학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.M.2021.02_03

중국 동족(侗族)복식의 자수 문양의 현대화 연구 -핑치우(平秋) 동족 자수문화를 중심으로- 中国侗族服饰的刺绣纹样的现代化研究 -以平秋侗族刺绣文化为中心- Modern Research on Embroidery Patterns of Chinese Dong Nationality Clothing

  • Name : 용대제(龍代娣)/LONG DAIDI
  • Info : 석사학위논문/硕士学位论文/Master's thesis/ 2021.02
  • Adviser : Adviser 이명희/李明姬/Lee, Myung-Hee
192.168.95.172

초록

복식문화는 인류 문명의 산물이자 각 민족의 응집력을 담은 소중한 자산이며, 민족 복식 역시 민족별 심미성과 문화 관념을 구별하는 표식이다. 동족복식은 동족의 문화적 특징의 중요한 표시 중의 하나로, 동족의 자연환경, 사회생활, 문화 습관과 매우 큰 관계를 가지고 있다. 동족의복은 자수문양의 역사가 오래되어서, 배색과 자수공법의 운용이 모두 완벽하다. 따라서 본 연구는 동족민족 특유의 자수문화를 보존하고 동족자수문화를 더 많이 알리기 위한 목적으로 자수문양을 젊은이들의 취향에 맞게 현대화 그래픽 개발을 진행했다.
연구 목적을 위해 해당 자수 브랜드에 대한 이해와 현재 시장의 문화상품 현황을 분석하여 세계 각국의 국기 색깔을 결합하여 독특하고 실용적이며 현대 젊은이들의 심미적인 요구를 만족시킬 수 있는 문화상품을 디자인하였다. 또한 이를 바탕으로 동족 복식의 자수 문양의 현대화 그래픽 문화상품 개발 연구의 디자인 방향을 제시하고 있다.
연구방법은 데스크리서치, 사례분석, 프로토타입의 개발이다.
첫 번째 단계는 데스크리서치 연구이다. 문헌과 연구논문, 인터넷 자료를 종합 조사해 이론적 근거를 마련했다. 또한 현장 조사를 통해 전통 자수 전승자와의 심층 인터뷰를 진행하였다. 조사 결과에 따라 핑치우 동족 복식 자수 문양의 기법적 특징, 조형적 특징과 색채적 특징을 분석하고, 동족 복식 문양을 핑치우와 같은 타이쟝현(台江縣)의 묘족 문양과 비교 분석했다.
두 번째 단계는 사례분석이다. 문화상품과 자수문화에 대한 이해를 바탕으로 자수를 활용한 문화상품에 대한 사례 분석을 실시했다.
세 번째 단계는 프로토타입의 개발이다. 이론적 배경과 사례분석을 종합해 중국 동족 복식의 종류별 특징인 자수 문양을 추출했다. 이어서 아이덴티티에 대한 정리 및 디자인을 진행하여 그래픽 이미지 디자인을 완성했다.
본 연구 결과 첫째, 핑치우 동족의 자수문양 패턴은 원단 표면보다 1-2mm정도 도드라진다는 것을 알 수 있었다. ‘판조우군비안시유(盤軸滾邊繡)’ 자수의 특성으로 인해 동족 자수 문양이 입체적인 선 위주로 문양을 형성하였고, 문양의 색채가 화려하다.
둘째, 자수 문양의 특징에 대한 이해와 자수 문양류 문화상품 분석을 통해 현대인들은 실용성, 유행성, 심미성을 갖춘 문화상품을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 그래서 본 연구에서 그래픽 개발의 방향은 현대 유행성과 국제성을 동시에 지닌 동족 자수문화의 특징을 간직한 그래픽 이미지를 개발하고자 하였다.
셋째, 그래픽의 표현형식은 현대인들이 선호하는 문화형식의 이미지와 현대적 색채를 결합하여 개발하는 것이다. 또한 자수기법에서 생성되는 선의 특징을 이용하여 서양 별자리 기호를 결합하여 그래픽을 개발하였다.
넷째, 개발된 그래픽 이미지를 검증하기 위하여 인터뷰를 진행하였다. 현대화된 그래픽에 대하여 응답자는 핑치우를 방문하지 않았거나 이전에 핑치우의 자수 문양에 대해 잘 몰랐지만, 자수 문양을 살펴본 결과 개발된 그래픽이 핑치우 동족 자수문화의 이미지를 느낄 수 있다고 답변하였다. 또한 색채 배합과 이미지 면에서도 현대적이라고 답변하였다.
연구 결과로 제안된 그래픽 이미지는 핑치우 다양한 산업의 광고 및 홍보 자료 등에 널리 활용할 수 있을 것이다. 핑치우를 방문하는 많은 관광객은 본 연구에서 제안한 핑치우 자수문양 상품을 사용함으로써 중국 동족 자수문화를 체험하고 경험할 수 있는 계기를 가질 수 있을 것이다. 본 논문을 통해 동족 문화의 홍보와 자수문화 활성화에 참고 자료와 사례를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
이러한 연구는 연구자가 동족의 젊은이로써 동족의 자수문화를 충분히 연구하고 이해할 의무가 있으며, 동족 자신의 힘으로 자수 문화를 전승하고 소수민족 문화의 융합과 전파에 기여해야 한다는 것에 의미가 있다.

