학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2022.08_02

IDEA 서비스 디자인 프로세스를 활용한 원저우국제디자인비엔날레 디자인제안 연구 Research on the Design Proposal of Wenzhou International Design Biennial Using IDEA Service Design Process

  • Name : 류하이조우/Liu, Hai-Zhou
  • Info : 박사학위논문/Doctor's thesis/ 2022.08
  • Adviser : 김해윤/Kim, Hae-Yoon
192.168.95.160

초록

최근 중국 각급 정부의 지원과 격려로 각종 예술 디자인 분야의 전시회가 우후죽순 개최되며 활성화되고 있다. 중국 국제무역촉진위원회(国际贸易促进委员会)가 2020년 4월 발표한 <중국 전시 경제발전 보고(中国展览经济发展报告)(2019)> 통계에 따르면, 전시회의 횟수로 봤을 때 전체 서비스업 부문에서 레저, 패션, 예술, 관광 부문 전시회가 총 242번으로 가장 많았고, 경공업 부문의 전시회 수가 1위를 차지했다. 전시면적으로 보면, 전체 서비스업 부문 중 레저, 패션, 예술, 관광 부문의 총면적이 639만8000㎡로 가장 컸다. 이러한 전시회는 1선 도시로 대표되는 발달된 도시와 지역에 집중되고, 정부 부처, 산업협회, 학술기관 등이 주관하여 주관기관이 다양한 것이 특징이다. 중국의 경제가 발전되고, 서비스업과 함께 생성된 서비스 디자인이 중국에서 빠르게 발전하면서 서비스 디자인은 디자인 전시회에 긍정적인 영향을 미치고 있다. 본 연구는 IDEA 서비스 디자인 프로세스의 관점에서 디자인 전시회의 서비스를 탐구하여 디자인 전시회의 지속가능한 발전에 참고를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 연구자가 기획에 참여한 <원저우국제디자인비엔날레>를 사례로 하여, 질적, 양적 연구방법을 병행하여 연구를 진행한다. 본 연구는 서비스 디자인 이론을 바탕으로 전개되며, 대만 쑹퉁정(宋同正)(2014) 교수가 제안한 IDEA 서비스 디자인 프로세스를 참고하여 연구를 진행하였다. IDEA 서비스 디자인 프로세스에는 조사, 디자인, 실행, 평가 4단계, 탐색, 해석, 제안, 프로토타입, 검증, 공개 6개의 절차가 포함된다. 첫 번째 단계인 조사에서는‘참여관찰법’, ‘반구조적 인터뷰’를 통해 출처와 형태가 다양한 자료를 수집함으로써 연구자의 편견을 줄이고 객관적인 데이터를 얻고자 한다. 2020 원저우국제디자인비엔날레의 기본 정보, 서비스 프로세스 및 서비스 항목을 이해하고 디자인 전시회의 이해관계자 및 서비스 인카운터를 분석하는 것이다. 두 번째 단계인 해석에서는 ‘설문조사법’으로 객관적인 데이터를 얻은 후 ‘템플렛 분석법’으로 인터뷰 자료를 부호화하고, 수집된 자료와 데이터를 통합하였다. 세 번째 단계인‘제안에서는 디자인 전시회의 서비스 인카운터에서 도출된 문제점들을 바탕으로, 개발한 윈저우 국제 디자인 비엔날레 전시 앱 프로토타입을 신규 서비스 디자인 프로토타입으로 사용함으로써, 서비스 인카운터에서 도출된 문제점들에 대한 해결안을 제안하여 관람객의 니즈와 기대를 충족시키는데 요구되는 디자인 전시회의 질을 높이는데 기여하고자 한다. 네 번째 단계인 프로토타입 단계에서는 디자인 개념을 시각화하여 신규 서비스 디자인 프로토타입의 시각 이미지를 형성함으로써 후속 연구평가를 용이하게 한다. 다섯 번째 단계인검증 단계에서는 신규 서비스 디자인 프로토타입에 대해 통계 소프트웨어 SPSS를 이용하여 ‘KANO 모델 분석’과‘AHP 분석’평가를 실시한 후 디자인 전시회 주최측에 참고 자료로 활용할 수 있도록 한다.
연구는 다음과 같이 나타냈다. 첫째, 원저우국제디자인비엔날레 전시회의 서비스 인카운터 분석을 통해 전시회에서 도출된 하드웨어적인 배치, 정보 전달 및 직원 서비스 등의 3가지 개선책을 마련하는 것은 디자인 전시회의 서비스 품질 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 원저우국제디자인비엔날레 전시 앱 프로토타입 개발을 통해 원저우국제디자인비엔날레의 문제점들을 해결안을 제안하고 핵심 성공 요소를 평가해 향후 디자인 전시회에서 활용할 수 있는 근거 자료로 활용하도록 한다.

