초록
공포영화는 영화를 관람할 때 시각적으로나 정신적으로 오싹하고 짜릿한 경험을 하게 함으로써 현대 관객들의 공포영화에 대한 사랑과 열광을 불러일으키는 장르이며, 관객들이 심리적 긴장감을 추구하는 관계로 오랫동안 인기가 식지 않는 영화 장르가 되었다. 공포영화는 발전과정에서 그 상업적 가치가 점점 부각되고 있다. 공포영화의 핵심은 공포분위기를 조성하여 관객들이 전례 없는 공포감을 느끼게 하는 것인데, 특히 무서운 분위기를 어떻게 만들어내는가가 중요하다. 공포영화의 시청각 언어에 대한 이론적 연구를 탐색하는 과정에서 시청 언어의 중요성에 대해 깊숙이 파고들면서 그 연구 가치도 점점 더 드러나고 있다. 본문은 공포영화의 시청각 언어에서 시작하여 공포영화의 공포감을 분석하고, 향후 중화권 공포영화의 발전에 참고 자료를 제시하고자 한다.
본 논문의 연구에서 연구자는 시청각 언어를 연구 기반으로 하고 공포 영화를 대상으로 공포 영화의 시청각 언어의 특성을 연구하고자 하며, 공포영화에 나타나는 유사한 기본법의 공포 요소를 시각적, 청각적 관점에서 정리하여, 카메라를 이용, 색채, 조명, 캐릭터 디자인, 배우 억양, 음향, 배경음 이상 일곱 가지 있다. 유형으로 나누어 공포영화 시청각언어에 대한 이해를 높이고 공포영화의 시청각 언어의 영화적 표현방식 및 역할을 파악하였다.
연구자의 독창적인 점은 시각적인 부분에 있다. 첫 번째. 시각적으로 굽어보는 촬영을 통해 드론 촬영으로 캐릭터가 나약하고 연약하며 고립되어 깊은 무기력감을 준다. 두 번째. 공포영화에서 자주 사용하는 컬러 외의 색깔을 활용하여, 괴이한 느낌을 조성하고 관객들의 새로운 심미 체험을 증가한다. 세 번째, 빛과 컬러가 나타내는 고정적 인상을 파괴하여 부드러운 빛도 압박감을 줄 수 있고 또 이러한 대비를 통해 공포를 느끼게 한다. 네 번째. 추상적인 의미의 빛을 이용하여 빛을 가두어 두고, 빛이 주인공의 결말을 암시하는 역할을 하게 한다. 사운드 측면에서 소리를 이용하여 거리 표현하고 공포감을 실현하며 흔히 쓰는 발자국 소리 대신 현악을 선택하여 긴장감을 고조시킨다.
대표적인 공포 영화 작품을 결합하여 분석하다. 공포영화기본법의 구성요소를 연구함으로써공포 영화 시청각 언어에 적합한 틀을 구축하려고 시도하다. 공포 영화의 기본법 중 시청각 언어의 구성 영화의 질적 진보의 구현뿐만 아니라 역시 기술과 예술이 서로 어우러져야 한다. 그래야 영화 작품이 더 좋은 형태로 보여질 수 있다.
본문은 공포영화에서 시청각 언어구성의 기본요소를 통해 연구. 공포 영화 예술을 탐구할 수 있는 근거를 마련하려고 시도하다. 본문은 다섯 장이다. 1장에서는 논문 연구의 목적과 의의 및 연구의 현황과 연구 방법을 제시하였다. 2장에서는 선행연구 및 문헌조사를 통해 공포영화의 개념과 시청각언어의 개념을 정리하고 정의하였다.3장에서는 공포영화의 고전 영상과 음향 설정을 면밀히 검토하여 공포 화면 시청각언어를 정리하였다. 4장에서는 단편 영화 <삽시난비(插翅難飛)>를 바탕으로 공포 영화 시청각언어를 분석하였다. 제5장에서는 연구의 결과를 바탕으로 결론을 요약하고 기대효과를 기술하여 국내 공포영화 시청각 언어의 혁신에 모티브를 제공할 수 있기를 기대하였다.
*본 연구에서 중국 지명 및 인물명은‘중국어 발음(한자)’으로 작성됐다.