摘要

服饰文化是人类文明的产物,也是蕴含各民族凝聚力的宝贵财富,民族服饰也是区分不同民族审美性和文化观念的标识。侗族服饰是侗族文化特征的重要标志之一,与侗族的自然环境、社会生活、文化习惯有着很大的关系。侗族服饰刺绣图案历史悠久,配色和刺绣工艺运用都很完美。因此,本研究旨在保存同族民族特有的刺绣文化,并宣传更多的同族刺绣文化,根据年轻人的喜好,开发了现代化的图案。
为研究目的,通过对相关刺绣品牌的理解和分析目前市场的文化商品现状,结合世界各国的国旗颜色,设计出独特、实用、能够满足现代年轻人审美需求的文化商品。以此为基础,提出了同族服饰刺绣纹样的现代化图形文化商品开发研究的设计方向。
研究方法包括Desk Research、案例分析、原型类型(试制品)的开发。
第一个阶段是Desk Research的研究。综合调查文献、研究论文、网络资料,提供了理论依据。另外,通过现场调查,对传统刺绣传承人进行了深入采访。根据调查结果,分析了平秋侗族服饰刺绣纹样的技法特征、造型特征和色彩特征,并将同族服饰纹样与平秋等台江县的苗族纹样进行比较分析。
第二个阶段是案例分析。以对文化商品和刺绣文化的理解为基础,对利用刺绣的文化商品进行了事例分析。
第三个阶段是开发原型(试制品)。综合理论背景和事例分析,提取了中国同族服饰的种类特征刺绣图案。接着对个性进行整理和设计,完成了图像设计。
据本研究结果显示,第一,平秋侗族的刺绣图案比面料表面突出1-2毫米。因“盤軸滾邊繡”的特性,侗族刺绣图案以立体线条为主形成纹样,图案色彩华丽。
第二,通过对刺绣纹样特征的理解和刺绣纹样类文化商品的分析,可以看出现代人喜欢具有实用性、流行性和审美性兼备的文化商品。因此本研究中,图形开发的方向是同时具有现代流行性和国际性的侗族刺绣文化特征的图形形象。
第三,图形的表现形式是结合现代人喜爱的文化形式的形象和现代色彩进行开发。另外,利用刺绣技法生成的线条特征,结合西方星座符号开发了图形。
第四,为了验证开发的图像形象进行了采访。对于现代化的图像,受访者表示,虽然没有访问平秋,或者以前对平秋刺绣图案不太了解,但观察刺绣图案后发现,开发的图像可以感受到平秋侗族刺绣文化的形象。另外,在色彩搭配和形象方面也是现代化的。
以研究结果提议的图像形象可以广泛应用于平秋多种产业的广告及宣传资料等。访问平秋的游客使用本研究中提议的平秋刺绣纹样商品,可以体验和体验中国侗族刺绣文化。期待通过本论文,能够为侗族文化的宣传和刺绣文化的活性化提供参考资料和事例。
此研究的研究者作为侗族年轻人,有义务充分研究和理解侗族刺绣文化,以侗族自身的力量传承刺绣文化,为少数民族文化的融合和传播做出贡献具有重要意义。

