학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_11

영화에 나타난 공간 특성에 관한 연구 - 팀 버튼 감독의 판타지 영화를 중심으로 - 关于电影中出现的空间特性研究 -以蒂姆伯顿导演的奇幻电影为中心- A Study on the Characteristics of Space in Movies - Focusing on Tim Burton's Fantasy Film -

  • Name : 장멍치ㅣZHANG MENGQI
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 양성용ㅣ梁成容ㅣYang, Sung-Yong
192.168.95.161

초록

예술의 상통성이다. 공간은 인간의 삶에 필수적인 담체 중 하나이며, 모든 디자인에서 없어서는 안 될 요소이며, 이것은 자연히 영화를 포함한다. 판타지 양식이 활발히 활력을 띄는 예술분야 중 영화는 당시 대표적 시대상과 흐름, 새로운 사조를 가장 먼저 표현하며 문화를 선도하는 역할을 하였다. 구체적인 특성을 통해 전체 영화 공간 장면의 실제 분포를 알아본다. 영화 표현의 기본적인 특징을 알아보는 것은 관람 체험에 대한 감수성이 중요하며 감독과 디자이너의 디자인 아이디어에 대해서도 중요하다. 판타지 영화는 내용이 초자연적인 가상의 세계를 배경으로 하므로 현실과 가상의 세계를 공유하여 살고 있는 현대인의 가상 취향을 만족시키는 동시에, 오래전부터 익숙하고 범세계적인 이야기로 보편성을 갖는다. 판타지 영화는 널리 보급되어 세계를 뒤덮으면서 오락성과 세계화의 가치를 가지 있다. 판타지 영화의 대부 팀 버튼(Tim Burton)은 독특한 작품으로 “괴상한 감독”이라고 불리며, 그의 작품은 다양한 작품형식으로 할리우드에서 개성과 흥행을 동시에 보장할 수 있었다. 2000년 이래로 팀 버튼의 판타지 영화 작품을 연구한 논문은 기본적으로 캐릭터, 의상 디자인에 속하는 반면, 영화 공간에 대한 내용은 거의 없었다. 그래서 본 논문은 팀 버튼 감독의 판타지 영화 작품을 대상으로 한 영화 공간 분석을 다룬다. 초기 판타지 영화에서 나타난 미래지향적인 디자인과 도시는 이미 실현가능한 수준이 되었으며, 오늘날 사회에서 이와 같은 현상이 계속해서 나타나고 있다. 이러한 예술가의 상상력을 기반으로 디자이너들은 혁신을 거듭하고 있다.
본 연구는 판타지, 판타지 영화의 정의 및 형식을 이론 기초로 삼아, 영화와 공간의 관계를 정리하여 영화 공간특성과 관련된 키워드를 추출했다. 또한 초기 판타지 대표 영화를 분석하여 판타지 영화 공간의 핵심 키워드도 도출하여 작품을 분석했다. 이 논문의 목적은 판타지 영화의 핵심 공간 키워드를 도출하여 팀 버튼(Tim Burton)의 영화 공간 활용기법을 분석하는데 있으며, 이를 통해 새로운 관점과 변화를 탐구한다.
본 논문은 다음과 같은 내용으로 전개된다.
제1장에서는 연구의 배경과 목적을 제시하고, 연구의 방법과 범위를 서술한다.
제2장에서는 이론적 고찰의 형태로 판타지의 정의와 특징을 파악한 다음 일반 이론에 대한 고찰을 실시한 후, 판타지 영화의 정의, 발전 과정과 양식을 이해하고 판타지 영화의 특징을 분석하였다.
제3장에서는 영화와 공간의 관계를 고찰한 후 팀 버튼 감독에 대해 알아볼 것이다. 우선, 논문을 통해 영화와 공간 간의 관계를 고찰하고, 세 가지 공간적 특성 키워드를 도출한다. 그 후 이론적 기반이 되는 영화의 출현을 분석하는 공간적 특성은, 분석된 영화의 범위는 판타지 영화 탄생 초기부터 판타지적 특성을 가장 잘 표현할 수 있는 영화 4편이다. 판타지 영화에 나오는 공간 분석을 통해 10개의 판타지 영화 공간 특성 핵심 키워드 도출한다. 마지막으로 팀 버튼 감독에 대한 개인적인 고찰을 했는데, 그의 개인적인 자료, 주요 영화, 그리고 영화적 특징을 포함한다.
제4장에서는 팀 버튼 감독의 작품에서 판타지 영화의 공간적 특성이 어떻게 적용되었는지를 분석한다. 분석하기 전에 판타지 전문 영화상 “새턴 어워즈”(Saturn Awards)”를 수상한 그의 판타지 영화 작품을 연구대상으로 분석을 진행하며, 총 13편을 선정하고 평가 모형 분석표를 제정했다. 그리고 영화 분석을 바탕으로 종합 평가표를 만들어 최종 결과분석을 진행했다.
제5장에서는 앞에서 분석한 내용을 마무리 짓는 결론으로써 지금까지의 연구 분석 과정을 정리하고 마무리한다.

