학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_07

중국 4대 석굴의 여성 캐릭터 개발 연구 中国四大石窟女性人物角色开发研究 A Study on the Development of Female Characters in the Four Great Grottoes in China

  • Name : 왕쇼우전ㅣWANG XIAOZHEN
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 이명희ㅣ李明姬ㅣLee Myung-Hee
192.168.95.161

초록

중국 4대 석굴은 중국의 고대 불교문화를 대표하는 대형 석굴 사원으로, 여기에는 간쑤성(甘肃省) 둔황시(敦煌市) 무어가오굴(莫高窟), 간쑤성(甘肃省) 티엔수이시(天水市) 마이지산석굴(麦积山石窟), 산시성(山西省) 다퉁시(大同市) 운강석굴(云冈石窟), 허난성(河南省) 뤄양시(洛阳市) 룽먼석굴(龙门石窟)이 포함된다. 중국 4대 석굴에 관한 선행연구를 살펴보면, 4대 석굴 각각의 역사. 문화적 특징과 그 문화적 응용에 대해서는 많은 연구가 이루어졌지만, 이들 중국 4대 석굴을 대표하는 캐릭터를 개발하려는 시도는 거의 이루어지지 않았다. 따라서 본 연구에서는 중국 4대 석굴의 여성 캐릭터를 개발하기 위해, 각 석굴의 서로 다른 각종 여성상(여성 공양인, 여성 보살, 여성 비천 등)을 연구한다. 우선 시대적 변화에 따른 인물에 대한 아름다운 미관 및 의상 양식의 변천에서 확인되는 각 시대별 조형적 특징을 분석하고, 4대 석굴 각각의 독특한 인물상과 의상 특징을 횡적으로 비교분석하고자 한다. 이를 통해 각 석굴 자체의 독특한 양식적 특징을 시각적 기호로 도출하고 이 시각적 기호를 이용하여 각 석굴의 특징을 지닌 여성 캐릭터를 디자인함으로써 디자인 활동에 폭넓게 활용하고자 한다.
본 논문의 구성은 아래와 같다.
제1장은 본 논문의 연구 대상인 중국 4대 석굴 연구의 필요성, 연구목적 및 연구방법을 서술한다.
제2장은 이론적 배경으로, 캐릭터의 역할 및 중국 4대 석굴에 대한 기본적인 사항을 고찰하고 중국 4대 석굴의 캐릭터 현황을 파악한다. 우선 중국 4대 석굴에 관한 역사 문헌에서부터 최근의 전문연구서와 연구논문을 바탕으로 중국 4대 석굴 각각의 역사적 맥락과 특징을 종합적으로 분석한다. 이를 통해 중국 4대 석굴 각각의 지리적 위치, 역사적 발전, 사회문화적 배경 등을 깊이 이해하고 중국 4대 석굴 각각의 양식적 특성을 파악한다. 이어서 중국 전통 의상과 관련된 문헌 연구를 통해 중국 4대 석굴과 관련된 의상 자료를 검토하고 각 시대별 중국의 불교문화와 의상 양식을 접목시켜 비교분석하였다. 마지막으로 문헌 및 연구논문과 인터넷 자료들을 종합적으로 조사하여 본 연구의 이론적 근거를 마련하였다.
