학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.02_05

양케 지역의 소셜디자인을 통한 안데스 문양 문화상품 개발 작품연구 对韩国传统居住的边界和迁徙的研究 Development of Andean Icon Products as a Social Design Project for Yanque

  • Name : 안드레아루치아ㅣANDREA LUCCIA BEROLATTI GONZALES
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文/Master's thesis/ 2019.02
  • Adviser : 김수화ㅣ金秀华ㅣKim,Sue-Hwa
192.168.95.161

초록

본 연구는 안데스 문양 문화상품의 개발을 통해 양케 지역의 지역 문제에 도움이 되고 이를 해결하기 위해 소셜디자인 방법론을 채택했다. 연구에는 두 가지 주요 목적이 있는데, 첫 번째 목적은 시각적 및 그래픽 관점에서 안데스 도상을 연구하는데 있고 두 번째 목적은 선정된 지역을 위한 특정한 소셜디자인 모델을 개발하는 방법론으로서의 소셜디자인 연구이다.
안데스 도상의 첫 번째 목적과 관련하여 원리 의미 및 정의를 이해하기 위해 문헌 검토를 수행한다 이것은 도상의 시각적 특성에 관한 정보의 공백으로 이어진다 이를 위해 언어, 상징적 구성 및 안데스 도상의 상징주의로 정의되는 시각적 이해의 세 가지 구성요소를 확립하는 구조 모델을 창출한 이러한 구성요소는 소셜디자인 프로젝트의 맥락에서 양케의 장인 공동체와 공동으로 안데스 도상 제품을 개발하기 위한 바탕이 되었다.
본 연구의 두 번째 목적은 공동 창작을 위한 지역사회 지향 프로젝트를 개발하는데 사용되는 방법론으로서의 소셜디자인 연구이다. 이를 위해, 소셜디자인의 정의 및 개념 이 방법론을 사용한 프로젝트의 사례 분석 투자자에 관한 연구, 그리고 소셜디자인 및 혁신 디자인을 참조하는 관련 방법론과 관련이 있는 문헌 조사를 수행한다. 그 결과 연구자는 양케 지역을 위한 최초의 소셜디자인 모델 및 투자자 모델을 개발할 수 있다. 이러한 모델을 양케 지역의 장인 공동체와 공동으로 개발한 소셜디자인 프로젝트의 구조로 활용한다.
이 지역은 자신의 전통 문화로부터 분리되어 있기 때문에 선정되었다. 양케에서의 교육은 주로 식민지로부터 독립 후의 역사와 문화에 초점을 맞추는데 이것이 선조로부터 물려 받은 안데스 전통 문화의 특성을 무시하고 가치를 낮춰 보는 데 원인이 된다. 젊은 세대는 이러한 가치에 대해 교육받지 못했기 때문에 선조의 전통과 문화를 계속 이어 나가는 데 관심이 없다. 다른 한편으로는 빈곤율이 증가하는 것인데 양케 인구의 절반 이상이 빈곤선 아래에서 살아 가고 있다 이러한 상황은,2016년에 발생한 지진으로 지역 장인들의 주요 수입원이었던 지역의 관광업이 타격을 받은 이후 더욱 악화되었다.
본 연구는 이러한 상황에 비추어 안데스 도상 및 문화에 대한 인지와 인식을 확장하는 것을 목표로 하였다. 또한. 장인의 경제 활동의 발전에 기여하고자 합니다. 이는 안데스 도상 구성요소를 사용하여 안데스 도상 제품을 개발함으로써 가능할 것이다.
본 연구에서는 지역사회에서 자기 문화에 대한 자부심과 긍지도 개선하고자 하였는데 이는 지역사회를 위해 특별히 개발된 소셜디자인 및 투자자 모델을 사용하여 이룰 수 있다. 이러한 모델을 향후 프로젝트에도 참조로 활용할 수 있다.

