학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2019.08_16

중국 10대 월병 포장디자인의 소비자 선호도에 대한 연구 -이미지 및 색채를 중심으로 - 关于中国十大月饼包装设计的消费者喜好度研究 -以样子和色彩为中心- Research on Consumer Preference of Top Ten Mooncake Packaging Design in China - Focused on Image and Color -

  • Name : 한제펑ㅣHAN JIEPENG
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2019.08
  • Adviser : 서한석ㅣ徐汉锡ㅣSeo, Han-Sok
192.168.95.161

초록

월병은 아시아의 여러 나라들, 특히 중국 중추절의 중요한 전통 음식이다. 월병을 식용하는 풍습은 중국 고대의 당나라 시기부터 시작되어 지금까지 전해져 왔다. 역사의 발전과 함께 사람들의 경제 수준과 심미 능력이 끊임없이 향상되고 월병의 포장 형식도 변화되고 있으며, 가장 최초의 황색 기름종이 포장에서 점차 발전하여 현대의 정교한 디자인 포장으로 바뀌었다. 그러나 현대의 중국 디자인이 끊임없이 발전하면서 사람들의 월병 포장 디자인에 대한 중요시 수준도 점점 높아지고 있다. 사람들은 더 이상 월병의 맛은 좋지만 디자인 감각이 부족한 월병 브랜드에 만족하지 않고, 자신만의 독특한 디자인 포장을 가진 월병 브랜드를 선호한다. CNPP의 데이터에 따르면, 2018년 말까지 이르러 86.17%의 사람들이 포장 디자인에 의해 구매 결정을 하게 된다. 본 논문은 월병의 포장 디자인에서 출발하여, 월병 포장 디자인에 대한 중국 소비자들의 선호를 분석하고, 월병 포장 디자인에 대해 방향성을 제안하는 것을 목적으로 한다.
훌륭한 월병 포장 디자인은 소비자들의 눈길을 끌어 상품의 구매율 향상은 물론, 해당 월병의 기업 이미지도 제고할 수 있어 기업의 가치를 실현하기 때문에, 제품 포장 품질의 향상이 더욱 중요하게 느껴진다.
이에 따라 본문은 포장의 색채와 이미지 이 두 가지 요소에 대한 연구 분석을 진행하여 색채가 제품 포장의 역할 면에서 효과가 뚜렷하고, 제품 포장의 색깔이 인체의 생리와 심리 모두에 촉진 역할을 일으며, 제품 색온도의 느낌, 색채의 무게감, 색채의 부드러움 등을 제품 자체의 특징에 따라 포장 디자인 속에서 빠른 시간 내에 소비자들의 관심을 이끌 수 있다. 포장 디자인에서 이미지는 소비자들에게 다양한 내면 느낌을 주어 공감대를 형성할 수 있도록 한다.
CNPP의 시장 보고서에 따르면, 중국의 10대 월병 인기 브랜드에는 “미심월병(美心月餅), 룽화(元朗榮華), 리구복(廣州酒家), 화미(華美), 자바(嘉華月餅), 베이징 도햐춘(北京稻香村), 씽화러우(杏花樓), 도햐춘(稻香村), 원조(元祖), 고덕림(功德林)”가 있다. 각 월병 브랜드마다 3가지 월병 포장 총 30가지의 월병 포장을 선택한 다음, 월병 포장 디자인의 색채와 이미지 이 두 가지 요소로부터 시작하여 소비자의 선호도를 알아보는 설문조사를 진행하였다. 설문조사 결과에 따라 월병 포장 디자인의 색채와 이미지 두 가지 요소에서 소비자들이 선호하는 디자인 유형을 분석하여 중국 월병 포장 디자인을 위한 디자인 방향을 제시하였다. 본 논문은 설문지 인원수 및 포장 디자인 요소 측면에 한계성이 존재하기 때문에, 본 논문이 소비자의 선호도를 높이는 월병 포장 디자인의 기초 자료가 되어, 앞으로 구체적인 포장 디자인 방안에 도움이 되기를 기대한다.

