학술지e-Journal2024제1권 제1호 통권1호 2024년 8월

제1권 제1호 통권1호 2024년 8월


박물관과 미술관에서의 게임 큐레이션과 전시 방법에 대한 연구

김태완, 한선주, 오규환 2024-08-30 16:52

Abstract

Background In contemporary society, video games have transcended their original purpose of entertainment to become cultural and artistic mediums that exert significant influence on individual lives and broader society. As the interactive nature of video games and the culture surrounding them continue to spread, exhibitions incorporating games as a medium are increasingly being held in cultural and artistic spaces, including museums and galleries. However, despite the growing number of such exhibitions, research on this topic remains relatively underdeveloped. This study seeks to identify the characteristics of game curation and exhibition methods by analyzing case studies of game exhibitions in museums and galleries.

Methods Firstly, a literature review was conducted to investigate representative game exhibition cases in museums and galleries. Secondly, through case analysis, the study identifies the characteristics of game exhibitions in these spaces and proposes considerations from the perspectives of visitor accessibility and game curation.

Results Game exhibitions in artistic spaces actively encourage interaction through visitor participation. Serious games, when used as a medium, convey messages beyond mere entertainment. Exhibitions featuring games that provide artistic experiences emphasize the aesthetic value of games and further promote self-reflection among visitors. Additionally, game exhibitions and gameplay serve to promote museums and highlight the value of the exhibitions. The study also organizes curation strategies that can enhance visitor accessibility to games, depending on the exhibition's purpose.

Conclusion The study summarizes the characteristics of game exhibitions based on an analysis of representative cases. While the findings may be somewhat limited due to the constraints of case-based analysis, the significance of the paper lies in its potential to serve as foundational research in this field.

Keywords Museum, Art Gallery, Game Exhibition, Game Curation

초록

연구배경 현대에서 게임은 유희적 목적을 넘어서 문화 예술 매체로 개인의 삶과 사회에 영향을 주고 있다. 또한 게임이 내재한 상호작용 속성과 게임 향유 문화가 확산되면서 박물관과 미술관을 포함한 문화 예술 전시 공간에서 게임을 매체로 한 전시가 열리고 있다. 게임을 전시 매체로 열리는 사례가 많아지고 있지만 이와 연관된 연구는 상대적으로 미진하다. 본 논문에서는 박물관과 미술관에서의 게임 전시 사례 분석을 통해 게임 큐레이션과 전시 방법에 대한 특성을 도출한다.

연구방법 첫째, 문헌 고찰을 통해 박물관과 미술관에서의 대표적인 게임 전시 사례를 조사하였다. 둘째, 사례 분석을 통해 박물관과 미술관 게임 전시 특징을 도출하고 관람객 접근성과 게임 큐레이션 관점에서 고려 사항을 제안한다.

연구결과 예술 공간에서의 게임 전시는 관람객의 참여를 통한 상호작용을 적극적으로 유도한다. 시리어스 게임을 매체로 한 게임 플레이는 관람객에게 재미 이외의 메시지를 전달한다. 예술적 경험을 주는 게임 전시를 통해 관람객에게 게임의 심미적 가치를 강조하고 나아가 자아 성찰을 유도한다. 또한 게임 전시와 플레이를 통해 박물관을 홍보하고 전시의 가치를 알리는 역할을 하고 있다. 또한 관람객의 게임 접근성을 높일 수 있는 전시 큐레이션 방향성을 전시 목적에 따라 정리한다.

결론 대표 전시 사례 분석을 통해 게임 전시가 가지는 특성을 정리하였다. 사례를 통한 분석의 한계로 연구 결과가 다소 미약한 부분이 있음에도 이 분야의 연구에 기초 자료가 될 수 있다는 점에서 논문의 의의를 찾을 수 있을 것이다.

주제어 박물관, 미술관, 게임 전시, 게임 큐레이션