학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.M.2021.08_05

왕가위 감독 영화 작품의 감정 시학에 대한 작품연구- 단편영화 <독백>을 중심으로 - 王家卫导演电影作品的情感诗学研究 -以微电影《独白》为中心- A Study on the Emotional Poetics of Director Wong Kar-wai‘s Films works

  • Name : 우이(吴怡)/WU YI
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2021.08
  • Adviser : 김해윤/金海润/Kim, Hae Yoon
192.168.95.172

초록

홍콩 영화의 뉴웨이브 추세 속에서 왕가위 감독이 보여준 독특하고 참신한 영상 스타일은 ‘포스트 모더니즘적’영화 미학으로 불리었고, 서양의 초기 시 영화의 영향을 많이 받은 중국 시 영화와 같이 왕가위 감독의 영화도 무의식적으로 시의 표현 형식을 반영하였다. 본 논문에서는 서양, 그중에서도 소련 타르코프스키 감독의 완벽한 시 영화 체계를 바탕으로 왕가위 감독의 시 영화 구성 요소를 분석하고, 영화 속 정서적 서사의 자연스러운 흐름과 은유적 표현 방법을 연구하였다.
본 연구자는 중국 시 영화가 서양 시 영화의 발전 과정을 수용하는 과정에 관한 연구가 중국 시 영화의 ‘무근본성’ 을 논한다고 생각하지 않으며, 문헌 연구 및 사례 분석법을 중심으로 타르코프스키의 동양 전통의 시적 표현기법에 관한 실천 과정과 해당 과정이 중국 시 영화에 활용되는 과정을 분석하였다. 동시에 왕가위 영화의 시 영화적 특징을 분석하고, 해당 영화의 촬영기법, 대사 및 독백의 설계, 색채의 활용 등을 통하여 시 영화 속 정서의 조성 과정을 분석하였다.
본 논문에서는 먼저, 시 영화 관련 이론을 종합해 시 영화의 기본 개념, 철학적 배경과 시 영화의 발전 과정을 상세히 서술하였다. 시 영화 발전 과정에는 소련 타르코프스키 감독이 가장 완벽한 시 영화 이론 체계를 구축하였다. 우선, 해당 체계로 시 영화를 재정의하고 색채, 조명, 구도, 기호 및 상징 등 타르코프스키의 시 영화에 나타난 정서적 구성 요소를 설명하였다. 이어 본 연구자는 타르코프스키 영화의 사례를 통하여 시와 화면 내용의 구성에 대한 구체적인 분석을 진행하였다.
또한 본 논문에서는 타르코프스키의 시 영화 체계를 중국 시 영화의 발전과 연계시켰다. 타르코프스키 영화의 시학은 동양의 철학사상과 상당히 들어맞는다. 과도기의 중국 시 영화는 소련 시 영화의 영향을 받아 표상의‘형상’에서부터 발전하였으며, ‘정서적’ 서사 영화에서 두각을 나타냈다. 이에 따라 중국 시 영화 창작 과정은 정서의 영상화와 시적 의미 달성에서 이와 같은 방식 및 기교의 서양 방식을 참고하였고, 이를 통하여 중국과 서양 시 영화의 연계가 강화되었다.
이론의 두 번째 부분은 왕가위 감독의 영화에 나타난 정서적 시학 요소에 대한 설명과 분석이다. 왕가위 영화 속 대사와 독백, 렌즈 언어 및 색채의 개념은 타르코프스키의 시 영화의 정서적 서사 구조와 상당히 일치한다. 중국 감독의 시 영화는 비교적 성숙하고 안정적인 장르이며, 감독의 시 영화 창작 기법 역시 참고하고 따를 수 있는 이론과 근거가 있다.
본 논문은 왕가위 감독의 시 영화 표현기법 활용에 집중하면서 영화 속 대사, 색채 및 특수한 렌즈 속 언어의 해당 기법을 분석하였고, 이러한 기법을 필자의 독립 단편 멜로 영화 <독백>에 적용하였다. 시 영화 속에서 작품의 정서 전달에 대한 중요성은 이후 감독들의 시 영화 창작에 좋은 참고자료가 될 수 있을 것이다.

