아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.NO.D.2021.08_07

맥시멀리즘 패션의 미적 가치 极繁主义时尚的美学价值 The Aesthetic Value of Maximalism Fashion

  • Name : 이지현(李志賢)/LEE, Ji-Hyun
  • Info : 박사학위논문/博士学位论文/Doctor's thesis/ 2021.08
  • Adviser : 노윤선/卢润瑄/ Roh, Youn-sun
192.168.95.172

초록

맥시멀리즘(Maximalism)은 보다 새롭고 창의적인 이미지를 표현하고 무한한 상상력과 실험적인 디자인을 표현하는 도구로 하나의 패션 영역으로 자리 잡았다. 맥시멀리즘 패션은 자신만의 뚜렷한 이미지와 다양성을 확고히 하며 무제한적 사고와 극대주의를 지향하며 나타나고 있다. 특히 현대사회에는 개성을 중시여기고 자극적인 것에 열광하며 과감한 패션을 즐기는 이들이 늘어나고 있다. 맥시멀리즘 표현은 이러한 시대요구에 걸맞게 새로운 표현방법으로 발전되고 있으며 최근에는 스마트폰 하나로 콘텐츠를 제작하는 1인 미디어 시대로 자신의 데일리(daily) 패션을 소셜 미디어에 올리며 각자의 개성을 뽐내는 것이 유행으로 나타나고 있다. 이 같은 현상들이 패션 과열 현상을 부추기며 보다 과장되고 극대의 것을 추구하며 나타나고 있으며 맥시멀리즘 패션은 이러한 경향과 더불어 21세기의 새로운 패션의 영역을 개척하고 있다. 이에 본 연구는 패션 트렌드를 적극 반영하여 맥시멀리즘 패션에 주목하고자 한다. 패션 컬렉션에 나타난 의상을 맥시멀리즘 관점으로 분석하여 그 변화추이를 살펴보고 시기별 맥시멀리즘의 표현방법의 차이를 알아보고자 한다. 또한 맥시멀리즘 패션디자인 요소의 출현빈도와 변화추이를 알아보고 이를 다시 조형적 특성별로 분석하여 표현 특성을 밝히고자 하였다. 이를 통하여 맥시멀리즘 패션의 미적 가치를 도출하여 현대 패션에서 표현되고 있는 맥시멀리즘 패션의 진정한 내적 의미와 그것이 의미하는 바를 알아보고자 한다.
연구 방법은 이론적인 개념과 고찰을 위하여 맥시멀리즘의 개념에 대하여 다루고 있는 미학 관련 서적, 사적 고찰을 위하여 복식사 및 복식 미학을 다룬 서적, 선행연구를 중심으로 문헌연구를 하였다. 맥시멀리즘 패션의 유형별 출현빈도와 변화추이, 패션디자인 요소의 출현빈도와 변화추이를 살펴보기 위하여 실증적 연구를 하였다. 이를 위하여 수집된 자료는 2010년 S/S 컬렉션부터 2020년 F/W 컬렉션까지로 최근 11년간의 세계 4대 컬렉션(뉴욕, 런던, 파리, 밀라노)의 여성복으로 한정하였다. 자료 분석의 객관성 확보와 신뢰도 검증을 위하여 전문가로 패널단을 구성하였으며 최종 403점이 선정되었다. 선행연구를 통하여 분석된 맥시멀리즘 패션의 조형적 특성은 확대 과장성, 장식성, 혼합성, 비구조성이다.
맥시멀리즘 패션의 조형적 특성과 미적 특성의 분석결과를 토대로 맥시멀리즘 패션의 미적 가치를 자아 확대의 양면성, 시대적 이상미의 재해석, 회귀적 장식미의 표현성, 유희적 표현의 환상성, 메시지 전달의 파격성의 다섯 가지 미적 가치를 도출하였다.
첫째, 자아 확대의 양면성은 자신의 진정한 내면의 사상이나 마음을 보일 수 있는 곳이 없어지면서 피폐해진 심리를 확대 과장 복식을 통하여 거대 조형으로 표현함으로써 내면의 불안한 심리는 감추고 보는 이로 하여금 감탄을 유발하며 시선을 집중시키는 효과를 준다.
둘째, 시대적 이상미의 재해석은 현대 패션디자이너들이 각 시대가 요구했던 시대적인 이상미를 차용하여 자신의 아이덴티티를 각인하고 과장된 외형의 이미지로 인하여 자신의 신체가 확장된 듯 한 착각을 일으켜 자아 확대와 동일시되는 심리적인 작용을 한다.
셋째, 회귀적 장식미의 표현성은 과잉장식 추구 경향으로 더욱 과도하게 장식함으로써 자신이 도달하고자 하는 미적 표현을 성취하고 현실미와 차별화된 미를 추구함으로써 남보다 우월감을 느끼고 마치 다른 시·공간 속에 있는 듯한 착각을 일으키게 된다.
넷째, 유희적 표현의 환상성은 전체적으로 무거울 수 있는 주제도 유희적인 표현으로 인하여 보다 가볍게 전파되어 오히려 더 널리 많은 사람을 포용할 수 있고 설득할 수 있는 장치로 사용될 수 있는 가치라 할 수 있다.
다섯째, 메시지 전달의 파격성은 디자이너가 표현하고자 하는 메시지를 파격적인 시각적 효과로 표현함으로써 그 시각적 효과로 인하여 메시지를 전달하는 데 있어 강력한 무기가 된다. 현대화가 될수록 개인주의가 심화되고 이로 인해 피폐해져 가는 인간 내면의 소외된 자아를 화려한 장식으로 표현하여 잠시나마 현실에서 도피하고 보이는 그대로를 믿고 싶은 인간 본성을 표현하는 것이라 할 수 있다. 이는 결국 내면적 자아표출의 극대화와 과장되고 포장된 이미지를 통해 그것을 표현하고자 하는 착용자 내면의 확장으로 받아들여져 자신의 신체적인 능력을 확장시키고 그것을 통해 심리적인 안도감과 자신감을 찾는 심신을 위로받기 위함이라 할 수 있다. 이를 통하여 현대사회에서 소비자들이 갈구하는 패션산업의 상업적인 측면을 넘어서 현대사회에서 소비자가 원하는 감성을 실현하기 위한 도구로 맥시멀리즘 패션이 표현되었다고도 볼 수 있다. 특히 복식을 통한 대리만족과 심리적 보상, 인간성 회복에 관한 맥락의 이해 관점에서 맥시멀리즘 패션에 관한 연구는 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 본 연구가 맥시멀리즘 패션의 토대를 제공하고 현대 패션의 창의적인 디자인과 분석에 활용되기를 기대한다.

