아카이브학위논문박사논문(PhD Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2019.02_01

중국 근대 종합잡지 <동방잡지(東方雜誌)> 표지디자인 연구 关于中国近代综合杂志《东方杂志》封面设计研究 Cover Design of the Modern Chinese Magazine 'The Eastern Miscellany'

  • Name : 류처ㅣLu CHE
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2019.02
  • Adviser : 장주영ㅣ张洲宁ㅣJuyong Chang
192.168.95.161

초록

<동방잡지>는 중국 역사상 가장 오래되고, 가장 큰 영향력을 가진 대표적인 근대 잡지이다. <동방잡지>는 44년이라는 역사 동안 중국 근대사의 다양한 사건들을 겪어왔다. 특히 <동방잡지>의 표지는 중국 디자인계 주류 인사의 작품들을 담았다. 이는 그들만의 디자인 스타일을 담고 있기도 하지만, 중국 잡지 디자인 전통이 현대로 나아가는 큰 전환점으로서의 의의도 있다.
<동방잡지>의 표지 디자인은 뛰어난 연구적 가치가 있지만, 중국 내에서는 이에 대한 연구가 턱없이 부족하다. 이러한 배경을 고려하여, 본 논문에서는 44년 간의 814장 <동방잡지> 표지 디자인을 연구 대상으로 삼았다. 또 다음 네 가지를 목적으로 하여 연구를 진행했다. 첫째, 중국근대 잡지의 모태인 동방잡지의 표지디자인의 수집과 이에 대한 체계적인 분류를 토대로 자료 정리를 진행한다. 둘째, 표지디자인의 분석의 틀을 만든다. 셋째, 중국 근현대 디자인의 역사에서 동방잡지 표지 디자인의 시기별 특징을 찾는다. 넷째, 각 시기별 표지의 특징과 그 형성 원인에 대한 인과관계를 다각적으로 탐색한다.
본 논문은 <동방잡지>의 표지 814장을 분석하였는데 일반 간행물 775장, 특집기 34장, 합본 5장이 포함한다. 이러한 표지디자인의 체계적인 분석을 위하여 맥락적 연구와 시각적 연구를 종합하는 연구 방법을 활용하였다.
제1장은 연구 배경, 목적, 의의 및 연구의 범위와 방법을 논술하였다.
제2장에서는 "중국 근대 잡지", "동방잡지"에 대해 이론 고찰을 하고, 다양한 <동방잡지> 연구 성과와 표지디자인 및 디자인역사 연구에 대해 통계 및 분석을 진행하고, 기존의 연구성과와 문제를 정리했다.
제3장에서는 중국 잡지 발전의 시대 구분에 근거하여 초기, 중기, 말기의 세 시기로 분류하여 맥락적 연구를 진행하였다. "정치 사회 상황", "중국 미술 상황", “중국 인쇄 기술 상황”,"세계사적 상황", "<동방집지> 편집장 및 목차내용과의 연관성"의 5가지 행목으로 분류하. 중국 근대 예술 디자인 역사는 근대의 수공업과 대외무역의 발전에 따라 시작되고 발전하였다. 