학위논문 Theses and Dissertations


NO.D.2020.08_04

중국 현대 상업건축의 공간디자인 변화 연구 - 1980년대 이후 대형쇼핑센터를 중심으로 - 中国商业建筑空间设计变化研究 -1980年代以后大型购物中心为研究对象- A Study on the Spatial Design Changes of Modern Commercial Buildings in China - Focused on Large Shopping Centers since 1980 -

  • Name : 余德生ㅣYU DESHENG
  • Info : 박사학위논문ㅣ博士学位论文ㅣDoctor's thesisㅣ2020.08
  • Adviser : 윤지영ㅣ尹智映ㅣYoon, Ji-Youn
192.168.95.161

초록

본 연구는 왕슈의 중국 지역주의 사상 건축과 리우녠슝 등으로 대표되는 상업건축 연구 학자들이 제시한 중국의 국제 실정에 입각한 특성화·다원화된 현대 상업건축 디자인 이론에 따라, 중국 현대 상업건축의 공간디자인 변화에 대해 연구를 진행한다. 중국은 개혁개방 40년 동안, 경제와 사회가 크게 변화했고, 대형 쇼핑센터로 대표되는 현대 상업건축은 개혁 후 중요한 성과로, 최근 40년 상업건축의 공간디자인 특성, 가치 평가요소의 변화를 체계적으로 정리한 중국 현대 상업건축의 체계적인 연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 1980년대부터 2019년까지 선정된 전형적인 중국 상업건축 공간디자인 28개의 사례 연구를 통해, 최근 40년간 중국 상업공간 디자인 변화의 규칙과 발전 추세를 정리하여 중국의 미래 상업건축 공간디자인에 대해 이론적 참고를 제공하는 것이다. 상업건축의 외부디자인(맥락, 건축요소 특성, 양식 등), 공간구성(공간분포, 동선분석), 실내디자인(건축요소의 형태, 재료, 문양, 색상, 양식, 조명, 장식, 녹화 등)을 분석하고 공간디자인의 가치 평가요소를 결합해 종합연구를 진행하고, 21세기 중국 현대 상업건축 디자인의 전체적인 발전방향을 파악한다.
제1장, 연구의 배경과 목적, 범위와 차별성, 내용과 방법에 대해 정리한다.
제2장, 먼저 선행연구로 현대 상업건축의 개념과 발전에 대해 이해한다. 다음으로, 현대 상업건축 디자인에 대한 선행연구를 정리하고, 시기별로 현대 상업건축의 디자인 양식 특성을 정리한다. 선행연구를 통해, 쇼핑센터로 대표되는 현대 상업건축의 특성과 유형을 분류한다. 또한, 중국 현대 쇼핑센터의 발전상을 결합해 중국 현대 상업건축의 발전과정을 정리한다. 이상의 이론을 바탕으로 왕슈, 요시노부 아시하라 등 학자들의 공간디자인 연구이론을 정리하고, 상업공간의 디자인 분석표를 도출한다. 이것은 주로 외부디자인, 공간구성, 실내디자인 세 가지 측면을 다루고 있으며, 현대 상업건축에 관한 선행연구를 통해 상업 공간디자인의 평가요소 분석표를 도출한다. 구현된 평가요소는 주로 기술성, 환경성, 문화성, 기능성, 지역성, 심미성이다. 마지막으로 두 개의 분석표의 핵심 내용을 종합하여 사례의 분석틀을 도출한다.
제3장, 사례선정의 기준은‘상업건축', ‘디자인'을 키워드로 중국 현대의 가장 유명한 건축저널 7권 중 1980년대부터 2019년까지 기간의 상업건축을 선정한다. 저널에 2회 이상 등장한 사례는 총 105건이다. 상업건축의 총면적 10만㎡ 이상, 저널에 3회 이상 등장하고, 같은 시기 작품 중 한 건축사의 최신 건축사례 하나만 선정하는 조건으로, 최종적으로 28개의 사례를 연구 대상으로 선정한다. 제2장에서 도출된 디자인 사례 분석 틀을 기준으로 각 사례별로 공간디자인의 특성과 평가요소에 대해 상세하게 분석한다.
제4장에서는 1980년대부터 2019년까지 중국 현대 상업건축의 연대에 따라 공간 디자인 특성을 종적분석 및 정리한다. 그리고 제3장의 28개 사례의 정성적 분석과 결합하고, 한 단계 더 정량적 분석과 종합하여, 시기별 외부디자인, 공간구성, 실내디자인, 가치 평가요소에 따른 변화를 횡적 비교한다.
위에서 서술한 것처럼, 중국 현대 상업건축은 지역별로 경제, 사회, 문화 등 다방면의 영향을 받았고, 시기별로 뚜렷한 디자인 특성의 변화를 겪었으며, 중국 전통의 디자인 사상이 건축디자인에 반영되었으며, 상업건축은 도시발전의 중요한 이미지 중 하나가 되었다. 28개 사례에서 보면, 중국의 상업건축 디자인에서 장식성, 지역성, 다원성, 방문자의 공간체험 효과가 점점 나타나고 있으며, 공간디자인은 형태, 소재, 문양, 색상, 양식 등에서 다양화되고 있다. 또한, 다양한 디자인 양식이 공존하는 특성이 나타나고, 공간의 친환경 디자인 컨셉이 계속 강해지면서 지속가능성이 뚜렷하게 드러나며 중국 현대 상업건축은 국제화를 향해 나아가고 있다.

