形成的美学规律和特点为研究目的。
在分析电影之前,整理了现实主义电影和纪实电影之间的关系。通过现实主义美学理论确认了分析纪实电影的可能性。现实电影可以定义为具有现实主义美学风格,因此,现实电影属于现实主义电影的范围。根据对韩国和中国纪实片的诞生、发展及现状的系统分析,发现两国纪实片的发展总是受社会因素、政治因素及电影制度等外在因素的影响。电影的表现形式多种多样,而现实主义电影的内容特征根据素材及主题要素,表现形式的特征则根据叙事结构、编辑样式及电影结尾手法表现出来。因此,以电影的素材、主题、叙事结构、编辑样式及电影结尾技巧作为分析标准,以现实主义的视角深入分析了纪实电影。
在对韩国和中国纪实电影素材的比较分析中,整体的数据分析体现了两国对电影素材的不同选择倾向。个别案例分析表明,两国在选择电影素材时,中国纪实片中描写社会积极方面的内容相对较多,而韩国纪实片中描写社会否定和消极方面的内容更多。
在韩国和中国真实电影主题的比较分析中,通过整体数据的分析,可以得出两国选择电影主题时存在的诸多差异。通过个别案例分析,两国在选择电影主题时,中国侧重于社会管理阶层(集团)的立场,而韩国侧重于大众(个人)的立场。
在表现形式分析上,使用了通用现实主义的两个极端—巴赞现实主义和形式主义。巴赞的现实主义对现实生活的极致模仿与叙事学的"展示"手法异曲同工,形式主义与十分重视"精神现实"的叙事学的"传达"的手法异曲同工。利用"展示"和"传达"的表现形式,分析了韩中两国纪实电影表现形式的使用规则。通过对韩国和中国纪实电影的表现形式进行比较研究,可以推导出表现形式上的差异在批判性主题电影中体现得最明显。
通过本研究,推导出韩国和中国的政治、社会及文化差异在同一类型的纪实片的制作有着至关重要的影响。希望本研究的结果有助于韩国和中国纪实电影的制作及理论研究。

Abstract

The true story movies of both Korea and China have taken the lead in the box office rankings in their respective countries, At the same time, the influence of such films on the society is increasing, and the number of scholars' attention and research literature is gradually increasing. There are a lot of academic studies on them, but there are no relevant literature for the profession and systematic realistic analysis of true story films. Therefore, there is a need for the study of true story movies from the perspective of realism.
This dissertation uses the realism theory in the film as a tool to analyze and study the true story movies. This dissertation is the first analysis true story movies by realism, and has not yet been studied in previous research literature in Korea and China.
In terms of the three elements of realism - material, subject, expressing form - of three aspects to analysis the true story film. And the analysis method used individual case studies and overall data statistical analysis. The study covered true story movies from 2003 to 2018 in Korea and China. Uses realism theory as an analysis method among film aesthetics to analyze the aesthetic rules and features formed by various factors, such as national system, film screening system, cultural background, current social situation or film theory.

Prior to the movie analysis, the relationship between the realism movie and the true story movie was sorted out, and the possibility of analyzing the true story movie was confirmed by the theory of realism aesthetics. True story movies can be defined as having a realistic aesthetic style, and true story movie fall within the scope of realistic films. A systematic analysis of the birth, development and status of true story movies in Korea and China collate that the development of true story movies in both countries was always influenced by external factors such as social, political and film screening system.
There are many different modes of expression in the movie. The characteristics of the movie content are revealed by the material and subject elements, and the characteristics of the form of the movie are revealed by the narrative structure, editing style, and the ending style of the movie. Therefore, real-life movies were analyzed in depth from the perspective of realism by material, subject, narrative structure, editing form, and ending style of the movie as the basis for analysis.
In a comparative analysis of the materials of real-life Korean and Chinese films, the overall data analysis shows the two countries' tendency to make different choices about film materials. The individual case analysis shows that when the two countries proceed with their choice of film material, Chinese true story films have relatively more depictions of the active aspects of society and Korean true story films have more depictions of the negative and passive aspects of society.
From a comparative analysis of the themes of true story movies between Korea and China, the overall data analysis has been able to derive that there are many differences between the two countries when choosing the subject of the movie. When the two countries chose the subject of the film through individual case analyses, they differed in that China is focused on the position of the social management class (group) and Korea is focused on the public (personal) position.
The two extremes of General Realism in terms of expression form analysis, André Bazin Realism and Formalism were used. Bazin Realism is the imitation of real life: the method of "showing" in narratology and the "Telling" in narratology that values "psychological reality" very much. The rules on the use of expression form of true story movies from Korea and China were analyzed using "showing" and "Telling." Through a comparative study of the expression form of true story movies in Korea and China, we can derive that differences in expression form are most visible in critical film themes.
Through this study, we have derived the fact that the political, social and cultural differences between Korea and China have a profound effect on the production of the same genre true story movies. We hope that the results of this study will help us produce true story movies and true story film theories in Korea and China.

키워드

  • # 리얼리즘 # 실화영화 # 소재 # 주제 # 표현양식 # 바쟁

  • # 现实主义 # 纪实电影 # 素材 # 主题 表现形式 # 巴赞

  • # Realism # True story movies # Material # Subject # Expressing forms

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