최초의 외래어 “그래픽”을 번역해서부터, 중기의 자본주의의 발전에 따라 많은 새로운 디자인 업종이 나타났고, 말기의 항일전쟁 과 함께 민족주의가 디자인 분야에 대두되었다. 정치 사회 상황을 놓고 보면 초기의 중국은 러일 전쟁, 신해 혁명,중화민국의 성립 등을 겪었고; 중기에는 신문화 운동,오사운동,제1차 국공 합작,국내 혁명,제1차 국공 내전,구일팔사변 등을 겪었으며 말기에는 항일 전쟁과 해방 전쟁을 겪었다. 중국 미술 상황을 보면 서양 미술 동점과 신예술 교육이 흥기되었고, 중기에는 미술 혁명이 일어나고 서예 전각이 회복되었으며 민간 공예미술이 발전하였고 좌익 미술 운동이 성장하였으며 서학의 새로운 기풍과 민간 공예미술이 성행하였다. 말기에는 미술 구국 운동과 서예가 번영하였고 민간 공예가 쇠락하였다. 중국 인쇄 기술 상황을 보면 초기에 석판 인쇄와 활자 기술 위주였고, 중기에는 민영 출판기관이 증가되고 채색 사진 석판 기술이 발전하였으며, 말기에는 인쇄업이 파괴당하여 발전이 어려웠다. 세계사적 영향을 서양과 일본 두 부분에서부터 분석하면, 서양 미술은 초기의 미술 공예 운동, 인상주의, 아르누보의 등장 및 발전 과정을 겪었고, 중기의 아르데코, 바우하우스, 구성주의, 입체주의의 등장 및 발전 과정을 겪었으며 말기에는 국제주의 양식이 발전하였다. 그러나 일본의 중기 미술은 초기의 서양화 도입, 중기의 전위 미술 운동, 일본 공예 미술의 흥기 그리고 말기의 서양화 성숙 과정을 경과하였다. 마지막으로는 <동방잡지>의 편집장 및 목차내용과의 연관성에 대해 분석하였다. 7명의 편집장의 개인 사상부터 대표적인 잡지 목록, 대표적인 표지까지 하나씩 분석하여 편집장과 목차 내용이 잡지 표지에 미친 영향을 살펴보았다.
제4장에서는 서적 표지의 디자인 요소를 분류하고, 이를 근거로 하여 <동방잡지> 표지 디자인을 레이아웃, 표제, 이미지, 색채 및 동시대 잡지표지디자인 과 비교의 행목으로 분류하여 분석을 진행하였다. 레이아웃은 시각적 요소에 따라 전체 구도, 표제의 구성, 이미지의 배치의 3가지 부분으로 나눈다. 전체 구도는 서적 표지 구도 형식에 따라 “수평식”, “수직식”, “회선식”, “포만형”, “기타”등 다섯 가지 형식으로 분류했다. 표제의 구성은 표제의 방식에 따라 “가로 표제의 구성”, “세로 표제의 구성”, “기타”3가지 유형으로 구분한다. 이미지의 배치는 이미지의 서로 다른 역할에 따라 장식 이미지와 중심 이미지로 구분하였다. 표제 부분은 서체를 요소로 하고, 전체 표지에 대해 분류 정리와 분석을 진행했다. 각 이미지의 역할이 다름에 따라 이미지를 장식 이미지와 중심 이미지로 나눈다. 색채는 CMYK방식과 색채 분석 소프트웨어 KSCA으로 서로 다른 색채의 표지에 대해 색채 분석을 진행했다.
