아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2022.08_03

영상의 시간압축 기법연구 - 본인작품 < if >를 중심으로 - Study on Time Compression Techniques of Video - Focus on my works < if > -

  • Name : 리자쥐안/Li, Jia-Juan
  • Info : 석사학위논문/Master's thesis/ 2022.08
  • Adviser : 김동현/Kim Dong-Hym
192.168.95.160

초록

영상은 곧 시간이다. 그렇지만 시간 자체가 영상을 만들지는 않는다. 시간을 나무에 비유하자면, 감독은 조각가이다. 손에 쥔 조각칼를 이용해 나무에 다른 생명을 불어 넣는다. 어떤 유형의 영상이든 기본적으로 시간이라는 주제와 떼려야 뗄 수 없다. 영상은 7대 예술 중 가장 특별한 예술로 다른 예술과 비교해 가장 특별한 의의는 시간의 가소성이 있다는 것이다.
영상의 시간은 상영시간, 전시시간, 관람시간으로 구분할 수 있다. 상영시간은 객관적으로 흘러가는 영상의 재생 시간을 말하고, 전시시간과 관람시간은 감독의 주관적인 제작 시간과 관객의 주관적인 심리적 시간을 말한다. 이 중 전시시간은 영상 속에서 다시 시간정지, 시간연장, 시간압축의 세 가지 유형으로 나눌 수 있다. 본 논문은 이론과 영상 작품을 결합함으로써 영상에서의 시간의 중요성에 대한 분석 및 논증을 진행했다. 이 중 영상의 본질적인 측면에서 시간압축이 어떻게 구현되는지를 주요 논점으로 삼았다. 먼저 시간압축의 기법에 따라 영상에 어떠한 다양한 시각적 효과를 줄 수 있는지 분석한다. 다음으로 시간압축이 영상에 미치는 중요성과 미치는 영향을 탐구했다.
영상에서는 스토리를 파악하는 것이 중요하다. 관객의 심리적 시청 시간을 단축해야지만 영상이 시청자의 마음속으로 파고들 수 있다. 가장 좋은 것은 영상을 본 후 관객들에게 깊은 감동을 주는 것으로, 이런 영화야말로 관객은 지루한 느낌이 들지 않고, 감독의 안내에도 저항하지 않는다. 서사적 영상에서 시간을 압축하는 방법과 어떻게 해야 더 많은 내용을 효과적으로 전달할 수 있을지에 관해서는 감독들이 고민해야 할 일이다. 감독은 이러한 고민을 통해서 영상에서 불필요함을 배제하고 관객에게 스토리를 잘 표현할 수 있기 때문이다. 적절한 시간압축을 통해 전체 영상의 리듬감을 살림으로써 관객이 시선을 스크린에 고정하는 90~120분 동안 지루하지 않도록 할 수 있을 뿐만 아니라 관객의 심리적인 관람시간도 단축할 수 있다. 본 연구는 이론적 지식 및 여러 감독의 다양한 시간압축 기법의 분석하고 영상에서 시간압축의 중요성과 필요성에 관해 분석을 진행했다.
본 논문은 다섯 부분으로 나뉜다. 첫 번째 부분에서는 연구의 배경과 목적, 연구 방법 및 범위를 정리했다. 두 번째 부분에서는 영상 시간 및 시간압축에 관한 한국과 중국의 이론 문헌과 서적을 체계적으로 정리했다. 다양한 문헌과 자료를 참고함으로써 시간의 개념과 요소 및 영상에서의 시간압축의 특성을 분석하고 이해했다. 세 번째 부분에서는 실제 영상 작품의 예를 통해 시간압축 기법의 구현과 그 역할에 관한 연구를 진행했다. 네 번째 부분에서는 본인이 제작한 뮤직비디오‘if’를 토대로 뮤직비디오의 제작과정 및 시간압축의 표현 기법에 대한 자세한 분석을 진행했다. 다섯 번째 부분에서는 앞의 내용에 관한 분석 논증했다. 시간압축 기법을 합리적으로 이용하면 주제를 부각해 영상의 흐름을 명확히 할 수 있으며 관객의 심리적인 시청 시간을 줄여 영상의 내용에 효과적으로 집중할 수 있다.

*본 연구에서 중국 지명 및 인물명은‘중국어 발음(한자)’으로 작성됐다.

