학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_15

게임 마니아를 위한 VR HMD디자인 제안 为职业游戏玩家的VR HMD设计提案 VRHMD Design Proposal for Game Mania

  • Name : 向可欣ㅣXIANG KEXIN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 고정욱ㅣ高正旭ㅣGo, Jeong Wook
192.168.95.161

초록

글로벌 가상현실(Virtual Reality)시장의 변화는 스타트업(startup)들로부터 시작되어 페이스북(Facebook), 구글(Google)과 같은 글로벌 IT 대기업들의 참여로 급변하고 있다. 2016년에는 HTC, Oculus 및 Sony 사는 자신의 VR HMD의 잇따른 성공적인 판매로 2016년도는 'VR의 원년'이라고 부른다.
본 연구는 VR의 발전사를 고찰하고 사용자의 수요를 분석하여 미래지향적인 VR HMD의 발전방향에 기반한 게이머용 VR HMD 디자인 제안을 목적으로 한다. 나아가 VR 게이머에게 더 좋은 몰입형의 체험을 제공함에 기여하고자 한다.
연구 진행한 내용은 아래와 같다.
첫째, 선행연구와 사례연구를 통해 시간축을 단서로 처음부터 현재까지 시중 나타난 모든 HMD 기기들을 분석하였다. HMD 발전사는 시간에 따라 개념 맹아기, 기술 맹아기, 기술 축적기(积累期), 제품 교환기, 제품 폭발기와 같이 5단계로 구분하여 단계별 기술특진과 대표적인 제품을 분석하였다. 이로써 VR 기술의 발전방향을 예견할 수 있다.
동시에 HMD의 시장변화를 정리하고 미래시장의 발전방향을 고찰하였다. 1989년 미국 과학자 Jaron Lanier가 설립한 신흥 기술 회사인 VPL Research는 처음으로 VR라는 단어를 사용하였는데 그것이 VR의 첫 물결이 시작됐다. VR은 세 번의 큰일을 겪었다. 1차는 1960년대 VR 기술 원리를 확립했고, 2차는 1990년대 VR의 상용화의 시도가 무산된 것, 최근 VR은 전성기를 맞고 있으며 페이스북은 20억 달러의 오큘러스 인수를 계기로 세계적으로 VR의 상용화 물결이 일고 있다.
둘째, HMD의 사용자를 조사하고 구성과 특성을 분석하였다. 2016년 상반기 국내 VR 잠재가입자는 4.5억 명, 옅은 가입자는 약 2700만 명, 헤비유저는 약 237만 명으로 국내 VR 시장이 폭발적으로 성장할 것으로 전망된 바 있다. 이 중 VR 헤비유저 수는 작년 대비 146.9% 증가했다. VR 이용자 80, 90대를 중심으로 26-30세에 집중된 85년 만에 28.4%를 차지한 것은 젊은 세대가 새로운 것을 즐겨 접하는 특징과 관련이 있다. 디자인 방향을 명확하게 할 수 있도록 게임 플레이어들을 대상으로 설문조사를 진행하고 이 중에서 게임 마니아 중 10명을 대표표본으로 선정하여 1대1 인터뷰를 진행하였다.
셋째, VR HMD의 디자인추세를 명확할 수 있도록 기존 VR HMD의 디자인과 구조를 분석하였다. 일반적 HMD 기기의 내부 구성은 housing, backlight, gyroscope, chip, geomagnetic inductor, lens, patch 등 포함된다. 그리고 정경원의 저서<디자인 경영>의 디자인 평가 요소에 근거하여 시장점유가 높은 대표적인 제품 HTC vive, OCULUS rift, Odyseey, OCULUS quest를 대상으로 VR 제품 특성을 반영한 조형성, 제작성, 사용성 세 가지 측면으로 분석하였다.
넷째, 앞서 VR HMD 관련 동향조사, 사용자 리서치, 기존 VR HMD 디자인분석을 종합하고 이를 바탕으로 “젊은 고 관여 사용자의 활동성 증대를 위한 착용압박감 최소화 및 트렌디한 HMD 디자인”을 디자인 콘셉트로 설정하여 디자인 제안하였다.

