아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2019.08_06

박물관 멀티미디어 해설 플랫폼 사용자의 행위의사에 미치는 영향요인 연구 博物馆多媒体解说平台对用户行为意识的影响因素研究 Research on the Influence Factors on the User's Behavioral Intention of Multimedia Interpretation Platform in Museum

  • Name : 자오즈한ㅣZHAO ZIHAN
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 장주영, 김세화ㅣ张洲宁, 金世和ㅣChang, Ju-Young, Kim, Se-Hwa
192.168.95.161

초록

박물관 여행 산업의 빠른 발전으로 박물관의 유형과 기능 또한 점차 다원화되고 있다. 문물 박물관뿐만 아니라 과학기술을 다루는 박물관의 수 또한 증가하고 있으며, 지역성과 민족성을 띠는 박물관도 빠르게 증가하고 있다. 박물관의 교육적 기능은 대중들의 관심사가 되었으며, 박물관은 관람객에게 지식, 여가, 엔터테이먼트를 제공하는 중요한 장소가 되었다. 그러나 박물관의 대다수 전시품이 전문적인 지식과 관련되기에, 관람객의 흥미를 이끄는 다른 요소에 비해 해설시스템의 존재 가치가 더욱 부각된다. 이렇듯 박물관의 교육적인 기능의 발휘 여부는 해설 시스템과 밀접한 관련을 가진다. 오늘날 대부분의 박물관의 디자인 기획은 전문가의 시점을 기초로 진행되며, 관람객의 실제 경험과 수요 특징이 소홀히 다뤄졌다. 이는 관람객이 박물관이 제공하는 해설 도구를 충분히 활용하지 못하는 상황으로 이어졌으며, 박물관 해설 시스템은 시급히 개선되어야 한다.
현재 국내외 관련 문헌들은 주로 이용자의 해설 시스템 이용 행위 후와 관련된 연구, 즉 해설 시스템 정보전송과 결과평가, 이 두 가지에 집중하고 있다. 즉 해설 매개체 설계, 정보 출력 효과 및 관람객 학습 효과, 해설 매개체에 대한 관광객 만족도 등의 결과평가 연구가 주를 이룬다. 그러나 이용자가 해설 시스템을 이용하는 행위 과정을 탐구하는 문헌은 드물다. 실제로, 관람객의 해설 플랫폼 이용행위는 전체 해설 시스템 과정에서 매우 중요한 부분이며, 만약 관람객의 해설 시스템 이용행위가 없으면, 해설 정보도 출력할 수 없고, 결과평가도 더는 존재하지 않는다. 그러므로, 관람객들의 해설 시스템 이용행위에 대한 깊은 연구는 해설 각 분야의 연구와 관련된 모든 것의 바탕으로, 필수적으로 해결해야 할 관건이며, 관람객들이 박물관 해설 시스템을 효율적으로 이용하고 있는지를 고려하는 근거이기도 하다.
본문은 선행연구와 현장조사를 통해, 멀티미디어형 해설 기기가 오늘날 박물관 해설 기기의 주류라는 점을 파악했다. 멀티미디어 해설 기기는 주로 2가지이며, 모바일 해설기기와 pc 해설 플랫폼이다. 본 연구는 pc 해설 플랫폼을 연구대상으로 하였다.
따라서, 본문의 연구 목적은 박물관에서 멀티미디어 해설 플랫폼을 이용하는 관람객의 행위에 영향을 미치는 요소를 분석하고, 디자인 가이드라인을 제시하여 멀티미디어 플랫폼사용 체험을 개선, 사용자의 사용의사와 만족도를 높이는데 있다.
본문은 행위의사를 연구의 시작점으로, 박물관 해설플랫폼을 이용하는 관람객에게 영향을 주는 요소를 심층적으로 분석하였다. 내부요인과 외부요인을 분석하여 박물관 멀티미디어 해설 플랫폼 디자인 가이드라인을 제시하며, 이를 통해 해설 플랫폼의 개발과 디자인에 참고가 되었으면 한다.
본문은 TAM이론 모형에 기반하여 선행연구와 박물관의 해설 특징을 결합했으며, 감정적 요인, 인지된 위험, 인지된 흥미, 사회적 영향 4가지 요인을 도입했다. 그중 인지된 유용성, 인지된 이용 용이성, 감정적 요소는 관람객이 해설 플랫폼을 최초로 사용했을 때 기기에 느끼는 주관적인 느낌이며, 해설 플랫폼 자체적인 디자인과 성능에 영향을 받으며 지속적인 사용의사를 결정한다. 본문은 이를 내부적 요인이라고 정의하였다. 인지된 위험, 인지된 흥미, 사회적 영향은 관람객이 해설 플랫폼을 사용할 때 독자적인 인식과 외부환경의 영향으로 사용 태도에 영향을 미친다. 본문은 이를 외부적 요인으로 정의하였다. 마지막으로 연구모형과 가설을 수립했다. 설문 조사 통계를 분석하여 가설 내용을 검증했다.
모형의 내부요인인 인지된 유용성, 인지된 이용 용이성, 감정적 요소가 추상적인 개념이기에 해설플랫폼 디자인 개선을 효율적으로 가이드할 수 없었으며, 따라서 본문은 칭다오 베이린 박물관을 예시로, 인지된 유용성, 인지된 이용 용이성, 감정적 요소 3가지 요인에 기반하여 박물관 해설 플랫폼 디자인 요인을 고찰하였다. 설문조사와 관찰을 통해 박물관 PC 해설 플랫폼의 만족도와 사용현황을 분석했다. 심층 인터뷰를 통해 7가지 요인을 획득했으나, 이러한 요인의 중요도는 다르다. 그러므로 디자인적 요인을 중요도에 따라 배열하기 위해 본문은 전문가를 찾아가 델파이 조사를 진행했다.
마지막으로 디자인 요인과 외부적 요인의 조사 결과를 수렴했다. 그리고 각 요인의 의미에 따라 핵심 키워드를 추출했다. 최종 추출한 핵심 키워드를 바탕으로 설문문항을 만들었으며, 설문이라는 방식을 통해 디자인 관계자들에게 해설플랫폼이 여러 요인을 만족한다는 점을 밝혔으며, 이를 18개의 디자인 체크리스트로 만들었다.