摘要

极繁主义(Maximalism)作为表现更新颖、更有创意的形象、展现无限想象力和实验性设计的工具,成为了一个时尚领域。极繁主义时装以巩固着自己鲜明的形象和多样性、追求无限制的思考和极大主义正在出现。尤其在现代社会,重视个性、热衷于刺激性的、大胆地享受时尚的人正在增加。极繁主义表达方式与这种时代要求相适应,正在发展成为新的表达方式,最近,在用智能手机制作内容的一人媒体时代,将自己的日常(daily)时尚上传到社交媒体上,展现各自的个性成为流行趋势。这些现象助长了时装过热现象,并追求夸张、极度的东西,极繁主义时装与这种倾向一起开拓了21世纪的新时尚领域。对此,本研究积极反映时尚趋势,关注极繁主义时装。以极繁主义观点分析时装系列中出现的服装,观察其变化趋势,了解不同时期极繁主义的表现方法的差异。另外,了解极繁主义时装设计要素出现的频率和变化趋势,并重新根据造型特性进行分析,阐明表现特性。通过这些方法,可以导出极繁主义时装的审美价值,了解现代时尚中表现的极繁主义时装的真正内涵和意义。
研究方法以理论概念和考察涉及宏观主义概念的美学相关书籍、史迹考察涉及复式词及复式美学的书籍、先行研究为中心进行了文献研究。为了观察极繁主义时装的类型出现频率和变化趋势、时装设计要素的出现频率和变化趋势,进行了实证研究。为此收集的资料从2010年S/S系列到2020年F/W系列,限定在最近11年间的世界4大系列(纽约、伦敦、巴黎、米兰)的女装。为了确保资料分析的客观性和验证信赖度,组成了专家小组,最终选定了403件作品。通过先行研究分析的宏观时尚的造型特性是扩大夸张性、装饰性、混合性、非结构性。
以宏观时尚的造型特点和审美特征的分析结果为基础,提出了宏观时尚的审美价值扩大自我的两面性、时代理想美的重新诠释、回归装饰美的表现性、游戏表现的幻想性、传达信息的破格性的5种审美价值。
第一,自我扩大的两面性是通过夸张的服饰将自己真正的内心思想或内心所展现出的疲惫的心理表现为巨大造型,可以隐藏内心不安的心理,让人发出感叹和集中视线的效果。
第二,重新诠释时代理想美的现代时装设计师借用各个时代所要求的时代理想美,刻印自己的个性,因夸张的外形形象,产生似乎自己身体扩张的错觉,与自我扩大相提并论的心理作用。
第三,回归装饰美的表现性以追求夸张装饰的倾向,从而实现自己想要达到的美感表现,追求与现实美不同的美,从而产生比别人优越的感觉,产生仿佛身处其他时空的错觉。
第四,游戏表达的幻想性具有在整体上将沉重的主题因游戏表达得轻松,反而可以包容和说服更多人的装置来使用的价值。
第五,传达信息的破格性是通过破格的视觉效果表现设计师想要表达的信息,成为传达信息的强大武器。
随着现代化的发展,个人主义日益深化,因此可谓是用华丽的装饰表现逐渐疲惫的人类内心被冷落的自我,暂时逃避现实和希望眼前看到的是真实的人类本性。这最终被认为是通过内在自我表现的最大化和夸张包装的形象来表现的佩戴者内心的扩张。可以说是为了扩张自己的身体能力,并以此获得心理上的安慰和自信。由此可以看出,超越现代社会消费者渴求的服装产业的商业层面,作为实现现代社会消费者所希望的感性的工具,以极繁主义时装表现出来。尤其是从通过代理满足和心理补偿、人性恢复等脉络的理解观点上,应该持续进行关于极繁主义时尚的研究。期待本研究提供极繁主义时尚基础,并用于现代时尚的创意性设计和分析。