摘要

在香港电影的新浪潮趋势下,王家卫导演展现的独特而新颖的视频风格被称为"后现代主义"电影美学,与西方早期诗歌电影影响较大的中国诗歌电影一样,王家卫导演的电影也无意中反映了诗歌的表现形式。 本论文以西方,特别是苏联导演安德烈塔可夫斯基的完美诗歌电影体系为基础,分析了王家卫导演的诗歌电影构成要素,研究了电影中情感叙事的自然流向和隐喻表现方法。
本研究者并不认为有关中国诗歌电影接受西方诗歌电影发展过程的研究讨论中国诗歌电影的"无根本性",而是以文献研究及案例分析法为中心,分析了安德烈塔可夫斯基关于东方传统诗歌表现技法的实践过程和相关过程被应用于中国诗歌电影的过程。同时通过分析王家卫诗歌电影的特征,通过该电影的摄影技法、台词及独白的设计、色彩的应用等,分析了诗歌电影中情绪的构成过程。
本论文首先综合了诗歌电影相关理论,详细阐述了诗歌电影的基本概念、哲学背景和诗歌电影的发展历程。诗歌电影发展过程中,苏联导演塔可夫斯基构建了最完善的诗歌电影理论体系。首先,重新定义了诗歌电影,并解释了色彩、照明、构图、符号及象征等塔尔科夫斯基诗歌电影中出现的情绪构成要素。接着,本研究者通过塔可夫斯基电影的事例,对诗和画面内容的构成进行了具体分析。
另外,本论文还将塔可夫斯基的诗歌电影体系与中国诗歌电影的发展联系起来。塔可夫斯基电影的诗学与东方的哲学思想相当吻合。过渡时期的中国诗歌电影受苏联诗歌电影的影响,从表象的"形象"开始发展,在"情感"叙事片中崭露头角。因此,中国诗歌电影创作过程在情感影像化和诗意的达成上参考了这种方式和技巧的西方方式,从而强化了中西诗歌电影的联系。
理论的第二个部分是对王家卫导演的电影中出现的情绪性视学要素的说明和分析。 王家卫电影中的台词和独白、镜头语言及色彩的概念与塔可夫斯基的诗歌电影的情感叙事结构非常一致。中国导演的诗歌电影是比较成熟稳定的类型,导演的诗歌电影创作手法也有参考和遵循的理论和根据。
本论文集中运用王家卫导演的诗歌表现手法,分析了电影中的台词、色彩及特殊镜片中语言的相关技法,并将这种技法应用于笔者的独立短篇爱情电影《独白》。在诗歌电影中,作品传达情绪的重要性将成为今后导演们诗歌电影创作的参考资料。

Abstract

  With the development of the new wave in the Hong Kong movie era, director Wong Kar Wai's image style is unique and novel. Known as the "post-modern" film aesthetics, Chinese poetry films are mainly influenced by early Western poetry films. Wong Kar-wai's films also reflect the way of expression of poetry invisibly. Through the western use of the Soviet Union Tarkovsky's complete poetry film system to analyze the elements of the director Wang Kar-wai's poem film, how to naturally reveal the emotional narrative in the film and express the metaphorical feelings.
The author believes that from the development of Western poetry movies to the absorption of Chinese poetry movies, such a complete process of research, the discussion of Chinese poetry movies will not be "rootless". Mainly based on the research methods of literature research and case analysis, aiming at Tarkovsky’s practice of traditional oriental poetic expressions, and then being applied to Chinese poetry films, the analysis shows that the film works of director Wang Jiawei possess poetry. The characteristics of the movie, and from the filming technique, line monologue design, color use to analyze the creation of emotions in poetry movies.
First of all, this article summarizes the related theories of poetry and film. The basic narration, philosophical background and the development process of poetry movies are discussed in detail. In the development of poetry movies, the Soviet Union Tarkovsky’s poetic movie theory system is the most complete; in its system, the first is the redefinition of poetry movies; the second is from the mood of Tarkovsky’s poetry movies The structural elements are clarified separately, listed as follows: color, light and shadow, composition, symbolic symbol. Take Tarkovsky's film works as an example to conduct a specific analysis of the construction of poems and screen content.
Secondly, based on Tarkovsky’s poetic film system, it is linked to the development of Chinese poetry and film; Tarkovsky’s film poetics fits well with Eastern philosophical thoughts. movies with "emotions" narrative emerge. In the creation of Chinese poetry and film, the ways and techniques to unify the imaged emotions and poetry are inspired by the West. As a result, the relationship between the two is closely intertwined.
In the second part of the theory, it is the refinement and analysis of the emotional poetics elements in the director Wong's films; the line monologues, lens language and tone concepts in Wong's films and the height of the emotional narrative construction of Tarkovsky's poetry films Fit. Poetry movies tend to be a mature and stable performance in a large number of works by Chinese directors, and the director's poetic movie creation techniques have become reasonable and evidence-based.
This article focuses on the poetic film expression techniques used by the director Wong in the film, and analyzes his lines, tones and special lens language in the film. And apply these methods of the movie to the independent emotional short film "Monologue" created by me. It expresses the importance of the emotion of the work in the poem film; it can also introduce the future path of future directors to create the poem film.