Abstract

Costume culture is a product of human civilization, and it is also a valuable asset that contains the cohesion of various nations. National costumes are also a sign that distinguishes the aesthetic and cultural concepts of different nations. Dong clothing is one of the most important signs of Dong cultural characteristics. It has a great relationship with the natural environment, social life and cultural customs of the Dong nationality. The embroidery patterns of the Dong clothing have a long history, and the color matching and embroidery techniques are all used perfectly. The purpose of this research is to protect the unique embroidery culture of the Dong ethnic group, and to let more people understand the embroidery culture of the Dong ethnic group. Therefore, the embroidery patterns are developed in modern graphics that conform to the preferences of modern people.
In order to achieve the research purpose better, the research scope of this paper is set as the embroidery patterns of Dong costumes in Pingqiu Town, Jinping County, Qiandongnan Miao and Dong Autonomous Prefecture, Guizhou Province, China. Therefore, the development and research of Dong costume embroidery patterns with colors, shapes and techniques. On this basis, the design direction of the development and research of modern graphic cultural products of embroidery patterns is also proposed.
The research methods of this paper are desktop research, case analysis and prototype development.
The first stage is desktop research. Comprehensive investigation literature, research papers, and network materials have formulated a theoretical basis. First of all, starting with websites and documents related to the Chinese Dong costume culture, based on recent research materials, it comprehensively investigates the historical context and characteristics of the Chinese Dong costume and its patterns. Through these, we can learn more about the characteristics of Dong costumes such as the historical development and social and cultural background of Chinese costumes of the same ethnic group. In addition, through on-site investigations, in-depth interviews with inheritors of traditional embroidery were conducted. According to the survey results, the technical, modeling and color characteristics of Dong costume embroidery patterns in Pingqiu are analyzed, and the costume patterns of the same ethnic group are compared with those of Miao nationality in Taijiang County such as Pingqiu.
The second stage is case analysis. Based on the understanding of cultural products and embroidery culture, a case study of cultural product brands using embroidery is carried out.
The third stage is the development of Prototype. Comprehensive theoretical background and case analysis, various characteristic embroidery patterns of Chinese clothing of the same ethnic group are extracted. Then I organized and designed iDentity, and completed the graphic design.
The result of this research is the first one. Through comparison, the pattern of Dong embroidery pattern in Pingqiu is slightly higher than the surface of the fabric by 1-2 mm. Due to the characteristics of Dong embroidery technique in Pingqiu, the pattern of Dong embroidery is mainly three-dimensional. The pattern shape has bright colors and a strong three-dimensional effect. Second, through the understanding of the characteristics of embroidery patterns and the analysis of the cultural product brands of embroidery patterns, we know that modern people like cultural products that are practical, popular and aesthetic. Therefore, the direction of graphic development in this study is international and popular, but at the same time, it also preserves the development of cultural products with the characteristics of Dong ethnic embroidery culture. Third, the form of graphic expression is developed by combining the image and modern colors of the cultural form that modern people prefer. In addition, using the line features generated in the embroidery technique, combined with Western constellation symbols to develop images. Fourth, in order to verify the developed images, interviews were conducted. Regarding modern graphics, the respondent replied that he had never visited Pingqiu or did not know much about Pingqiu embroidery patterns before, but after observing the embroidery patterns, he found that the developed patterns can feel the image of Pingqiu Dong ethnic embroidery culture. In addition, in terms of color matching and image, he also answered modern answers.
The graphic image proposed as a result of the research can be widely used in advertisements and promotional materials of various industries. Many tourists visiting Pingqiu will have an opportunity to experience and experience Chinese ethnic embroidery culture by using the Pingqiu embroidery pattern product proposed in this study. It is expected that this paper will provide reference materials and examples for promoting the culture of the same people and revitalizing the embroidery culture.
For this kind of research, researchers, as young people of the Dong nationality, have the obligation to fully study and understand the embroidery culture of the Dong nationality, inherit the embroidery culture with the strength of the Dong nationality, and make contributions to the integration and dissemination of the minority culture.

키워드

  • #동족 복식
  • # 자수 문양
  • # 그래픽
  • # 현대화
  • # 정체성

  • #侗族服饰,刺绣纹样,图像,现代化,认同性

  • #Dong costumes
  • # Embroidery patterns
  • # Graphics
  • # Modernization
  • # Authenticity

참고문헌

[Book]

이금희, 조영란,『패션 용어사전』, 경춘사, 2004
2. 양시유즈(楊秀芝),『동족미문화(侗族審美文化)』, 중국사회과학출판사(中國社會科學出版社), 2017
3. 흐산믕(何善蒙),『구이저우성첸둥난동족문화에 관한 연구(貴州省黔東南侗族文化調查研究)』, 구주출판사(九州出版社), 2018
[Dissertation]
1. 단진,「묘족복식의 자수문양을 활용한 디자인 개발」, 상명대학교, 석사논문, 2012
2. 강은영,「조선시대 자수 문양을 활용한 문화상품디자인에 관한 연구 -레이저 커팅 기법을 중심으로- 」, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2005
3. 장윈졔(張雲婕),「동족전통복장예술연구(侗族傳統服裝藝術研究)」, 호남사범대학교(湖南師範大學), 박사학위논문, 2019
4. 진야오(金垚),「첸둥난묘족나비문양문신창작품에서재설계응용(黔東南苗族蝴蝶紋在文創產品中的再設計應用)」,청도대학교(青島大學),일반대학원석사학위논문, 2020
5. 등휘운(鄧惠文),「총쟝동족자수문양에관한연구(從江侗族刺繡紋樣研究)」,호남공업대학교(湖南工業大學), 석사학위논문, 2012
6. 왕리(王梨), 「구이저우 동족 패션문화 변천 연구(貴州侗族服飾文化變遷研究)」, 구이저우 민족 대학교(貴州民族大學), 석사학위논문, 2012