<동방잡지>의 표지 디자인과 같은 시기 상무 도서 인쇄관에서 발행한 기타 네 가지 잡지에 대해 비교를 진행하였다. 마지막으로 <동방잡지>의 표지 디자인과 같은 시기 상무 도서 인쇄관에서 발행한 기타 네 가지 잡지에 대해 비교를 진행하였다. 제5장은 <동방잡지>에 대한 맥락적 연구를 통해 잡지의 시대적 특징을 도출하였다: 초기에는 중국 전통적 표지 양식의 탈피, 현대 서적 디자인 양식의 출현, 주권의 상실로 인해 민족적 요소가 많이 활용되는 특징을 나타냈다. 중기에는 소재의 다원화와 표현 기법의 다양화 등 특징을 지니고 있고, 말기에는 민족적 요소의 많은 사용과 표현 형식의 단순화 등 특징을 나타냈다. 시각적 연구에 대해 도출해낸 시대적 특징은 초기에는 현대 서적의 표지 디자인 형식의 사용과 민족적 요소의 사용 등 특징을 가지고 있고, 중기에는 레이아웃, 표제가 많이 새로워지지는 않고 또 이미지 소재의 다원화, 표현 기법의 다양화 등 특징을 나타내며, 말기에는 민족적 요소의 사용과 표현 형식의 단순함 등 특징을 나타내고 있다. 표지 디자인은 맥락적 상황과 시각적 표현이 함께 작용하여 만든 디자인 결과물이다. 본 논문은 <동방잡지> 표지 디자인 역사에 대해 서술하였는데, 맥락적 연구에 대한 조사를 통해 <동방잡지> 표지 디자인의 특징은 중국 전통과 외래와의 충돌, 민족성의 발현과 혁신의 갈등, 그리고 소재의 다양화와 풍부한 주제 등으로 정리할 수 있었다. 또한 시각적 연구에 대한 분석을 통해, <동방잡지> 표지 디자인의 시각적 요소의 특징은 혁신적 구도의 출현, 전통 문양과 외래 이미지의 혼용, 표현 양식과 기법의 다양화임을 알 수 있었다. 연구과정 중에는 맥락적 연구와 시각적 연구의 관련성에 집중하였고, <동방잡지>표지 디자인이 형성한 역사적 원인을 찾고자 하였다. 위 연구를 종합하여 최종적으로 <동방잡지>의 표지가 가진 특징은 다원화, 민족화, 그리고 모순성이라는 세 개의 키워드를 도출할 수 있었다.
앞에서 서술한 것처럼, 중국에는 <동방잡지> 표지 디자인에 대한 연구가 흔하지 않고, 대부분의 연구가 단순히 개별 표지의 시각적 요소에 대해서만 분석하기 때문에, <동방잡지> 표지디자인에 대한 종합적이고 전면적인 분석이 매우 부족한 실정이다. 본 논문은 <동방잡지>의 표지디자인의 시기별 특징과 이해를 통해 중국 시각디자인의 발전의 과정을 정리하고 디자인역사연구의 기초자료를 제공하였다. 또한 디자인역사 연구의 새로운 연구방법론을 제시하고, 디자인 결과물을 이해하는 새로운 시각을 제공하였다. 디자인은 단순한 시각적 표현물이 아닌 다양한 요소들의 복합적인 작용의 결합체로서 이해하는 관점을 제공하였다. 본 연구는 과거를 통해 현재를 이해하고 나아가 중국의 미래 디자인의 방향을 제시하는데 도움이 될 토대 연구로서의 의미를 가진다고 하겠다.