제3장은 중국 4대 석굴의 인물 이미지 분석을 통해 각각의 아이덴티티를 찾아내어 석굴별 캐릭터디자인 개발에 이용한다. 중국 4대 석굴 각 인물의 전반적 특성 및 아이덴티티, 인물의 머리 특징 및 메이크업, 인물의 의상 및 장식의 특징과 세 가지 측면에서 중국 4대 석굴의 특징을 상세히 기술하였다. 이를 기준으로, 무어가오굴의 여성 인물 배경을 성당시기로 확정하였고 당나라 양식이 담긴‘옹영화귀(雍容华贵)’양식을 둔황 여성 인물의 키워드로 정하였다. 마이지산석굴의 여성 인물 배경을 송나라시기로 확정하였고, 송나라의 보편적 미감인 맑고 단아한 심미적 정취와 마이지산석굴의 정교하지만 소박한‘수아청담(素雅清淡)’한 송나라 인물 조각상의 양식을 마이지산석굴 여성 캐릭터의 키워드로 추출하였다. 운강석굴은 북위에서 시작하여 북위에서 끝을 맺은 특수성과 운강석굴 후기의‘수골청상(秀骨清像)’이 중국 불교 조각 양식의 기원인 관계로, 운강석굴의 여성 인물 키워드를 북위시기의 ‘수골청상’양식으로 정하였다. 룽먼석굴은 여성 인물의 시대적 배경을 당나라 말기로 정하였다. 룽먼석굴의 키워드는 단정하고 부드러운 정통 황실의 기품과 민간의 변화무쌍하고 화려한 분위기를 띈 혼합체‘단정치리(端庄绮丽)’이다.
제4장은 여성 캐릭터 개발의 시각화로, 제3장에서 분석한 중국 4대 석굴 각각의 특징에 근거하여 캐릭터를 개발하였다. 캐릭터는 기본 캐릭터와 응용 캐릭터 두 가지를 개발하고, 이어서 중국 4대 석굴 각각의 특징이 있는 이모티콘과 문화상품을 개발하였다. 이를 기반으로 각 석굴의 여성 인물 키워드를 종합하고 중국 4대 석굴의 독특한 개성들을 융합하여 중국 4대 석굴의 여성 캐릭터를 디자인하였다. 각 석굴 캐릭터의 정체성을 부여하기 위해 특징적 이미지를 분석하여, 무어가오굴은‘무어가오의 꽃(莫高之花)’, 마이지산석굴은‘마이지의 미소(麦积之笑)’, 운강석굴은‘운강의 빛(云冈之光)’, 룽먼석굴은‘예! 룽먼(耶!龙门)’으로 이름 지었다. 개발된 캐릭터의 유용성을 검증하기 위해서 위챗 이모티콘을 제작하여 대중에게 사용하게 하고 사용자들을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 이러한 현대적인 캐릭터의 개발과 응용을 통해 중국 4대 석굴과 같은 전통문화를 현대사회에 더 잘 녹여내어, 현대 젊은이들로 하여금 전통문화에 대한 흥미와 관심을 불러일으키는 계기가 되기를 바란다.
제5장은 결론부분으로 본 연구의 연구내용을 종합하고 기대효과를 서술하였다. 본 연구를 통해 도출한 결론은 다음과 같다. 중국 4대 석굴은 중국의 유명 관광지로서 그에 걸맞은 현대적인 디자인 활동이 필요하다. 오늘날 관광지 간의 경쟁이 치열해진 상황 속에서 관광지를 상징하는 디자인 수요가 높아짐에 따라 해당 관광지의 문화적 가치와 관광객들의 마음을 모두 충족시킬 수 있는 디자인에 대한 수요가 발생한 것이다. 관광지 상징 캐릭터는 다양한 기능과 친근감을 가지고 다양한 계층의 사람들이 해당 관광지에 더욱 친숙하게 접근하도록 할 것이다. 아울러 본 연구의 결과로 나온 중국 4대 석굴 각각의 아이덴티티를 가진 캐릭터는 각종 문화상품과 광고, 홍보자료 등에 널리 활용할 수 있기 때문에 향후 중국 4대 석굴의 홍보에 활력을 불어넣어줄 것으로 기대된다.