Abstract

Maximalism, a tool that expresses new and creative images with unlimited imaginations and experimental designs, has settled down as a fashion domain. Maximalism fashion pursues limitless thinking and maximalism by solidifying distinct image and diversity. Especially, increasing people in the contemporary society lay stress on individuality, crave excitement, and enjoy bold fashion style. Maximalist expression is developing into a new expression method that meets the needs of the time. There is a recent trend of personal media, where individuals create daily fashion content for social media using a smartphone to show off their individuality. Such phenomena are instigating the fashion overheating phenomenon, seeking for what is more exaggerative and maximal. Along with such a tendency, maximalism fashion pioneers a new domain of fashion in the 21st century. Accordingly, this study aims to pay attention to maximalism fashion by actively reflecting fashion trends. This study analyzes clothes that appear in fashion collections from the maximalist perspective, examines changes in such clothes, and finds the differences in the maximalist expression methods according to time. In addition, this study attempted to reveal expressive characteristics by looking into the frequency and trend of maximalism fashion design elements and analyzing these elements according to formative characteristics. By doing so, this study intends to derive aesthetic values of maximalism fashion and inquire the true internal meaning of maximalism fashion expressed in contemporary fashion.
A literature review was done on books and previous studies about dress history and dress aesthetics to consider books and historical records handling the theoretical concept of maximalism. An empirical study was carried out to examine the frequency of appearance and trend of changes in each type of maximalism fashion and fashion design elements. Data collected for the study ranged from S/S collections of 2010 to F/W collections of 2020, limited to the world’s four major collections in the last 11 years. A panel of experts was formed to secure the objectivity and verify the reliability of data analysis, and 403 collections were selected at last. The formative characteristics of maximalism fashion analyzed through previous studies are expansion, decoration, mixture, and non-structure.
First, the ambiguity of ego expression has the effect of hiding the inner anxiety and drawing the attention and awe of viewers by expressing the psychology devastated from the removal of places where one can reveal inner ideology or thoughts through exaggerative clothes.
Second, the reinterpretation of ideal beauty of the time results from the adoption of ideal beauty of each time period by contemporary fashion designers. They use ideal beauty as a tool to imprint their identity and arouse interest, mainly using exaggerative clothes to make one think that the body has been expanded by the exaggerated external image, gaining confidence and expanding ego with the improved external image.
Third, the expression of recurrent decorative beauty accomplishes the intended aesthetic expression by pursuing excessive decorations, feeling superior to others by seeking beauty differentiated from realistic beauty, and creating an illusion that one exists in a different time and space.
Fourth, the fantasy of amusing expression makes viewers giggle because of the unique impromptu. Topics that can be seen as heavy are delivered lightly through amusing expression, and this value can be used as a tool to embrace and persuade more people.
Fifth, the exceptionality of message delivery becomes a powerful weapon for delivering a message that a designer wants to express by expressing the message using an exceptional visual effect.
Modernization intensifies individualism, and human nature is to escape from reality and believe what is seen by expressing the devastated, alienated ego with splendid decorations. By maximizing the expression of the inner ego and accepting an exaggerated and decorated image for inner expansion, people who wear maximalist clothes can expand their physical abilities and console the body and mind by seeking psychological relief and confidence. Maximalism fashion can be seen as a tool that materializes the emotions desired by consumers in contemporary society, reaching beyond the commercial aspect of the fashion industry craved by consumers. In particular, studies on maximalism fashion must be continued from the perspective of understanding the recovery of human nature, vicarious satisfaction through clothing, and psychological reward. The author expects that this study would build the foundation of maximalism fashion and be used for creative design and analysis in the field of contemporary fashion.

키워드

  • #맥시멀리즘
  • # 확대 과장성
  • # 장식성
  • # 혼합성
  • # 비구조성

  • #极繁主义
  • #扩大 夸张性、装饰性、混合性、非结构性

  • #Maximalism
  • # Expansion
  • # Decoration
  • # Mixture
  • # Non-structure

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