초록
영화는 1895년에 프랑스 루미요르 형제에 의해 처음 발명되었다. 100여 년의 발전 과정을 거쳐 영화는 흑백화면에서 컬러화면, 무성영화에서 유성영화, 필름연대에서 디지털시대로 이어진다. 필모그래피가 점차 다각화되다.
오늘날 영상물은 우리 삶에서 없어서는 안 될 부분이 되었다. 과학기술의 발달과 목과 함께 시각적 제시와 후기 특수효과에 끊임없이 보완되고 있다. 기술이 더 이상 어려운 문제가 아닐 때, 더 이상 관객들을 사로잡을 수 없는 영화가 있다. 영상 언어가 감정을 어떻게 깊이 표현해야 하는지에 대해 영화 창작자들이 고민해야 할 문제가 됐다. 본 연구는 영상 언어의 구성, 역할, 그리고 영화의 감정 표현과의 연관성을 분석한다. 감독이 창작하는 동안 어떻게 카메라 언어를 교묘하게 사용하여 감정 표현을 할 수 있는지 관찰하는 방법이다.
본 연구는 우선 영상 언어의 구성에서 영상 언어의 의미와 작용을 이해한다. 인스턴스를 통해 이들이 영화에서 어떤 역할을 했는지, 어떤 감정을 전달했는지를 각각 분석한다.
이 논문은 총 5개의 부본으로 구성되어 있다. 제1장 서론은 주로 연구의 배경, 목적 및 연구방법이다. 2-3장은 본론 부본이고, 2장은 문헌을 통해 영상 언어의 개념과 정의, 그리고 영상 언어와 영화의 감정 표현과의 관계를 찾는다. 3장은 영화 속 예와 결합해 영상 언어와 감정 표현의 관계를 구체적으로 분석한다. 4장은 작품
을 통해 영상 언어를 통해 감정 표현의 표현 방식을 전달하는 방법을 분석한다. 5장은 영상의 언어가 인물의 감정 표현에 중요한 역할을 하고 다른 표현 방법을 통해 다른 인물의 내면을 표현한다는 것을 증명한다.
摘要
Abstract
Cinema was first invented in 1895 by the French Lumière brothers. After more than 100 years of development, film has changed from black and white to color, from silent films to sound films, from the film age to the digital age. Film and television works have gradually become more diversified.
Today, video works have become an indispensable part of our lives. With the development of science and technology and the neck, the visual presentation and post-production special effects have been continuously improved. When technology is no longer a problem, but some films have been unable to attract audiences. How to express emotions deeply in image language has become a problem that film creators should to think about. This research analyzes the composition, function, and relationship between image language and emotional expression in film. Observe how the director skillfully uses the image language to express emotions in the creative process.
This study firstly understands the meaning and function of image language from the composition of image language. Analyze the role they played in the film and the emotion they conveyed through examples.
This thesis is divided into 5 parts. The first chapter is the introduction, which is mainly about the background, purpose and research methods of the research. Chapters 2-3 are the theoretical part, and the second chapter searches for the concept and definition of image language and the relationship between image language and film emotional expression through literature. The third chapter analyzes the relationship between image language and emotional expression by combining the examples in the film. The fourth chapter analyzes how to convey the expression of emotional expression through film language based on the work . The fifth chapter proves that image language plays an important role in the emotional expression of characters, and expresses different characters' hearts through different expression methods.
키워드
- #영상언어
- # 감정표현
- # 카메라앵글
- # 카메라모션
- # 쇼트
- #Image language
- # Emotional expression
- # Camera angle
- # Camera movement
- # Shot
참고문헌
[Book]
1. 路易斯·賈內梯,「認識電影(全彩插圖第12版)」,北京聯合出版公司,2016
2. 吕叔湘,丁声树.「现代汉语词典[M]」.商务印书馆,1978,Vol.2.
3. Ascher, Steven; Pincus, 「Edward. The Filmmaker's Handbook: A Comprehensive Guide for the Digital Age 」, New York: Plume. 2007
4. 大衛·波德維爾 克莉絲汀·湯普森.「世界電影史[M]」.北京大學出版社,2014
5. 克拉考爾(德).「電影的本性[M]」.江蘇教育出版社,2006
6. Fox, Elaine. 「Emotion Science: Cognitive and Neuroscientific Approaches to Understanding Human Emotions」,Red Globe Press. 2008
7. Videbeck, Sheila L. 「Psychiatric Mental Health Nursing 3」,Lippincott Williams & Wilkins. 2005
8. Jellesma, F.C.; Vingerhoets, Ad J.J.M. 「Crying in Middle Childhood: A Report on Gender Differences」. Sex Roles. 1 January 2012, 67 (7): 412–21
9. Bernett, Stephanie; Geoffrey Bird, Jorge Moll, Chris Frith, and Sarah-Jayne Blakemore. 「Development during Adolescence of the Neural Processing of Social Emotion」. Journal of Cognitive Neuroscience. September 2009
[Dissertation]
1. 백혜원. 「음식광고 영상언어를 통한 시청자 가치체계 연구」, 경기대학교 관광전문대학원 국내박사학위논문 , 2016.
2. 오하얀, 「애니메이션 케릭터의 감정표현 분석연구:캐릭터의 얼굴 표정을 중심으로」경희대학교 , 2012