摘要

随着博物馆旅游产业的快速发展,博物馆的类型和功能也逐渐多元化。不仅是文物博物馆,涉及科学技术的博物馆数量也在增加,具有地区性和民族性的博物馆也在迅速增加。博物馆的教育功能成为大众关注的问题,博物馆成为向参观者提供知识、休闲、娱乐的重要场所。但博物馆的大多数展品都与专业知识有关,与其他引起观众兴趣的因素相比,解说系统的存在价值更加突出。博物馆的教育功能发挥与否与解说系统有着密切的关系。当今的大部分博物馆的设计规划都是以专家的视角为基础进行的,游客的实际体验和需求特征被忽略了。这导致参观者无法充分利用博物馆提供的解说工具,博物馆解说系统亟待改善。
目前国内外相关文献主要集中于使用者使用解说系统后相关的研究,即解说系统信息传送和结果评价这两种。 即,以解说媒介设计、信息输出效果及游客学习效果、游客对解说媒介的满意度等结果评价研究为主。但是探索使用者使用解说系统的行为过程的文献很少。实际上,游客使用解说平台的行为整个解说系统过程中是非常重要的一部分,如果游客没有使用解说系统的行为,就不能打印解说信息,更不存在结果评价。因此,对游客使用解说系统行为的深入研究是基于解说各领域研究必须解决的关键,也是考虑游客是否有效利用博物馆解说系统的根据。
本文通过先行研究和现场调查,掌握了多媒体型解说器是当今博物馆解说器的主流。多媒体解说设备主要有,移动解说设备和个人电脑解说平台两种 。本研究以个人电脑解说平台为研究对象。
因此,本文的研究目的在于分析博物馆使用多媒体解说平台的参观者行为的影响因素,提出设计指南,改善使用多媒体平台的体验,提高使用者的使用意愿和满意度。
本文以行为意识为研究起点,深入分析博物馆解说平台对参观者的影响因素。 分析内部因素和外部因素,提出博物馆多媒体解说平台设计指南,希望以此为解说平台的开发和设计提供参考。
本文以TAM理论模型为基础,结合了先行研究和博物馆的解说特点,引入了感情因素、认知的危险、认知的兴趣、社会影响等4个要素。 其中,被认知的有用性、易于使用性、感情因素是游客在首次使用解说平台时感受到的主观感觉,并受解说平台自身设计和性能的影响,决定持续的使用意向。本文将其定义为内部因素。被认知的危险、被认知的兴趣、社会影响是游客在使用解说平台时,由于独立的认识和外部环境的影响,对使用态度产生的影响。本文将其定义为外部因素。最后树立了研究模型和假说。 通过分析问卷统计,验证了假设内容。
由于模型的内部因素—认知的实用性、认知的易用性、情感因素是抽象的概念,所以无法有效引导说明平台设计的改善,因此本文以青岛贝林博物馆为例,基于认知的实用性、认知的易用性、情感因素等3个因素,对博物馆解说平台设计要素进行了考察。通过问卷调查和观察,分析了博物馆PC解说平台的满意度和使用现状。虽然通过深层采访获得了7个因素,但这些因素的重要性却不同。因此,为了将设计因素按重要程度排列,正文找专家进行了德尔菲调查。最后,集中了设计因素和外部因素的调查结果。然后根据各要素的含义提取了核心关键词。以最终抽取的核心关键词为基础制作了问卷调查,通过问卷调查的方式向设计相关人士阐明了说明平台满足多种因素,并以制作了18个设计确认清单。