摘要

本研究是基于王澍的中国地域主义思想建筑和以刘念雄等为代表的商业建筑研究学者提出的立足中国实际国情,探索特色性的多元化现代商业建筑设计的理论作为思考,进行中国现代商业建筑的空间设计变化的研究。中国改革开放的40年间,经济和社会发生了巨大变化,而以大型购物中心为代表的现代商业建筑是中国改革后的重要成果展现,很有必要对近4个年代的商业建筑的空间设计特性、价值评价要素变化进行系统的整理归类,形成对中国现代商业建筑的横向和纵向的系统性综合分析和研究。
本研究的目的是通过对选定的从1980年代到2019年的28个典型的中国商业建筑空间设计的事例进行数据的研究,总结和归纳近40年来中国商业空间设计的变化规律和发展趋势,为中国未来商业建筑空间设计提供理论参考。分析商业建筑的外部设计(脉络、建筑要素特性、样式等)、空间构成(空间分布、动线分析)、室内设计(建筑要素的形态、材料、图案、颜色、样式、照明、装饰、绿化等),并结合空间设计的价值评价要素进行综合分析研究,更好地掌握21世纪中国现代商业建筑设计的总体发展方向。
第一章,对研究的背景和目的,范围和差异性,内容和方法的整理。第二章,首先通过文献综述,对现代商业建筑的概念和发展进行理解。其次对现代商业建筑的设计的先行研究进行整理,按不同时期,梳理现代商业建筑设计的样式特点。通先行过理论,对以购物中心为重要代表的现代商业建筑进行特性和类型的划分。结合中国现代购物中心的发展现状进行先行研究分析,整理中国现代商业建筑的发展过程。以上述的理论为基础,结合王澍、芦原义信等学者对空间设计研究理论的整理,得出商业空间的设计分析表,主要分为外部设计、空间构成、室内设计三个层面,并通过对现代商业建筑相关论文的先行研究整理,得出商业空间设计的评价要素分析表,体现的评价要素主要是技术性, 环境性, 文化性, 功能性, 地域性 , 审美性 。最后综合两个分析表的核心内容,得出事例分析的框架。第三章,对事例选的基准是以“商业建筑”“设计”为关键词,从中国当代最著名的7本建筑杂志中选出在1980年代到2019年期间的商业建筑,得出在杂志中出现2次以上的事例共105个,再从商业建筑总面积为10万㎡以上,在杂志中出现3次以上,并且建筑师在同一时期的作品中只选择最新的一个建筑事例作为条件,最终选出28个事例作为研究对象。以第二章得出的设计事例分析框架为基准,进行各个事例详细的空间设计特性和评价要素分析。第四章,对1980年代到2019年的中国现代商业建筑按不同年代进行纵向的空间设计特性分析和总结,再结合第三章28个事例的定性分析,进行进一步的定量分析和综合,得出横向时期表在外部设计、空间构成、室内设计、价值评价要素的不同变化对比。
综上所述,中国现代商业建筑受到不同地域的经济、社会、文化等多方面的影响,在不同时期发生了明显的设计特性变化,中国传统地域性设计思想一直贯穿在建筑设计当中,商业建筑成为了城市发展的重要形象代表之一。在研究的28个事例中,逐渐体现出中国商业建筑的设计偏向装饰性、地域性、多元性和访问者的空间体验效果,空间设计在形态、材料、纹样、颜色、样式等方面展现设计的多样化,体现出多种设计样式并存的特点,空间的环保设计意识不断增强,中国现代商业建筑的可持续性发展得到了明显的体现,并逐渐走向国际化。

