학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2022.08_13

카메라 움직임에 의한 타이틀 시퀀스 연구 - 본인작품 , , 를 중심으로 - A Study on the Title Sequence by Camera Movement - Focus on my works , , -

  • Name : 천저위/Chen, Ze-Yu
  • Info : 석사학위논문/Master's thesis/ 2022.08
  • Adviser : 김동현/Kim Dong-Hyun
192.168.95.160

초록

거의 모든 풍격이 독특하고 개성화가 강한 영화, 드라마의 타이틀은 모두 표현 내용과 영상 시각 예술의 교묘한 결합이며, 영화, 드라마의 타이틀은 디자이너의 화면에 대한 여러 시각의 종합적인 지식 및 깊은 예술적 함양을 포함한다. 영화, 드라마의 촬영기술이 끊임없이 진보함에 따라 운동적인 화면창작은 단일한 수단으로부터 다원적으로 발전하였고 정적인데로부터 다동적인데로 발전하였다. 영화, 드라마의 타이틀을 카메라의 이동을 통해 제작하는 것은 당대 영상예술 운동 조형발전의 큰 특징이다.
카메라 이동촬영은 영상창작에서 중요한 요소 중 하나이다. 분위기 조성, 캐릭터의 이미지 및 성격, 관객의 대입감 향상 등에 큰 역할을 할 수 있다. 또한 영화의 핵심사상을 나타낼 수 있기 때문에 카메라를 이용한 영상물 이동촬영은 영화, 드라마의 타이틀의 제작에 매우 중요하고 필요한 것이다.
첫째 단계는 선행연구와 문헌조사를 통해 카메라 이동과 영상 타이틀의 개념, 특징, 요소를 파악하는 것이다. 영상 타이틀은 카메라를 통해 이동함으로써 화면의 조형공간을 개척하여 독특한 시각예술효과를 창조해낸다. 카메라의 이동은 타이틀의 화면틀이 시종 운동하게 하며 화면내의 물체는 운동상태든 정지상태든 모두 위치가 부단히 운동하는 태세를 나타낸다.관객은 타이틀을 보면서 움직이는 화면을 통해 영화의 내용이나 표현의 전체적인 면모에 대해 알 수 있다.
둘째 단계는 영상 실례로 카메라 이동을 주요 분석하고 카메라 움직임-pan, 카메라 움직임-till up과 till down, 카메라 -Zoom in과 Zoom out 기법 표현방식을 더욱 깊이있게 이해를 가지고 있다. 카메라가 이동하여 나타나는 화면 공간은 완전하고 일관적이다. 카메라가 이동하면서 전체 화면 속에 다양한 쇼트 사이즈, 다양한 구도의 조형효과를 형성하면서 영화는 그 자체의 리듬을 얻는다.
셋째 단계에서는 영상 타이틀에 카메라가 추가된 이동 실례를 분석하여 영상 타이틀에서 카메라 움직임의 화면 효과와 기법에 대해 더욱 명확한 인식을 갖게 되었다. 영화 타이틀에서 카메라를 통해 움직이는 화면은 관객들에게 영화 속 이야기의 중요한 메시지와 리듬감을 더 잘 전달할 수 있다.
넷째 단계는 타이틀을 통해 , , 을 주요 분석 내용으로 하여 카메라 움직임-pan 이 타이틀'the truth'에서 응용되여 화면에서 공간의 완정과 통일을 유지를 건립하였으며 단일하고 고정된 화면의 제한을 돌파하고, 쇼트의 표현시야를 확장 함으로써 가장 직관적인 수평이동의 시각으로 관중에게 감각적인 충격과 즐거움을 주다.
카메라 움직임-till up과 till down 은 의 타이틀에 사용되여 영화 내용의 기본적인 환경을 소개하고 사건을 끌어내는 역할을 하여 시청자의 시선을 스토리 라인에 인도하다. 카메라 움 직임-Zoom in과 Zoom out은 의 타이틀에 운용되여 화면의 주제를 명확히 두드러지게 해주고 영화에서 주제별 등장인물과 주요 이미지는 물론 중요한 줄거리 요소를 강조하고 영화 내용에 대한 중요한 정보를 관객에게 더 잘 전달해준다.
다섯째 단계는 연구의 최종 결과를 토대로 결론을 요약하고 연구 내용을 실천한 결과를 기술한다. , , 의 분석을 통해 영상 타이틀을 카메라 움직임-pan, 카메라 움직임-till up과 till down, 카메라 움직임-Zoom in과 Zoom out의 운용으로 영화의 내용과 스타일을 잘 표현하고 관객에게 영화의 중요 메시지를 더욱 정확하게 전달할 수 있다.