摘要

艺术是具有相通性的。空间是人生中必不可少的载体之一,是所有设计中不可或缺的因素,这自然包括电影在内。奇幻样式活跃的艺术领域中,电影最先表现当时代表性的时代面貌和潮流、新思潮,起到了引导文化的作用。通过具体的特性来了解一下整个电影空间场面的实际分布。了解电影表现的基本特征对观看体验的感受很重要,对导演和设计师的设计创意也很重要奇幻电影以超自然虚拟世界为背景,在满足共享现实和虚拟世界的现代人的虚拟取向的同时,从很久以前开始就以熟悉的凡世界性故事具有普遍性。奇幻电影广为普及,覆盖世界,具有娱乐性和世界化的价值。奇幻电影教父蒂姆-伯顿以独特的作品被称为"奇怪的导演",他的作品以多样的作品形式在好莱坞可以同时保障个性与票房。2000年以来,研究蒂姆•伯顿奇幻电影作品的论文基本上属于角色、服装设计,但几乎没有关于电影空间的内容。因此,本论文以蒂姆伯顿导演的奇幻电影作品为对象,进行了电影空间分析。 早期奇幻电影中出现的面向未来的设计和城市已经达到了可以实现的水平,在当今社会不断出现这种现象。以艺术家的想象力为基础,设计师们正在不断革新。
本研究以奇幻、奇幻电影的定义及形式为理论基础,整理了电影与空间之间的关系,并提取了与电影空间特性相关的关键词。另外,对早期奇幻代表电影进行分析,找出奇幻电影空间中的核心关键词,对作品进行了分析。该论文的目的在于找出奇幻电影的核心空间关键词,分析蒂姆•伯顿(Tim Burton)的电影空间利用技术,并以此探究新的观点和变化。
本论文以以下内容展开。
第一章提出研究的背景和目的,叙述研究的方法和范围。
第2章以理论考察的形式掌握奇幻的定义和特征后,对一般理论进行考察,了解奇幻电影的定义、发展过程和样式,分析奇幻电影的特征。
第三章 考察电影和空间关系后,了解蒂姆伯顿导演。 首先,通过论文考察电影和空间之间的关系,并找出三个空间特性关键词。此后,分析理论基础电影出现的空间特征,分析的电影范围是从奇幻电影诞生之初开始,最能表现奇幻特性的电影4部。 通过对奇幻电影中的空间分析,得出10个奇幻电影空间特性核心关键词。最后,对蒂姆伯顿进行了个人考察,包括他的个人资料、主要电影以及电影特点。
在第4章中,分析了蒂姆伯顿导演的作品中,奇幻电影的空间特性是如何被运用的。在分析之前,将获得奇幻电影奖"Saturn Awards"的奇幻电影作品作为研究对象进行分析,共选了13部,并制定了评价模型分析表。然后以电影分析为基础制作综合评价表,进行了最终结果分析。
在第5章中,作为结束前面分析内容的结论,整理并结束迄今为止的研究分析过程。

Abstract

Art is common. Space is one of the essential carriers in human life, an indispensable element in every design, and it naturally includes movies. In the field of art where the fantasy style is vigorously active, the film played a leading role in expressing the representative age, flow, and new fiction at that time. The actual distribution of the entire movie space scene is examined through specific characteristics. Understanding the basic features of film expression is important for the supervisor and designer's design ideas. Since fantasy films are based on the supernatural virtual world, they satisfy the virtual taste of modern people who are living in a mixed world of reality and virtual world, and they are universal as they are familiar with ancient and global stories. Fantasy films are widely spread and cover the world, and have value for entertainment and globalization. Tim Burton, the godfather of the fantasy film, is a unique work called "Strange Director," and his work has been able to guarantee personality and performance in Hollywood at the same time in a variety of formats. Since 2000, a thesis on the study of Tim Burton 's fantasy film works basically belonged to character and costume design, but there was little about movie space. Therefore, this paper deals with film space analysis of director Tim Burton 's fantasy film works. The future-oriented design and urban planning that emerged in early fantasy movies is no longer completely impossible. Compared with the current era, similar things have become more frequent, based on the imagination of these artists, designers are Create innovation.
Based on the definition and style of fantasy and fantasy films, the study sorts the relationship between film and space, and draws the characteristics of film space characteristics. Then, the representative fantasy film representative works to analyze and draw fantasy film space. The core keywords were finally applied to Tim Burton's film work. The goal is to explore the character keywords through fantasy film space and analyze how the Tim Burton film space is applied to explore new perspectives and transformations.
This paper is developed as follows.
Chapter 1 presents the background and purpose of the study, and describes the method and scope of the study.
In Chapter 2, the definition and the characteristic of fantasy are first understood in the form of theoretical consideration, and then the general theory is reviewed. Then, the definition, development process and style of the fantasy movie are understood and the characteristics of the fantasy movie are analyzed.
In Chapter 3, we will look at the relationship between film and space, and then look at the director of Tim Burton. First, we examine the relationship between film and space through thesis, and derive three spatial characteristic keywords. The spatial characteristics that analyze the emergence of the film as the theoretical basis are the four movies that can best express the fantasy characteristics from the beginning of the fantasy movie. Through the analysis of the space in the fantasy film, I derive the core keywords of 10 characteristics of fantasy movie space. Lastly, I did a personal review of Tim Burton, including his personal data, major films, and cinematic features.
In Chapter 4, we analyze how the spatial characteristics of fantasy films are applied in the work of director Tim Burton. Prior to his analysis, he analyzed his fantasy film works, which won the Fantasy Special Award "Saturn Awards", and conducted a total of 13 awards. Based on the analysis of movies, we made a comprehensive evaluation chart and analyzed the final results.
Chapter 5 summarizes and concludes the research analysis process so far by concluding the above analysis.

키워드

  • # 영화 공간 # 특성 # 팀 버튼 감독 # 판타지 영화

  • # 电影空间 # 特性 # 蒂姆伯顿导演 # 奇幻电影

  • # Movie Space # Characters # Director of Tim Burton # Fantasy Films

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