摘要

<东方杂志>是中国历史上最古老、最具影响力的近代杂志。《东方杂志》在长达44年的历史中,经历了中国近代史的各种事件。特别是《东方杂志》封面收录了中国设计界主流人士的作品。这不仅是他们自己的设计风格,也是中国杂志设计传统走向现代的一大转折点。
《东方杂志》的封面设计具有突出的研究价值,但在中国国内对此的研究远远不足。基于这种背景,本论文以44年间的814张《东方杂志》封面设计为研究对象。另外,以以下四个目的进行了研究。第一,收集作为中国近代杂志的前身的东方杂志的封面设计,并以此进行系统分类为基础整理资料。第二,构建封面设计的分析框架。第三,从中国近现代设计的历史中寻找东方杂志封面设计不同时期的特征。第四,多角度探索各个时期封面特征及其形成原因的因果关系。
本论文分析了《东方杂志》的814张封面,包括普通刊物775张、特刊34张、合订本5张。为了对这些封面设计进行系统分析,采用了脉络性研究和视觉性研究的综合研究方法。
第一章论述了研究背景、目的、意义及研究的范围和方法。
第二章中对"中国近代杂志"、"东方杂志"进行了理论考察,对多种多样的《东方杂志》研究成果和封面设计及设计历史研究进行了统计和分析,整理了现有的研究成果和问题。
第三章根据中国杂志发展的时代区分,分为早期、中期、晚期三个时期进行脉络性研究。分为"政治社会状况"、"中国美术状况"、"中国印刷技术状况"、"世界史状况"、"与《东方集志》主编及目录内容有关联性"等5大类。中国近代艺术设计历史是随着近代的手工业和对外贸易的发展而起步和发展的。从翻译最早的外来语"图标"开始,随着中期的资本主义发展,出现了许多新的设计行业,伴随着晚期的抗日战争,民族主义开始进入设计领域。从政治、社会情况来看,初期的中国经历了日俄战争、辛亥革命、中华民国成立等。中期经历了新文化运动、五四运动、第一次国共合作、国内革命、第一次国共内战、九一八事变等。晚期经历了抗日战争和解放战争。从中国美术状况来看,与西洋美术同期兴起新艺术教育,中期发生美术革命,书法篆刻得到恢复,民间工艺美术得到发展,左翼美术运动得到发展,书学新风和民间工艺美术盛行。末年美术救国运动和书法繁荣,民间工艺衰落。从中国印刷技术状况看,初期以石版印刷和活字技术为主,中期民营出版机构增多,彩色照相石版技术发展,晚期印刷业遭到破坏,发展困难。世界史的影响从西方和日本两部分分析,西方美术经历了初期的美术工艺运动、印象主义、新艺术的登场及发展过程,经历了中期的装饰风艺术、鲍豪斯、构成主义、立体主义的登场及发展过程,末期国际主义样式得到了发展。但是,日本中期美术经历了初期的西洋画引进、中期的前卫美术运动、日本工艺美术的兴起以及晚期的西洋画成熟过程。最后分析了《东方杂志》的主编和目录内容之间的关联性。从7位主编的个人思想到代表性杂志目录、代表性封面,逐一分析主编和目录内容对杂志封面产生的影响。
第4章将书籍封面设计要素分类,并以此为依据,将《东方杂志》封面设计分类为"排版、标题、形象、色彩与同时代杂志封面设计比较分析"。 排版根据视觉要素分为整体构图、标题的构成、形象的布置等3个部分。整个构图根据书籍封面构图形式分为"水平式"、"垂直式"、"旋转式"、"饱满型"、"其他"等五种形式。标题的构成根据标题的方式分为"横标题的构成"、"竖标题的构成"、"其他"三种类型。形象的布局根据形象的不同而区分了装饰形象和中心形象。标题部分以字体为要素,对整个封面进行了分类整理和分析。根据形象的不同,形象分为装饰形象和中心形象。色彩以CMYK方式和色彩分析软件KSCA,对不同色彩的封面进行了色彩分析。对《东方杂志》的封面设计与同期商务图书印刷馆发行的其他四种杂志进行了比较。最后对《东方杂志》的封面设计和同期商务图书印刷馆发行的其他四种杂志进行了比较。
第5章通过对《东方杂志》的脉络性研究得出杂志的时代特征。初期呈现出中国传统封面样式脱节、现代书籍设计样式的出现、主权丧失等民族要素大量被利用的特点。中期具有素材的多元化和表现手法多样化等特征,末期则呈现出民族要素的很多使用和表现形式的简单化等特征。
从视觉研究中得出的时代特征是,初期具有现代书籍封面设计形式的使用和民族要素的使用等特点,中期则呈现排版、标题没有多少新意,而且形象素材的多元化、表现手法多样化等特征,晚期则呈现出民族要素的使用和表现形式的简单等特征。
封面设计是以脉络状况和视觉表现共同作用的设计结果。本论文对《东方杂志》封面设计历史进行了叙述,通过脉络研究,将《东方杂志》封面设计的特点归结为中国传统与外来冲突、民族性的发现与创新的矛盾,以及素材多样化与丰富的主题等,并通过视觉研究的分析,可以看出《东方杂志》封面设计的视觉要素的特征是创新结构的出现、传统图案和外来形象的混用、表现样式和技法的多样化,研究过程中集中于脉络性研究和视觉性研究的相关性来寻找《东方杂志》封面设计形成的历史原因。综合以上研究,最终得出《东方杂志》封面所具有的特征是多元化、民族化以及矛盾性三个关键词。
如前面所述,中国对《东方杂志》封面设计的研究并不多见,大部分研究只是单纯针对个别封面视觉因素进行分析,因此对《东方杂志》封面设计的综合性、全面性分析非常不足。本论文通过对《东方杂志》封面设计不同时期的特点和理解,总结了中国视觉设计的发展历程,提供了设计历史研究的基础资料。另外,还提出了设计历史研究的新研究方法论,提供了理解设计结果的新视角。设计不是单纯的视觉表现物,而是多种要素复合作用的结合体,提供了理解的观点。可以说,该研究具有通过过去了解现在,进而为中国未来设计指明方向的基础研究的意义。

