학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_10

공유택시 안전 서비스디자인 연구제안 共享出租车安全服务设计研究提案 Research on Service Design of Shared Taxi Security

  • Name : 인징징ㅣYIN JINGJING
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 이성필ㅣ李成弼ㅣLee, Sung-Pil
192.168.95.161

초록

서비스화(servitization)와 공유경제 패러다임이 확산되면서 서비스 산업에서도 IT기술을 융합시킨 다양한 형태의 새로운 비즈니스가 성공적으로 정착되고 있다. 특히 대중교통 서비스 산업에서 우버(Uber) 택시는 IT기술과 공유경제 개념을 절묘하게 접목시킨 새로운 차원의 성공적인 공유택시 비즈니스 모델로 자리매김하였고, IT기술을 적용한 교통예약 소프트웨어는 공유택시의 차별적 경쟁우위를 확보하기 위한 중요한 수단이 되고 있다. 공유택시 예약 프로그램은 택시이용자에게 신속하고 편리함을 제공할 뿐만 아니라 에너지 절약, 교통체증으로 인한 스트레스 완화 등의 많은 사회적 혜택과 이익을 제공하고 있기 때문에, 여러 분야에서 다양한 연구가 진행되고 있다.
  최근 중국에서는 보다 진보된 공유택시 예약 프로그램이 공유택시에 접목되면서 공유택시 이용객이 급히 증가하고 있으며, 이와 함께 공유택시 차별화에 핵심적인 역할을 하는 소프트웨어시장의 경쟁도 가속화되고 있다. 그러나, 이용객을 대상으로 강력 범죄 발생빈도 증가와 이로 인한 부정적인 여론의 급속한 확산은 공유택시 산업발전에 심각한 방해요인이 되고 있지만, 근본적인 해결방법에 관한 연구는 미비한 실정이다
  따라서 본 연구는 공유택시 예약 프로그램에 이용객의 안전을 위한 컨텐츠 개발과 적용을 통해 공유택시 이용객의 불안해소와 공유택시 산업 발전에 기여할 수 있는 방법을 제안하고자 하였다. 연구방법은 중국현지의 공유택시 이용객을 대상으로 실증연구를 진행할 계획이며, 서비스디자인 방법론을 통해 결과와 시사점을 도출할 계획이다.

摘要

随着服务化(servitization)和共享经济模式的扩散,在服务产业中融合IT技术的多种形态的新商业正在成功落户。尤其在大众交通服务产业,Uber出租车成为将IT技术和共享经济概念巧妙结合的新层面的成功共享出租车商业模式,使用IT技术的交通预约软件成为确保共享出租车差别竞争优势的重要手段。共享出租车预约项目不仅为出租车使用者提供快捷便利,还提供节能、缓解交通拥堵等诸多社会优惠和利益,因此,在多个领域开展了多种研究。
最近在中国,随着更先进的共享出租车预约程序与共享出租车相结合,共享出租车乘客正在迅速增加,与此同时,对共享出租车差别化起核心作用的软件市场的竞争也在加速。但是,以乘客为对象的恶性犯罪发生频率增加和由此引发的负面舆论迅速扩散,成为严重妨碍共享出租车产业发展的因素,但对根本解决方法的研究尚不完善。
因此,本研究通过在共享出租车预约程序中开发保障乘客安全的内容,提出一个对共享出租车乘客的不安和共享出租车产业发展做出贡献的方法。研究方法计划以中国当地的共享出租车乘客为对象进行实证研究,并通过服务设计方法论得出结果和启示。

Abstract

With the spread of the paradigm of service and shared economy, a variety of new types of businesses that have converged IT technologies in the service industry are becoming successful. Especially in the mass transit service industry, Uber has established itself as a new, successful business model for shared taxis, which is an excellent combination of IT technology and the concept of shared economy, and its traffic reservation software, which applies IT technology, is an important tool for securing a competitive advantage in shared taxis. Since the Shared Taxi Reservation Program provides not only quick and convenient service to taxi users, but also provides many social benefits and benefits such as energy saving and reducing stress due to traffic congestion, various studies are being conducted in various areas.  Recently in China, the number of people using shared taxis is rapidly increasing as more advanced shared taxi reservation programs are incorporated into shared taxis, along with the accelerating competition in the software market, which plays a key role in differentiating shared taxis. However, while the increasing frequency of violent crimes among the users and the rapid spread of negative public opinion are serious obstacles to the development of the shared taxi industry, the research on fundamental solutions is insufficient. Therefore, this study proposed a method to contribute to the development of the public taxi industry and the anxiety of the shared taxi user through the development and application of contents for the safety of the user in the shared taxi reservation program. The research method plans to conduct empirical research on the use of shared taxis in China, and draw results and implications through the service design methodology.

키워드

  • # 서비스 디자인 # 안전 # 공유택시

  • # 服务设计 # 安全 # 共享出租车

  • # Service Design # Security # Shared Taxi

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