학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.02_12

중국 애니메이션의 주제 표현의 특징을 활용한 작품 제작 -작품 “소년과 새”를 중심으로- 应用中国动画主题表现特征的作品制作 -以作品《少年和鸟》为中心- Producing Animation with the Characteristics of the Chinese Animation - Focused on the Work of Animation “ a Boy and a Bird” -

  • Name : 채영적ㅣCAI YINGDI
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.02
  • Adviser : 김해윤ㅣ金海润ㅣKim, Hae-Yoon
192.168.95.161

초록

문화 산업은 세계적으로 주요 산업중의 하나로 성장하였으며 점차 그 중요성은 증대되고 있는 실정이다. 시각문화가 등장하고 발달하고 있으며 특히 디지털 기술의 발전에 따라 시각영상문화산업은 폭발적으로 성장하고 있다. 애니메이션 산업은 문화 산업 중에서 가장 강력한 성장 잠재력을 가진 산업 분야로 여겨지고 있다. 현재 중국에서 애니메이션 산업의 시장 점유율은 매우 낮은 편이며, 문화적 영향력 측면에서 여전히 일본과 미국의 애니메이션을 따라잡지 못하고 있는 상황이다. 본 논문에서는 중국의 애니메이션 발전사를 주요 연구 대상으로 선정, 중국 애니메이션 주제의 특성을 파악하여 단편 애니메이션 <소년과 새>에서 보여지는 중국 애니메이션의 특성을 분석하였다. 본 논문의 제2장에서는 중국의 발전사에 대한 연구를 진행, 각 단계 별 주제적 특성과 스타일 변화에 대한 내용을 전체적으로 정리하였다. 제3장에서 단편 애니메이션 <소년과 새>의 제작 과정을 소개하고 더불어 본 작품에서 보여지는 중국 애니메이션의 특징인 계몽성 및 민족성에 대하여 분석하였다. 미국 및 일본의 발달된 상업 애니메이션의 영향으로 잃어버린 중국 애니메이션의 특성에 대한 회복의 필요성이 제기되는 시점에서 단편 애니메이션 <소년과 새>에서 보여지는 중국 애니메이션의 특성 분석은 이러한 측면에서 의의가 있을 것이라 기대한다.

摘要

文化产业已成长为世界上主要产业之一,其重要性正在逐步增大。 随着视觉文化的出现和发展,特别是随着数码技术的发展,视觉影像文化产业正在爆发性地成长。动漫产业被认为是文化产业中具有最强成长潜力的产业领域。目前在中国动漫产业的市场占有率很低,在文化影响力方面仍然赶不上日本和美国的动漫。本论文以中国动漫发展史为主要研究对象,把握中国动漫主题特点,分析短篇动画《少年与鸟》中展现的中国动漫特点。本论文第二章对中国的发展史进行了研究,对各个阶段的主题特点和风格变化的内容进行了全面梳理。第三章 介绍短篇动画片《少年与鸟》的制作过程,并分析了本作品所展现的中国动画片的特征—启蒙性及民族性。在美国和日本因发达的商业动画片的影响而失去的中国动画片的特性需要得到恢复的情况下,期待短篇动画片《少年与鸟》中展现的中国动画片的特性分析从这个层面上具有意义。

Abstract

The cultural industry has grown into one of the major industries in the world with increasing significance. With the emergence and development of visual culture, especially the digital technology, the visual image culture industry is skyrocketing. The animation industry is considered to be the most promising industrial sector in the cultural industry. At present, the animation industry has a very low market share in China. By cultural influence, the Chinese animation industry is still falling behind the animation industry in Japan and the United States. This paper studies the history of Chinese animation development as the major research object to grasp the characteristics of Chinese animation performance and analyze the Chinese animation features displayed in the short cartoon "Boy and Bird". The second chapter of this paper studies the development history of Chinese animation, and comprehensively goes through the key characteristics and styles at each stage. The third chapter introduces the production process of the short animated cartoon "Boy and Bird", and analyzes the characteristics of Chinese animation in this work - enlightenment and nationality. Due to the influence of developed commercial animation works from the United States and Japan, the paper proposes the necessity of restoring the characteristics of Chinese animation. Therefore, such a significance is brought into the analysis of the characteristics of Chinese animation in the short cartoon "Boy and Birds".

키워드

  • # 중국 애니메이션 # 민족성 # 계몽주의 애니메이션 # 중국 전통 문양 # 전지예술

  • # 中国动画 # 民族性 # 启蒙主义动画 # 中国传统纹样 # 剪纸艺术

  • # Chinese animation # nationality # enlightenment animation # Chinese traditional patterns # paper-cut art

참고문헌

[Book]

1. 이쇠(李铁), 『중국 애니메이션 역사(1) 1923-1976』, 칭화대학출판사, 베이징교통 대학출판사, 2018
2. 이쇠(李铁), 『중국 애니메이션 역사(2) 1997-2005』, 칭화대학출판사, 베이징교통 대학출판사, 2018
3. 방건국(方建国),왕페이더(王培德), 『The Word History of Animation』, 저장대학학출판사, 2007
4. 마예(马睿),오영군(吴迎君),『영화 기호학 튜토리얼』,충칭 대학 출판사,2016

[Dissertation]

1. 왕묵춘(王牧春), 「완씨 형제예술연구」, 상하이 대학 박사학위논문,2017
2. 왕항(王恒), 「20세기 중후반 중국 민족 애니메이션 예술 연구」, 산둥사범대학 석사학위논문, 2009
3. 장양석(张洋硕), 「‘목적’의 예를 들어 당대 중국 수묵 애니메이션을 보다」, 노스웨스트 사범대학 석사학위논문, 2015

[Academic Journal]

1. 진기(秦琪), 고리(高黎), "‘대요천궁’《대탕천궁》창작 감상 분석.”, 『대중 문예』, 2014, Vol.190
2. 시춘풍(时春风), 왕형(王馨) "중국 민존 풍격 애니메이션‘거만한 장군’ 의 허실한 창작실천에 대한 탐구”, 『Focus on Animated Movies』, 2016, Vol.84-88
3. 전보봉(田保峰), "애니메이션 창작 관념의 차이와 시대 언어 환경을 논의”, 『교육학연구』, 1991, Vol.14(2)
4. 굴립풍(屈立丰), "중국 애니메이션 업계의 2차 변신”, 『민족 예술 연구』, 2009, Vol.29
5. 천완(陈婉), "중국 민간 전지는 3대 유파”, 『공공 예술』, 2010, Vol.35

[Magazine]

1. 전보봉(田保峰), "애니메이션 창작 관념의 차이와 시대 언어 환경을 논의”, 『푸젠공정학원학보』, 2016, Vol.22(6)

[Website]

1. 위키백과, “중국의 애니메이션 역사”, https://zh.wikipedia.org/wiki/中国动画史
2. 위키백과, “집안에서 자란 죽순”, https://zh.wikipedia.org/wiki/长在屋里的竹笋
3. 후시대, “중국의 애니메이션 낙후 70년대”, http://houshidai.com/comic/wenge-comic.html
4. 바이두 경험, “전지는 칼과 무늬”, https://jingyan.baidu.com/article/d8072ac43ad94fec95cefd20.html