摘要

本研究通过开发安第斯图案文化商品,对安卡尔地区的地区问题的解决有所帮助,为了解决这一问题,采用了公共设计方法论。研究有两个主要目的,第一个目的是从视觉和图像的角度研究安第斯图,第二个目的是为了选定地区开发特定社区设计模型的方法论的社区计研究。
关于安第斯图象的第一个目的,为了理解原理、意义及定义,进行文献研讨。这会弥补关于图像视觉特性的信息空白。为此,导出了被定义的语言、象征性构成及安第斯图象的象征主义、确立视觉理解三个构成要素的构造模型。这些构成要素从公共设计项目的脉络上,会成为安卡尔的匠人共同体共同开发的安第斯图象产品的基础。
本研究的第二个目的是作为开发共同创作的面向社会项目的方法论的公共设计研究。为此,将对使用公共设计定义及概念方法论的项目事例分析、投资者相关研究、参考公共设计及革新设计的相关方法论相关的文献进行调查。其结果,研究者可以为安卡尔地区开发最初的公共设计模型和投资者模型。 这种模型被用于安卡尔地区匠人共同体共同开发的公共设计项目的结构。
之所以选安卡尔地区是因为安卡尔地区从自己的传统文化中被分离。安卡尔的教育主要聚焦于从殖民地独立后的历史和文化,这成为从祖先传下来的安第斯传统文化特性被忽视,降低其文化价值的原因。因为年轻一代没有接受过这种价值的教育,所以对传承祖先的传统和文化不感兴趣。 另一方面是贫困率的增加。安卡尔有一半以上人口生活在贫困线以下,这种情况在2016年发生地震以后当地工商业主要收入来源的地区的旅游业受到打击后更加恶化。
本研究的目的是根据这种情况扩大对安第斯图象及文化的认知和认识。此外,希望为匠人的经济活动发展做出贡献。这可以通过使用安第斯图象组成要素开发安第斯图象产品。
本研究还试图改善对自己地域文化的认同感和自豪感,这可以应用为地域开发的公共设计及投资模式来实现。这种模型可以作为今后项目的参考。

Abstract

This study adopts a Social Design Methodology to benefit and improve a local problematic in the area of Yanque through the development of Andean Icon products. The research has two main purposes, the first one refers to the study of Andean Iconography from a visual and graphics standpoint. Whereas the second purpose is the study of Social Design as a methodology to develop a Social Design Model specific for the selected area.
Referring to the first purpose of Andean Iconography, a literature review is conducted to understand the principles, meaning, and definition. This leads to a gap of information regarding the visual characteristics of the icon. For this a structure model is created, establishing the Three Components of visual comprehension, this is defined as Language, Symbolic Composition and the Symbolism of Andean Iconography. These components served as the foundation for the development of Andean Icon products in the context of the Social Design Project with the artisan’s community of Yanque.
The second purpose of the research is the study of Social Design as a methodology used to develop community-oriented projects for collaborative creation. For this, literature research is conducted referring to the definition and concept of Social Design, case analysis of projects that used this methodology, research on stakeholders as well as relevant methodologies that make reference to Social Design and Innovation Design. As a result of this, the researcher is able to develop the first Social Design Model and a Stakeholders Abstract Development of Andean Icon Products as a Social Design Project for Yanque - Focused on the Department of Design - Berolatti Gonzales, Andrea Luccia Deptartment of Design Graduate School of Design Dongseo University Advised by Prof. Kim,Sue-Hwa Model for the area of Yanque. These are utilized as the structure of the Social Design Project developed with the community of artisans of the Yanque area.
This area is selected due to the detachment of their own traditional culture. In Yanque education focuses mainly on post-colonial history and culture; which contributes substantially to the disregard and devaluation of the attributes of the traditional ancestral culture of the Andes. Because young generations are not educated on these values there is a lack of interest in continuing with the traditions of their ancestors and their culture.
On the other hand, there is an increasing percentage of poverty, more than half of Yanque's population lives below the poverty line. The situation was further worsened after an earthquake in 2016 that affected the tourism in the area which was the main source of income for the artisans of the community.
In view of the situation, the study aimed to extend the awareness and appreciation of Andean Iconography and Culture. Additionally, it seeks to generate a contribution to the development of the artisan economic activity. These can be achieved with the use of Andean Iconography Components to develop Andean Icon products.
This study also pursued to improve in the community the sentiment of self-worth and pride regarding their culture which can be achieved with the use of a Social Design and Stakeholders Model developed specifically for the community. These models can also serve as a reference and be utilized in future projects.

키워드

  • # 소셜디자인 # 안데스 문양 # 문화상품 # 소셜디자인 프로젝트 # 양케

  • # 传统居住 # 边界 # 迁徙 # 类型 # 结构

  • # Social Design # Andean Icon # Social Design Project # Yanque

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