Abstract

“Eastern Miscellany” is the oldest and most influential modern magazine in Chinese history. In its history of 44 years, Eastern Miscellany has experienced various events, such as artistic movements in contemporary China. The cover of the magazine is the work of mainstream personage of Chinese designers. This not only contains their unique design style, but also has the significance of turning points from tradition to modernization in China. It can therefore be said that Eastern Miscellany has higher research value.
The cover design of Eastern Miscellany has outstanding research value, but the domestic related research is still far from enough. This paper focus on the 814 Eastern Miscellany covers designs published during the 44 years as well as the following four aspects from the consideration of the background. First, it organizes the data on the basis of cover design and systematic classification of Eastern Miscellany that is the matrix of modern Chinese magazine. Second, to form the analytical framework of the cover design. Third, to search the features of Eastern Miscellany’s cover design in the history of modern Chinese design to help people understand cover design. Fourth, to explore the causality between the characteristics of cover in different periods and its formed cause in many ways.
Chapter 1 gives the background of research and describes the purpose, significance, scope and method of study.
Chapter 2 shows the theoretical investigation on the design history research of modern Chinese magazine Eastern Miscellany and the classification analysis of related research on cover design of Eastern Miscellany.
The development of modern Chinese magazines has gone through six periods, such as "initial period", "development period", "prosperity period", "decay period", "reconstruction and exploration period", "after reform and opening up". According to the development of the design, before 1910, the cover design of the magazine had no design style. In 1910, it gradually imitated the foreign design style. The cover design pattern of 1920-1940 gradually diversified, and the national sentiment and facts were described in 1940-1950. Irony, 1950-1960 was politicized, with exaggerated design as the mainstay. From 1960 to 1970, with the development of international trends, after the 80s, the gorgeous cover design was the main one, which continued until now.
"Eastern Miscellany" has 814 covers from the beginning of its publication to the end of 44 years. In the process, it has experienced three times of publications, replaced seven editors, changed five distribution purposes, and is the most important comprehensive magazine in modern times.
In the design history study, the characteristics of the design, the classification and the existing design, the historical narrative are sorted out, and the limitations of the existing design and historical narrative are simplified. That is, the design research should be based on the analysis of the visual representation of things, considering The relevance of design and context to find out the background behind the design image.
At present, there are many studies on Oriental Magazine in China. However, there are few studies on the cover design of Oriental Magazine, and there is a general lack of objectivity and deep analysis.
Chapter 3 devotes to analyze the historical background of Eastern Miscellany’s cover design from the respects of "political and social situation","the situation of Chinese Arts","the situation of Chinese printing technology” and “world influence”, etc which base on the development of Chinese magazines.
From the perspective of political and social conditions, the early China experienced the Russo-Japanese War, the Revolution of 1911, the establishment of the Republic of China and the Republic of China. In the medium term, it experienced the New Culture Movement, the May Fourth Movement, the first cooperation between the Kuomintang and the Communist Party, the domestic revolution, etc.
From the perspective of Chinese art, the Western art and the new art education, the mid-term art revolution, the restoration of calligraphy and engraving, the development of folk arts and crafts, the development of the left-wing art movement, the new style of Western learning and the folk arts and crafts prevail. In the end, the art saving nation and Calligraphy prosperity, folk crafts decline.