摘要

中国四大石窟是代表中国古代佛教文化的大型石窟寺院,这里有甘肃省敦煌市莫尔高窟、甘肃省天水市麦积山石窟、山西省大同市云冈石窟、河南省洛阳市龙门石窟。 从有关中国四大石窟的先行研究来看,虽然对四大石窟各个的历史、文化特征及其文化应用进行了很多研究,但开发代表中国四大石窟的人物的尝试几乎没有形成。 因此,在正式研究中,为了开发中国四大石窟的女性形象,将研究各石窟不同的各种女性形象(女性供奉人、女性菩萨、女性飞天等)。首先,分析随着时代变化的人物的美丽美观和服装样式变迁中确认的各时代的造型特征,横向比较分析四大石窟各自独特的人物形象和服装特征。以此将各石窟本身独特的样式特征以视觉符号的形式展现出来,并利用这个视觉符号设计具有各石窟特征的女性形象,广泛用于设计活动。
本论文的结构如下。
第一章叙述了本论文的研究对象—中国四大石窟研究的必要性、研究目的及研究方法。
第二章以理论为背景,考察人物角色及中国四大石窟的基本事项,了解中国四大石窟的角色现状。首先,从有关中国四大石窟的历史文献开始,以最近的专门研究的书籍和研究论文为基础,综合分析中国四大石窟的历史脉络和特征。通过这些,可以深入了解中国四大石窟各自的地理位置、历史发展、社会文化背景等,掌握中国四大石窟各自的地理位置和样式特点。接着通过有关中国传统服装的文献研究,研究中国四大石窟的服装资料,并结合各个时代的中国佛教文化和服装样式进行了比较分析。最后,综合调查文献、研究论文和网络资料,为本研究提供了理论依据。
第3章通过中国4大石窟的人物形象分析,找出各自的个性,用于各石窟的人物设计开发。 从中国四大石窟各人物的整体特性及个性、人物的头部特征及妆容、人物服装及装饰的特征三个方面详细记述了中国四大石窟的特征。以此为准,将莫尔高窟的女性人物背景确定为圣唐时期,将包含唐代风格的"雍容华贵"样式定为敦煌女性人物的关键词。将麦积山石窟的女性人物背景确定为宋朝时期,并提取了宋朝普遍美感—清澈淡雅的审美情趣和麦积山石窟精致朴素的"素雅清淡"的宋朝人物雕像样式作为麦积山石窟女性形象的关键词。云冈石窟从北魏开始,北魏结束的特殊性与云冈石窟后期的"秀骨青像"是中国佛教雕刻风格的起源关系,因此云冈石窟的女性人物关键词被定为北魏时期的"秀骨青像"。龙门石窟将女性人物的时代背景定为唐朝末期。龙门石窟的关键词是端庄、温柔的正统皇室气韵和民间变化无穷、华丽氛围的混合体"端庄绮丽"。
第4章是女性角色开发的视觉化,根据第3章分析的中国四大石窟各自的特点开发了角色。角色开发出了基本角色和应用角色两种,接着又开发了具有中国四大石窟各自特点的表情符号和文化商品。以此为基础,综合各石窟的女性人物关键词,融合中国四大石窟独特的个性,设计了中国四大石窟的女性形象。为了赋予各石窟角色的属性,分析形象特征,莫尔高窟是"摩尔高之花",麦积山石窟是"麦积之笑",云冈石窟是"云冈之光",龙门石窟是"耶!龙门" 来取名。为了验证开发出来的角色的实用性,制作微信表情包提供大众使用,对使用者进行了采访。希望通过这种现代角色的开发和应用,将中国四大石窟等传统文化更好地融入现代社会,成为激发现代年轻人对传统文化的兴趣和关心的契机。
第五章作为结论部分,综合本研究的研究内容,阐述了预期效果。通过本研究得出的结论如下。中国四大石窟作为中国著名的旅游胜地,需要相应的现代设计活动。今天,在旅游胜地之间的竞争日趋激烈的情况下,随着象征旅游景点的设计需求的提高,出现了能够满足相关旅游景点文化价值和游客心理的设计需求。旅游地象征性人物具有多种功能和亲切感,让不同阶层的人们更加熟悉旅游地。同时,通过本研究得出的中国四大石窟各自具有特色的人物可以广泛用于各种文化商品和广告、宣传资料等,因此,期待今后能为中国四大石窟的宣传注入活力。