Abstract

This research is based on Wang Shu’s Chinese regionalist ideological architecture and commercial architecture research scholars represented by Liu Nianxiong and others based on China’s actual national conditions, as a reflection on exploring the theory of characteristic diversified modern commercial building design, and conduct research on the spatial design changes of modern commercial buildings in China. During the 40 years of China’s reform and opening up, great changes have taken place in the economy and society, the modern commercial buildings represented by large shopping malls are important achievements after China’s reform.
It is necessary to systematically sort and classify the changes in the spatial design characteristics and value evaluation elements of commercial buildings in the past 40 years. form a systematic and comprehensive analysis and research on the horizontal and vertical of China's modern commercial buildings.
The purpose of this study is to conduct data research on selected 28 typical examples of Chinese commercial building space design from 1980s to 2019,and summarize and summarize the changes and development trends of China's commercial space design in the past 40 years, in order to providing theoretical reference for China's future commercial building space design. Analysis of the external design of commercial buildings( context, architectural element characteristics, style, etc.),spatial composition(spatial distribution, moving line analysis),interior design(the form, material, pattern, color, style, lighting, decoration, and greening of architectural elements),and combined with the value evaluation elements of space design for comprehensive analysis and research, in order to better grasp the overall development direction of China's modern commercial building design in the 21st century.
Chapter 1,is to sort out the background and purpose of the research, scope and differences, content and methods.
Chapter2, firstly understands the concept and development of modern commercial architecture through literature review. Secondly, sort out the theoretical research of modern commercial building design, and according to different periods, sort out the style characteristics of modern commercial building design. According to previous research theories, the characteristics and types of modern commercial buildings represented by shopping centers. Combined with the development status of China's modern shopping malls, systematic theoretical research and analysis are conducted to sort out the development process of China's modern commercial buildings. Based on the above theory, combining the collation of scholars such as Wang Shu and Lu Yuanyixin on space design research theory, a design analysis table of commercial space is obtained, it is mainly divided into three levels: external design, space composition, and interior design, and through the theoretical research of modern commercial architecture related papers, the evaluation element analysis table of commercial space design is obtained, the evaluation elements embodied are mainly technical, environmental, regional, functional, cultural, and aesthetic. Finally, the core contents of the two analysis tables are synthesized to obtain a framework for case analysis.
Chapter 3, the benchmark for case selection is based on the key words of "commercial building" and "design",and selected commercial buildings from the 1980s to 2019 from the 7 most famous contemporary Chinese architectural magazines, it is result that there are 105 cases that appear more than twice in the magazine, in addition, the total area of commercial buildings is more than 100,000 square meters, which has appeared more than 3 times in the magazine, and the architect only selected the latest construction case as a condition in the works of the same period, in the end, 28 cases were selected as the research object. Based on the design case analysis framework table obtained in Chapter 2 as a benchmark, detailed spatial design characteristics and evaluation elements of each case are analyzed.
Chapter 4 analyzes and summarizes the vertical spatial design characteristics of modern Chinese commercial buildings from 1980s to 2019,and combined with the qualitative analysis of 28 cases in Chapter 3,perform further quantitative analysis and synthesis, the comparison of different changes in the external design, space composition, interior design and value evaluation elements of the horizontal period table is obtained.
To sum up, China's modern commercial buildings are affected by various economic, social and cultural factors in different regions, and significant changes in design characteristics have occurred in different periods, but Chinese traditional regional design ideas have been running through architectural design, the commercial buildings have become one of the important image representatives of urban development. In the 28 cases studied, the design bias of Chinese commercial buildings is gradually reflected in decorativeness, regionality, diversity and visitors' spatial experience effect, and the space design shows the diversification of design in terms of form, material, pattern, color, style, etc. Overall reflects the coexistence of multiple design styles, and consciousness of environmental protection design of the space continues to increase, the sustainable development of China's modern commercial buildings has been clearly reflected, and it has gradually become internationalized.

키워드

  • # 상업건축 # 공간디자인 특성 # 가치 평가 요소 # 변화 분석

  • # 商业建筑 # 空间设计特征 # 价值评价因素 # 变化分析

  • # Commercial building # Spatial design characteristics # Value evaluation elements # Change analysis

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