From the perspective of China's printing technology, the initial use of slate printing and movable type technology, the increase of medium-term private publishing institutions, the development of color printing slate technology, the printing industry was destroyed at the end of the year, development difficulties.
From the two parts of the West and Japan, the analysis of the influence of world history, Western art experienced the early art and craft movement, the debut and development process of impressionism, the mid-art deco, Bauhaus, the emergence and development of structuralism.
However, Japan's medium-term art experienced the introduction of the early Western paintings, the mid-term avant-garde art movement, the rise of Japanese arts and crafts, and the maturity of the late Western paintings.
Chapter 4 classifies the design elements of the book cover as the basis, and classifies the cover design of into a system of four parts: laser, logo, image, and color. "Retirement" is divided into overall structure according to visual factors, title The composition, the layout of the image, and other three parts. The entire composition is divided into "horizontal", "vertical", "revolving", "congested", and "other" according to the book's cover composition. The composition of the title Divided into "horizontal", ""vertical", "other" 3 types. The layout of the graphics, divided into decorative graphics and central graphics.
Chapter 5 reveals the characteristics of the magazine's era through the research on " Eastern Miscellany": It has the characteristics of “Chinese traditional cover style, the emergence of modern book design style, and the embodiment of national elements”. In the late stage, it shows the characteristics of the extensive use of ethnic elements and the simplification of expressions.
The characteristics of the times through visual research: the initial use of the cover design form of modern books and the use of national elements, the medium-term domestic form is constantly updated, and the image material is also more.
The comprehensive analysis of " Eastern Miscellany" which is performed on the basis of the comprehensive epoch characteristics. In an initial stage, it chose the innovative design with national factors. In the middle stage, the way of expression becomes diverse and various materials are used. In the late stage, it adopts the national elements and the simple representation approach.
Cover design is the combination of context and visual performance design. This paper takes the cover design of Eastern Miscellany as the research object, and describes the history of the cover design of Eastern Miscellany. Through the study of the context, the characteristics of Eastern Miscellany can be summarized as follows conflicts between Chinese tradition and foreign elements, contradictions between national thinking and innovation, various materials, etc. Additionally, through the analysis of the visual research, it shows that the visual elements figures of the cover design of Eastern Miscellany are the emergence of innovative structures, the mixed use of the traditional pattern and the external image, the diversification of the expression style and technique. In the process of research, it focuses on the relationship between the contextual research and visual research and investigates the causality between the perspective and context of the cover design of Eastern Miscellany.
In conclusion, the keywords of features of Eastern Miscellany’s cover are diversification, nationalization and contradictions. As mentioned above, research on the cover design of Eastern Miscellany is not common in China, and most of the existing researches are only analyzing the visual factors of individual covers. This is the reason why there is a comprehensive analysis of the cover design of Eastern Miscellany. Based on the characteristics and understanding of the cover design of Eastern Miscellany in different time, this paper collates the development process of Chinese visual design, and provides basic data of related historical research for design. Furthermore, a new methodology of historical research in design is proposed which provides a new perspective to understand the design results. That is, design is not a simple visual representation, but a combination of various factors. It is a view of understanding. This study is a basic research that can help to predict the future design direction by understanding the present by the past.