摘要

月饼是亚洲各国,特别是中国中秋节的重要传统食品。食用月饼的风俗始于中国古代的唐代,流传至今。随着历史的发展,人们的经济水平和审美能力不断提高,月饼的包装形式也在变化,最早的黄色油纸从包装逐渐发展到现代精巧的设计包装。但随着现代的中国设计不断发展,人们对月饼包装设计的重视程度也越来越高。人们不再满足于月饼的味道好但缺乏设计感的月饼品牌,而是更喜欢拥有自己独特设计包装的月饼品牌。根据CNPP的数据,到2018年末, 86.17%的人根据包装设计决定购买。本论文从月饼的包装设计出发,旨在分析中国消费者对月饼包装设计的偏好,对月饼包装设计提出方向性建议。
优秀的月饼包装设计不仅能吸引消费者的眼球,提高商品的购买率,还能提高相应月饼的企业形象,实现企业的价值,因此,产品包装质量的提高显得尤为重要。
据此,本文对包装的色彩和形象这两种要素进行研究分析,色彩在产品包装的作用方面效果明显,产品包装的颜色对人体生理和心理都有促进作用,产品色温度的感觉、色彩的重量感、色彩的柔和等根据产品本身的特点,在包装设计中能够迅速引起消费者的关注。包装设计中的形象可以给消费者带来多种内心感受, 从而形成共鸣。
根据CNPP的市场报告,中国十大月饼人气品牌中,有"美心月饼"、"元宵荣华"、"广州酒家"、"华美"、"嘉华月饼"、"北京稻香村"、"花楼"、"稻香村"、"元祖"、"元祖"、"元祖"等。 各月饼品牌在选择3种月饼包装共30种月饼包装后,从月饼包装设计的色彩和形象这两种要素开始,进行了了解消费者喜好的问卷调查。根据问卷调查的结果,分析了月饼包装设计的色彩和形象两种要素中消费者偏好的设计类型,为中国月饼包装设计指明了设计方向。 本论文由于问卷人数及包装设计要素方面存在局限性,因此本论文成为提高消费者偏好的月饼包装设计的基础资料,希望今后能对具体的包装设计方案有所帮助。

Abstract

Mooncake is an important traditional food in many Asian countries, especially in China. The custom of eating mooncake started from the Tang Dynasty in ancient China and has been spread so far. With the development of history, the economic level of society and the aesthetic judgment of human have improved a lot. Meanwhile, the packaging forms of mooncake have also been changing from the original brown paper packaging to the modern delicate packaging. This shows that people have paid more attention to the design of mooncake packaging. Specifically, people prefer to choose the brand of mooncake with special and beautiful packaging, rather than the brand with tasty flavor but lack of sense of design. The statistics in CNPP showed that there would be 86.17% of people buy mooncakes decided by packaging design at the end of 2018. Centered on the design of mooncake packaging, this paper aims to analyze the preferences of Chinese consumers on the design of mooncake packaging and puts forward directional suggestions on the design of it.
Excellent mooncake packaging design can not only attract consumers' attention and promote the purchase rate of goods, but also improve the image of the mooncake enterprise and realize its own value, so the improvement of product packaging quality will be more important.
A result, this paper will analyze two major elements of packaging color and image. Color has a remarkable effect on commodity packaging, which can promote human physiology and psychology. Combined with the characteristics of the commodity itself, it can quickly catch the attention of consumers by using the feeling of color temperature, the sense of color weight and the sensation of softness and hardness of the color. The image in packaging design can give consumers different psychological feelings, such as resonance.
Market report of CNPP showed that the top 10 popular mooncake brands in China are respectively. Each mooncake brand has 3 packages, a total of 30 packages. Then, from the two elements of the design of mooncake packaging, color and image, a questionnaire about consumers' preference was conducted. According to the results of the questionnaire, this study analyzed the consumers' favorite design type on the basis of the color and image of the mooncake packaging, and points out the new design direction for the mooncake packaging design in China. Although this paper has limitations in terms of the number of people surveyed and the chosen of elements of package design, it is hoped that this paper can become the initial value for the design of mooncake packaging to improve consumers' preference, and provide help for the specific package design scheme in the future.

키워드

  • # 포장 디자인 # 월병 # 소비자 선호도

  • # 包装设计 # 月饼 # 消费者喜好度

  • # Packaging Design # Mooncakes # Consumer preference

참고문헌

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[Dissertation]

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[Website]

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4. 바이두백과, “룽화월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/香港荣华月饼/7265688
5. 바이두백과, “리구복월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/利口福/857867
6. 바이두백과, “화미월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/华美月饼
7. 바이두백과, “자바월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/昆明嘉华食品有限公司/3075144
8. 바이두백과, “베이징 도햐춘월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/北京稻香村食品有限责任公司?fromtitle=北京稻香村&fromid=5848232
9. 바이두백과, “씽화러우월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/杏花楼月饼
10. 바이두백과, “도햐춘월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/稻香村/8358
11. 바이두백과, “원조월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/元祖/15216170
12. 바이두백과, “고덕림월병 브랜드 자료 소개”, https://baike.baidu.com/item/功德林月饼