摘要
Abstract
Horror movies are a horrific and tense experience for the audience, which has inspired the modern audience to love and be passionate about horror movies. In the process of the development of horror films, their commercial value has become increasingly evident. The core of horror movies is to create a scary atmosphere to make the audience feel the unprecedented sense of fear, so how to create a scary atmosphere is particularly important. In the process of exploring the audiovisual language of horror films, the importance of audiovisual language has been explored and its research value has been increasingly reflected. This paper attempts to analyze the horror of horror films by starting from the audiovisual language of horror films, in order to provide some reference for the development of Chinese horror films in the future.
In the study of this thesis, the author takes the audiovisual language as the basis of research, and takes horror movies as the object to study the characteristics of the audiovisual language in horror movies, starting from the visual perspective and the auditory perspective, and sorts out and integrates the horror elements similar to the basic law presented in horror movies, which are roughly divided into eight kinds of shots, colors, light and shadow, character design, editing, actors' intonation, sound effects, background sounds above, to deepen the understanding of their The audiovisual language of horror films is understood, and the way of expression and the role of the audiovisual language of horror films in films is also understood.
Combine with representative horror film works for analysis. By studying the components of the audiovisual language of horror films, we try to build a framework system suitable for the audiovisual language of horror films. The composition of the audiovisual language in horror films is not only a reflection of the progress of the film quality, but also enables the film works to be presented in a better form. This paper tries to provide a basis for exploring the art of horror films by studying the elements of audiovisual language in horror films.
This paper is divided into five chapters, including an introduction and a body, with six parts. The first chapter presents the purpose and significance of the thesis research as well as the current status of the research and the research method. The second chapter grasps the concept of horror film, the concept of audiovisual language, and composes and defines it through prior research and literature survey. The third chapter is a detailed study of the classic images and sound settings of each horror movie and summarizes the basic law of horror images.
The fourth chapter is based on the short film "The Winged One" to analyze the basic law of horror films. Chapter 5 is based on the results of the study, summarizes the conclusions, and describes the expected results. It is hoped that it can inspire the innovation of the audiovisual language of domestic horror films.
* In this study, Chinese place names and person names were decided to be written in "Chinese pronunciation (Chinese characters)".
키워드
- #무의식
- # 시각적 표현
- # 초현실주의
- # 자동기술법
- # 캐릭터 디자인
- #horror film
- # audiovisual language
- # basic law
참고문헌
[Book]
1. 윤현옥,『고어 영화: 피의 미학』, 정주, 1997
2. 월터 머치,『영상편집에 대한 조망』, 예니, 2002
3. 최상식,『영상으로 말하기
』, 시각과언어, 2001
4. Mark Kerins, Understanding the Impact of Surround Sound in Multimedia, Oxford University Press, 2013
5. Rudolf Arnheim, Visual Thinking I Psychology of Aesthetic Intuition, Sichuan Universitas Press, 1991
6. 金線,『影像和聲音(영상과 소리)』, 中國放送出版社, 2001
7. 李鈴,『視聽語言教育(시청각 언어 교육)』, 中國語言大學出版社, 2016
8. 王樣,『Audio-visuallanguage』, 中国传媒大学出版社, 2016
9. 許南明, 富瀾, 崔君衍,『電影藝術辭典(영화예술사전)』, 中國電影出版社, 2005
10. 英國大不列顛百科全書,『大不列顛百科全書(브리튼 백과사전 국제중문판8)』, 中國大百科全書出版社, 2012
[Dissertation]
1. 맹수진,「1990년대 한국 호러 장르의 경향 연구」, 동국대학교 일반대학원 연극영화학과 석사학위 논문, 1999
2. 장자우,「한국 심리적 공포영화에 나타난 색채 대비에 관한 연구」, 영남대학교 일반대학원 시각영상학과 석사학위 논문, 2013
[Academic Journal]
1. 이의용,“언캐니 밸리”,『윈난성 사회과학, 2020, Vol(5)
2. 주문,"영화 타이타닉 촬영각도 분석”,『영화문학』, 2009, Vol.4(8)
[Website]
1. 중국지망,″논문 검색″, https://www.cnki.net