摘要

全球虚拟现实(Virtual Reality)市场的变化始于创业(startup),因Facebook、Google等全球IT大企业的参与而发生巨变。 2016年,HTC、Oculus及Sony公司因自己的VR HMD接连成功销售,2016年被称为"VR元年"。
本研究以考察VR的发展史、分析用户需求、基于面向未来的VR HMD发展方向的职业游戏玩家用VR HMD设计提案为目的,为VR职业游戏玩家提供更好的投入型体验而做出贡献。
研究内容如下:
第一,通过先行研究和事例研究,以时间轴为线索,分析了从开始到现在为止,市场上出现的所有HMD机器。HMD发展史根据时间分为概念萌芽期、技术萌芽期、技术积累期、产品交换期、产品爆炸期等5个阶段,对各阶段技术特征和代表性产品进行了分析,由此可以预见VR技术的发展方向。
同时整理了HMD的市场变化,考察了未来市场的发展方向。 1989年美国科学家Jaron Lanier设立的新兴技术公司VPL Research首次使用了VR一词,这开启了VR的第一个浪潮。 VR经历了三次大事, 第一次确立了1960年代VR技术原理,第二次在1990年代VR的商用化计划告吹,最近VR迎来了全盛期,脸书以20亿美元收购Oculus为契机,在全世界掀起了VR的商用化浪潮。
第二,调查HMD的使用者,分析其构成和特性。2016年上半年国内VR潜在用户为4.5亿人,轻型用户约为2700万人,重型用户约为237万人,预计国内VR市场将爆发性增长。其中VR重用户数比去年增加了146.9%。以VR使用者80、90代为中心,集中在26-30岁的85年后占据28.4%,这与年轻一代喜欢接触新事物的特征有关。为了明确设计方向,以游戏玩家为对象进行了问卷调查,其中游戏迷中选出10名作为代表标本,进行了1对1的采访。
第三,为了明确VR HMD的设计趋势,分析了现有VR HMD的设计和结构。一般HMD机器的内部构成包括housing, backlight, gyroscope, chip, geomagnetic inductor, lens, patch等。 根据郑京源的著作《设计经营》的设计评价要素,以市场占有量高的代表性产品HTC vive, OCULUS rift, Odyseey, OCULUS quest为对象,从反映VR产品特性的造型性、制作性、使用性三个方面进行了分析。
第四,对前面VR HMD相关动向调查、使用者调查、现有VR HMD设计分析综合,在此基础上,将"年轻重型参与者活动性增强、佩戴压力最小化及流行HMD设计"设定为设计概念并提出设计建议。

Abstract

The change in the global virtual reality market started with startups and is rapidly changing with the participation of global IT giants such as Facebook and Google. In 2016, HTC, Oculus and Sony Corp. call 2016 the "original year of VR" due to a series of successful sales of their VR HMDs.
This study aims to propose VR HMD design for gamers based on the development direction of future-oriented VR HMD by considering the power generation history of VR and analyzing the demand of users. Furthermore, it wants to contribute to providing VR gamers with a better immersive experience.
The details of the study are as follows.
First, all HMD devices that appeared on the market from the beginning to the present were analysed with clues on the time axis through prior studies and case studies. The HMD generator analyzed the technical features and representative products in five stages over time, including concept baby, technology baby, technology accumulator, product exchanger, and product explosive device. This can predict the development direction of VR technology.
At the same time, changes in the market of HMD were summarized and future market development was considered. VPL Research, an emerging technology company founded by U.S. scientist Aaron Lanier in 1989, first used the word VR, which was the first wave of VR. VR has gone through three big things. The first established the principle of VR technology in the 1960s, the second failed attempt to commercialize VR in the 1990s, the latest VR is in its heyday, and Facebook is in the midst of a wave of commercialization of VR worldwide following its $2 billion acquisition of Oculus.
Second, the users of HMD were investigated, and the configurations and characteristics were analyzed. In the first half of 2016, the country's VR market was forecast to explode with 4.5 billion potential subscribers, about 27 million light subscribers and about 2.37 million heavy users. Of the total, the number of VR heavy users rose 146.9 percent from last year. The 28.4 percent share of VR users in 85 years, centered on those in their 80s and 90s, is related to the characteristics that younger generations enjoy seeing new things. To clarify the design direction, a survey was conducted on game players and 10 of them were selected as representative samples to conduct one-on-one interviews.
Third, the design and structure of the existing VR HMD were analyzed to clarify the design trend of VR HMD. The internal composition of typical HMD devices includes housing, backlight, gyroscope, chip, geomagnetic constructor, lens, patches, etc. Based on the design evaluation elements of Jeong Gyeong-won’s book Design Management, the three aspects were analyzed: Formability, manufacture and usability reflecting VR product characteristics for representative products with high market share, HTC Vive, OCULUS lift, Odyssey, and OCULUS quest.
Fourth, based on the previous VR HMD related trend survey, user research, and existing VR HMD design analysis, the design was proposed by setting "Minimizing wear pressure and trendy HMD design" as a design concept to increase the activity of young, highly involved users.

키워드

  • # HMD # VR # 게이머 # 발전

  • # HMD # VR # 专业游戏玩家 # 发展

  • # HMD # VR # Gamers # Development

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[Video]

1. Oculus Connect 3 ,Michael Abrash 2016.12.18.
2. Oculus Connect 6 ,2019.09.26