키워드

  • #시 영화
  • # 왕가위
  • # 정서 시학
  • # 타르코프스키
  • # 스탭 프린팅

  • #诗歌电影,王家卫,情绪诗学, 安德烈塔可夫斯基,Step Printing

  • #Poetic Film
  • # Wong Kar Wai
  • # Emotional poetics
  • # Tarkovsky
  • # step-printing

참고문헌

[Book]

1. 왕가위, 『왕가위 : 영화에 매혹되는 순간』, 씨네21북스 한겨레, 2018
2. 梁明,李力 『电影色彩学(영화색채학)』, 北京大学出版社, 2008
3. 黄卓越, 『海外汉学与中国文论·英美卷(해외 한학과 중국 문론·영미권)』, 北京师范大学出版社, 2018
4. 张新, 『20世紀中國新詩史(20세기 중국 신시사)』, 复旦大学出版社, 2009
5. 香港電影評論學會, 『王家衛的映畫世界(왕자웨이의 영화 속 세계)』, 三聯書店(香港)有限公司, 2015
6. 安德烈·塔可夫斯基, 『雕刻时光(조각의 시간)』, 人民文学出版社, 2003
7. Wong Kar Wai,John Powers, The Cinema of Wong Kar Wai, Rizzoli, 2016

[Dissertation]

1. 양요빈, 「단편영화 - 왕가위 영화 촬영 스타일 분석연구를 중심으로 -」, 동국대학교 영상대학원 석사학위논문, 2018
2. 가방빙,「왕자웨이 감독의 포스트모더니즘 영화 미학에 관한 연구」, 동국대학교 영상대학원 석사학위논문, 2019
3. 고민정, 「왕가위 감독의 음악 연출에 관한 연구화양연화 <화양연화>를 중심으로」, 상명대학교 뉴미디어음악학과 석사학위논문, 2016
4. 이희진, 「왕가위 영화의 스크린 공간 분석 신체, 패션, 인테리어를 중심으로」, 서강대학교 중국문화학과 석사학위논문, 2018
5. 김성하, 「안드레이 타르코프스키 영화세계에서의 애매성의 미학」, 부산대학교 예술학 석사학위논문, 2003
6. Danial N. Robinson, Dongseo University, Doctor of Design, DongSeo University, 2016
7. 徐恩玉,『电影色彩语言的表意功能与艺术特征(영화 색채 언어의 표의 기능과 예술적 특징)』,화중사범대학, 2008
8. 张林,『从情绪到影像:中国诗电影研究(정서에서 영상까지: 중국 시영화 연구)』,남경사범대학, 2016
9. 高媛媛,『塔尔科夫斯基电影观研究(타르코프스키 영화관 연구)』,화동사범대학, 2007
10. 刘伦,『塔尔科夫斯基电影美学思想研究(타르코프스키 영화 미학 사상 연구)』,하얼빈사범대학, 2019
11. 程颖婷,『安德烈·塔尔科夫斯基电影的视听语言研究(안드레이 타르코프스키 영화의 시청각 언어 연구)』,양주대학, 2015
12. 杨舒晴,『诗性电影观念论(시적 영화 관념론)』,강서사범대학, 2019
13. 崔皓越,『诗意的真实—探析安德烈·塔尔科夫斯基电影观(시적 진실—안드레이 타르코프스키 영화관을 탐구)』, 허베이대학, 2012
14. 吕布,『安德烈·塔尔科夫斯基的诗意美学研究(안드레이 타르코프스키의 시적 미학 연구)』,구이저우대학, 2019
15. 马婧元,『王家卫电影美学研究(왕가위 영화 미학 연구)』, 호남사범대학, 2015
16. 徐恺鸿,『王家卫电影台词风格研究(왕가위 영화 대사 스타일 연구)』, 호남공업대학, 2018
17. 臧琪,『王家卫电影中的水意象格研究(왕가위 영화 속 물의상격 연구)』, 산시사범대학, 2019
18. 王聪聪,『影视镜头语言表现人物内心意绪的方式研究(영상 카메라 언어는 인물의 내면 정서를 표현하는 방식 연구)』, 양주대학, 2015
19. 周陈成,『新世纪国产电影与诗歌的互文性对话研究(신세기 국산 영화와 시가의 상호 문학적 대화 연구)』, 화중사범대학, 2020
20. 罗小艳,『自成类型—王家卫电影研究(자성유형—왕가위영화연구)』, 쑤저우대학, 2008

[Website]

Taste of Cinema,“The 10 Most Poetic Films of The 21st Century”, www.tasteofcinema.com/
2. Intermittent Mechanism,“The Expiration of Time and Love: Analyzing Speed of Motion in Wong Kar-Wai’s Chungking Express”, www.intermittentmechanism.blog
3. austinschmidt,"STEP-PRINTING" TEST • WONG KAR-WAI IMAGE SMEARING”, www.austinschmidt.com/blog-/step-printing-wong-kar-wai
4. BFI,"Poet of time: Wong Kar-Wai on Chungking Express”www2.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/archives/wong-kar-wai-chungking-express


[video]


1. 왕가위,“열혈남아”, 중국 홍콩, 1989
2. 왕가위,“중경삼림”, 중국 홍콩, 1995
3. 왕가위,“화양연화”, 중국 홍콩, 2000
4. 왕가위,“타락천사”, 중국 홍콩, 1996
5. 타르코프스키,“향수”, 소련 이탈리아, 1983
6. 타르코프스키,“Mirror”, 소련, 1975