키워드

  • # <동방잡지> # 표지 디자인 # 맥락적 연구 # 시각적 연구

  • # 《东方杂志》 # 封面设计 # 脉络性研究 # 视觉性研究

  • # Eastern Miscellany # Cover design # Contextual research # Visual research

참고문헌

[Book]

1. 王受之, 『世界现代设计史』, 中国青年出版社, 2002
2. 陈跃宇,『中国现代美术史』, 黑龙江美术出版社, 2000
3. 夏艳艳,『中国艺术设计史』, 辽宁美术出版社, 2001
4. 高鹏,『中国设计史』, 广西美术出版社, 2004
5. 李新峰,『20世纪中国艺术理论主题史』, 辽海出版社, 2005
6. 高鹏,『设计史』, 山东美术出版社, 2008
7. 栾荣春,胡光华,『中国近代美术史』, 天津人民美术出版社, 2010
8. 洪吉来,『宽容与理性:<东方杂志>关于公共舆论的研究( 1904—1932) 』,商务印书馆 , 2006
9. 邱陵,『书籍装帧艺术史』, 重庆出版社, 1990
10. 陈建宇, 『中国现当代美术学史』, 海天出版社, 2000
11. 王云五,『关于东方杂志刊行及其影响的研究』,台湾商务印书馆, 1969
12. 余秉楠, 『书籍设计』, 黑龙江出版社, 2005
13. 张光宇,『30年日本工艺美术概况』, 山东美术出版社, 2014
14. 王春英,『中国近代美术史』,北大出版社,2016
15. 徐信成,『辞海』,中华书局,1936
16. 李淑琴,『书籍设计』, 中国青年出版社, 1990
17. 李明军, 『历史书籍装帧艺术』, 文物出版社, 2009
18. 王宏, 『东方杂志总目录(1904年3月11948年12月)』, 三联书店, 1957
19. 黄良智,『关于东方杂志的研究』, 台湾商务印书馆, 1969
20. 张锡琛,『漫谈商务印书馆』, 商务印书馆, 1987
21. 李明军,『历史书籍装帧艺术』, 文物出版社, 2009
22. 石峰,『中国期刊史』,人民出版社,2017
23. 宋应离,『中国杂志史』,河南大学出版史,2015
24. 赵茂生,『装饰图案』, 中国美术学院出版社,1999
25. 朱天曙,『中国书法史』, 文化艺术出版社,2009
26. 郭恩慈, 『中国现代设计的诞生』,东方出版中心,2008
27. 姜德明,『书衣百影』,三联书店, 1999
28. 郭恩慈,苏珏, 『中国现代设计的诞生』,东方出版中心,2008
29. 邓中和, 『书籍装帧创意设计』,中国青年出版社,2004
30. 吕敬人, 『书籍设计四人说』,中国青年出版社,1996
31. 王海霞,『民间工艺美术』,中国社会出版社,2006
32. 靳埭强,『封面设计』,台湾珠海出版有限公司,1995
33. 叶再生, 『中国近代现代出版通史』, 华文出版社,2002
34. 夏燕靖,『中国艺术设计史』,上海人民美术出版社,2009
35. Jason Godfrey, 100 Classic Graphic Design Journals, Laurence King Publishing, 2014
36. Minick, Scott, Chinese Graphic Design in the Twentieth Century, T, HAMES & HUDSON, 2010
37. Genevieve Lacambre, Lesmilieux japonisants a Paris , Japonisme in Art, 2012
38. Philip B. Meggs, Alston W. Purvis, Meggs' History of Graphic Design, John Wiley & Sons Inc, 2005
39. David Raizman, History of modern design, a publishing house at the Chinese NationalUniversity, 2013
40. Ayneley, Jeremy, Graphic Design, in Design History: a students handbook, edited byConway, Hazel, Rotledge, 1987
41. Barinicoat,John, A Conise History of Posters, Thames and Hudson, 1972
42. Butler, Frances, Easting the Image:The Graphic Designer and the Starving Audience, inDesign Discourse, Victor, The University of Chicago press, 1986
43. Dormer, Peter, Design Since 1945, Thamers and Hudson, 1993
44. Forty, Adrian, Objects of Desire, Thames and Hudson, 1995
45. Graham Davis Practical Guide to Layout Design,Taiwan Zhuhai Publishing Co., Ltd.,1994
46. 惟雄, 『일본 미술사』, 삼연 출판사, 1988
47. Shuji Takashina,『일본 미술을 보는 눈』, 중국 재정경제 출판사, 2017
48. 시라시 가즈야, 『시각 전달 디자인사』, 기계공업출판사, 2015
49. E·H·공브리치 저, 판징 역,『예술발전사: 예술에 관한 이야기』, 텐진인민미술출판사,1988
50. 多木浩二,『戰後文化の軌跡』,朝日新闻社,1995

