아카이브학위논문석사논문(MA Theses)

학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_14

장이머우(張藝謀)감독의 영화 공간에서의 빛과 색의 시각적 요소에 관한 연구 - ‘여성 3부작’을 중심으로 - 张艺谋导演电影空间中的光与色的视觉要素分析 -以“女性三部曲”为中心 A Study on the Visual Elements of Light and Color in Zhang Yimou's Movie Space - Focused on the ‘female trilogy’-

  • Name : 周文远ㅣZHOU WENYUAN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 류도상, 김해윤ㅣ刘道相,金海润ㅣRyu, Do-sang, Kim, Hae-yoon
192.168.95.161

초록

장이머우는 현재의 중국 영화계에서 ‘중국 영화의 모범’으로 불린다. ‘5세대 감독’의 대표적 인물로써 ‘붉은 수수밭’부터 시작하여 ‘그림자’에 이르기까지 총 20여 편의 영화를 연출하였다. 촬영에서 연기자로, 나아가 감독으로 되기까지 그의 영화는 중국 영화 발전사에서 매우 중요한 지위를 차지한다. 그의 영화는 민족 문화, 사회의 사고, 문화 바탕과 영화 창의성을 모두 통합하였고, 특히 그의 초기 영화의 예술적 특징은 실감나는 세부적인 부분이 여성 주제와 서로 호응을 이루고, 강렬한 색채와 밀폐된 공간 배경을 사용하는데 능하다. 작품의 두드러진 특징은 중국 전통 봉건 의식에 대한 심각한 인식과 강렬한 비판 정신이고, 소박하고 민속적인 기이한 광경을 구현하였으며, 여성의 반항 정신에 대한 노래와 찬양을 내포하고 있다.
장이머우에 관한 논문들을 고찰하는 과정에서 장이머우 영화의 문화, 스토리텔링 테마 그리고 색채가 시각적 부각에 대한 추구에 관한 연구가 매우 많고 그가 시각적 공간 조성에 들인 노력에도 주목해볼만 한 가치가 있다. 예를 들어 "여성 3부작" 영화 속 신비로운 색채의 사용은 전통 문화를 스토리 공간 속에 대입시켰고 시각적 공간의 실감을 강화하였으며, 색채의 종합적 표현을 이용하여 영화의 특수 공간 형태를 통해 화면의 입체감과 깊이를 돋보이게 하였다. 본 논문은 색채 그리고 형태가 장이머우 영화의 시각적 공간에 대한 부각 가치에 입각하여, 장이머우의 영화 공간 속의 시각적 요소인 색채 및 형태의 활용 효과와 의미에 대한 분석을 통해 영화 관계자 및 학자들에게 공간 및 색채 디자인 방법으로써의 가능성을 부여하였다.

摘要

张艺谋在中国电影界被誉为“中国电影的旗帜”。作为“第5代导演”的代表人物,从《红高粱》到《影》共导演了20多部电影。从摄影到导演,他的电影在中国电影发展史上占有很重要的地位。他的电影把民族文化、社会的思考、文化背景和电影创意性都融为一体,特别是他早期电影,将真实感的细节与女性主题相互呼应,善于使用强烈的色彩和封闭的空间背景。作品的突出特点是对中国传统封建意识的深刻认识和强烈批判精神,体现了朴素民俗的奇观,蕴涵着对女性反抗精神的歌颂和赞扬。
在对张艺谋的论文进行研究的过程中发现,关于张艺谋的电影文化、故事主题以及色彩对视觉刻画的追求方面的研究非常多,而他在建立视觉空间上所付出的努力也值得关注。例如,《女性三部曲》中神秘色彩的使用,将传统文化活动深入故事空间,增强了视觉空间的真实感,并利用色彩的综合表现,通过电影的特殊空间形态,凸显出画面的立体感和深度。本文通过色彩及形态对张艺谋电影视觉空间的刻画进行考察,对张艺谋电影空间中的视觉要素色彩及形态的利用效果及意义进行分析,希望给予电影工作者以及空间色彩设计方法提供更多的可能性。