[Academic Journal]

1. 방톄(方鉄), "토사 제도에 대한 연구를 심화시키다(深化對土司制度的研究)”,『운남사범대학보, 철학사회과학판(雲南師範大學學報(哲學社會科學版)』, 2014
2. 장믕위(張夢雨), 장믕(張夢雨,張萌), "일본 전통 문화에서 빨간색과 흰색의 상징적 의미(紅白兩色在日本傳統文化中的象征意義 )”,『모란』, 2017
3. 장징(張靜), "동족 복장의 패션 요소를 대충 분석하다(淺析侗族服飾中的時尚元素)”,『천진 방직 기술(天津紡織科技)』, 2012
4. 자오시(趙茜), "기호학적 시각에 기초한 동족 복식의 문양해석(基于符号学视角下的侗族服饰纹样解析)”,『미술 대관(美術大觀)』, 2019
5. 쯩샤오(程潇), 장수앙(張爽), "동족 복식 문양과 그 문화 연구(侗族服飾紋樣及其文化研究),”『산둥 방직 경제(山東紡織經濟)』, 2016
6. 샹시치안(向錫黔), 왕량반(向錫黔, 王良范), "동족복식문양의예술인류학해석, 侗族服飾刺繡紋樣的藝術人類學解讀)”,『귀주민족연구, 貴州民族研究』, 2013
7. 스휘(石慧), "오보에서 육보까지 동족 인구의 수와 지역 분포의 변화(从“五普”到“六普”看侗族人口數量及地區分佈變化)”,『구이저우 민족대학 학보(철학사회과학판), (貴州民族大學學報, 哲學社會科學版)』, 2014
8. 쓰카이쩡(石開忠), "6차 인구센서스 민족별 인구수량 변동 원인 분석(六次人口普查個民族人口數量變動原因分析)”,『구이저우 민족대학 학보』, 철학사회과학판(貴州民族大學學報, 哲學社會科學版), 2019
9. 마븐리(馬本立), 『샹시 문화 대사전(湘西文化大辭典)』, 악록서사(岳麓書社),2000
10. 왕위안샹(王遠湘), 룽장럐(龍章烈), "판조우군비안시유공예기초연구(盤軸滾邊繡工藝初探)”, 『첸둥난민족직업기술학원학보, 종합판(黔東南民族職業技術學院學報(綜合版)』, 2009
11. 리나(李娜), 왕후(王虎), "민족관광상품의 소비자수요분석연구(民族旅遊產品的消費者需求分析研究),”『대중문예(大眾文藝)』, 2013
12. 뤄증빙(羅正兵), 류밍운(劉明文), "귀주성핑치우동족자수예술의 특성에 대한 평론(淺談貴州省平秋侗族刺繡藝術特點)”, 『중소기업 관리와 과학 기술(中小企业管理与科技)』, 2018
13. 캉카이(康凯), "동족 자수의 문양 유형과 미학적 특징(侗族刺繡的紋樣類型與美學特征)”, 『대극대(大舞臺)』, 2014
14. 층위(成羽), "왕의 수창(王的手創), 문화의 전승(文化的傳承)”,『항저우(주간)杭州(周刊)』, 2018

[Website]

1. “중국 정부 포털, 중화인민공화국의 국기”, www.gov.cn
2. “중화인민공화국 중국인민정부 국가민원위원회 홈페이지”, http://www.gov.cn/guoqing/2015-07/23/content_2901628.htm
3. 문화콘텐츠닷컴,“문화원형백과 자수 문양”, http://www.culturecontent.com/content/contentMain.
4. 후베이일보,“중국 자수의 역사”, http://www.cnhubei.com/200510/ca918911.htm
5. “행정안전부, 국가상징”, https://www.mois.go.kr/frt/a01/frtMain.do
“팬톤 인터넷”, https://www.pantone.com/