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관광 스탬프의 시각적 요소가 방문자의 정서적 반응 및 재방문 의사에 미치는 영향에 관한 연구 A Study on the Effect of Visual Elements of Tourism Stamp on Participants' Emotional Responses and Re-participation Intentions

  • Name : 장징윈
  • Info :
  • Adviser : 안병진
192.168.95.163

초록

"스탬프 기호는 독특한 아름다움과 풍부한 문화적 의미를 지니며 디자인 분야에서 널리 사용되었다. 2010년 상하이 엑스포에서 다양한 국가 전시관은 도장을 로고로 사용하고 국기, 건축, 인물, 동식물 및 기타 지역 요소를 파란색으로 사용하여 그림과 텍스트가 공존하는 방식으로 방문자에게 이미지를 홍보했다. 관광 스탬프의 시각적 요소가 방문자의 정서적 반응 및 재방문 의사에 미치는 영향에 관한 연구는 중요한 주제 중 하나이다. 이러한 연구는 관광 산업에서 스탬프 수집 프로그램을 제공하는 경우 유용하게 활용될 수 있다.
관광 스탬프는 지역의 관광 특색을 반영하고 있으며, 방문자 상호 간의 우편, 소장 및 교환 과정을 통해 관광지의 시각적 이미지를 홍보하는 역할을 하고 있다. 현대에는 스탬프의 특별한 예술적 표현과 기호 전달 특성을 기반으로 관광 스탬프가 관광 명소의 문화 활동에 대한 특별한 홍보 매체로 사용되었다. 과거 연구들은 관광 스탬프 수집이 방문자들에게 긍정적인 경험을 제공하며, 지속적인 참여와 재방문 의사 결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만, 이러한 연구들은 스탬프의 내재적 특징 및 시각적 관점을 출발하여서 한 분석으로 부족한 측면이 있다. 본 연구는 다양한 연구 방법을 통해 스탬프의 기능, 표현 및 정보 전달 효과의 관계를 탐색하는 것이다. 본 연구의 목적은 관광 스탬프의 시각적 요소와 재방문 의사의 관계를 탐색하고 스탬프를 문화 전파 매개체로 사용하여 방문자의 어떠한 정서적 반응 일으켜 재방문 의사에 대한 어떠한 영향을 미치는지에 대한 조사하는 것이다.
본 연구는 문헌 분석 방법을 통해 관광 스탬프의 기원과 발전의 맥락을 정리한다. 다양한 사회적 배경, 문화적 요구에 따른 선행연구와 사례 연구를 통해 관광 스탬프의 시각적 요소에 대한 분석을 통해 추출하였다. 그리고 관광 스탬프는 방문자에게 어떤 정서적 변화를 일으켜 재방문 의사에 영향을 미칠 수 있는지를 조사 수행하기 위해 관광 스탬프 활동에 참여 경험을 했던 방문자를 대상으로 설문조사를 실시하여 데이터를 수집한 이후 실증 분석했다. 정서적 반응 부분에서 본 연구는 PAD(즐거움(Pleasure), 각성(Arousal), 지배력(Dominance)) 3차원 감정 모델을 측정 도구로 사용하여 이전 학자들의 방문자 혹은 방문자감정 반응 연구의 부재를 보완함으로써 방문자의 정서적 반응이 재방문 의사에 미치는 영향을 더 포괄적으로 검증했다. 본 논문에서는 앞에 사례 연구와 선행연구를 통해 얻은 이미지 유형, 표현 형식 및 레이아웃을 포함한 세 가지 관광 스탬프의 시각적 요소를 독립 변수로 설정하고, 즐거움(Pleasure), 각성(Arousal), 지배력(Dominance)의 총 세 가지 정서적 반응을 중재 변수로 선택하였다. 그리고 방문자의 재방문 의사를 종속 변수로 사용하였으며 해당 모델을 설정하여 가설을 제안했다. 또한 통계분석 소프트웨어 SPSS24.0을 활용하여 회수된 데이터에 대한 해당 설문지의 신뢰도 분석, 타당도 분석, 탐색적 요인 분석, 기술 통계 및 상관관계 분석을 수행했다. AMOS24.0 소프트웨어를 이용하여 구조방정식 모델을 구성하고 검증 요인 분석을 수행하여 적합도, 매개 효과 및 연구 가설에 대한 검증을 시행했다. 최종 결론은 다음과 같다. 첫째, 관광 스탬프의 시각적 요소가 정서적 반응에 유의한 긍정적인 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 특히 관광 스탬프의 이미지 유형과 표현 형식은 방문자의 즐거움 감정, 각성 감정 및 지배력 감정에 유의미하고 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그러나 스탬프의 레이아웃은 방문자의 즐거움 감정에 상당한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 관광 스탬프 수집 활동할 때 방문자들이 생기는 즐거움 감정과 각성 감정은 방문자의 재방문 의사에 의미 있는 긍정적인 영향을 미치며, 방문자의 지배력 감정은 재방문 의사에 의미 있는 영향이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 관광 스탬프의 이미지 유형과 표현 형식은 방문자의 재방문 의사에 의미 있고 긍정적인 영향을 미치며, 레이아웃 배치는 방문자의 재방문 의사에 큰 영향은 없는 것으로 나타났다. 넷째, 방문자의 정서 반응은 관광 스탬프의 시각적 요소와 재방문 의사의 사이에 뚜렷한 중재 효과가 있으며, 특히 즐거움 감정의 중재 효과가 가장 뚜렷하게 나타났다.
본 연구는 방문자의 관점에서 관광 스탬프의 시각적 요소가 방문자의 심리적 반응과 재방문 의사 사이의 연관성을 탐구하는 것이다. 관광 스탬프의 시각적 자극에 따라 방문자는 여행 중 자신의 경험을 결합하여 방문자가 즐거움과 각성이라는 정서적 반응을 효과적으로 유발할 수 있다. 그리고 이러한 감정 반응의 중재 효과로 관광 스탬프의 시각적 요소가 방문자의 재방문 의사에 뚜렷한 긍정적인 영향을 미쳤다. 재방문 의사는 관광 사업뿐만 아니라 여러 사업의 발전에 대한 큰 영향을 미치는 중요한 부분이며 많은 요인에 영향을 받은 것이다. 시각은 인간의 가장 중요한 지각적 방식이자 인간에 인지와 심리 등 여러 측면에 중요한 영향을 미칠 수 있다. 그러므로 관광 스탬프를 관광 활동 중 시각적 자극을 활용한 방문자의 재방문 의사를 증가시키는 방안은 큰 효과가 있다는 것으로 확인할 수 있다. 그래서 방문자하는 동안 합리적인 방법으로 방문자에게 끊임없는 시각적 자극을 주어 방문자의 정서적 변화를 일으키는 동시에 재방문 의도에 영향을 미치는 중요한 요소 중 하나이다."