Abstract

Yimou's Zhang is known as the ‘Banner of Chinese Film’ in current Chinese filmdom. As one of the "fifth generations of directors", Yimou's Zhang has directed more than twenty films from the early work ‘Red Sorghum’ to the recent work "Shadow". The change of his identity from photography to actor to director has made his films an important place in the history of Chinese film development. His film integrates national culture, social thinking, cultural roots and film innovation, which are especially reflect in his early works. The artistic characteristics of his early works are the mutual reflection of lifelike details and feminine themes. He is good at using strong color expression and closed space background to highlight the theme of the film. The outstanding feature of his works is the deep understanding of the traditional Chinese feudal consciousness and the strong spirit of criticism. His works also reflect the peculiar landscape of ancient folklore, and at the same time are full of chants and praises to the spirit of female resistance.
Through the investigation of Yimou's Zhang 's related papers, it is found that the research on the culture, narrative theme and color pursuit of Yimou's Zhang 's films is very extensive. And his hard work on the creation of visual space is also worth ourattention. For example, the use of legendary colors in the "Female Trilogy" substitutes traditional culture into story space, which enhancesthe realism of visual space, and it uses the comprehensive expression of lightand color to penetrate the special space form in the film,which highlights the dimension and depth of the picture, so as to guidethe audience's psychological change with the meaning of color association andsymbolism, and lead the audience into the story space of the film. Based on thevalue of color in shaping the visual space of Yimou's Zhang's films, this paperanalyzes the effects and significance of the use of light, color and form ofvisual elements in Yimou's Zhang 's film space, and provides filmmakers and scholars with some possibilities of space and color design method.

키워드

  • # 영화 공간 # 공간적 특성 # 시각적 표현 # 색 # 형태

  • # 电影空间 # 空间特性 # 视觉表现 # 颜色 # 形状

  • # Movie space # Spatial characteristics # Visual performance # colour # shape

참고문헌

[Book]

1. 국립 국어원, 『표준국어 대사전』, 서울대학교언어교육원, 1999
2. 도규환,『건축 조형·의장』,서울 도처출판 서우, 1999
3. 李爾葳,『直面張藝謀』, 經濟日報出版社, 2002
4. 馬克思 恩格斯,『Marx/Engels Collected Works』, 第3卷, 北京人民出版社, 1972
5. 貝拉·巴拉茲 『可見的人 電影的精神』, 中國電影出本社,2000
6. 北京大學外國哲學史教研室,『古代希臘羅馬哲學』, 商務印書館出版社,1982
7. 苗立田, 『古代希臘哲學』, 中國人民大學出版社, 1989
8. 中國大百科全書哲學』中國大百科全書出版社, 1999
9. 大衛·哈維, 『後現代的狀況』, 商務印書館, 2003
10. 米歇尔·福柯, 『规训与惩罚』, 上海三联书店, 2007, p.113
11. 阿蘭·德波頓(Alain de Botton), 『幸福的建築, 上海譯文出版社』, 2009
12. 夏征農, 『辭海』, 上海辭書出版社, 1999
13. 艾瑪·李斯特, 『列奧納多·達·芬奇筆記』, 北京三聯書店, 1998
14. 貢布裏希(E H J Gombrich), 『藝術的歷程』,陜西人民美術出版社, 1987
15. 約翰·基西克(ohn Kissick), 『理解藝術——5000年藝術大歷史』, 海南出版社, 2003
16. 雷蒙·柯尼亞,『現代繪畫辭典』, 北京美術出版社, 1991
17. 馬丁·海德格爾, 『海德格爾選集』, 上海三聯書店, 1996
18. 盧蓉, 『電影藝術時空美學』, 中國傳媒大學出版社, 2006
19. 蘇珊·朗格, 『情感與形式』, 中國社會科學出版社, 1986
20. 魯道夫·阿恩海姆,『藝術與知覺』,中國社會科學出版社,1984
21. 許南明,『電影藝術詞典』, 中國電影出版社, 1996
22. 滝本孝雄 藤沢英昭, 『色彩心理學』, 科學技術文獻出版社, 1989
23. 康定斯基 ,『論藝術的精神』,中國社會科學出版社,1987
24. 粱明 李力,『電影色彩學』,北京大學出版社,2008
25. Syd Field,『電影劇本寫作基礎』,中國電影出版社, 2002第壹版

[Dissertation]

1. 남지현, 「張藝謀 女性三部作에 나타난」, 숙명여자대학교 일반대학원 석사학위논문, 2003
2. 윤나라,「장이모우(張藝謨) 영화에서 나타나는 상징적 공간연출에 관한 연구」학위논문(석사),건국대학교,2008
3. 지나련,「종교공간의 상징성과 교회 디자인 연구」,이화여대 석사논문,2001
4. 劉珊, 「造型藝術空間論」, 蘇州大學, 2010, p.38
5. 胡大平, 「哲學與‘空間轉向’」, 南京大學馬克思主義學院, 哲學研究, 2018

[Academic Journal]

1. 김신일, ‘교육자치의 당위성과 현실’, 『교육학연구』, 1991, Vol.6(2)

[Website]

1. 영화 사이트 ‘장이머우 감독 영화’, www.naver.com
2. Wikipedia, ‘장이머우’, zh.wikipedia.org/wiki/维基百科
3. https://movie.naver.com/
4. https://www.baidu.com/