Abstract

The four grottoes in China refer to the huge grottoes artistic landscape featured by Chinese buddhist culture, which include Mogao Grottoes (Dunhuang, Gansu), Yungang Grottoes (Datong, Shanxi), Longmen Grottoes (Luoyang, Henan), and Maiji Mountain Grottoes (Gansu) Tianshui. This four grottoes are the historical treasure of ancient Chinese traditional culture and art.
From previous studies on the four grottoes in China, it can be found that scholars and researchers around the world have done a lot of research on the history, cultural characteristics and cultural applications of the four grottoes. However, rarely attempts have been made to develop the representatives of the four grottoes. This paper attempts to develop cartoon characters belonging to the four grottoes in China. In order to better develop cartoon characters, this research determines female as main direction in the four grottoes. Also, this paper studies the aesthetics of ancient female characters and the popular styles of makeup and clothing.
This study intends to analyze the female characters in the grottoes (including female sponsors, female flying apsaras, female bodhisattva and the Buddha statue with female as the prototype), then design and develop female cartoon characters with the characteristics of each grottoes through the analysis of the unique personalities of the four grottoes, so as to widely apply them in design cultural activities.
The structure of this paper is as follows.
The first chapter mainly described the main research objects, and explained the research necessity, introduced research purposes and research methods.
Chapter two, as the research background of this paper, investigates the concept and characteristics of cartoon characters and the basic situation of the four grottoes in China,
Which will help understand the status quo of cartoon characters in the four grottoes.
First of all, in the aspect of pre-research, the paper reviewed the historical documents of the four grottoes in China as well as the recent specialized research books and research papers, and comprehensively analyzed the historical context and characteristics of the four grottoes, in-depth understand the four grottoes of their respective geographical location, historical development, social and cultural background, and comprehensive understand of the four grottoes of their unique characteristics.
Then, through the historical literature research on Chinese traditional costume culture, this paper studied the relevant costume materials of the four grottoes, and made a comparative analysis based on the Chinese buddhist culture and fashion styles of costumes in different ages. Furthermore, carried out a comprehensive survey of historical documents, recent research papers and network data, which provides the theoretical basis for this research.
The third chapter is the analysis of the female image characteristics of the four grottoes in China. Through the analysis of the murals and statues in the grottoes, found out the different characteristics of the female characters in the grottoes, and extracts the key words of each grottoes for the design and development of cartoon characters. This chapter analyzes the characteristics of the four grottoes in detail from three aspects: the overall characteristics and personality analysis of the characters, the characteristics of the characters' heads shapes and makeup, and the characteristics of the characters' costumes and decorations.
The fourth chapter is the visualization of character development. Firstly, analyzed the existing cartoon character cases in China, Japan and South Korea to find the advantages and disadvantages. Then use these reference to the develop the character images. According to the analyses of the characteristics of the four grottoes analyzed in chapter 3, cartoon characters are developed. Personas are divided into two types: basic characters and cartoon characters
Chapter fifth, as conclusion, the paper summarized the research content of this study and describes the expected effect. The conclusion of this study is as follows: the four grottoes in China are famous tourist resorts in China and need corresponding representative cartoon characters.
In today's increasingly fierce competition between scenic spots, the design needs of symbolic scenic spots are soaring, and this needs reflect the cultural value of the scenic spot, not only to meet the minds of tourists, but also can arouse the interest of tourists, especially modern young people during the traditional culture represented by the scenic spot the best design to meet this demand is the cartoon character symbolizing the scenic spot. On the one hand, it reflects the culture of the scenic spot and represents the characteristics and characters of the scenic spot.
Finally, as a result of this study, cartoon characters with different characteristics of China's four grottoes can be widely used in various cultural products, such as commercial publicity and promotional materials. In conclusion, it is expected to inject vitality into the modernization of the four grottoes in the future.

키워드

  • # 중국 4대 석굴 # 여성 캐릭터 # 역사적 캐릭터 # 중국 전통의상 # 캐릭터 개발

  • # 中国四大石窟 # 女性人物角色 # 历史人物角色 # 中国传统衣裳 # 人物角色开发

  • # The four grottoes in China # Characters # Historical Characters # Chinese traditional aesthetic # Chinese traditional costumes

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