摘要

Abstract

Video is a manifestation of time, but time itself does not produce video. If time is compared to wood, then a director is just like a carpenter who reshapes the wood with a carving knife. Actually, no video can be separated from time. As the most special one among seven arts, video is of specific significance due to its capability in reshaping time.
Video time can be classified into show time, display time and viewing time. Show time refers to the playing time which elapses objectively while the display time and viewing time represent the subjective video production time determined by a director and psychological feeling time of the audience, respectively. Specifically, display time can be further divided into three categories, including time freezing, time extension and time compression. In this thesis, the importance of time to video was analyzed and demonstrated by applying relevant theories to video works, with a focus on the three aspects as follows: how time compression is reflected in the nature of video, how diverse time compression techniques result in different visual effects of video, as well as the significance and influence of time compression on video.
Rhythm is the key to an video. Only the visual psychological viewing time of the audience is shortened can the video go deep into their heart. An video which leaves endless aftertaste to the audience must be successful, which indicates the video is not boring and the audience will not resist the guidance of the director in a single way. How to compress time and convey more information through effective time is what a director of narrative films must think about, because it will allow him/her to show a complete story to the audience in a concise manner. Appropriate time compression is able to speed up the rhythm of the whole video, which not only enables the audience to fix their eyes on the screen for 90 to 120 minutes without boredom, but also reduces their psychological viewing time. In this study, an analysis of the theories as well as several directors and corresponding time compression techniques was made to explore the importance and necessity of time compression for video.
This thesis falls into five parts. The first part is about the research background, purpose, methods and scope. Then relevant theoretical literature and books on video time and time compression in China and Korea was systematically summed up and the concept and elements of time as well as the characteristics of time and compression regarding video were analyzed in the second part. In the third part, the embodiment and functions of time compression techniques in multiple films and television works were studied based on actual video works. On the basis of the MV “If” created by the author, the production process of the scenario-based MV and its time compression techniques were dissected in the fourth part. In the fifth part, it was proved that the appropriate application of time compression techniques can highlight the theme of an video, present it in a more clear rhythm and shorten the psychological viewing time of the audience to allow them concentrate on the effective content.

*In this study, Chinese place names and character names were all written in “Chinese pronunciation (Chinese characters)”.

키워드

  • #시간
  • # 영상 시간
  • # 시간압축
  • # 영화언어


  • #time
  • # video time
  • # time compression
  • # film language

참고문헌

[Book]

1. 다니엘 아리존(Daniel Arijon),『電影語言的語法(영화 언어의 문법)』, 北京聯合出版公司, 2012
2. 마르셀 (Marcel Gabriel),『영화언어(電影語言)』, 中國電影出版社, 2006

[Dissertation]

1. 김주연,「영화에서 시간성 표현 방식에 관한 연구」, 인제대학교 대학원 석사학위논문, 2003
2. 루엔천,「한국 재난영화의 서사미학 연구」, 청주대학교 대학원 석사학위논문, 2021
3. 성현,「매체 문화의 통시적 흐름을 통해 바라본 영화의 존재론적 성격에 대한 고찰」, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, 2012
4. 장인우,「영화, 시간의 지속에 대한 연구」, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 2004
5. 증란청,「한국 '정신대' 영화의 시간 구조 분석 연구」 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문, 2021
6. 조은영,「영화의 해체적 시간성 고찰」, 동의대학교 대학원 석사학위논문, 2002
7. 최임경,「들뢰즈의 시뮬라크르(Simulacre) 개념을 적용한 영화 속 공간연구」, 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, 2007
8. 황성찬,「지속과 순간의 영화적 변용」, 단국대학교 석사학위논문, 2006
9. 왕웨이(王薇),「벨라 탈의 시공간 연구」, 상하이 사범 대학 사학위논문, 2019

[Academic Journal]

1. 마텐(馬騰),“감각 기능에서 시간 결정으로: 드뢰즈 영상 이론에 관한 기초 연구”,『강서 사회과학』, 2016, Vol.36(08)
2. 위안하이타오(袁海濤), 류팅팅(劉婷婷),“영화시간의 뻗어 나가에 관한 연구”,『영화 문학』, 2018, Vol.(20)
3. 원재흠(袁梓欽), 저우차오(週超),“영화 운동 장면 아래의 공간의 극적인 표현 형식”,『미와 시대 (하)』, Vol.2020, (04)

[Website]

1. 개인도서관, ʺ영화 속 시간의 압축ʺ, http://www.360doc.cn/mip/619758447.html
2. 바이두 백과, ʺ정지쇼트(rame-freeze shot)ʺ, https://mbd.baidu.com/ma/s/i97F5AtU

[Video]

1. 뤽 베송, ʺ루시ʺ, 유로파코프, 2014.07.25