摘要

Abstract

" Stamp symbols have been widely used in the field of design, with their unique beauty and rich cultural significance. At The 2010 Shanghai Expo, various national galleries promoted images to tourists in a way that paintings and texts coexist, using seals as logos and flags, architecture, figures, flora and other local elements in blue. Research on the effect of the visual elements of tourism stamps on participants' emotional responses and revisit intention is one of the important topics. These studies can be useful when the tourism industry provides stamp collection programs.
Tourism stamps reflect local tourism characteristics and play a role in promoting the visual image of tourist destinations through mail, collection, and exchange processes between travelers. In modern times, tourism stamps were used as a special promotional medium for cultural activities in tourist attractions based on the special artistic expression and symbol delivery characteristics of stamps. Past studies have shown that tourism stamp collection provides a positive experience for travelers and affects continuous participation and revisit decision-making. However, these studies lack analysis, starting with the intrinsic characteristics and visual perspective of stamps. This study explores the relationship between the function, expression, and information delivery effect of stamps through various research methods. The purpose of this study is to explore the relationship between the visual elements of tourism stamps and revisit intentions, and to investigate how they affect the revisit intention by causing some emotional response of travelers using stamps as a cultural propagation medium.
This study summarizes the origin and development of tourism stamps through literature analysis methods. It was extracted by analyzing the visual elements of tourism stamps through previous studies and case studies according to various social and cultural needs. In addition, tourism stamps conducted a survey of travelers who have attended tourism stamp activities to conduct an empirical analysis after collecting data to investigate what emotional changes may cause and affect their intention to revisit. In addition, in terms of emotional response, this study used the PAD (Pleasure, Awakening, and Dominance) three-dimensional emotional model as a measurement structure to supplement the absence of previous scholars' traveler's emotional response studies, more comprehensively verifying the effect of travelers' emotional responses on revisit intention. In this paper, the visual elements of three tourism stamps, including image types, expression forms, and layouts obtained through case studies and preferential studies, were discussed as independent variables, a total of three guard emotional responses were selected as intervention variables, and the model was set up as dependent variables. Also performed reliability analysis, validity analysis, exploratory factor analysis, descriptive statistics, and correlation analysis of the questionnaire on the recovered data. Structural equation models were constructed and verification factor analysis was performed to verify fit, mediating effects, and research hypotheses. The final conclusion was that first, the visual elements of the tourism stamp had a significant positive effect on the emotional response as follows. In particular, it was found that the image type and expression form of the tourism stamp had a significant positive effect on the traveler's enjoyment emotion, awakening emotion, and control emotion. However, the layout of the stamp had a significant positive effect on travelers' feelings of pleasure. Second, it was found that the pleasure and awakening emotions that travelers develop when collecting tourist stamps have a significant positive effect on the traveler's intention to revisit, and the traveler's sense of dominance has no significant effect on the intention to revisit. Third, it was found that the image type and expression form of the tourism stamp had a significant positive effect on the traveler's intention to revisit, and the layout arrangement did not have a significant impact on the traveler's intention to revisit. Fourth, the traveler's emotional response has a clear mediation effect between the visual element of the tourism stamp and the intention to revisit, and in particular, the mediation effect of the pleasure emotion was most pronounced.
This study explores the relationship between the psychological response of tourists and the intention to revisit the visual element of tourism stamps from the perspective of travelers. Depending on the visual stimulation of the tourist stamp, travelers can combine their experiences during the trip to effectively induce an emotional response that travelers enjoy and awaken. In addition, due to the mediating effect of this emotional response, the visual elements of the tourism stamp had a clear positive effect on the traveler's intention to revisit. The intention to revisit is an important part that has a great influence on the development of various projects as well as the tourism business, and has been influenced by many factors. Vision is the most important perceptual way of humans and can have an important influence on various symptoms such as cognition and psychology in humans. Therefore, as a representative of tourism stamps, a plan to increase travelers' willingness to revisit using visual stimuli during tourism activities can serve as a great effect. Therefore, it is one of the important factors that affect the traveler's intention to revisit while causing emotional changes by giving constant visual stimulation to travelers in a reasonable way during the trip."

키워드




참고문헌