[Dissertation]

1. 陶海洋,「东方杂志(1904-1948)」, 南京大学, 博士学位论文, 2013
2. 黄良吉,「东方杂志刊行特征研究」, 上海大学,硕士学位论文, 2007
3. 刘丹丹,「论中国文学书籍封面设计艺术的意境创设」, 河北大学,硕士学位论文, 2009
4. 阳吉祥,「陈之佛书刊设计研究」, 北京服装学院,硕士学位论文, 2012
5. 陈灵燕,,「20世纪美国生活期刊封面设计研究」, 北京印刷学院,硕士学位论文, 2016
6. 东桂迎, 「五四时期的书籍封面设计研究」, 南京艺术学院,硕士学位论文, 2010
7. 毕青, 「1949-1999年中国文学书籍的封面设计研究」, 北京印刷学院,硕士学位论文, 2016
8. 于宏,「从《装饰》看当代中国设计类期刊装帧设计的演变」, 北京印刷学院,硕士学位论文,2012
9. 黄剑平, 「小说月刊(1910_1032)年_封面设计研究」, 福建师范大学,硕士学位论文,2013
10. 迟光耀, 「中国当代书籍装帧设计的分析与研究」, 西北民族大学,硕士学位论文, 2007

[Academic Journal]

1. 少波, "构成主义在中国——以民国期间的封面设计为例", 装饰, 2011
2. 温鑫, "解析当代文学书籍装帧设计中的‘传统与反传统’思维”, 艺术与科技, 2013
3. 毕青,孔晓帆, "中国文学的书籍设计", 艺术与设计(理论), 2015
4. 陈乐, "现代追求与国家塑造——以陈之佛<东方杂志> 装帧设计为观察视角>", 美术学报, 2013
5. 李华刚, "国家民族思想与认知图式——<东方杂志>封面设计风格的变迁与传播", ,复旦大学学术刊物, 2015
6. "종교잡지 “시조(時兆)”의 표지디자인에 관한 연구(1)-일제 강점기시대를 중심으로-”,Vol.19(4), 2016
7. 천러, "현대 추구와 국가 조소——천즐푸의 <동방잡지> 장정 디자인을 사례로” 미술학보,Vol.22, 2013
8. 조현신, "성찰로서의 그래픽 디자인사 -그래픽 디자인 서술의 세 가지 관점을 중심으로-",한국디자인포럼,Vol.22, 2009
9. 류처, 장주영, "중국 근대 잡지, <동방잡지(東方雜志)> 표지 디자인의 조형 분석", 『한국디자인포럼』, Vol.59, 2018

[Magazine]

1. 자오만, " <동방잡지> 연구 총론”, 『낙산사범대학학보』,2009
2. 스아오지에, " <동방잡지> 발간종지의 변화”, 『신문매니아』,2010
3. 천쟝,치즐자,"30년대의 ‘잡지년’——중국 근대 정기간행물사 차기(箚記)의 사”, 편집지우』,1991
4. 리즐, " 중국 현대 문학 서적 표지 디자인 탐구”, 『대중문예(이론)』, 2008
5. 리사오보어," 중국에서의 구성주의——민국시기의 표지 디자인을 사례로”, 『장식 10』,2011
6. 원신,"당대 문학 서적 장정 디자인에서의 '전통과 반전통' 사유 해석”,『예술과학기술』,2013
7. 비청,"1949~1966년 문학 베스트셀러의 표지 디자인”,『예술과 디자인(이론)』,2015
8. 장치,"루쉰과 장정 예술”,『예술과학기술』,2014
9. 소대잠, "인상파 회화와 중국 심미 취향", 『중외문화교류』, 2005, Vol.27(1)
10. Jorge Frascars, Graphic Design: Fine art or Social Science , 『Design Issues』, Vol.5,No.1,1988
11. 方汉奇."《东方杂志》的特色及其历史地位", 『东方』,2000,Vol.12(11)