학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.02_01

위챗 이모티콘 사용동기 형성에 있어서 개인 가치관의 영향 -개인주의와 집단주의를 중심으로- 个人价值观对微信表情符号使用动机形成的影响 -以个人主义和集体主义中心 The Influence of Individualism Values on the Usage Motivation of WeChat Emoticon - Focused on Individualism and Collectivism -

  • Name : 康晓萌ㅣKANG XIAOMENG
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 김세화ㅣ金世和ㅣKim, Se-Hwa
192.168.95.161

초록

기술의 발전과 사회의 변화에 따라 사람들 간의 소통은 SNS를 중심으로 진행되고 있다. 특히, 한국과 중국 및 일본을 비롯한 동아시아 문화권에서는 SNS 중에서 카카오톡(Kakao Talk), 위챗(Wechat), 라인(Line) 등의 인스턴트 메신저(IM)를 이용한 소통이 활발하고, 이들의 특징은 이모티콘(emoticon) 서비스가 매우 활성화되어 있다는 것이다. 그런데 중국의 경우, 위챗 사용이 급격히 증가하여 사용자가 10억 명 이상이 되나, 이모티콘을 사용하는 동기나 사용동기에 영향을 미치는 사용자의 특성들에 대한 사회학적 연구는 진행된 바가 확인되지 않는다. 따라서 본 연구에서는 첫째, 중국 사용자들이 이모티콘을 사용하는 동기를 도출하여 각 동기의 특성을 해석하고, 둘째, 이를 바탕으로 중국 사회에서 개인적 수준의 개인주의-집단주의 가치관이 이모티콘 사용 동기에 미치는 영향을 검토하고자 하였다.
먼저, 개인 가치에 대한 문화 차원과 사용자 행동의 관계를 연구하기 위해 본 연구에서는 두 개의 연구 문제를 제기하였다. [연구문제 1]에서 델파이 연구방법을 사용하여 사용자들이 이모티콘 사용 동기의 도출하였다. 중국의 대표적인 SNS 사용에 있어서 이모티콘의 사용동기에 대해 논의하기 위하여 SNS활용에 친숙한 20, 30대 272명을 대상으로 델파이 기법을 사용하여 요인분석한 결과, 6개의 요인들이 도출되었다. 각 요인들을 ‘이미지관리’, ‘관계강화’, ‘감정표현’, ‘미적선호’, ‘즐거움추구’, ‘효율성’으로 명명하였다. 이를 이모티콘 사용이 사회적 측면(이미지관리, 관계강화), 유희적 측면(감정표현, 즐거움추구, 미적선호), 기능적 측면(효율성) 요인이라고 분류할 수 있었다. 한국과 서구의 기존의 이모티콘 사용동기 연구에서도 감정표현, 미적선호, 효율성, 즐거움추구 요인들은 자주 논의되었으나 이미지관리와 관계강화는 본 연구조사인 중국인의 이모티콘 사용에 있어서 독특하게 나타난 요인이었다. 마지막으로 효율성은 기능적 측면에서 사용 동기 요인이라고 분류할 수 있었다.
다음으로 [연구문제 2]에서 중국 사회에서 개인적 수준의 개인주의-집단주의 가치관이 이모티콘 사용동기에 미치는 영향을 검토하였다. 연구 방법은 625명의 사용자에 대해 설문조사를 진행하여 유효 설문지 542부를 회수하였고 이에 대한 통계 분석을 결과는 다음과 같다. 연구결과, 첫째, 개인에게 있어서 개인주의 가치관과 집단주의 가치관이 상충하는 한 차원의 양극단이 아님이 검증되었다. 둘째, 개인주의 가치관은 이미지관리, 관계강화, 감정표현, 미적선호, 즐거움추구와 효율성 모두에 영향을 미쳤다. 특히 이모티콘 사용 시, 감정표현에 가장 큰 영향을 미쳤고, 다음으로 즐거움추구와 효율성, 미적선호, 이미지관리와 관계강화였다. 개인주의 가치관은 이모티콘 사용에서 유희적 측면과 기능적 측면에 미치는 영향이 컸는데, 이는 개인주의 가치관이 개인적인 느낌과 취향, 목표를 중시하는 성향이기 때문에 유희적 측면과 기능적 측면에 관계가 있었을 것으로 판단된다. 셋째, 집단주의 가치관의 경우 이미지관리, 관계강화와 미적선호에 대해서만 영향이 있었다. 이는 집단주의 가치관이 집단의 목표를 개인의 목표보다 우선시하고, 집단 관계와 개인의 집단에서의 이미지, 그리고 집단에서의 인정을 더 중시하는 성향이기 때문에 사회적 측면의 요인들과 관계가 있었을 것으로 판단된다. 마지막으로, 개인주의 가치관과 더불어 집단주의 가치관도 높으면 이미지관리와 관계강화 요인이 더욱 증가하는데, 이는 중국과 같이 집단주의 문화권에서는 집단주의 가치관이 높은 사람들의 경우, 이모티콘 사용을 통해 자신의 이미지를 관리하고 관계를 형성하고자 하는 욕구도 증가하기 때문으로 해석된다.