摘要

Abstract

The title of all unique and personalized films and televisions is an ingenuous combination of expression content and image visual art, embodying the designer's comprehensive knowledge towards their multiple perspectives of the picture, as well as their deep artistic literacy.
With the continuous progress of shooting technology in film and television industry, the creation of moving pictures has been developing from a single means to multiple means, from being static to dynamic. The production of film and television titles through the movement of cameras is a major characteristic of the modeling development of contemporary film and television art.
As one of the important elements in film and television creation, shooting by moving camera plays an important role in creating atmosphere, character image and character and improving the audience’s sense of experience, and simultaneously, it can reflect the core idea of the film. Therefore, it is of vital importance and necessity to use moving camera to make titles for film and television.
First of all, the concept, characteristics and elements of camera movement and titles of film and television are figured out through advanced research and literature survey. The film title expands the modeling space of the picture through the movement of the camera and creates a unique visual art effect.
As the camera moves, the picture frame in the title is always in motion. Whether the object in the picture is dynamic or static, the situation of continuous position movement will be shown. When watching the title of the film, the audience will understand the overall appearance of the film content and performance style through the moving picture.
Secondly, camera movement cases in film and television production is taken as the main content for analysis, making us have a deeper understanding of the technical expression of camera movement-pan, camera movement –Till up and Till down and camera movement –Zoom in and Zoom out. The picture space represented by the camera movement is complete and coherent. Through the camera movement, the modeling effect of multi scene and multi composition is formed in the overall picture, making the film obtain its own rhythm.
Thirdly, through analysis of cases in which camera movement is added to the title of the film, a clearer understanding of the picture effect and techniques of using camera movement in the film title are obtained. The moving picture of the camera in the film title can better convey the important information and sense of rhythm of the plot in the film to the audience.
Fourthly, by analyzing the title ‘THE TRUTH’、‘REPENTANCE’、‘ASSUME’, the application of camera movement-pan in the title ‘THE TRUTH’ is described, and the integrity and unity of maintaining space in the picture are maintained, which breaks through the limitation of a single fixed picture, expands the performance vision of the lens, and brings the audience sensory impact and fun with the most intuitive translation perspective.
The camera movement technique - Till up and Till down was adopted in the title ‘REPENTANCE’ to introduce the basic environment in the film content and introduce story lines, and guide the audience's attention to the story line. Furthermore, the theme objectives in the picture was clarified in the camera movement - Zoom in and Zoom out in the title ‘ASSUME’', which highlighted the theme characters, key images, as well as important plot elements in the film and television content, and better conveyed the important information of the film to the audience.
Finally, based on the final results of the research, conclusions are summarized and the results after the research content is put into practice are illustrated. Through the analysis of the works ‘THE TRUTH’‘REPENTANCE’‘ASSUME’, and camera movement techniques of Pan, Till up과 Till down and Zoom in and Zoom out, the title of the film can well show the content and style of the film and convey the important information of the film to the

audience in a more accurate way.

키워드

  • #카메라 움직임
  • # 타이틀 시퀀스
  • # 쇼트 움직임
  • # 화면 스타일
  • # 장면의 분위기


  • #Camera Movement
  • # Title of the film
  • # Movement of Lens
  • # Style of the picture
  • # Atmosphere of the scene.

참고문헌

[Book]

1. Christopher Kenworthy,『Master Shots Volume3,the directordian's vision:100 setups,Scenes,and moves for your breakthrough movie』, Electronic Industry Press, 2014
2. 임금주, 『TV 촬영』, 중국언론대학출판사, 2021

[Dissertation]

1. 셰웨이웨이, 영상 타이틀 제작의 디자인 표현과 디자인 방법, 2010
2. 왕총총, 영상 쇼트 언어가 인물의 내면 의서를 표현하는 방식에 대한 연구, 2015
3. 마저우, 영화 쇼트 언어가 인물의 내면에 묘사하는 방식에 대한 연구, 2018
4. 류촨지. 디지털 기술에 의한 영화 쇼트의 언어 효능 탐구, 2012
5. 리오시, 고전 영화 쇼트 언어로 인성의 소구연구—예를 들어 오스카의 수상작 스토리, 2016

[Academic Journal]

1. 왕샤오밍,“움직이는 쇼트의 종합적인 움직임과 효과에 대해 토론”,『텔레비전 연구』, Vol.(06), 2015
2. 변몽청,“타이틀 애니메이션에 소트의 활용”,『아트테크놀로지』, Vol.27(06), 2014
3. 천자오니,“영화 타이틀 속 동태적 구성 디자인”,『영화문학』, Vol.(11), 2010
4. 딩장,“텔레비전 촬영 기술과 예술의 요소에 대해 토론”,『중국과학기술박람』, Vol.35, 2014
5. 왕홍나, 손의, 증상민,“영화 소트 언어에 화면 움직임에 대해 초탐”,『시청』, Vol.(03), 2018
6. 장소천,“영화 속의 쇼트 아트에 대해 토론”,『테크놀로지 비전』, Vol.26(06), 2016
7. 왕이,“애니메이션 영화의 소트 언어와 활용기법”,『미술교육연구』, Vol.(19), 2013
8. 문엽,“쇼트 움직임의 서사기능”,『중국예술연구원』, Vol.07, 2013
9. 유진,“스포츠 쇼트의 활용과 시각 특징”,『서부방송 TV』, Vol.42(03), 2021
10. 맹철,“감독님이 쇼트 비치의 장악”, 『참화(하)』,Vol.(05), 2017
11. 우함,“영화 촬영에서 쇼트 밀기와 당기의 제어와 표현력에 관한 연구”,『테크놀로지 정보』, Vol.18(34), 2020
12. 호양,“움직임 쇼트중 쇼트 당기는 영화중의 활용”,『참화(상) 』, Vol.(10), 2017
13. 장제,“영화 쇼트의 감정표현”,『대중문예』, Vol.(22), 2012
14. 부경군,“운동의미를 표현하는-이동촬영”,『디지털 세상』, Vol.(03), 2003
15. 이홍박,“촬영 기술 밀기 당기 흔들기”,『가전 제품』, Vol.(02), 2001
16. 한청웨이,“촬영 화면의 쇼트와 쇼트 움직임(중)”,『카메라』, Vol.(02), 1999

[Website]

1. https://zhidao.baidu.com/question/356055681.html
2. https://wenku.baidu.com/view/2bb21e80b9d528ea81c779fb.html
3. 중지군, 중지군의 영화 노트(2)-움직이는 쇼트, https://www.sohu.com/a/350107102_120267768
4. 구양문, 쇼트 움직임의 방식, https://wenku.baidu.com/view/49955bd592c69ec3d5bbfd0a79
563c1ec5dad7a8?aggId=6deedf7a941ea76e58fa049c