Abstract

With the rapid development of Museum tourism, the types and functions of museums are increasingly diversified. Not only the number of cultural relics, science and technology museums has increased sharply, but also some regional and national museums have developed rapidly. The educational function of museums has become the focus of people's attention. Museums have become an important place for tourists to get new knowledge, leisure and entertainment. Museum collections and exhibits mostly involve professional knowledge. Compared with other tourist attractions, tourists need interpretation system more urgently. Whether the museum can give full play to its functions is inseparable from museum interpretation system. At present, the planning and design of most museum interpretation systems are mainly based on the perspective of experts. To a large extent, the characteristics of tourists' actual needs and needs are neglected. To a certain extent, tourists can not make full use of the interpretation tools provided by museums. Museum interpretation systems need to be improved urgently.
At present, the domestic and foreign related literature mainly focuses on the related research of after-use of the interpretation system behavior, that is to say, it mainly studies the information transmission and result evaluation of the interpretation system, such as the design of the interpretation media, the effect of information output and the effect of tourists' learning, and the satisfaction of tourists with the interpretation media. Discuss the user's behavior process of using interpretation system. In fact, the behavior of tourists using the interpretation system is an important part of the whole process of the interpretation system. Without the behavior of tourists using the interpretation system, the interpretation information cannot be output, and the result evaluation no longer exists. Therefore, in-depth study of visitors' use behavior of interpretation system is the basis of all aspects of interpretation research and the key issues that must be solved, as well as the basis for considering whether visitors can effectively use museum interpretation system.
In this paper, through preliminary research and on-site investigation, multimedia interpretation equipment is the mainstream of Museum interpretation. Through analysis, there are two main types of multimedia interpretation equipment, mobile interpretation machine and PC interpretation platform. In this study, PC interpretation platform is taken as the research object.
Therefore, the purpose of this study is to improve the museum multimedia interpretation equipment and enhance the use intention and satisfaction through the analysis of the main factors involved in the behavior of museum visitors using multimedia interpretation platform.
This paper takes behavioral intention research as a breakthrough point, and deeply studies the influencing factors of visitors' use of Museum interpretation platform. Through the investigation and analysis of the internal and external factors, the paper finally puts forward the design guide of the museum multimedia interpretation platform, hoping to provide reference for the development and design of the museum multimedia interpretation platform.
Based on the theoretical model of TAM, this paper introduces four main factors, namely, emotional factors, perceived risk, perceived interest and social influence, through prior research and combined with the characteristics of Museum interpretation. Among them, perceived usefulness, perceived ease of use, and emotional factors are the subjective feeling of the visitors when they first use the interpretation platform, which is influenced by the design and performance of the interpretation platform itself, and determines whether the visitors are willing to continue using the interpretation equipment. This paper defines it as an internal factor. Perceived risk, perceived interest and social influence are the attitudes of visitors to the platform when they do not use it, which are influenced by their own inherent knowledge and external environment. This paper defines it as an external factor. Finally, research models and hypotheses are established. Through questionnaire survey and statistical analysis, the content of the hypothesis was verified.
Because the perceived usefulness, perceived ease of use and emotional factors in the model are abstract concepts, which cannot effectively guide the design and improvement of the interpretation platform, this paper takes the Beilin Museum in Qingdao as an example, based on the three main factors of perceived usefulness, perceived ease of use and emotional factors, to research the main factors to design the museum interpretation platform. Through questionnaires and observations, the satisfaction and current situation of the use of PC interpretation platform in museums were investigated. Seven design factors were obtained through in-depth interviews, but the importance of these factors was not the same. In order to prioritize the design factors according to their importance, this paper investigates them by means of expert survey.
Finally, this paper summarizes the survey results of design factors and external factors, and then extracts the key points according to the meaning of each factor. Finally, according to the key points extracted, a question statement is designed to prompt the designer to check whether the explanation platform meets all the main factors by asking questions, and design guide is made.

키워드

  • # 박물관 해설 # 멀티미디어 해설 플랫폼 # 행위의사 # 영향 요인 # 디자인 가이드

  • # 传统居住 # 边界 # 迁徙 # 类型 # 结构

  • # Museum Interpretation # Multimedia Interpretation Platform # Behavioral Intention # Influence Factors # Design Guide

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6. 百度百科, “中国家博物馆”, https://baike.baidu.com/item/%E4%B8%AD%E5%9B%BD%E5%9B%BD%E5%AE%B6%E5%8D%9A%E7%89%A9%E9%A6%86
7. 新浪网, “国家文物局: 我国博物馆每年接待约9亿人次参观者”,http://collection.sina.com.cn/yjjj/2017-05-25/doc-ifyfqqyh8362007.shtml?cre=techpagepc&mod=f&loc=2&r=9&doct=0&rfunc=100
8. 中国新闻网, “法国卢浮宫2018年参观人数突破千万人次”, https://www.chinanews.com/wap/detail/zw/gj/2019/01-04/8719550.shtml
9. 智库百科, “计划行为理论”, https://wiki.mbalib.com/wiki/%E8%AE%A1%E5%88%92%E8%A1%8C%E4%B8%BA%E7%90%86%E8%AE%BA