摘要

Abstract

In recent years, with the support and encouragement of Chinese governments at all levels, various art design exhibitions have been launched like mushrooms after a spring rain, showing a thriving and prosperous scene of vigorous development. According to the statistics of the "Report on the Development of Chinese Exhibition Economy (2019)" released by China Council for the Promotion of International Trade in April 2020, in terms of the number of exhibitions, the exhibitions of leisure, fashion and art tourism have the largest number among all service industry exhibitions, with a total of 242 exhibitions launched, ranking the first in the number of light industry exhibitions. In terms of the exhibition area, the exhibitions of leisure, fashion and art tourism have the largest exhibition area among all service industry exhibitions, with a total area of 6.398 million square meters. With the transformation and upgrading of Chinese economy, the service design has been developing rapidly in China in tandem with the service industry, and service design has inevitably been playing an active role in promoting design exhibitions. This study explores the services of design exhibitions from the perspective of IDEA service design process, hoping to provide a reference for the sustainable development of design exhibitions in the future.
With Wenzhou International Design Biennale, for which I served as the main curator, as a case, this paper uses both qualitative and quantitative research methods to conduct the study. This paper carries out research design by referring to the IDEA Service Design Process (IDEA SDP) proposed by Professor David Song (2014) in Taiwan, China, following the four stages of "Inquire", "Design", "Execute"and "Assess", covering the steps of “Exploration”, “Interpretation”, “Proposition”, “Prototyping”, “Verification”and “Release”. This research design corresponds to the first five steps of service design process: Step 1 - "Exploration". We collected the data of different sources and forms by means of "participant observation" and "semi-structured interview”, so as to reduce the bias of researchers and obtain more objective data. The purpose of Step 1 is to understand the basic information, service process and service items of 2020 Wenzhou International Design Biennale, and to analyze the stakeholders and service encounters of the design exhibition. Step 2 - "Interpretation". After obtaining more objective data with the "questionnaire method", we used “Template Analysis Style" to code the interview data, integrate the collected information and data. Step 3 - "Proposition". Based on the results of data analysis, we proposed a new concept of service design to meet the needs and expectations of the visitors. Step 4 - "Prototyping". We converted the concept design visually, so as to form the visual image of the prototype of the new service design to facilitate subsequent research and evaluation. Step 5 - "Verification". After evaluating the prototype of the new service design by "KANO model analysis" and "Analytic Hierarchy Process", with the statistical software SPSS, we provided it to the organizer of the design exhibition for reference.
The research findings of this paper show that: 1. To propose three improvement measures for the hardware arrangement, information transmission and personnel service of the exhibition through the analysis of the exhibition service encounters of Wenzhou International Design Biennale, which will have a positive effect on the service quality improvement of design exhibitions. 2. To develop the prototype of the exhibition APP of Wenzhou International Design Biennale, propose solutions to the problems of Wenzhou International Design Biennale, evaluate key success factors, and use them as references for future design exhibitions.

키워드

  • #서비스 디자인
  • # IDEA 서비스 디자인 프로세스
  • # 서비스 인카운터
  • # 디자인 전시회
  • # 원저우국제디자인비엔날레


  • #Service Design
  • # IDEA Service Design Process
  • # Service Encounter
  • # Design Exhibitions
  • # Wenzhou International Design Biennial

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4. 温州市文化创意产业规划出炉(원저우시 문화 창조 산업 기획 발표),
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5. 2020服务设计蓝皮书(2020 서비스 디자인 청서), https://zhuanlan.zhihu.com/p/407805073