摘要

随着技术的发展和社会的变化,人们之间的沟通以SNS(Social Networking Services)为中心进行的越来越多。特别是包括韩国,中国和日本在内的东亚文化圈,使用Kakao Talk,Wechat和Line等即时通讯(Instant Messaging)工具进行活跃的交流,尤其是对表情符号活性化服务的使用非常频繁。但是,在中国,微信的使用量急剧增加,使用人数高达10亿人以上,而对表情符号的使用动机和影响使用动机的使用者特性的社会学研究却存在空白。所以,本研究的目的是:第一,导出中国使用者使用表情符号的使用动机并对各个动机进行解析。第二,以此为基础,探讨中国社会个人水平的个人主义和集体主义价值观对表情符号使用动机的影响。
首先,为了研究个人价值的文化维度和使用者行为之间的关系,本研究提出了两个研究问题。[研究问题1]使用Delphi Method,导出中国使用者使用表情符号的使用动机。在中国代表性的SNS使用上,为了讨论中国使用者表情符号的使用动机,本研究选择了熟悉SNS活用的272名20,30代的使用者,运用Delphi Method进行研究,最后的要因分析,导出6个使用动机,并命名为:印象管理,关系强化,感性表现,审美喜好,追求愉悦,效率性。然后,将6个动机归类为表情符号使用的社会层面(印象管理,关系强化),玩乐层面(感性表现,审美喜好,追求愉悦),和功能层面(效率性)。在韩国和西方现有的表情符号使用动机研究中,也经常讨论感性表现,审美喜好,效率性, 追求愉悦等要因,但印象管理和关系强化是本研究中国使用者使用表情符号时,值得注意的因素。
其次,[研究问题2]探讨了在中国社会中,个人水平的个人主义-集体主义价值观对表情符号使用动机的影响。研究方法是:对625名使用者进行了问卷调查,回收有效问卷542份,对数据的统计分析结果如下。
第一,对于个人来说,个人主义价值观和集体主义价值观不是相互冲突的两极。
第二,个人主义价值观对印象管理,关系强化,感情表达, 审美喜好, 追求愉悦和效率性,所有动机要因都有影响。特别是使用表情符号时,对感性表现的影响最大,其次是追求愉悦和效率性,再次是审美喜好,印象管理和关系强化。这说明,个人主义价值观对玩乐层面和功能层面的影响很大。这是因为个人主义价值观更重视个人的感受,倾向和目标,和表情符号的使用动机的玩乐层面和功能层面有关系。
第三,在集体主义价值观方面,仅仅对印象管理,关系强化和美的喜好产生了影响。这说明,集体主义价值观往往把集体目标放在个人目标之上,更注重集体关系和个人在集体中的形象以及在集体中被认可,因此,我们认为这是与表情符号使用动机的社会层面的因素有关系。
最后,个人主义价值观和集体主义价值观如果都高的话,形象管理和关系强化因素就会增加,这是因为在中国这种集体主义文化圈中,集体主义价值观高的人,想要通过使用表情符号来管理自己的形象和强化关系。

Abstract

With the development of technology and the change of society, SNS(Social Networking Services) is the center of communication between people. East Asian cultural circles, including South Korea, China and Japan, use Kakao Talk, Wechat, Line and other Instant Messaging apps for active communication. In such communication, emoticon active service is frequently used. However, with the sharp increase in WeChat usage in China, the number of users has reached more than 1 billion, while there is a gap in the sociological research on the motivations for using emoticon and the characteristics of users that influence the motivations for using emoticon. Therefore, the purpose of this research shows as follows: first, to derive and analyze the motivations of Chinese users for using emoticon. Second, based on this, the paper discusses the influence of individualistic and collectivist values in Chinese society on the motivation of emoticon use.
First, in order to study the relationship between the cultural dimension of personal value and user behavior, this study raises two research questions. [Question 1] Use Delphi Method to derive the motivation of Chinese users when use emoticon. In terms of the representative use of SNS in China, in order to discuss the motivation of Chinese users, this research selected 272 users aged 20-30 and 30-40 who are familiar with SNS for use. Through the Delphi Method, the research is conducted to obtain the final key factors, and then the six use motivations are derived. The six motivations were then classified into the social dimensions of emoticon use (impression management, relationship reinforcement), the playful dimensions (emotional expression, aesthetic preference, pleasure seeking), and the functional dimensions (efficiency). In the current study on the motivation of emoticon use in South Korea and the west, researchers found that emotional expression, aesthetic preference, efficiency, pleasure seeking and other important reasons are often discussed, but "impression management" and "relationship reinforcement" are special factors worth noting when Chinese users use emoticon in this research.
Secondly, [Question 2] Explore the influence of individualism-collectivism values at the individual level on the motivation of emoticon use in Chinese society. The research method is as follows: 625 users were surveyed by questionnaires and 542 valid questionnaires were recovered. The statistical analysis results of the data are as follows.
First, for individuals, individualistic values and collectivist values are not poles of conflict.
Second, individualistic values have an impact on all the motivations of impression management, including "relationship reinforcement", "emotional expression", "aesthetic preference", "pleasure seeking " and "efficiency". "Pleasure seeking" and "efficiency" ranked second in terms of influence degree. Third, "aesthetic preference", "impression management" and "relationship strengthening" ranked third in terms of influence degree. This suggests that individualistic values have a strong influence on the play level and the functional level. This is because individualistic values place more emphasis on individual feelings, tendencies and goals. This has to do with the playful and functional aspects of the emoticons' motivations.
Third, in terms of collectivism value, only "impression management", "relationship reinforcement" and "aesthetic preference" were affected. This shows that collectivist values tend to place collective goals above individual goals, and pay more attention to collective relations and the image of individuals in the collective as well as recognition in the collective. Therefore, we believe that this has something to do with the social aspects of emoticon use motivation.
Finally, if the values of individualism and collectivism are both high, the factors of image management and relationship strengthening will increase. This is because in China's collectivist cultural circle, people with high collectivist values want to manage their self-images and strengthen their relationships by using emoticon.

키워드

  • # 이모티콘 # 사용동기 # 개인적 수준 # 개인주의 가치관 # 집단주의 가치관

  • # 表情符号 # 使用动机 # 个人水平 # 个人主义价值观 # 集体主义价值观

  • # emoticon # usage motivation # individual level # individualism value # collectivism value

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